Historia stacji kolejowej w Ornecie (Wormditt)
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Historia stacji kolejowej w Ornecie (Wormditt)
Witam.
Jestem tu po raz pierwszy. Witam wszystkich forumowiczów.
Cieszę się , że odnalazłem wiele ciekawych informacji o Ornecie (Wormditt). W chwili obecnej przygotowywana jest wystawa o rozwoju Ornety.
Dużą część zajmie historia kolejnictwa w Ornecie.
No i właśnie….wiele problemów jest ze zdobyciem dokumentów nie mówiąc o przedmiotach związanych z stacją na przełomie XIX / XX w.
Planowana jest makieta z końca XIX wieku. Tu było sporo zachodu aby ogarnąć temat: jak wyglądał dworzec w tym czasie? Ale dzięki informacjom zawartych na portalu udało się udało ustalić ogólny wygląd stacji.. Tu jeszcze zastanawiamy się jaki tabor pokazać na makiecie. Może koledzy by coś zaproponowali. Podkreślam , ze makieta będzie z końca XIX wieku.
Nie mniej jednak szukam wszelkich dokumentów i przedmiotów związanych z historią tej stacji.
Szczególnie fajnie by było pokazać rozkład jazdy z poczt. XXw.. Może znalazłby się jakiś bilet kolejowy, może dokumenty techniczne obiektów, parę zdjęć taboru który był wykorzystywany na stacji Wormditt.
Z chęcią „przygarnęlibyśmy” kilka gadżetów kolejowych np.: ramię semafora, lampa ze zwrotnicy, czy też to co nada klimatu dla wystawy.
Bardzo bym prosił o wersje elektroniczne dokumentów lub zdjęć (pocztówek) tak aby można wykonać czytelne kopie na wystawę.
Najbardziej zadowolony jestem z planu stacji z 1917 (plan w wersji elektronicznej pojawił się m.in. na stronie portalu).
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam Robert
Jestem tu po raz pierwszy. Witam wszystkich forumowiczów.
Cieszę się , że odnalazłem wiele ciekawych informacji o Ornecie (Wormditt). W chwili obecnej przygotowywana jest wystawa o rozwoju Ornety.
Dużą część zajmie historia kolejnictwa w Ornecie.
No i właśnie….wiele problemów jest ze zdobyciem dokumentów nie mówiąc o przedmiotach związanych z stacją na przełomie XIX / XX w.
Planowana jest makieta z końca XIX wieku. Tu było sporo zachodu aby ogarnąć temat: jak wyglądał dworzec w tym czasie? Ale dzięki informacjom zawartych na portalu udało się udało ustalić ogólny wygląd stacji.. Tu jeszcze zastanawiamy się jaki tabor pokazać na makiecie. Może koledzy by coś zaproponowali. Podkreślam , ze makieta będzie z końca XIX wieku.
Nie mniej jednak szukam wszelkich dokumentów i przedmiotów związanych z historią tej stacji.
Szczególnie fajnie by było pokazać rozkład jazdy z poczt. XXw.. Może znalazłby się jakiś bilet kolejowy, może dokumenty techniczne obiektów, parę zdjęć taboru który był wykorzystywany na stacji Wormditt.
Z chęcią „przygarnęlibyśmy” kilka gadżetów kolejowych np.: ramię semafora, lampa ze zwrotnicy, czy też to co nada klimatu dla wystawy.
Bardzo bym prosił o wersje elektroniczne dokumentów lub zdjęć (pocztówek) tak aby można wykonać czytelne kopie na wystawę.
Najbardziej zadowolony jestem z planu stacji z 1917 (plan w wersji elektronicznej pojawił się m.in. na stronie portalu).
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam Robert
Poszukaj "wormditt" na stronie http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/
Sa tam m.in. zdjęcia dworca.
Sa tam m.in. zdjęcia dworca.
Dzięki za odpowiedzi.
Dlaczego akurat makieta ma przedstawiać dworzec z konca XIX wieku? hm, bo takiego jeszcze nikt nie pokazał. W chwili obecnej każdy moze zobaczyć jak bryła dworca z XX wieku wygląda. Oczywiście kilka obiektów stacyjnych zginęła. Nie mniej jednak wiekszoścć jest. Ciekawe czy ktoś robił makietę stacji właśnie z XIX wieku?
Koniec XIX wieku to narodziny kolei w Ornecie i to dobrze byłoby to pokazać.
Materiałów jest tyle co nic. Oczywiście mówię o zdjęciach lub planach. Jednak można się posiłkować :
1. planem stacji z 1917r
2. zachowanymi dworacami barakowymi Prus Wschodnich
3. zdjęciami i ppocztówkami dworców barakowych Prus
4 . dodatkowymi informacjami np: http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 79&start=0
5. infomacjami znawców i pasjonatów historii kolejnictwa
Te informacje dały ogólny obraz jako plan makiety. Oczywiście chętnie poczytam uwagi i opinie o orneckim dworcu z końca XIX wieku.
Myslę, że kiedyś wypłynie fotografia starego dworca Wormditt. Wtedy wprowadzimy zmiany do makiety.
Bardzo proszę o sugestie jakie modele parowozów i wagonów można użyć do tej makiety - skala 1/87.
Ta strona od Stellwerk jest super. DZIEKI.!!!!Znalazłem kilka zdjęc Ornety które nie widziałem na oczy. Szkoda , że jest tylko jedno zdjęcie dworca. Problem jest też z ww. portalem. Nie mozna powiększać zdjęć .
Dlaczego akurat makieta ma przedstawiać dworzec z konca XIX wieku? hm, bo takiego jeszcze nikt nie pokazał. W chwili obecnej każdy moze zobaczyć jak bryła dworca z XX wieku wygląda. Oczywiście kilka obiektów stacyjnych zginęła. Nie mniej jednak wiekszoścć jest. Ciekawe czy ktoś robił makietę stacji właśnie z XIX wieku?
Koniec XIX wieku to narodziny kolei w Ornecie i to dobrze byłoby to pokazać.
Materiałów jest tyle co nic. Oczywiście mówię o zdjęciach lub planach. Jednak można się posiłkować :
1. planem stacji z 1917r
2. zachowanymi dworacami barakowymi Prus Wschodnich
3. zdjęciami i ppocztówkami dworców barakowych Prus
4 . dodatkowymi informacjami np: http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 79&start=0
5. infomacjami znawców i pasjonatów historii kolejnictwa
Te informacje dały ogólny obraz jako plan makiety. Oczywiście chętnie poczytam uwagi i opinie o orneckim dworcu z końca XIX wieku.
Myslę, że kiedyś wypłynie fotografia starego dworca Wormditt. Wtedy wprowadzimy zmiany do makiety.
Bardzo proszę o sugestie jakie modele parowozów i wagonów można użyć do tej makiety - skala 1/87.
Ta strona od Stellwerk jest super. DZIEKI.!!!!Znalazłem kilka zdjęc Ornety które nie widziałem na oczy. Szkoda , że jest tylko jedno zdjęcie dworca. Problem jest też z ww. portalem. Nie mozna powiększać zdjęć .
Miło mi, że informacja sie przydała.Robcio pisze:Ta strona od Stellwerk jest super. DZIEKI.!!!!Znalazłem kilka zdjęc Ornety które nie widziałem na oczy. Szkoda , że jest tylko jedno zdjęcie dworca. Problem jest też z ww. portalem. Nie mozna powiększać zdjęć .
Ale (a) są tam dwa zdjęcia dworca i jeszcze kilka z Bahnhoffstrasse (b) jak klikniesz na zdjęcie, to zobaczysz większa wersję (plus minus rozmiaru pocztówki), która czasem pojawia się z kilkusekundowym opóżnieniem. I wtedy masz jeszcze opcję 'powiększ zdjęcie".
Ostatnio zmieniony 05 lis 2012, 22:06 przez Stellwerk, łącznie zmieniany 1 raz.
A czy są jakieś dane, by przypuszczać , że dworzec został zasadniczo przebudowany miedzy końcem 19 i początkiem 20 wieku?Robcio pisze:Dlaczego akurat makieta ma przedstawiać dworzec z konca XIX wieku? hm, bo takiego jeszcze nikt nie pokazał. W chwili obecnej każdy moze zobaczyć jak bryła dworca z XX wieku wygląda
Nie wiem czy są, po prostu sie pytam...
Ba! Tyle że rzeczony plan stacji oddaje stan z roku 1925, po gruntownej przedudowie i rozbudowie czyli jest o ćwierć wieku późniejszy niż to, co ma zostać odwzorowane na makiecie. Być może w zasobach Archiwum Państwowego w Olsztynie jest coś wcześniejszego?. Chyba że z góry zakładamy że makieta to hipotetyczny widok stacji Wormditt z 1899/1900 roku
P.S. Aby nie wyjść całkiem na forumowego marudę mogę udostępnić skan tej pocztówki (posiadana jest w wersji fotograficznej)
P.S. Aby nie wyjść całkiem na forumowego marudę mogę udostępnić skan tej pocztówki (posiadana jest w wersji fotograficznej)
No cóż..ciężko mi dywagować nie mając odpowiedniej wiedzy w temacie historii pruskiej kolei. Jednak czytając jeden z tematów tego forum: http://www.ruciane-nida.o...p?t=379&start=0
nabieram przekonania , że na początku istnienia kolei był mały dworzec barakowy. Budowano je w całych Prusach pod"matrycę". Bo takie było założenie. Przykładów takich dworców znajdziemy masę.
Nie wiem czy zasadne było stawianie dużego budynku stacyjnego i przyległą infrastrukturą (odpowiedniej dla większego węzła, - jakim stała się Orneta w drugiej dekadzie XXw. Miała pieć kierunków) dla stacji i lini którą dopiero tworzono.
Miejsce starego dworca też wynika z logicznego wytłumaczenia w temacie: http://www.ruciane-nida.o...p?t=379&start=0.
Za każde zdjęcie w jakości pozwalajacej na dobry wydruk z góry dziękuję. Oczywiście na potrzeby wystawy.
Może ktoś by sie pokusił o przedstawienie ogólnego planu (wg. założeń i obowiązujacych norm)"standardowej" stacji z terenów Prus Wschodnich. Uprzejmie poproszę o pomoc
Pozdr.
nabieram przekonania , że na początku istnienia kolei był mały dworzec barakowy. Budowano je w całych Prusach pod"matrycę". Bo takie było założenie. Przykładów takich dworców znajdziemy masę.
Nie wiem czy zasadne było stawianie dużego budynku stacyjnego i przyległą infrastrukturą (odpowiedniej dla większego węzła, - jakim stała się Orneta w drugiej dekadzie XXw. Miała pieć kierunków) dla stacji i lini którą dopiero tworzono.
Miejsce starego dworca też wynika z logicznego wytłumaczenia w temacie: http://www.ruciane-nida.o...p?t=379&start=0.
Za każde zdjęcie w jakości pozwalajacej na dobry wydruk z góry dziękuję. Oczywiście na potrzeby wystawy.
Może ktoś by sie pokusił o przedstawienie ogólnego planu (wg. założeń i obowiązujacych norm)"standardowej" stacji z terenów Prus Wschodnich. Uprzejmie poproszę o pomoc
Pozdr.
Ja też dywagować nie będę, za to polecam kontakt z Archiwum Państowym w Olsztynie bo poza bryłą dworca pozostaje jeszcze wieeeeele niewiadomych. A nuż mają jakiś starszy plan Ornety?
Witam.
Dziś rozmawiałem z pracownikiem AP w Olsztynie. Niestety dokumentów "kolejowych" związanych z Ornetą nie mają. Przejeli z archiwum DOKP Olsztyn tylko część zasobów bibliotecznych.
No i właśnie.Archwum DOKP Olsztyn zostało przeniesione, ale gdzie? Moze ktoś wie gdzie teraz szukać materiałów archiwalnych?
pozdr.
Dziś rozmawiałem z pracownikiem AP w Olsztynie. Niestety dokumentów "kolejowych" związanych z Ornetą nie mają. Przejeli z archiwum DOKP Olsztyn tylko część zasobów bibliotecznych.
No i właśnie.Archwum DOKP Olsztyn zostało przeniesione, ale gdzie? Moze ktoś wie gdzie teraz szukać materiałów archiwalnych?
pozdr.
- Marcin Przegiętka
- Pospieszny
- Posty: 155
- Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
- Lokalizacja: Warszawa / Toruń
Jako historyk-praktyk proponuję poszukiwania również w innych, nie-kolejowych zespołach archiwalnych. Warto przejrzeć inwentarze akt miejskich (nie wiem, czy i w jakim stopniu się zachowały), które pewnie też są w AP w Olsztynie.
W Prusach projekty budowy kolei, stacji, dworców opiniowały władze miejskie, powiatowe i prowincjonalne. Do historii kolei w Toruniu znalazłem kapitalne materiały w toruńskim archiwum w Aktach Miasta, szczególnie w aktach budowlanych: plany stacji, rzuty dworców i innych budynków, korespondencja... Może w wypadku Ornety będzie podobnie?
W Prusach projekty budowy kolei, stacji, dworców opiniowały władze miejskie, powiatowe i prowincjonalne. Do historii kolei w Toruniu znalazłem kapitalne materiały w toruńskim archiwum w Aktach Miasta, szczególnie w aktach budowlanych: plany stacji, rzuty dworców i innych budynków, korespondencja... Może w wypadku Ornety będzie podobnie?
Pozdrawiam,
Marcin
"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Marcin
"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Poczytaj ten wątek z innego forum, może to jest przynajmniej jakiś punkt wyjściowy...Robcio pisze:Archwum DOKP Olsztyn zostało przeniesione, ale gdzie? Moze ktoś wie gdzie teraz szukać materiałów archiwalnych?
http://genealodzy.pl/PNphpBB2-printview ... t-15.phtml
Schemat stacji Wormditt
Witam.
Zwracam się z prośba o ustosunkowanie się do załączonych schematów (bardzo prostych) , a dotyczących dworca kolejowego z przełomu XIX/XX wiek.
Najbardziej interesuje mnie poprawność wymiarów głównego budynku stacyjnego
tj. części magazynowo towarowej i części pasażerskiej.
Porównując dostępne zdjęcia dworów barakowych, wywnioskowałem , że długość części pasażerskiej powinna się zawierać między 25 -28m.
Z planu stacji orneckiej z 1917 r. wychodzi około 35 m.
Skąd ta różnica? Przecież te dworce barakowe w Prusach budowano według schematu.
Na szkicu zaznaczyłem kolorem zielonym oraz niebieskim część pasażerską. Czy jest możliwe aby w początkach XXw. dobudowano część mieszkalną (to tak zaznaczona na jasno niebiesko) do części pasażerskiej ?
Zastanawia mnie czy istniała wtedy bocznica (zaznaczona linia przerywana bagażowa) na której rozładowywano towary większych gabarytów?
No i problem z ilością torów: ile ich mogło być na początku eksploatacji stacji Wormditt? Zaznaczyłem trzy ale czy to słuszne?
Na oddzielnym schemacie zaznaczyłem ogólna infrastrukturę stacji. Oczywiście jest to tylko wycinek całej stacji. Tylko wycinek bo taki zarys znajdzie się na makiecie tego dworca.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
Zwracam się z prośba o ustosunkowanie się do załączonych schematów (bardzo prostych) , a dotyczących dworca kolejowego z przełomu XIX/XX wiek.
Najbardziej interesuje mnie poprawność wymiarów głównego budynku stacyjnego
tj. części magazynowo towarowej i części pasażerskiej.
Porównując dostępne zdjęcia dworów barakowych, wywnioskowałem , że długość części pasażerskiej powinna się zawierać między 25 -28m.
Z planu stacji orneckiej z 1917 r. wychodzi około 35 m.
Skąd ta różnica? Przecież te dworce barakowe w Prusach budowano według schematu.
Na szkicu zaznaczyłem kolorem zielonym oraz niebieskim część pasażerską. Czy jest możliwe aby w początkach XXw. dobudowano część mieszkalną (to tak zaznaczona na jasno niebiesko) do części pasażerskiej ?
Zastanawia mnie czy istniała wtedy bocznica (zaznaczona linia przerywana bagażowa) na której rozładowywano towary większych gabarytów?
No i problem z ilością torów: ile ich mogło być na początku eksploatacji stacji Wormditt? Zaznaczyłem trzy ale czy to słuszne?
Na oddzielnym schemacie zaznaczyłem ogólna infrastrukturę stacji. Oczywiście jest to tylko wycinek całej stacji. Tylko wycinek bo taki zarys znajdzie się na makiecie tego dworca.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.