Parowozownie jedno i dwustanowiskowe / Nowe Miasto Lubawskie

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

hmm... śliczna pocztówka... już zidentyfikowałem miejsce na mapie gdzie stał fotograf, to górka blisko stacji wysoka na 122m (~30m względem terenu). Trzeba będzie odwiedzić i skonfrontować z widokiem dzisiaj...

pozdr.
Pio.G.
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

Tak, bardzo fajne ujęcie, (brawo Adam) ale ja z kolei nie bardzo łapie gdzie to było zrobione. Racja, trzeba ruszyć w teren i zweryfikować.
A co do samego kleinbahnu to czy ktoś z Was już tam był, robił obejście czy objazd? Ja byłem tylko w zajączkowie i pokonałem fargmenty lini dość chaotycznie bez jakielkowiek koncepcji samochodem, przy okoliczności podrózy służbowych ( miałem w okolicy klientów). Nie byłem za to w żadnej stacji czy przystanku. Ciekawe jak wygląda infrastruktura, czy zachowały śię jakieś budynki i budowle. NML-Południe mijałem setki razy bo jest położona przy szosie Olsztyn-Toruń, i wstyd powiedzieć nie zatrzymałem się tam ani razu.(ale budynek nam przed oczmi, dobrze go pamiętam) Aha, nie wiecie czy ta kopalnia margla wapiennego działała jeszcze w latach 50-60? Jakimi wagonami (węglarki?)wyworzono ten margiel i jak on wyglądał? Od dłuzszgo czasu szukam kleibahnowsko - warmińsko-mazurskiej inspiracji modelarskiej do dalszych prac, może znajdę ją w Nowym Mieście? ( chociaż z tą Warmią i Mazurami to chyba troche naginam w tym przypadku, od Dobrego Miasta leżącego w centrum warmii to ok 100km, ale jak by nie było to chyba PRUSY. :)

PS. a co o tym sądzi nasz milczący PJ? Odezwij się w końcu do licha ciężkiego! :D
CM

Prusy i Biała

Post autor: CM »

Prusy ogólnie tak (do 1918-20), ale już nie Prusy Wschodnie :) Właściwie to Ziema Lubawska wyhandlowana od Krzyżaków za Galindię (czyli powiat Pisz i częściowo Giżycko).

Dzięki Piotrek za mapkę Białej :) Ten wykop to przedłużenie równi w kierunku wschodnim (po południowej stronie - od rampy i magazynu spedycji - pod wiaduktem i dalej prosto prawie do szosy). Nie miało to raczej nic wspólnego z fabryką (bo tam wykop z 5-7 metrów głęboki).
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Witajcie.To mój debiut na forum.Bardzo ciekawe forum bo monotematyczne.Mnie najbardziej interesuje temat tych parowozowni z drewna.Może jakis podkład ikonograficzny.Skąd pewność,że to były obiekty drewniane???
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

A co do samego kleinbahnu to czy ktoś z Was już tam był, robił obejście czy objazd? Ja byłem tylko w zajączkowie...
Byłem w Zajączkowie i Kuligach (resztki równi wyraźnie widoczne, brak budynku). Zobaczyłbym wiecej gdyby nie drobny epizod. 2 lata temu chciałem zobaczyć mostek na rzeczce Wel, ale przy próbie sforsowania polnej drogi z Linowca do mostku zawadziłem wydechem o mokry piach. Oczywiście wózek zaczął wyć niemiłosiernie i musiałem spasować. Dobrze, że w pobliskim Ostaszewie znalazł się mechanik, bo do Białegostoku miałem jeszcze ze 300km. Zespawał mi rurę za... 10 zł :)
Aha, nie wiecie czy ta kopalnia margla wapiennego działała jeszcze w latach 50-60? Jakimi wagonami (węglarki?)wyworzono ten margiel i jak on wyglądał?
Margiel to taka szaro-biała ziemia, mieszanina wapna z gliną z przewagą wapna, podstawowy materiał do wyrobu wapna palonego i cementu. Nie wiem jak wyglądały te 4 wagony towarowe. Zacytowałem wszystko co było u Bufego. Podejrzewam, że były różne: i węglarka(i) i kryte. Niestety nie wiem co działo się z tą kopalnią po pierwszej wojnie. Messtischblatt i powojenne mapy mówią na ten temat niewiele.

pozdr
Pio.G.
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Czyżby temat parowozowni został przygnieciony kleinbahnami prześlicznymi w pewnym sensie???
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

Nie, Panie Zbyszku, nie zostały przygniecione, tylko małe szopki wiążą się z kleinbanami mocno. Niestety z wypowiedzi lycka i Cm którzy są jak wiadomo bardzo mocno otrzaskani z historia koleji na warmii i mazurach wynika że ceglanych szopek na planie prostokata prawie nie było.
A dzisisaj niespodzianka za chwil pare-fotki dwóch szopek ale z wielkopolski i śląska grn.
pzdr pt
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

Przemek pytał o rozkłady jazdy na linii Nowe Miasto Lubawskie - Zajączkowo. Oto pociągi na mocy rozkładu jazdy obowiązującego od 25 września 1945:

pociąg 1251:

Nowe Miasto Lubawskie
04:38
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
04:45
Pacołtowo
04:51
Tylice Gwiździny
04:59
Tyliczki (p.o.)
05:09
Kuligi (p.o.)
05:18
Zajączkowo Lubawskie
05:23

pociąg 1252:

Zajączkowo Lubawskie
07:20
Kuligi (p.o.)
07:26
Tyliczki (p.o.)
07:35
Tylice Gwiździny
07:45
Pacołtowo
07:54
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
08:00
Nowe Miasto Lubawskie
08:06

pociąg 1253:

Nowe Miasto Lubawskie
14:50
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
14:57
Pacołtowo
15:03
Tylice Gwiździny
15:11
Tyliczki (p.o.)
15:21
Kuligi (p.o.)
15:30
Zajączkowo Lubawskie
15:35

pociąg 1254:

Zajączkowo Lubawskie
16:35
Kuligi (p.o.)
16:41
Tyliczki (p.o.)
16:50
Tylice Gwiździny
17:00
Pacołtowo
17:09
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
17:15
Nowe Miasto Lubawskie
17:21

Jak uzyskam dostęp do skanera, wrzucę skan tabeli.

Póki co pozdrawiam! :wink:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
CM

Gehlenburg jeszcze raz

Post autor: CM »

Przekopałem źródła (Żyw&Jas) popatrzyłem na zdjęcia i plany rozmaite i faktycznie.... Ten tajemniczy wykop z drenażem odwadniającym w Białej Piskiej to NA 99% pozostałość niemieckiej parowozowni pomocniczej. Była dwustanowiskowa - także po wojnie były tu dwie ślepe bocznice-żeberka z kozłami. Patrząc na Piotrowego M-blatta, należy przypuszczać, że zbudowano ją w latach 40 XX wieku. Zapewne wiązało się to ze zwiększeniem ruchu na linii - powstała zapewne równolegle z licznymi mijankami "wojskowymi" (?). Wówczas musiano rozebrac wiadukt drogowy - na poszerzenie wykopu. "Fabryka" to chyba cukrownia czy gorzelnia. Wąskotorówka była zapewne do zwożenia płodów rolnych - bo żadnych tam kopalń, tartaków czy innych fabryk nie było.

Możliwe, że planowano budowę połączenia z Grajewem... lub jakiegos innego (Łomża Ostrołęka) i stąd zapotrzebowanie na nową parowozownię?
CM

Nw Miasto Lubawskie-Zajączkowo c.d.

Post autor: CM »

Perę danych z książki X lecie PKP 1918-28
Kolej Zajączkowo Nowe Miasto powstała zgodnie z zasadami "Ustawy o kolejkach" (z dn. 28. VII 1892 roku) jako "Privatanschlussbahn" - ale fikołek :)
Oprócz danych znalezionych przez Piotra jest jeszcze kilka innych. Jest dokładny spis udziałowców.

Kapitał akcyjny kolei Zajączkowo-Nw.Miasto Lubawskie Płd. wynosił 1175000 Marek (niemieckich) oczywiście. Udziałowcy: Samorząd NMLub - 623000 MK (53,02%), Rząd Niemiec - "Skarb Pruski" (może jako DR?) - 546000 MK (46,46%) i tylko 6000 MK (0,52% akcji) miał kapitał prywatny "interesanci" (być może właśnie Becker & Co - ale nie podano).

Nie wiem ile kosztował parowóz, ale 6000 MK to podejrzanie mało... jeśli spółka utrzymywała ruch i zarządzała tą koleją!?

Aha podano jeszcze datę przejęcia przez kolei PKP i Skarb Państwa od Ostdeutsche Kleinbahn-Aktiongeselschaft - 1 maja 1921 r.

Współczynniki przewozów (jeszcze nie doszedłem jak to liczą - ale zapewne wszelkie przewozy i długość linii - podano 14,006 km). W latch kolejnych współczynniki wyniosły:
1922 - brak przewozów :(
1923 - 31
1924 - 129
1925 - 68
1926 - 217
1927 (I kwartał) - 95

Dla porównania - są do współczynniki zblizone do linii Chełmża-Mełno (tylko w 1924 dwukrotnie większe).

Pozdrówko okołoświątecznikowe :)
Cezar
CM

Poprawka do danych

Post autor: CM »

Oj żebym nie wprowadził w błąd - podział na Privat... i Kleinbahn odnosił się do całej tabeli z kilkoma innymi liniami samorządowymi i prywatnymi, a nie tylko do NML-ZL. Patrząc na udziały akcyjne należy przypuszczać że był to jednak Kleinbahn...
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

Kolega Błażej Zieliński z Nowego Miasta podesłał nam trzy stare pocztówki dotyczące Neumarku, z których jedna została już opublikowana przez Piotra. Dlatego prezentuję dwie (Błażej, dzięki!!!):

1. Dworzec południowy:

Obrazek

2. Następny motyw z górki, praktycznie ten sam kadr, jak na zdjęciu przytoczonym przeze mnie we wcześniejszym poście, tylko skład podążający w drugą stronę:

Obrazek

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Bardzo ciekawe pocztówki!
Na pierwszej widać cały kompleks stacji z szopą. Ciekawe, że ciągle niezmieniona jest nazwa stacji, no chyba, że pozostał spory zapas pruskich pocztówek i postanowiono wykorzystać je po dodrukowaniu polskich napisów. Budynek w tle, po prawej, to chyba młyn albo spichrz. Z kolei na drugiej focie podejrzanie wygląda podsypka. Jakby to był zwykły piach dość niechlujnie rozrzucony.

pozdr
lyck
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

I jeszcze jedno dojrzałem. Spojrzcie na szyny na samym dole pierwszego zdjęcia - chowają się pod piaskiem - a więc tor za chwilę się kończy, a fotograf musiał robić zdjęcia z kozła! A więc z większym prawdopodobieństwem sama fota pochodzi sprzed 1920r. - czyli z czasów pruskich, gdy nie było połączenia między NML i NML Południowym (czy małym dworcem jak kto woli). Na mapce widać główne budynki z foty:

Obrazek

Miejsce, gdzie stał fotograf zaznaczyłem czerwoną kropą. Mapka ma nominalnie aktualność 1910r. ale z dopiskiem: "ostatnie poprawki na podst. polskiej mapy 1:100 000, 1928-30r." Zapewne jedną z tych poprawek było dorysowanie łącznicy NML - NML Połud. z widocznym mostem na Drwęcy. Swoją drogą trochę mało precyzyjne wydaje mi się poprawianie mapy 1:25 000 przy pomocy "4x" mniej dokładnej mapy WIG (=przedwojenny, polski Wojskowy Instytut Geograficzny).
Błażej

Ten sam co wysłał pocztówki :D

Post autor: Błażej »

WItam
Tu Błażej Zieliński z NML. Panowie ta górka o której mówićie na górze tego postu to "Araratka". Dzisiaj dużo z niej nie zobaczycie bo jest strasznie zarośnięta i jest pełno domów przy dróżxe która idzie w stronę fotografa .Ale park został :) zato naprzeciw parku po drugiej str. torów jest szpital oraz liceum z własną halą także widok nie będzie taki sam jak na pocztówce :D
P.S. Skąd do diabła zdobyć zdj. jadącegp poc. z lini Iława-NML-Brodnica nie wspominając już o NML-Zajączkowo w necie były tylko dwa.

Pozdro Błażje z NML-u
ODPOWIEDZ