Definitywny KONIEC dojazdowej Wąbrzeskiej Kolejki Powiatowej

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Brabantius
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 10 maja 2013, 21:19
Lokalizacja: Wąbrzeźno

Definitywny KONIEC dojazdowej Wąbrzeskiej Kolejki Powiatowej

Post autor: Brabantius »

Dziś, tj. w piątek 10 maja 2013 roku rozpoczęto rozbiórkę torowiska wąbrzeskiej " bany ". Nic już jej nie uratuje, koniec. W tym roku, 1 kwietnia, minęło równe 115 lat od uruchomienia tego połączenia. Z tej okazji PKP, zapewne z udziałem miejscowych władz, postanowiło zniszczyć element miejscowej historii. Czy można było uratować to połączenie i reanimować je ? Pewnie tak. Ale wymagałoby to zapewne wielkich nakładów i oleju w głowach do perspektywicznego myślenia u włodarzy miasta Wąbrzeźna. Gdy torowisko istniało, zawsze była szansa na cokolwiek. Teraz nie ma już zadnej szansy. 3,28 km torów odchodzi do historii. Podobno ma byc w tym miejscu chodnik i ścieżka rowerowa... PKP, decyzją bezmyślnego zarządu zapewne, zniszczyło kolejny szlak... Większego szkodnika w degradacji wszelkiej infrastruktury komunikacyjnej i architektury okołokolejowej nie ma i nie było w historii Polski ! Namnożyło się spółek, którymi zarządzają malkontenci i chciwcy, dla ktorych liczy się tylko prywatny zysk, a nie dobro narodowe otrzymane w spadku po niemieckich i polskich budowniczych, którzy tworzyli z pasją nowe szlaki. Wystarczy się przejechać obojętnie jaką trasą ( w moim przypadku Polska północna ), by zobaczyć zdegradowane i zrujnowane dworce, zniszczone i rozkradzione urządzenia kolejowe... Czy ktokolwiek z tych złodziei z zarządów spółek kiedykolwiek za to odpowie...? Nie mam już nadziei na to. Przepraszam za tą żółć wylewaną powyżej, ale jest we mnie żal w związku z likwidacją elementu naszego miejscowego krajobrazu z długą historią w tle. Wy, którzy tu piszecie, znacie te sprawy. Lubię Was czytać i podziwiam za ogromną wiedzę i pasję do kolejnictwa. Ja jestem tu nowy i nic nie znaczę, a moja wiedza, w porównaniu z rekinami tego forum, jest prawie zerowa. Co do wąbrzeskiej kolejki to pozostaje żal i smutek... miałem okazje jeżdzić nią w jej latach świetności, ech... Jak się uda to wstawię pare zdjęć agonalnych naszego wąbrzeskiego szlaku, ginącego powoli w mrokach historii... Pozdrawiam serdecznie !
Załączniki
Budynek dworca Wąbrzeżno Miasto i rozbierane torowisko na dzień 10 maja 2013r. Początek końca tego dworca i przewozów pasażerskich nastąpił, gdy wybudowano na terenie peronu ten brązowy " szałerek " ( sklep ) w latach 90 - tych. Pytanie konkurso
Budynek dworca Wąbrzeżno Miasto i rozbierane torowisko na dzień 10 maja 2013r. Początek końca tego dworca i przewozów pasażerskich nastąpił, gdy wybudowano na terenie peronu ten brązowy " szałerek " ( sklep ) w latach 90 - tych. Pytanie konkurso
Rzut na bocznicę i teren dawnej " szopy ". W głębi wjazdy na teren zakładu tworzyw sztucznych i składnicy węgla.
Rzut na bocznicę i teren dawnej " szopy ". W głębi wjazdy na teren zakładu tworzyw sztucznych i składnicy węgla.
Na lewo wjazd do zakładu tworzyw, na prawo wjazd do składnicy węgla.
Na lewo wjazd do zakładu tworzyw, na prawo wjazd do składnicy węgla.
Awatar użytkownika
Brabantius
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 10 maja 2013, 21:19
Lokalizacja: Wąbrzeźno

Post autor: Brabantius »

Ciąg dalszy zdjęć z dobijania wąbrzeskiego szlaku... Starałem się ukazać kolejno cały szlak od dworca Wąbrzeżno Miasto do dworca ( głównego ) Wąbrzeźno. Torowisko jest już rozebrane w 1/3 swej długości od strony miasta. Około 2/3 torów jeszcze istnieje, ale prawdopodobnie w ciągu najbliższych dni znikną i one. Być może zdjęcia, które wstawiam, są ostanimi ukazującymi odcinek toru wąbrzeskiego jeszcze istniejącego......
Załączniki
Drzwi wąbrzeskiego dworca " głównego " zamykane są na skobel z kłódką...żenada... Wieczorem i w nocy, oprócz " cywilów " ( nielicznych ) mieszkających na piętrze, nie ma tam nikogo służbowo z ramienia PKP. Jedyny kolejarz w okolicy o t
Drzwi wąbrzeskiego dworca " głównego " zamykane są na skobel z kłódką...żenada... Wieczorem i w nocy, oprócz " cywilów " ( nielicznych ) mieszkających na piętrze, nie ma tam nikogo służbowo z ramienia PKP. Jedyny kolejarz w okolicy o t
Budynek dworca w całej swej poszarzałej i bliskiej zrujnowania okazałości.
Budynek dworca w całej swej poszarzałej i bliskiej zrujnowania okazałości.
Na peronie kolejki dojazdowej przy dworcu " głównym " jest teraz parking samochodów pracowników dojeżdzających do pracy, przeważnie do Torunia.
Na peronie kolejki dojazdowej przy dworcu " głównym " jest teraz parking samochodów pracowników dojeżdzających do pracy, przeważnie do Torunia.
Łuk przed dojazdem do peronu przy dworcu " głównym ".
Łuk przed dojazdem do peronu przy dworcu " głównym ".
Łuk przed dojazdem do peronu przy dworcu " głównym ". Za drzewami budynek dworca.
Łuk przed dojazdem do peronu przy dworcu " głównym ". Za drzewami budynek dworca.
Odcinek przd samym skrętem w kierunku dworca " głównego ".
Odcinek przd samym skrętem w kierunku dworca " głównego ".
W głębi budynki kolejowe kompleksu osiedla przydworcowego.
W głębi budynki kolejowe kompleksu osiedla przydworcowego.
Ciąg dalszy w kierunku dworca " głównego ".
Ciąg dalszy w kierunku dworca " głównego ".
Odcinek krzyżujący się z wylotem wąbrzeskiej obwodnicy.
Odcinek krzyżujący się z wylotem wąbrzeskiej obwodnicy.
Łuk przed skrzyżowaniem z wąbrzeską obwodnicą.
Łuk przed skrzyżowaniem z wąbrzeską obwodnicą.
Kolejny odcinek toru z hałdą piachu na sobie.
Kolejny odcinek toru z hałdą piachu na sobie.
Krzaki wyrwane z pasa oddielającego szosę od chodnika ( po drgiej stronie ulicy ).
Krzaki wyrwane z pasa oddielającego szosę od chodnika ( po drgiej stronie ulicy ).
Fragment istniejącego jeszcze toru...
Fragment istniejącego jeszcze toru...
Torowisko w ładnej ( jeszcze ) okazałości.
Torowisko w ładnej ( jeszcze ) okazałości.
Hałda gruzu na torach i ziemia na poboczu spod remontowanego chodnika po przeciwnej stronie ulicy.
Hałda gruzu na torach i ziemia na poboczu spod remontowanego chodnika po przeciwnej stronie ulicy.
Odcinek toru po minięciu drugiego łuku.
Odcinek toru po minięciu drugiego łuku.
Odcinek po minięciu drugiego łuku w kierunku dworca " głównego ". Do tego miejsca, na dzień dzisiejszy, 10 maja, dotarli robotnicy rozbierający tor. Dalszy odcinek w kierunku dworca jest jeszcze nieruszony. Zapewne zmieni się to w najbliższych d
Odcinek po minięciu drugiego łuku w kierunku dworca " głównego ". Do tego miejsca, na dzień dzisiejszy, 10 maja, dotarli robotnicy rozbierający tor. Dalszy odcinek w kierunku dworca jest jeszcze nieruszony. Zapewne zmieni się to w najbliższych d
Odcinek przed drugim łukiem.
Odcinek przed drugim łukiem.
Podkłady na wjeżdzie do posesji na drugim łuku szlaku.
Podkłady na wjeżdzie do posesji na drugim łuku szlaku.
Odcinek na drugim łuku. W głębi po lewej miejskie wodociągi, a po prawej była rzeźnia miejska. Oba kompleksy z czasów pruskich.
Odcinek na drugim łuku. W głębi po lewej miejskie wodociągi, a po prawej była rzeźnia miejska. Oba kompleksy z czasów pruskich.
Prosty odcinek po wyjściu z pierwszego małego łuku w kierunku drugiego łuku.
Prosty odcinek po wyjściu z pierwszego małego łuku w kierunku drugiego łuku.
Odcinek przed małym pierwszym łukiem. Podkłady i pocięte szyny. Żal patrzeć...
Odcinek przed małym pierwszym łukiem. Podkłady i pocięte szyny. Żal patrzeć...
Początek degradacji. W głębi budynek dworca Wąbrzeźno Miasto.
Początek degradacji. W głębi budynek dworca Wąbrzeźno Miasto.
Początkowy odcinek rozbieranego toru. Rzut w kierunku centrum i dworca Wąbrzeźno Miasto.
Początkowy odcinek rozbieranego toru. Rzut w kierunku centrum i dworca Wąbrzeźno Miasto.
Wśród szyn leżących przy dworcu Wąbrzeźno Miasto można spotkać i takie - 1949r. Huta Kościuszko.
Wśród szyn leżących przy dworcu Wąbrzeźno Miasto można spotkać i takie - 1949r. Huta Kościuszko.
Dalszy ciąg znaków P.K.P. po dacie " 1934r. "
Dalszy ciąg znaków P.K.P. po dacie " 1934r. "
Wsród szyn przy dworcu znalazłem takie... Polskie szyny z 1934 roku. Kto je wytwarzał? Skrót " FH " to producent ? Jaki ?
Wsród szyn przy dworcu znalazłem takie... Polskie szyny z 1934 roku. Kto je wytwarzał? Skrót " FH " to producent ? Jaki ?
Resztki bocznicy przy dworcu Wąbrzeźno Miasto...
Resztki bocznicy przy dworcu Wąbrzeźno Miasto...
Awatar użytkownika
Brabantius
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 10 maja 2013, 21:19
Lokalizacja: Wąbrzeźno

Post autor: Brabantius »

No, to tyle na dziś. Mam jeszcze więcej zdjęć, ale raczej nie wniosą wiele więcej do tematu, choć to kwestia zastanowienia. Może coś wrzucę jeszcze. Na koniec jeszcze dwa. I pozdrawiam serdecznie ewentualnych odwiedzających tego posta.
Załączniki
Początek jeszcze ( ! ) nieruszonego toru. Rzut w kierunku miasta.
Początek jeszcze ( ! ) nieruszonego toru. Rzut w kierunku miasta.
... i mała artystyczna wstawka... ;-)
... i mała artystyczna wstawka... ;-)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Po prostu żal patrzeć. :( Zniszczony został ważny zabytek techniki. Myślę, że w tym przypadku główną odpowiedzialność ponoszą władze miasta, które spokojnie mogły przejąć tę krótką linię. Można było w nowoczesny sposób wpisać ją w krajobraz miejski. Niestety, do tego potrzeba ludzi myślących, otwartych na coś zupełnie nowego. Najwyraźniej szczytem myślenia okolicznych władz jest to, co widzimy na zdjęciach... no i ewentualnie ścieżka rowerowa z kostki brukowej. :evil:

W załączniku przykład, w jakim duchu można by to zrobić...

Pozdr.

AD
Załączniki
bike-trail.jpg
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Post autor: Sławomir Raflewski »

U nas w kraju tylko wszystko najłatwiej zniszczyć .Ja miałem to szczęście że w 1986 roku miałem okazję przejechać się ta kolejką .Ale Wąbrzeżno nie jest jedynym przykładem głupoty samorządowej ,kolejnym przykładem jest rozbiórka kolejki wąskotorowej od Wiślicy do Pińczowa tam również samorządy gmin Wiślica oraz Złota nie znależli pomysłu a raczej chęci na reaktywację .Od Pińczowa do Jędrzejowa dzięki pasjonatom kolejkę udało się uratować ,kursuja tam pociągi turystyczne tzw. ekspres ponidzie
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Adam Dąbrowski pisze:ścieżka rowerowa z kostki brukowej
Odcinek toru o długości ok. 30 metrów pozostanie w celu upamiętnienia faktu istnienia Powiatowej Kolejki Wąbrzeskiej.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Stellwerk pisze:
Adam Dąbrowski pisze:ścieżka rowerowa z kostki brukowej
Odcinek toru o długości ok. 30 metrów pozostanie w celu upamiętnienia faktu istnienia Powiatowej Kolejki Wąbrzeskiej.
No chociaż tyle. Aczkolwiek w tym konkretnym przypadku uważam, że to zdecydowanie za mało...
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Swoją drogą - ciekawe, gdzie te wspomniane 30m pozostanie, bo jeśli przy stacji Wąbrzeźno, to w sumie żadna łaska, tam i tak jest bocznica, na którą wjeżdża się niegdysiejszym torem "szlakowym" do Wąbrzeźna Miasto
Awatar użytkownika
RysiekChaszcz
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 28 maja 2013, 18:51
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: RysiekChaszcz »

Jest jeszcze jedna ciekawostka kolejowa związana z Wąbrzeźnem.
Otóż przed II Wojną Światową drukarnia w tej miejscowości drukowała dla PKP różnego rodzaju druki w tym między innymi rozkazy szczególne. Sam jestem w posiadaniu rozkazu wystawionego w 1933 roku w Cieszynie dla poc. 2221. Jutro u kolegi zeskanuję i wstawię na forum. W zamian za skan podesłany do Wąbrzeskich Zakładów Graficznych które są spadkobiercami przedwojennej drukarni dostałem pocztą piękną książkę: "Wąbrzeska Kolejka Powiatowa" p. Roberta Prusakowskiego wydana została w 110 rocznicę powstania kolejki.

Obrazek
Cieszyńskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

RysiekChaszcz pisze: dostałem pocztą piękną książkę: "Wąbrzeska Kolejka Powiatowa" p. Roberta Prusakowskiego wydana została w 110 rocznicę powstania kolejki.
Książka ta jest dostępna równiez jako e-book, wystarczy poszukać w Google.
brood.k
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 29 lis 2011, 08:31
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: brood.k »

Cóż, zdążyliśmy się wtedy tymi drezynami tam przejechać, okazuje się że rzutem na taśmę..
A to ja też coś dorzucę. Jeszcze w 1989 roku jeździło się tam tak:
Załączniki
wabrzezno1989.jpg
fastcracker
Pospieszny
Posty: 116
Rejestracja: 25 gru 2011, 20:59
Lokalizacja: koło łodzi

Post autor: fastcracker »

brood.k pisze:Cóż, zdążyliśmy się wtedy tymi drezynami tam przejechać, okazuje się że rzutem na taśmę..
A to ja też coś dorzucę. Jeszcze w 1989 roku jeździło się tam tak:
obrazek wygląda na zeszyt V-3
mk
Towos
Posty: 31
Rejestracja: 28 kwie 2012, 22:28

Post autor: mk »

A w 1972 roku było tak:
Załączniki
48-49.jpg
50-51.jpg
ODPOWIEDZ