Mogilno - Orchowo

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Mogilno - Orchowo

Post autor: Leszek Lewiński »

Był wczoraj u mnie w pracy Tadeusz - mój kolega z czasów liceum. Pytał o informacje dotyczące linii kolejowej Mogilno - Orchowo, z którą związana jest historia jego czasów młodości.
Chce się dowiedzieć jaki tabor tam kursował, jaki był rozkład jazdy...

Skierowałem go na Forum KMK Olsztyn, ale widzę, że się tutaj jeszcze nie zalogował. Myślę, że niebawem (gdy znajdzie chwilę czasu) zrobi to. Tymczasem ja - jako plenipotent Tadeusza - występuję z tym pytaniem do Szanownych Forumowych Historyków.
L.L.
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Podczas przejazdu parowozem Ty45 na trasie Ino-Mogilno rozmawiałem z pilotem parowozu.W latach 70-tych jeździł tam Oi2.
Andrzej Massel
Osobowy
Posty: 65
Rejestracja: 11 mar 2006, 20:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogilno - Orchowo

Post autor: Andrzej Massel »

Leszek Lewiński pisze:Był wczoraj u mnie w pracy Tadeusz - mój kolega z czasów liceum. Pytał o informacje dotyczące linii kolejowej Mogilno - Orchowo, z którą związana jest historia jego czasów młodości.
Chce się dowiedzieć jaki tabor tam kursował, jaki był rozkład jazdy...
Proszę bardzo. Przesyłam informację o ruchu pociągów na linii Mogilno - Orchowo w 1946 i 1959.
W 1946 roku linia należała do DOKP Poznań. Rozkład służbowy z tego roku wykazuje dwie pary pociągów mieszanych towarowo-osobowych w układzie:
2653 Mogilno 8.35 - Orchowo 9.34
2652 Orchowo 9.50 - Mogilno 10.47
2657 Mogilno 16.50 - Orchowo 17.49
2656 Orchowo 18.10 - Mogilno 19.07
Prędkość pociągów 30 km/h, obsługa trakcyjna lokomotywa serii 64 (jeszcze przed przeznakowaniem na OKl2) z parowozowni Mogilno

W roku 1959 linia należała już do DOKP Gdańsk
Jeździły 3 pary pociągów (2 pary osobowo-towarowych i 1 para towarowo-osobowych) w nastęującym układzie:
88655 Mogilno 5.30 - Orchowo 6.35 (Tw1-350)
88652 Orchowo 6.52 - Mogilno 7.34 (Tw1-350)
88651 Mogilno 11.10 - Orchowo 12.01 (Oi2-250)
88654 Orchowo 12.20 - Mogilno 13.03 (Oi2-250)
88653 Mogilno 16.20 - Orchowo 17.11 (Tw1-350)
88656 Orchowo 17.50 - Mogilno 19.01 (Tw1-350
2656 Orchowo 18.10 - Mogilno 19.07
Prędkość wynosiła 40 km/h
Parowozy pochodził z parowozowni Inowrocław, a składy wagonowe (Fg+4B) - ze stacji Gniezno (a więc już spoza DOKP Gdańsk!!!)
Ostatnio zmieniony 12 maja 2007, 18:16 przez Andrzej Massel, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrowienia z Warszawy
Sebastian

Re: Mogilno - Orchowo

Post autor: Sebastian »

Link do strony zawierającej kilknanaście ciekawych fotek z linii Mogilno-Orchowo.

http://www.mogart.emiasto.com.pl/index. ... &Itemid=41
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Zastanawia rozmach z jakim zbudowano tę ślepo zakończoną linię, budowę której rozpoczęły koleje pruskie a dokończyło PKP na początku lat 20-tych. Mam wrażenie że linia Mogilno - Orchowo może się wpisywać się w większy projekt którego realizację przerwał wybuch I wojny światowej. Chodzi mi o linię o planowanym przebiegu: Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła - Liniewo - Czersk- Tuchola - Pruszcz Bagienica - Koronowo - Bydgoszcz - Barcin - Mogilno Orchowo. Z tego projektu istniały lub powstały do 1920 odcinki: Pruszcz Bagienica - Koronowo, Barcin - Mogilno, Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła, Tuchola - Pruszcz - Bagienica (z nowym dworcem w Tucholi) a w budowie były odcinki Mogilno - Orchowo (dokończony) oraz Liniewo - Czersk (częściowo dokończony przez PKP na odcinku Bąk - Czersk, ale bez planowanego wiaduktu nad "Ostbahnem"oraz stacji Mockrau (Mokre). Ciekawe jak wyglądałby dziś przebieg magistrali węglowej gdyby I wojna światowa wybuchła tak z 10 lat później....

Daty uruchomienia wyżej wymienionych odcinków (według 75 lat Północnej DOKP oraz Hansa Wolfganga Scharfa "Eisenbahnen zwischen Oder und Weichsel"
1. 03.11.1909 - Odcinek Pruszcz Bagienica - Kororowo. Długość 20,43 km
2. 01.10.1912 - Odcinek Barcin - Mogilno. Długość 23,87 km
3. 01.05.1914 - Odcinek Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła. Długość 19,52 km
4. 03.11.1914 - Odcinek Tuchola - Pruszcz Bagienica. Długość 22,67
5. 02.10.1916 - Odcinek Mogilno - Kwieciszewo. Długość 7,51 km
6. 23.10.1916 - Odcinek Kwieciszewo - Gębice. Długość 2,37 km
7. 01.07.1921 - odcinek Gębice - Orchowo. Długość 10,54 km
8. 15.10.1928 - odcinek Bąk - Czersk (fragment odcinka Liniewo - Czersk budowę którego to zarzucono po 1920 roku.)

Wedle tej samej książki Scharfa linia Mogilno - Orchowo liczyła 20,42 km, max. dop. prędkość - 45 km/h, największe pochylenie - 1:400, najmniejszy promień łuku - 900m.

Co do rozkładów jazdy dla linii Mogilno Orchowo:

stan na 1 marca 1921:
M 863 (kl. 2-4) Gębice o. 16:50, Kwieciszewo 17:02, Mogilno p. 17:21.
M 862 (kl. 2-4) Mogilno o. 14:20, Kwieciszewo 14:48, Gębice p. 15:00.

stan na 4 maja 1942:
891 (kl. 2-3) Orchowo o. 6:55, Różanna 7:01, Procyń 7:07, Gębice 7:16, Kwieciszewo 7:22, Mogilno p. 17:35.
897 (kl. 2-3) Orchowo o. 14:30, Różanna 14:39, Procyń 14:50, Gębice 15:04, Kwieciszewo 15:14, Mogilno p. 15:27.

890 (kl. 2-3) Mogilno o. 5:15, Kwieciszewo 5:33, Gębice 5:45. Procyń 5:59, Różanna 6:10, Orchowo p. 6:15
896 (kl. 2-3) Mogilno o. 12:50, Kwieciszewo 13:07, Gębice 13:17. Procyń 13:30, Różanna 13:40, Orchowo p. 13:45
Wszystkie pociągi kursowały tylko w dni robocze

Nazwy stacji:
Mogilno / Mogilno
Kwieciszewo / Blütenau
Gębice / Gembitz
Procyń / Rehfelde, Rehfelde (Warthel)
Różanna / Rosen
Orchowo / Orchheim
Ostatnio zmieniony 13 maja 2007, 20:42 przez feyg, łącznie zmieniany 1 raz.
Andrzej Massel
Osobowy
Posty: 65
Rejestracja: 11 mar 2006, 20:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andrzej Massel »

feyg pisze:Zastanawia rozmach z jakim zbudowano tę ślepo zakończoną linię, budowę której rozpoczęły koleje pruskie a dokończyło PKP na początku lat 20-tych. Mam wrażenie że linia Mogilno - Orchowo wpisuje się w większy projekt którego realizację przerwał wybuch I wojny światowej. Chodzi mi o linię o planowanym przebiegu: Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła - Liniewo - Czersk- Tuchola - Pruszcz Bagienica - Koronowo - Bydgoszcz - Barcin - Mogilno Orchowo....
Ze swej strony byłbym trochę ostrożniejszy w łączenie ze sobą fragmentów dosyć przestrzennie rozrzuconych.
Najprawdopodobniej budowa linii Mogilno - Orchowo została podjęta w celu aktywizacji terenów przygranicznych Prus. Logiczne kierunek przedłużenia na południe to pewnie Strzałkowo - Pleszew. Ale to wszystko tylko przypuszczenia...
Załączniki
Dworzec w Orchowie - stan: czerwiec 2003 r.
Dworzec w Orchowie - stan: czerwiec 2003 r.
Wiadukt drogowy nad południową głowicą rozjazdową stacji świadczy, że przewidywano przedłużenie linii
Wiadukt drogowy nad południową głowicą rozjazdową stacji świadczy, że przewidywano przedłużenie linii
Pozdrowienia z Warszawy
Andrzej Massel
Osobowy
Posty: 65
Rejestracja: 11 mar 2006, 20:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andrzej Massel »

Zbigniew Łęgowski pisze:Podczas przejazdu parowozem Ty45 na trasie Ino-Mogilno rozmawiałem z pilotem parowozu. W latach 70-tych jeździł tam Oi2.
Obsługa linii parowozami Oi2 zakończyła się pewnie w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych.
Z dodatku II-B do służbowego rozkładu jazdy 1975/1976 wynika, że w 1975 roku standardem był juz skład SN61+ 2Bix. SN61 pochodził z Torunia, a wagony - z Inowrocławia
Kursowły tylko dwie pary pociągów
44341 Mogilno 5.17 - Orchowo 6.05
44340 Orchowo 6.15 - Mogilno 7.04
44345 Mogilno 16.30 - Orchowo 17.19
44344 Orchowo 18.20 - Mogilno 19.10
Prędkość maksymalna wynosiła tylko 30 km/h

Z kolei w roku 1981 zamiast SN61 do obsługi pociągów były przewidziane lokomotywy SM41 z Inowrocławia. Rozkład jazdy był następujący
44341 Mogilno 4.50 - Orchowo 5.38 (skład SM41+ 1Bhx)
44340 Orchowo 5.53 - Mogilno 6.42
44345 Mogilno 16.17 - Orchowo 17.04 (skład SM41+3Bhx)
44344 Orchowo 17.19 - Mogilno 18.07
W rozkładzie jest też adnotacja: "Na okres zimy wyznaczyć wagony osobowe z własnym ogrzewaniem".
Pozdrowienia z Warszawy
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Andrzej Massel pisze:Ze swej strony byłbym trochę ostrożniejszy w łączenie ze sobą fragmentów dosyć przestrzennie rozrzuconych.
Użyłem trybu przypuszczającego, aczkolwiek poza odcinkiem Bydgoszcz - Barcin co do planów budowy którego rzeczywiście nie jestem absolutnie pewien, plany/koncepcje budowy pozostałych odcinków istniały (osobiście przeglądałem w Archiwum Państwowym w Gdyni teczkę akt dotyczących wytrasowania odcinka Stara Piła - Liniewo), a chociażby w jednym w ostatnich numerów "Swiata Kolei", w artykule o stacji Koronowo Wąsk., autor wspomina o planach budowy normalnotorowego odcinka Bydgoszcz - Koronowo przed wybuchem I wojny światowej. A wedle tabeli z książki 75 lat Północnej DOKP linie: Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła oraz Barcin - Mogilno budowane były na podstawie ustawy parlamentu pruskiego z 28.07.1909 r. Ciekawe co jeszcze ów parlament uchwalił a czego to państwo pruskie nie zdołało zrealizować...
ksiezyc
Przyspieszony
Posty: 99
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Post autor: ksiezyc »

feyg pisze: 8. 15.10.1928 - odcinek Bąk - Czersk (fragment odcinka Liniewo - Czersk budowę którego to zarzucono po 1920 roku.)
Do tej linii znalazłem coś takiego.
Obrazek

Pozdrawiam serdecznie i fragmentarycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
krecik
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 07 sty 2009, 13:00
Lokalizacja: Mogilno
Kontakt:

Post autor: krecik »

Zapraszam na stronke www.mssk.com.pl.
pozdrawiam
Kuba Sikora
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 09 sty 2009, 15:13

Post autor: Kuba Sikora »

Dzień dobry,

nazywam się Kuba Sikora i jest to mój pierwszy post na tym forum. Część osób może mnie kojarzyć z innych for lub imprez okołokolejowych.

Do zarejstrowania na forum skłoniła mnie informacja przedstawiona przez Andrzeja Masela, który mówi o obsłudze tej linii przy użyciu wagonów motorowych SN61. Chciałbym powiedzieć, że ciekawe zdjęcie składu SN61 z boczniakami zrobione 2 lipca 1974 roku na moście kratownicowym (najprawdopodobniej tym http://www.panoramio.com/photo/7066908) znajduje się w zbiorach pana Geoffa Plumba (zapewne znanego większości forumowiczów). Zdjęcie to niestety nie jest wystawione na razie na jego stronie, ale można nawiązać z nim kontakt i kupić odbitkę chyba za około 1,5 funta. Posiadam to zdjęcie w swoim zbiorze, ale nie mogę go publicznie prezentować. Na pewno mogę powiedzieć o nim jedno - jest piękne.
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Kuba Sikora pisze: Chciałbym powiedzieć, że ciekawe zdjęcie składu SN61 z boczniakami zrobione 2 lipca 1974 roku na moście kratownicowym (najprawdopodobniej tym http://www.panoramio.com/photo/7066908) znajduje się w zbiorach pana Geoffa Plumba (zapewne znanego większości forumowiczów). Zdjęcie to niestety nie jest wystawione na razie na jego stronie, ale można nawiązać z nim kontakt i kupić odbitkę chyba za około 1,5 funta. Posiadam to zdjęcie w swoim zbiorze, ale nie mogę go publicznie prezentować. Na pewno mogę powiedzieć o nim jedno - jest piękne.
Brakuje tylko numeru konta... :twisted:
P.S. Prawidłowy LINK do zdjęcia mostu.
Kuba Sikora
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 09 sty 2009, 15:13

Post autor: Kuba Sikora »

"Brakuje tylko numeru konta... "

Przepraszam, ale chyba się nie zrozumieliśmy, co masz na myśli?

Gościu jest sympatyczny i w swoim zbiorze ma wiele cennych zdjęć z Polski z 1974 roku. Ot, cała sprawa. Wielu z nas ma zdjęcia, których nie może publikować z różnych względów. Ja zarzuciłem informację, gdzie można znaleźć konkretne zdjęcie. Nie traktuj tego reklamowo tylko informacyjnie.
krecik
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 07 sty 2009, 13:00
Lokalizacja: Mogilno
Kontakt:

Post autor: krecik »

Zdjęcie SN61 na "kipie" jest już dostępne dzięki uprzejmości Pana Plumba-http://geoff-plumb.fotopic.net/p55891694.html
Posiadam też takie zdjęcie łudząco przypominające most na notecią. Niestety to nie jest ten sam most :cry:
Załączniki
ty2.jpg
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Kuba Sikora pisze:"Brakuje tylko numeru konta... "

Przepraszam, ale chyba się nie zrozumieliśmy, co masz na myśli?

Gościu jest sympatyczny i w swoim zbiorze ma wiele cennych zdjęć z Polski z 1974 roku. Ot, cała sprawa. Wielu z nas ma zdjęcia, których nie może publikować z różnych względów. Ja zarzuciłem informację, gdzie można znaleźć konkretne zdjęcie. Nie traktuj tego reklamowo tylko informacyjnie.
Wybacz Kubo mój może niezbyt elegancki komentarz.
ODPOWIEDZ