W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Panie i Panowie. Niech mi ktoś wytłumaczy, bo widzę linię Warszawa-Ostrołęka ... Pisz-Giżycko? Odtwarzamy zapomniany szlak przez Łomżę i Kolno?
A wszystko w związku z projektem CPL - więcej pod linkiem:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... -4033.html
A wszystko w związku z projektem CPL - więcej pod linkiem:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... -4033.html
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
-
- Towos
- Posty: 31
- Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21
Re: W zasadzie kolej jutra Wwa-Ostrołęka-Pisz-Giżycko?
na liście projektów uzupełniających jest tzw. "Pętla mazurska":
https://www.gov.pl/documents/905843/104 ... ia_CPK.pdf
Mi brakuje tam odcinków Węgorzewo-Gołdap i Gołdap-Olecko.
https://www.gov.pl/documents/905843/104 ... ia_CPK.pdf
Mi brakuje tam odcinków Węgorzewo-Gołdap i Gołdap-Olecko.
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Przerwa w działalności Forum WMTMK Olsztyn wypadła w okresie, w którym wiele ciekawych rzeczy wydarzyło się w temacie kolei na Warmii i Mazurach. Systematycznie i w miarę możliwości będę próbował nadrabiać stracony czas i wracać do dawniej rozpoczętych i przerwanych dyskusji, jak również zakładać nowe wątki, aby nawiązywać w ten sposób do aktualnego stanu wiedzy. Was również do tego gorąco zachęcam.
Obarczony dużym ciężarem politycznym projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli można tak napisać, pozostaje w grze. Sieć kolejowa, której podstawową rolą ma być obsłużenie CPK, a oprócz tego zaspokajanie innych potrzeb przewozowych, ma zostać zorganizowana według modelu "hub & spoke", czyli "piasty i szprych" (CPK jako "piasta" oraz prowadzące do niego korytarze kolejowe jako "szprychy").
W projektowanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL), którego opracowanie obecnie znajduje się na trudnym etapie uwzględniania uwag z konsultacji społecznych przeprowadzonych w lutym i marcu bieżącego roku, przewidziano 12 ciągów kolejowych, na których mają być realizowane tzw. Kolejowe Liniowe Inwestycje Towarzyszące.
Z naszego punktu widzenia szczególnie istotne są dwa ciągi:
ciąg nr 2 CPK - Olsztyn
ciąg nr 3 na odcinku Ostrołęka - Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko
Na ciągu nr 2 nie przewidziano prac na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przedmiotem dyskusji w tym wątku pozostaje natomiast ciąg nr 3, który zgodnie z opublikowanym harmonogramem miałby zostać ukończony w 2031 r. Zachęcam do zapoznania się z proponowanym przebiegiem trasy i dalszej dyskusji na ten temat. Mamy okazję naprawdę odważnie spoglądać w przyszłość.
Obarczony dużym ciężarem politycznym projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli można tak napisać, pozostaje w grze. Sieć kolejowa, której podstawową rolą ma być obsłużenie CPK, a oprócz tego zaspokajanie innych potrzeb przewozowych, ma zostać zorganizowana według modelu "hub & spoke", czyli "piasty i szprych" (CPK jako "piasta" oraz prowadzące do niego korytarze kolejowe jako "szprychy").
W projektowanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL), którego opracowanie obecnie znajduje się na trudnym etapie uwzględniania uwag z konsultacji społecznych przeprowadzonych w lutym i marcu bieżącego roku, przewidziano 12 ciągów kolejowych, na których mają być realizowane tzw. Kolejowe Liniowe Inwestycje Towarzyszące.
Z naszego punktu widzenia szczególnie istotne są dwa ciągi:
ciąg nr 2 CPK - Olsztyn
ciąg nr 3 na odcinku Ostrołęka - Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko
Na ciągu nr 2 nie przewidziano prac na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przedmiotem dyskusji w tym wątku pozostaje natomiast ciąg nr 3, który zgodnie z opublikowanym harmonogramem miałby zostać ukończony w 2031 r. Zachęcam do zapoznania się z proponowanym przebiegiem trasy i dalszej dyskusji na ten temat. Mamy okazję naprawdę odważnie spoglądać w przyszłość.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Niby rezerwa terenu pod inwestycję jest. Choćby w Łomży gdzie pozostawiono szeroki pas niezabudowanej działki. Z drugiej jednak strony planuje się przepychanie kolei DP przez środek miasta, co sprawi że pojawi się konieczność budowy skrzyżowań dwupoziomowych, a te potrzebują więcej miejsca. Przejście przez Pisz, czy nie będzie kolizyjne? Ktoś z tamtych okolic mógłby się wypowiedzieć. Podobnie odcinek pod Giżyckiem.
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Przebiegi projektowanych linii kolejowych oficjalnie zaprezentowane w SSL mają na razie charakter poglądowy. Tym niemniej w niektórych przypadkach już teraz mogą budzić kontrowersje. Zauważmy, że nie wskazano, czy przewiduje się prowadzenie torów np. w tunelach lub na estakadach, co szczególnie dla odcinków miejskich ma fundamentalne znaczenie. Pokłosiem takiego podejścia jest duża, a właściwie bardzo duża liczba uwag zgłoszonych na etapie konsultacji społecznych. Aktualnie są one przez CPK analizowane. Co dalej? Zobaczymy.Referee pisze:Niby rezerwa terenu pod inwestycję jest. Choćby w Łomży gdzie pozostawiono szeroki pas niezabudowanej działki. Z drugiej jednak strony planuje się przepychanie kolei DP przez środek miasta, co sprawi że pojawi się konieczność budowy skrzyżowań dwupoziomowych, a te potrzebują więcej miejsca.
Generalnie przy przejściach przez obszary zurbanizowane należy liczyć się z koniecznością ograniczenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych projektowanych linii kolejowych z uwagi na niedogodności terenowe oraz uwarunkowania lokalne.
Wydaje się osiągalne w proponowanym kształcie. Natomiast jako ewentualną alternatywę rozważałbym jeszcze lokalizację stacji węzłowej gdzieś w okolicach obecnego przystanku Pisz Wschód, dzięki czemu z nowym torem w kierunku Orzysza można by wychodzić w okolicach mostu na Pisie (przedłużenie ul. Pionierów) i łagodnym łukiem włączać się w ślad dawnej linii kolejowej. Na północ od miasta jest sporo wolnej przestrzeni.Referee pisze:Przejście przez Pisz, czy nie będzie kolizyjne?
Również wydaje się osiągalny w proponowanym kształcie.Referee pisze:Podobnie odcinek pod Giżyckiem.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Link do artykułu: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 11704.htmlRynek Lotniczy pisze:Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowej linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko. Zamawiający postanowił zwiększyć znacząco budżet, co pozwoliło na wybór najtańszej oferty za blisko 25 mln zł.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
W Łomży miasto stara się umieścić stację na terenach pomiędzy ulicą Meblową a Elbląską. Patrząc na mapy to zupełne "odludzie".
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?
Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje możliwość zapoznania się z przebiegiem wariantów opracowanych w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowej nr 29 odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz - Giżycko.
Link do zakładki:
https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/s ... sz-gizycko
Przeglądarka mapowa:
https://experience.arcgis.com/experienc ... 37360e149/
Link do zakładki:
https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/s ... sz-gizycko
Przeglądarka mapowa:
https://experience.arcgis.com/experienc ... 37360e149/
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski