[szukam dokumentacji] Szczytno-Ostrołęka, Wielbark-Nidzica

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

[szukam dokumentacji] Szczytno-Ostrołęka, Wielbark-Nidzica

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

Poszukuję skanów dokumentów oraz tabel z rozkładów jazdy od 1995 roku wstecz (czyli zarówno czasy niemieckie, jak też polskie), dotyczących stacji Wielbark oraz linii kolejowych Szczytno - Chorzele - Ostrołęka i Wielbark - Nidzica.

Kiedyś dostałem parę tabel od Cezara, ale podczas niefortunnego formatu C: na domowym komputerze straciłem owe pliki (także Czarek, jakbyś mogł jeszcze raz... ;) ).

Będę wdzięczny za wszelką pomoc (na Forum bądź na maila).

Pozdrawiam serdecznie!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jeżeli masz czas i ochotę na wąchanie kurzu to polecam przepastne AP w Olsztynie (przy Partyzantów). Są tam np. takie akta:

sygn. 379/1348: Plan zabudowy stacji Szczytno (Bebauungsplan Ortelsburg)

sygn. 379/2483-2485: Rejestr pomiarów linii Nidzica -Szczytno (Vermessungsregister... Neidenburg-Ortelsburg)

sygn. 379/2988: Wypełnienie warunków prawnych do budowy linii Szczytno-Nidzica (Erfüllung gesetzlicher Vorbedingungen...)

sygn. 379/3091 i 3092: Dojazdy, drogi boczne, miejsca przecięcia toru z drogą na linii jw. (Zufuhrwege, Seitenwege, Wegeübergänge...)

sygn. 379/1346, 3426, 3427: Wykup gruntów pod kolej w Szczytnie (Grunderwerb Ortelsburg)

to tylko fragment akt o tej akurat linii. Jest ich na pewno więcej, a te powyżej mam spisane tylko dlatego, że nie uciekły mi w potopie kart z innych linii, a z braku czasu i wielkości samego katalogu akt dyrekcji kolei w Królewcu trudno spisać go w całości. Nie wiem co jest jest ww. teczkach i mogę wnioskować tylko z nazw. Być może w jednej z tych teczek prócz typowej korespodencji urzędowej trafi się wszyta koperta z mapą/mapami stacji. Szansa zawsze jest. Już parokrotnie natrafiłem na materiały zapierające dech w piersiach, ale też i czasem solidnie rozczarowałem. 80-90% teczek to urzędowe zapiski, tabele postepu robót, kolorowe mapki katastralne (rozrysowane działki na czymś co wygląda jak ultracienka kalka ;) ). Pozostałe 10-20% to cymes: dokładne plany układów torowych stacji, plany mostów i wiaduktów, pompowni i innych budynków, opisy linii z dokładnym uzasadniem dlaczego warto ją zbudować tędy a nie tamtędy, mapki sytuacyjne z projektowanym przebiegiem danej linii itp.

i ty tyle na razie o AP Olsztyn.

pozdr.
lyck
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

Tak, w Archiwum Państowym byłem dwa lata temu, pod koniec wakacji, i zdążyłem tylko liznąć kolejowej historii. Miałem wydanych pięć teczek o Wielbarku, z których kilka zawierało m.in. dokładne schematy stacji oraz plany budowy przejazdów kolejowych. W minione wakacje chciałem się za to zabrać porządnie, ale w lipcu AP jest nieczynne, zaś w sierpniu znalazłem pracę i nie było czasu.

Oczywiście, w nadchodzące wakacje spróbuję wrócić do teczek z AP Olsztyn. O ile pamiętam, z Wielbarkiem byly związane m.in. sygnatury 350, 351, ok. 530... Mam to gdzieś w domu.

W moim przypadku korzystanie z Archiwum jest trochę utrudnione. Nie mam zbyt dużego doświadczenia w tej dziedzinie, natomiast moja znajomość niemieckiego umożliwia wprawdzie zrozumienie części zawartości, ale po długim i żmudnym tłumaczeniu...

Swoją drogą, Piotrek, jak to jest z kopiowaniem zbiorów? Wiem, że Archiwum ma swój cennik, gdzie najtańsze monochromatyczne ksero kosztuje dwa złote. Oczywiście, wartość niepisana niektórych skryptów jest o wiele większa i warto tyle wydać, ale odręczne przepisywanie interesujących stronnic jest już praco- i czasochłonne. Nie wiesz, czy istnieje np. możliwość wykorzystania wlasnego sprzętu typu aparat cyfrowy?

Póki co zaś poszukuję wszelkich materiałów, które dostępne są poza Archiwum. Tabele z rozkładów jazdy, może jakieś fotografie... Za wszystko będę niezmiernie wdzięczny.

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
CM

Spis pana W...

Post autor: CM »

Niedługo podeślę Ci zagubioną przesyłkę ze zdjęciami i rozkładami. Na razie wrzucam spis taboru z lat 20 z zaginionej niestety strony (jako pierwszy numer serii loka, potem numery inwentarzowe):

Reichsbahndirektion Königsberg:


Bw Allenstein: 13 008, 010, 702, 703, 707.

37 002, 003, 014, 018, 040, 054, 085, 108, 109, 112, 113, 117, 118, 119, 127, 128, 132.

38 1084,1432,1683,2032,2033,3739,3741,3747.

54 813, 896, 897.

55 4604,4605,5302.

57 1587,1588,1589,1972,1973,3147,3148,3149.

91 365, 368, 371, 372.

92 1019,1020,1021,1026,1027,1028,1035,1036,1040,1041,1042.

AT 415/416, 417/418, 465/466, 475/476, 499/500.



Bw Angerburg: 37 009, 025, 072, 090.

54 631, 666, 667.

57 1052,1476,1477,1478.

74 324.



Bw Deutsch Eylau: 37 001, 013, 017, 067, 086, 087, 088, 093, 098, 124, 160.

38 1009,1011,1012,1064,1065.

55 1709,1733,1734,1736.

57 1345,1346,1347,1349,1350,1351.

92 1048,1049,1050.



Bw Eydtkuhnen: 38 1841,1842,2433,2434,2839.

55 4640,5149.

57 1585,1586,1966,1967.

91 677, 678.

92 1029,1030.



Bw Insterburg: 13 699, 734.

37 005, 028, 029, 038, 042, 060, 100, 116, 123, 135.

38 1013,1175,1176,1495,1496,1497.

55 3950,3951.

57 1159,1253,1255,1315,1405,1406,1733,1946,2323,2326,2600,3086,3087.

91 589, 788.

AT 467/468, 469/470, 471/472, 477/478, 503/504.



Bw Königsberg Hbf.: 13 733, 769, 771, 798.

17 1032,1033,1034,1035,1039,1040,1043,1044,1045,1081,1082,1083,1121,1123,1189,1196,1197.

37 004, 006, 007, 011, 015, 020, 022, 031, 043, 049, 052, 062, 063, 080, 094, 101, 105, 136,

143, 144, 145, 155, 156, 158.

38 1015,1577,1578,1579,1580,1581,1680,1682,1770,1771,1772,2120,2121,2197,2198,2199,2200,

2201,2842,2843,2844,2845,2846,2856,2857,2858,2859,2860,2861,2862,2863,2864.

55 1953.

55 3670,3671,4228,4229,4232,4410,4411,4639,4967,4982.

57 1203,1204,1205,1206,1207,1469,1470,1471,1472,1621,1968,1969,1970,1971,2009,2010,2011,

2315,2324,2325.

91 511, 705,1228,1229,1230,1738.

92 765,1014,1015,1016,1017,1018,1024,1025,1033,1034,1043,1044,1045,1046,1047.

93 213, 214, 216.

93 1133.

94 204, 243, 256, 324, 325, 326, 369, 373, 386, 419, 455, 456, 457.

94 543, 544, 603, 647.

AT 271/272, 279/280, 281/282, 283/284, 387/388, 389/390, 393/394, 501/502.



Bw Korschen: 37 084, 095, 103, 126, 131, 148.

54 904, 985.

55 581, 582, 583.

55 2064,2065,2067,2069,2098,2099,2100,2101,2248,2249.

57 1109,1156,1157,1158.

91 1218,1219,1220.



Bw Lyck: 13 704, 731, 770, 800, 802.

37 021, 032, 047, 050, 051, 053, 055, 056, 057, 068, 096, 115, 121, 122, 139, 142, 149, 163.

38 1010,1014,2432,2435,2840.

55 4601,4602,4603.

57 1050,1051,1473,1474,1475,1964,1965,2318,2320.

91 584, 585.



Bw Marienburg: 13 730, 774, 799.

17 1036,1037,1038,1041,1042,1151,1152,1190.

37 010, 034, 035, 059, 074, 082, 091, 102, 140, 157, 159.

38 1246,1364,1365,1366,1367,1774,1775,1947,2865,3569,3571,3572,3573,3615,3742,3743,

3744,3745.

55 1910,1911,1912,2033,2034,2035,2036,2037,2093,2094,2102,2103,2104,2105,2106,2107,

2109,2112.

55 3957,4378,4379.

57 1582,1583,1584,1703,1704,1956,2313,2314,3085.

92 1031,1032,1037,1038,1039.



Bw Marienwerder: 13 701.

37 023, 046, 066, 073, 078, 079, 152.

55 1732,1794,1812,1824.

57 2026,2029,2316,2317.



Bw Osterode: 13 690, 694, 732, 797.

37 069, 071, 104, 106, 110, 111, 138, 147.

55 1970,1971,1993,1994,2066,2068,2245,2246,2247,2250.

57 1012,1031,1032,1251,1252,1254,1431,1480.

74 205, 206.

91 1221,1222.



Bw Pillkallen: 37 027, 044, 045, 092, 114, 134.

54 831, 832, 986.



Bw Prostken: 55 2654,2866,2867.

57 1110,1111,1479,1482.

92 895.

93 504, 507, 511, 590.



Bw Tilsit: 37 016, 037, 048, 058, 079, 099, 141, 146.

38 1426,1427,2835,2836,2837.

55 4230,4231,4380,4381,4382.

57 1414,3150,3151,3152,3153,3154,2319,2321.



Lokbf.Braunsberg: 91 1610,1611.



Lokbf.Elbing: 37 019, 070, 077, 151.

55 2108,2110,2111.

74 272, 275.



Lokbf.Freystadt: 91 562.



Lokbf.Gerdauen: 74 298.

91 364, 367.



Lokbf.Goldap: 74 322.

91 1589,1590.



Lokbf.Gumbinnen: 13 772, 801.

37 061, 076, 125, 129.



Lokbf.Johannisbg.: 91 973, 975.



Lokbf.Löbau: 91 725.



Lokbf.Mohrungen: 74 207.

91 1135.



Lokbf.Neidenburg: 13 691.

54 905.

91 366, 369.



Lokbf.Ortelsburg: 13 700, 735.

37 024, 026, 089, 161.

91 373.



Lokbf.Pillau: 91 374, 465,1615.

92 714, 746, 747,1022,1023.



Lokbf.Rothfließ: 91 362, 375.



Lokbf.Treuburg: 91 361, 363,1282.



Lokbf.Zinten: 91 702, 865.



Abweichungen laut Betriebsbüchern und anderen Unterlagen:



38 1432 Bw Beuthen

38 2120 Bw Riesa

38 2198 verliehen an Bw Heidelberg

38 2199 verliehen an Bw Karlsruhe Pbf.

38 2200 verliehen an Bw Heidelberg

38 2201 verliehen an Bw Heidelberg

55 1812 Bw Gronau

55 4231 Bw Güsten



Gesondert genannte Lokbahnhöfe sind eigenständig.



Der Rbd Königsberg zugehörige aber nicht zu Bw zuordenbare Lok:



55 657.

91 676.



Quellen Rbd Königsberg:



1. Endgültiger Umzeichnungsplan Exemplar Werner Hubert (Sammlung Erich Wohllebe) mit handschriftlichen Anmerkungen Hubert zur Stationierung am 31.10.1925

2. Betriebsbücher und Werkkarten

3. amtlicher Bestand Rbd Königsberg RZA Berlin 34.D/9200 (Archiv VMD und vormalige HfV Dresden)

Pozdrówko
Cezar
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Póki co zaś poszukuję wszelkich materiałów, które dostępne są poza Archiwum. Tabele z rozkładów jazdy, może jakieś fotografie...
u Bufego jest fotografia z Puchałowa, ale bardzo słaba

Kursbuch lato 1935
Obrazek

... i z lipca 1944 (ostatni niemiecki)
Obrazek
Nie wiesz, czy istnieje np. możliwość wykorzystania wlasnego sprzętu typu aparat cyfrowy?
Kiedy sam go wyciągnąłem w czasie pierwszej wizyty w AP - mało nie doszło do rękoczynów... ;) co prawda od tamtego czasu obsada pracowni odmłodniała, ale dalej bronią się rękoma i nogami przed wszelkimi nowinkami. Można przywiezc laptopa i pisać na nim, ale kopiowanie nie przejdzie za wyjątkiem dyktafonu :( Przymierzam się do skorzystania z niego do "skopiowania" katalogu. Burdel, jaki panuje w tym ostatnim, zmusza mnie do próby jego ucyfrowienia na własną rękę. Inaczej nie ma mowy o skutecznym eksplorowaniu fascycującego i jedynego w swoim rodzaju zbioru akt RBD Königsberg. Tam leżą dosłownie tony informacji o mazurskiej kolei...

pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 23:33 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

Piotrek, Cezar! Dzięki wielkie za pomoc!

A co do Archiwum Państwowego, faktycznie, tony materiałów... Szkoda, że nie ma katalogu komputerowego. Wtedy przynajmniej oszczędzilibyśmy trochę czasu na kartkowaniu indeksu. :)

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
-Bartek-
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 22 mar 2006, 14:33

Post autor: -Bartek- »

Super rozkłady :!: :!:
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Ku pamięci: nowa-stara WRPhota .
Freien Strecken für freien Menschen!
steelman
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 30 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Szczytno/Olsztyn

Post autor: steelman »

Może już po czasie ale się dopiszę: w 1999 albo 2000 roku robiłem kwerendę w AP w Olsztynie pod kątem linii Olsztyn -Szczytno właśnie. Jeszcze z 2 lata temu przy okazji jakichś porządków wpadły mi w łapy z tych poszukiwań zapiski z sygnaturami. Czy je jeszcze mam - nie wiem. Jedno wydarzenie mocno mi się wryło w pamięć: W jednym ze skoroszytów na 3 str. okładki była wklejona koperta. Nieopisana, nieskatalogowana. A w niej piękny plan rozjazdów stacji Szczytno. Jak sobie to przypomnę to mnie jeszcze ręce swędzą! Okazja o mały włos nie uczyniła złodzieja. A warto też zajść do OBN-u. Mają tam rozkład "plebiscytowy" na całą trasę z głębi Rzeszy przez wszystkie wsie, osady czy przystanki w szczerym polu, żeby dowieźć "głosy". I tak jak czasy normalnych przejazdów na trasie Olsztyn-Szczytno-Pisz-Ełk w zasadzie nigdy aż do czasów najnowszych się nie wydłużały, tak na te połączenia przed Plebiscytem widać znaczne wydłużenie czasów przejazdu. Jak już napisałem, pociągi stawały wtedy dosłownie wszędzie. Cała reszta Waszych uwag o zasobach AP (archiwum Bydgosko-Królewieckie) najzupełniej prawdziwa. 2 tygodnie (tylko!) tam spędziłem, a to "tylko" to stąd, że nie dostaje mi znajomości jęz. niemieckiego.
"Pod Semaforem"
tomek1989tadzik
Towos
Posty: 35
Rejestracja: 23 gru 2011, 12:56
Lokalizacja: soldau(działdowo)

Post autor: tomek1989tadzik »

wracając na tory w kierunku wielbarka znalazłem taką stronę internetową jak ja przeczytałem nie w całości tylko w po części to z radości aż wybiłem głową dziurę w suficie w mieszkaniu
http://www.to.com.pl/apps/pbcs.dll/arti ... /353355514
Tomasz Krysman (Krysmann)
tomek1989tadzik
Towos
Posty: 35
Rejestracja: 23 gru 2011, 12:56
Lokalizacja: soldau(działdowo)

[szukam dokumentacji] Szczytno-Ostrołęka, Wielbark-Nidzica

Post autor: tomek1989tadzik »

Tomasz Krysman (Krysmann)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Na World Rail Photo wypłynęło zdjęcie kolegi Krystiana Chyżyńskiego z Muszaków (1999, okres schyłkowy funkcjonowania linii):

http://wrphoto.eu/details.php?image_id= ... ode=search

Ech... :smile:

Pozdr.

AD
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
TrainzN
Pospieszny
Posty: 101
Rejestracja: 13 wrz 2008, 11:43
Lokalizacja: Mława

Post autor: TrainzN »

Otarłem się o to zdjęcie wczoraj. Warto zwrócić uwagę na stan infrastruktury - wszystko zarośnięte. Z opisu zdjęcia wynika, że Muszaki były wtedy (07.1999) stacją, ale widać, że nastawnia jest zamknięta, 'zabita dechami'. Na moje Muszaki były wtedy już tylko przystankiem osobowym + ew. ładownią.

Ciekawi mnie jakie ursk występowały na stacjach linii 225. Jakie semafory, urządzenia: mechaniczne scentralizowane czy kluczowe? W przypadku Muszaków w programie 'RailMap' podana jest informacja, że stacja posiadała semafory kształtowe.

Moja pamięć odnośnie tej linii sięga jedynie przejazdu kolejowego w Napiwodzie na trasie Nidzica - Szczytno. Doskonale pamiętam jak wyposażony był w rogatki. Potem szlabany zastąpiono samą sygnalizacją świetlną, żeby później pozostawić już tylko krzyże św. Andrzeja.
najlepsze kolejowe klimaty są na Warmii i Mazurach!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

TrainzN pisze:Otarłem się o to zdjęcie wczoraj. Warto zwrócić uwagę na stan infrastruktury - wszystko zarośnięte. Z opisu zdjęcia wynika, że Muszaki były wtedy (07.1999) stacją, ale widać, że nastawnia jest zamknięta, 'zabita dechami'. Na moje Muszaki były wtedy już tylko przystankiem osobowym + ew. ładownią.
Nie, nie, to nieścisłość w opisie zdjęcia. Muszaki już od dawna były wtedy zamknięte dla potrzeb techniczno - ruchowych (np. już według służbowego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich z 1994 roku były przystankiem osobowym). Nie wiem, w którym dokładnie roku nastąpiło zamknięcie stacji, ale podejrzewam, że właśnie w okolicach 1993/1994 r.
TrainzN pisze:Ciekawi mnie jakie ursk występowały na stacjach linii 225. Jakie semafory, urządzenia: mechaniczne scentralizowane czy kluczowe? W przypadku Muszaków w programie 'RailMap' podana jest informacja, że stacja posiadała semafory kształtowe.
Stacja Muszaki posiadała urządzenia mechaniczne scentralizowane, podzielone na dwa okręgi nastawcze, nastawiane z nastawni dysponującej "Ms" w budynku dworca oraz wykonawczej "Ms-1", stojącej po prawej stronie wyjazdu w stronę Wielbarka. Sygnalizacja oczywiście kształtowa. Torów głównych: trzy.
TrainzN pisze:Moja pamięć odnośnie tej linii sięga jedynie przejazdu kolejowego w Napiwodzie na trasie Nidzica - Szczytno. Doskonale pamiętam jak wyposażony był w rogatki. Potem szlabany zastąpiono samą sygnalizacją świetlną, żeby później pozostawić już tylko krzyże św. Andrzeja.
Tak właśnie było. :smile:

Pozdrawiam!

AD
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ