Wojna Wenzla z Walluhnem, czyli dowalić konkurencji??? PISZ

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

CM

III WorldWar - Wenzel vs. Walluhn (cd.)

Post autor: CM »

OK. Poniżej będą lepsze dowody :)

III WorldWar - Wenzel vs. Walluhn (cd.)

Sejmowa Komisja Śledcza odbyła kolejne posiedzenie. W wyniku analizy tajnych akt SB "EK-Special 52" przez śledczego PJ doszło do konfrontacji publikacji Wenzla ze spisem loków wg stanu na lato 1925 z "fałszywym-zmyślonym" spisem Walluhna z jesieni 1925. Ogólne porównianie obu spornych spisów wypada dość zbieżnie - jeśli przyjąć - że w sezonie letnim dokonano niewielkich zmian. Pokrywają się np. w 100% typy parowozów występujących w Rbd Konigsberg (przypadek?). Ilość parowozów pospiesznych jest niemal identyczna 54 - 52, osobowych podobna 226 - 235, wśród towarowych największa różnica 198 - 163, tendrzaki zbliżone 120 - 127. Dokładniejsze porównania ilostanów (dla ułatwienia nie rozbijałem serii na podtypy *) :

Seria Wenzel Walluhn różnica
--------------------------------------------------
13 27 29 +2
17 25 25 0
37 152 142 -10
38 83 84 +1
54* 6 12 +6
55* 80 85 +5
57* 77 101 +24
74 18 8 -10
91 50 45 -5
92 42 42 0
93* 9 8 -1
94* 8 17 +9
---------------------------------------------------
Razem: 577 598 +21

H.J.Wenzel, choć pisze wcześniej dokładnie o wprowadzeniu wagonów akumulatorowych AT do Rbd Konigsberg już od 1908 roku, ale nie wymienia ich wcale w swych spisach (VT również)! Czyli coś tu brakuje i się nie zgadza! Tymczasem Walluhn wymienia ilostany AT w 1925... ciekawe, kto miał lepsze źródła?

No to popatrzmy jeszcze na stare zdjęcia ze zbiorów Wenzla w "EK-Special 52". I cóż tam mamy... czyżby znów same przypadkowe zbieżności?

- BR38-2032 w Kobellbude (olsztyński lok w spisie Walluhna!)
- BR37-060 w Węgorzewie (wystrućski lok w spisie Walluhna!)
- BR37-050 w Kętrzynie/Piszu? (ełcki lok w spisie Walluhna!)
- BR92-1034 w Królewcu (dokładnie tak samo w spisie Walluhna!)
- BR37-073 w Malborku (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR37-066 w Morągu (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR37-023 w Olsztynie (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR57-1973 w ??? (olsztyński lok w spisie Walluhna!)
- BR37-114 w albumie Pozezdrza (w spisie Walluhna na stanie Bw Pillkallen ob. Dobrowolsk!)
- na zdjęciu u Piotra Gawrysiaka - dwa węgorzewskie BR57 podczas próby obciążeniowej mostu pod Kruklankami w 1924 (bez numerów - ale Węgorzewo miało 4 takie loki według Walluhna)

"Nieomylny" H.J.Wenzel sam niestety popełnia szkolne błędy. Firmując mapki dołączone do własnych tekstów nie wie widać, gdzie leży Ostróda czy Myślice (zamienia je, myli z Ornetą!?), to znów "gubi" linię Morąg-Olsztyn (a co mu jakaś tam bocznica), nie wie też - że Bergfriede to polskie Samborowo - "fachowo" podaje nam w tekscie że to stacja... U W A G A ... Pikus! :) Literówek i przekręceń polskich i rosyjskch nazw nie będę się czepiał, ale zaznaczyć trzeba, że to nie były to nazwy w stylu "Grzegorza Brzęczyszczykiewicza ur. w Chrząszczyżeboczycach pow. Łękołody" :)

Kolejne posiedzenie komisji... za pewien czas :)
CM

Post autor: CM »

Co do lokomotywy to niesmiało wyrażam zdanie że może być to 74, ale mi nos podpowiada że jest to maszyna serii 93 ( a więc maszyny równie rzadkiej)...na dwoje babka wrózyła, a zdjęcie jest wyjątkowo kiepskie... tyle Przemek.

Wrzucam rzeczone zdjęcie spod Pieczonek, żeby i inni mogli sie przyjrzeć:

Obrazek

Za teorią Przemka (BR93) przemawia już fakt ilości ciągniętych wagonów - 93 to była silna bestia, używana u nas w górach.
Za 74 jest jednak więcej argumentów:

Charakterystycznie wypłaszczony dach, z dodatkową, charakterystyczną nadbudówką (widać jej zarys), niewielka odległość pomiędzy buforami a reflektorami - BR74 ma wszystko właśnie takie:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Natomiast BR93 wydaje się mieć bardziej zaokrąglony dach, wyżej umieszczone reflektory, no i praktycznie nie ma nadbudówki na budzie maszynisty. Look:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

CM, to napewno baureihe 74! Poznaję to po wywietrzniku dachowym. Nie zbijesz mnie z tropu zdjęciami baureihe 93 :) . Byłem pewien od razu i nie zmienię tak łatwo zdania. :D
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

Po obejżeniu tej fotografi w trochę wiekszym rozmiarze i jaśniejszych barwach od posiadanej przeze mnie dotychczas wychwyciłem kilka szczegułów wcześniej dla mnie nie rozpoznowalnych takich jak wywietrznik dachowy, oraz kształt i wielkość okna nad kotłem. W tej sytuacji również przychylam się do zdania że lokomotywa na zdjęciu to
Br 74 ( O-3) czyli pruska T11 o czym może świadczyć ukształtowanie dolnej części skrzyni wodnej i pomostu.
:D pzdr
CM

Post autor: CM »

To właśnie zamierzałem dokładnie unaocznić :) I to by było na tyle w tym frapującym wątku, chyba że jeszcze znajda sie jakieś inne zdjęcia i dowody w sprawie wojny Wenzel vs Walluhn... MOST WANTED (DEAD OR ALIVE)
Gość

Post autor: Gość »

U Bufego także są dwa zdjęcia parowozów, potwierdzające spis Walluhna: BR17 o numerze 1037 w Ostródzie, BR38 o numerze 1770 w Królewcu. W EK-Special nr 52 jest również wzmianka o zakupie parowozu BR91 numer 1228 dla potrzeb Interburger Kleinbahn - a i ten znajduje się w "całkowicie zmyślonym" spisie Walluhna :)
CM

Post autor: CM »

Nawet u Bufego? No to ładnie sobie Wenzel nagrabił... A masz Bufego pod ręką - Tajemniczy Gościu?
grabinin
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 21 maja 2006, 15:18

Post autor: grabinin »

Witajcie,

Co prawda nie moge uczestniczyc w tej ciekawej dyskusji z powodu nie posiadania zadnej wiedzy na poruszany temat, jednak nasunal mi sie pomysl metody ktora moze pomoc w analizie zdjec.
Otoz co sadzicie o tym, aby w przypadku slabej jakosci fotografii parowozu, na temat ktorego jednak istnieja pewne przypuszczenia co do typu i serii sprobowac zrobic zdjecie odpowiadajacego mu modelu.
Oczywiscie model musialby byc produkowany. Zdjecie modelu musialoby byc zrobione pod dokladnie takim samym katem jak okreslanego oryginalu, a nawet wartoby dodac dodatkowe elementy w takim samym ustawieniu np wagony. Wtedy moznaby sprobowac komputerowo nalozyc dwie fotografie i ustalic krawedzie ktore sie naloza na siebie.
W tym przypadku chyba nie byloby problemu, poniewaz br 74 i br 93 sa dostepne.
A moze ta metoda jest juz stosowana przez osoby w tej branzy?
pozdrawiam
grabol
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Pomysł świetny, rzadko można bowiem znaleźć stare fotografie o identycznym ustawieniu parowozu (czy innych elementów taboru). Tu jednak musieliby wkroczyć do akcji koledzy modelarze :)
Akurat tu większość danych wskazuje na BR74. Gorzej z zagadkami dużego kalibru - gdy nawet orientacyjnie nie wiadomo co za lok widnieje na fotce...

Tak jak tu (epoka Ost. Sudbahn, koniec XIX wieku) :
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... =2211#2211
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
ODPOWIEDZ