Wagony towarowe z COSSUiE w Olsztynie

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Wagony towarowe z COSSUiE w Olsztynie

Post autor: krzysztoforek »

Mam takie pytanie co się dzieje z wagonami towarowymi ,które stały na terenie jednostki wojskowej COSSUiE w Olsztynie przy ulicy Saperskiej?Oto dane tych wagonów i zdjęcia
1.Wagon towarowy 2 - osiowy
numer 27511128167-9
GKlm (Kdt) (budowy niemieckiej Zakłady BAUTZEN)
Rewizja 02.09.1970 r. ZNTK Ostrów Wielkopolski
Napr.średnia 02.1975 r. Napr.główna 1979 r.
ładowność 9060 kg.
Wł.COSSUiE
2. Wagon towarowy węglarka 4 - osiowy budowy amerykańskiej
numer 20515937-080-3
Eaklmo-(Wwu)
Rewizja 03.08.1969 r. ZNTK Gdańsk
Waga w stanie próżnym 14670 kg.
Dł. ze zderzakami 12,2 m.
3.Wagon towarowy 4 - czteroosiowy platforma budowy amerykańskiej
brak oznaczeń
Załączniki
16.01.1993 r.
16.01.1993 r.
wagon 1a.jpg
Widok na oba wagony(16.01.1993 r.)
Widok na oba wagony(16.01.1993 r.)
25.04.2001 r.
25.04.2001 r.
25.04.2001 r.
25.04.2001 r.
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Ciekawe zdjęcia, ale co to za biała poświata na dolnych częściach ?
Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: krzysztoforek »

Zdjęcia zeskanowane,filmy jeszcze radzieckie i aparat też,kiepska jakość.
Wywoływane w warunkach domowych ,można powiedzieć po partyzancku.
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Platforma, jeśli to ta pokazana na zdjęciu, z pewnością nie jest budowy amerykańskiej, lecz ujednoliconej niemieckiej z lat 30.
To tyle tytułem sprostowania.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: krzysztoforek »

To skąd napisy w języku angielskim na kołach i innych częściach wagonu??????
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

A jesteś pewien że napisy są na platformie, a nie na węglarce?
Bo moim zdaniem platforma jest ewidentnie niemiecka, ma typowo niemieckie wózki typu Uerdingen. Na podstawie tego modelu po wojnie polskie fabryki na nasz rynek wypuściły wiele egzemplarzy rodzimej wersji tego wagonu.
Niestety nie dysponuję zdjęciami do porównania, ale moim zdaniem to jest wagon, którego model można znaleźć tu: http://parowozik.net/popup_image.php?pID=2706&imgID=0
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: krzysztoforek »

Jestem pewien ,bo sprawdzałem za każdym razem bo też coś mi tu nie pasowało.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

pardą , że się wtrącam , ale po pierwsze krzysztoforek napisał -cyt."
3.Wagon towarowy 4 - czteroosiowy platforma budowy amerykańskiej
brak oznaczeń" koniec cytatu
po drugie krzysztoforek napisał cyt.'To skąd napisy w języku angielskim na kołach i innych częściach wagonu?????? " koniec cytatu,przecząc sobie i sugerując (jak dla mnie również)ewidentnie na wagon platformę cztero-osiową i jeszcze następny cytat krzysztoforka cyt."
Jestem pewien ,bo sprawdzałem za każdym razem bo też coś mi tu nie pasowało."koniec cytatu. Rownież jak dla mnie ewidentnie krzysztoforek ma na myśli wagon platformę cztero-osiową jednak z napisami po angielsku na kołach i ostoi............. a nie wagon węglarkę (gondolę , chopera)czteroosiową produkcji USA jakimś dziwnym cudem ocalałą (chyba to drugi przypadek ocalałego tego zabytku w naszym pięknym kraju )jeżeli ocalał.
pardą. I co z tym fantem zrobimy?
intrygujące ale niemożliwe(niestety) krzysztoforku , po prostu każdemu się może zdarzyć pomyłka , ale jeżeli będziesz szedł w zaparte -to musisz udowodnić "TO" ewidentnie , chyba , że to niemożliwe już bo wagony wyparowały...
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

w albumie "charakterystyka wagonów towarowych budowanych w latach od 1920do 1945' do użytku wewnętrznego MK i CZW wydanego przez COBiRTK-BK Poznań 1960 jest owa platforma na wózkach typu Gorlitz i w oznaczeniu serii PPyk203 z małym numerem 51, z bocznymi wzmocnieniami belek wzdłużnych o takim kształcie jak na zdjęciu krzysztoforka dla porównania są również dane i rysunki rzutów platform amerykańskich starego typu o numerze serii PPuk301z małym numerkiem 54 na wózkach diamentowych blachowych z wzmocnieniem podłogi przez boczne odciągi z grubego preta i rysunek i dane platformy z okresu IIWŚ o numerze seriiPPuk401 z małym numerkiem 53 na lanych dajmondach i z bocznym wzmocnieniem podwozia po przez zastosowanie belek wzdłużnych poszerzonych w środkowej części między wózkowej.( jeden znów cudem uratowany i w zbiorach PSMK)
Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: krzysztoforek »

Nie jestem, aż takim specjalistą od wagonów, ale proponuję, aby ktoś z Olsztyna lub okolic sprawdził. Napisy były na kołach,maźnicach i innych elementach wagonu. Nie idę w zaparte tylko napisałem to co zobaczyłem. Ostatni raz widziałem je w 2001 roku.
Ostatnio zmieniony 10 mar 2009, 13:37 przez krzysztoforek, łącznie zmieniany 1 raz.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Ciekawy desant :!:
Nie spodziewałem się, że w tak prowizorycznych warunkach i okolicznościach do Europy kontynentalnej trafił amerykański tabor kolejowy :shock:
Rozumiem że tylko jego nieznaczna część, a podstawowo rozładowywany był głównie we francuskich portach.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-czy wiadomo co z tą węglarką się stało?
-pytam , ponieważ mam nadzieję że istnieje fizycznie w "dobrych rękach" i ... - mam nadzieję kolejną , że kiedyś w stosownym miejscu takim jak Muzeum Kolei w Warszawie , czy w którymś szacownym skansenie powstaną tak zwane składy historyczne : pasażerskie , towarowe i inne - z różnych epok i historii - i tak na przykład owa węglarka z parowozem Ty23(Chabówka, Muz. Tech.i K. w Jaworzynie) mogłaby być jednym z bardzo ciekawych przykładów transportu kolejowego z odległej już historii przeszłości naszego kraju , historii naszej kolei ,
-pozwolę sobie jeszcze na taki zestaw - parowóz S160 (Muzeum techniki i Kolejnictwa w Jaworzynie)plus platforma czteroosiowa(PSMK) plus dzwig parowy (znajduje się w skansenie w Karsznicach)i na koniec wagon kryty dwuosiowy(popularna unra) (port miejski we Wrocławiu) -taki zestaw to klasyka Transpotrtation Corps , który to jeden z wielu po wojnie został przydzielony polskim kolejom , albo zestaw Ty246 i węglarkaW17 ,(Karsznice)
- i tak dalej , - oczywiście wszystkie przykłady klasycznych składów treściwie opisane z dokumentacją fotograficzną - ba ! wydane opracowanie takich historii ... :!:
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

ODPOWIEDZ