Pozwólcie, że powędruje "nieco" na zachód od WiM, na tereny Pomorza Środkowego i przedstawię jeden z nieistniejących już niestety, za to godnych przypomnienia mostów kolejowych.
Most, o którym tutaj mowa przecinał niegdyś Dolinę Studnicy ok. 2 km na północ od centrum Miastka. Jego budowę ukończono prawdopodobnie w roku 1909, gdyż pod koniec tego właśnie roku oddano do użytku linię kolejową z Bytowa (niegdyś Bütow) do Miastka (niegdyś Rummelsburg), w ciągu której obiekt ten się znajdował.
Most zwany był kamiennym "Steinerne Brücke", co wskazywałoby, że do jego budowy użyto m.in. kamienia. Oparty był na 2 przyczółkach oraz 4 interesujących architektonicznie podporach.
Na temat danych technicznych mostu ani jego dalszej historii niestety nie jestem w stanie zbyt wiele powiedzieć. Istniał on do początku roku 1945, kiedy to został wysadzony najprawdopodobniej przez wycofujące się wojska niemieckie. W każdym bądź razie tory linii Bytów - Miastko zostały pośpiesznie "zwinięte" i być może do dzisiaj służą jednej z linii kolejowych w głębi Rosji.
Mam w planie niedługo wybrać się do Miastka w celu poszukiwania śladów tego niezwykłego obiektu. O dziwo wzdłuż tej linii zachowały się, niestety po przebudowie, budynki dworcowe na dawnych stacjach: Niezabyszewo (niem. Damsdorf), Tuchomie (niem. Tuchom), Trzebiatkowa (niem. Radenfelde) oraz Kramarzyny (niem. Kremerbruch).
Poniższe zdjęcia pochodzą z książki "Eisenbahn in Pommern"
Pozdrawiam
Krzysztof Werner
Most nad Doliną Studnicy w Miastku
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard