pucior pisze:Jaka to 6. stacja/przystanek?.
Chodzi o przystanek Klimki (Klimken, 8,12 km od Węgorzewa na planie z 1944 r. - po prawej).
Co ciekawe na planie z 1935 r. (po lewej) Klimki leża na innym kilometrze - niestety nazwa i cyfry są mocno zamazane - wygląda na km 8,25 albo 8,27.
A tak swoją drogą, skoro jesteśmy przy stacjach. Ładnie widać, że dworce linii Węgorzewo - Darkiejmy budowano według jednego, stosunkowo nowoczesnego planu (młoda linia, bo z 1914 r.). Znacznie starsza linia do Gierdaw miała bardziej typowe budynki - o czym świadczy zdjęcie dworca z Rudziszek. Ciekawe skąd wzięła się nazwa Ołownik. Większość wsi nazywano po wojnie sugerując się nazwami mazurskimi. Ołownik to właściwie już nie Mazury - te kończą się mniej więcej na Węgorzewie. Dawna nazwa - Launingken ma wyraźnie korzenie prusko-litewskie (końcówka -ngken). Po spolonizowaniu brzmiałaby coś jak Launinki albo Ławninki. Skąd więc ten ciężki Ołownik? Urzędowe Launingken zmieniły się w 1938 r. na Sanden. Tu pochodzenie nazwy jest dość banalne - tak nazywał się właściciel miejscowego majątku. Musiał jakoś zasłużyć się miejscowej NSDAP, że go uhonorowano. Parowóz na zdjęciu z wiaduktem należy do serii 37 (PKP: Oi1) i zapewne był na stanie węgorzewskiej szopy. Inną ciekawostką jest nazewnictwo dworca w Prynowie. Jedyne znane zdjęcie zrobiono w krótkim czasie przejściowym po 16 lipca 1938 r.:
Na tablicach są 2 nazwy: nowa - Primsdorf, a w nawiasie stara - Prinowen. To by sugerowało, że podwójną nazwę namalowano na wszystkich przemianowanych wówczas dworcach a było ich przecież dziesiątki... Parę przykładów podwójnego nazewnictwa:
Przystań: Paßdorf (Pristanien)
Ogonki: Schwenten (Ogonken)
Pozezdrze: Großgarten (Possessern)
Błąkały: Schneegrund (Blindgallen)
Żytkiejmy: Wehrkirchen (Szittkehmen)
Botkuny: Bodenhausen (Buttkuhnen)
Kowale Oleckie: Hegelingen (Kowahlen)
Siedliska: Dankfelde (Schedlisken)
Stare Juchy: Fließdorf (Jucha)
Woszczele: Neumalken (Woszellen)
Biała k/Piszu: Gehlenburg (Bialla)
Drygały: Drigelsdorf (Drygallen)
Ruciane-Nida: Niedersee (Rudczanny)
Nie wiem czy rzeczywiście na wszystkich stacjach przejściowo namalowano 2 nazwy jak wyżej, bo zdjęcie z Prynowa jest chyba jedynym(?) w swoim rodzaju. Wracając do tematu z początku tego wątku. Wypłynął plan wysadzonego mostu na Kanale Mazurskim koło Bajorów:
Ładnie widać np. 8-metrowe drewniane pale wbite pod przyczółkami (przekrój: Schnitt A-B). Plan sporządzono w 1914 r. z poprawkami z 1917 r. Niekoniecznie oznacza to datę budowy. Szczególnie, że daty te zbiegają się z działaniami wojennymi.