Stacja Pruszcz-Bagienica
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Stacja Pruszcz-Bagienica
Witam wszystkich.
Poszukuję planów stacji Pruszcz-Bagienica z dowolnego okresu. Próbowałem coś znaleźć w sieci ale z miernym skutkiem.
Poszukuję planów stacji Pruszcz-Bagienica z dowolnego okresu. Próbowałem coś znaleźć w sieci ale z miernym skutkiem.
- Marcin Przegiętka
- Pospieszny
- Posty: 155
- Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
- Lokalizacja: Warszawa / Toruń
Polecam wycieczkę do archiwum państwowego w Gdańsku, oddział w Gdyni (stacja SKM Gdynia Cisowa, ul. Handlowa 11, Tel. / fax: +48 (58) 623-72-80 E-mail: apgdynia@gdansk.ap.gov.pl czynne: pn, wt, śr, pt: 8-15, czw 8-18)
Są tam dwa zespoły, gdzie możesz znaleźć plany stacji:
1081 Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku 1840-1945
oraz
1081.2 Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku (plany).
Inwentarz tego drugiego zespołu można znaleźć w internecie:
http://prusy.info/Forum/direktion-danzig-spis.html
Pruszcza Bagienicy dotyczą sygnatury nr 549, 576, 683, 685, 687.
Są tam dwa zespoły, gdzie możesz znaleźć plany stacji:
1081 Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku 1840-1945
oraz
1081.2 Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku (plany).
Inwentarz tego drugiego zespołu można znaleźć w internecie:
http://prusy.info/Forum/direktion-danzig-spis.html
Pruszcza Bagienicy dotyczą sygnatury nr 549, 576, 683, 685, 687.
Pozdrawiam,
Marcin
"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Marcin
"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Bardzo dziękuję za informację. Widzę że czeka mnie kolejna wycieczka i to całkiem długa.
Ze spisu podanego w linku wynika , że jest szansa na plany budynków dworcowych.
Dzisiaj zrobiłem wizję lokalną na stacji i wzbogaciłem się o 200 zdjęć.
Układ torowy daje się jeszcze odczytać w terenie, 6 torów jest na swoim miejscu, niestety 7 (lub jego część z kanałem oczystkowym) prowadzący do szopy jest rozebrany. Z szerokości równi stacyjnej wynika, że mógł tam być w części towarowej jeszcze jeden tor (jest miejsce).
Pozdrawiam
Witek
Ze spisu podanego w linku wynika , że jest szansa na plany budynków dworcowych.
Dzisiaj zrobiłem wizję lokalną na stacji i wzbogaciłem się o 200 zdjęć.
Układ torowy daje się jeszcze odczytać w terenie, 6 torów jest na swoim miejscu, niestety 7 (lub jego część z kanałem oczystkowym) prowadzący do szopy jest rozebrany. Z szerokości równi stacyjnej wynika, że mógł tam być w części towarowej jeszcze jeden tor (jest miejsce).
Pozdrawiam
Witek
- Marcin Przegiętka
- Pospieszny
- Posty: 155
- Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
- Lokalizacja: Warszawa / Toruń
Kilka zdjęć z Pruszcza-Bagienicy.
wieża wodna
widok na wiadukt i szopę
tabliczka na szynie
szopa pięciostanowiskowa
nastawnia Pb1
budynek dworca
Na tym zdjęciu na zielono zaznaczyłem kozioł oporowy. Tory rozmieszczone są tak, że ten z lewej strony kozła oporowego przechodzi pod wiaduktem przez jego środek. Sam kozioł oporowy jest ustawiony kilkanaście metrów przed wiaduktem, a za nim biegnie coś w rodzaju nasypu, który wznosi się o kilkadziesiąt centymetrów na odcinku około 100m.
Czy mógł być tam kiedyś tor wyciągowy, odstawczy czy do jakichś innych celów (przedłużenie toru za kozłem idealnie wpasowuje się w geometrie wiaduktu)?
wieża wodna
widok na wiadukt i szopę
tabliczka na szynie
szopa pięciostanowiskowa
nastawnia Pb1
budynek dworca
Na tym zdjęciu na zielono zaznaczyłem kozioł oporowy. Tory rozmieszczone są tak, że ten z lewej strony kozła oporowego przechodzi pod wiaduktem przez jego środek. Sam kozioł oporowy jest ustawiony kilkanaście metrów przed wiaduktem, a za nim biegnie coś w rodzaju nasypu, który wznosi się o kilkadziesiąt centymetrów na odcinku około 100m.
Czy mógł być tam kiedyś tor wyciągowy, odstawczy czy do jakichś innych celów (przedłużenie toru za kozłem idealnie wpasowuje się w geometrie wiaduktu)?
- Piotr Janik
- InterCity
- Posty: 300
- Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
- Lokalizacja: Warszawa
Ten z lewej można śmiało nazywać głównym zasadniczym. Przychodzi z Terespola, pojawił się tu najwcześniej - pewnie stąd jego uprzywilejowana pozycja.wicio pisze:Tory rozmieszczone są tak, że ten z lewej strony kozła oporowego przechodzi pod wiaduktem przez jego środek.
Na pewno widziałeś zdjęcia Mariusza Drużkowskiego w Bazie Kolejowej, zwłaszcza to i to.wicio pisze:Sam kozioł oporowy jest ustawiony kilkanaście metrów przed wiaduktem, a za nim biegnie coś w rodzaju nasypu, który wznosi się o kilkadziesiąt centymetrów na odcinku około 100m.
Czy mógł być tam kiedyś tor wyciągowy, odstawczy czy do jakichś innych celów (przedłużenie toru za kozłem idealnie wpasowuje się w geometrie wiaduktu)?
Jeżeli faktycznie na przedłużeniu żeberka skrajnia wiaduktu pomieściłaby trzeci tor normalnej szerokości (tak na oko, na drugim zdjęciu MD, grubo powyżej niwelety szlaku), to w czasach bardzo zamierzchłych. Gdyby funkcjonował on przed 1913 (pierwsza mapka, na rok przed budową linii z Tucholi), to musiałby wybiegać na spotkanie efemerycznej wąskotorówki z tartaku. Może tu należy doszukiwać się jego przeznaczenia?
Freien Strecken für freien Menschen!
-
- Osobowy
- Posty: 72
- Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
- Lokalizacja: Terespol Pomorski
Kolega chce budować makietę tej stacji?
Zawsze mi się marzyła właśnie ta stacja, wspomnienia wyjazdów dziecinnych, przepiekny klimat starej, bocznej kolei.
Kiedyś był tam jeszcze budynek wagi, nieopodal wieży ciśnień.
Z ciekawostek, to zdobyłem ciekawą tabliczkę z naprężacza w nastawni
''Zakłady Ostrowieckie Wytwórnia Parowozów Warszawa Kolejowa57 1939r.'' oraz właśnie z tej wagi-''Gustaw Allzeit Waagenfabrik Konigsberg 1908r.''
Zawsze mi się marzyła właśnie ta stacja, wspomnienia wyjazdów dziecinnych, przepiekny klimat starej, bocznej kolei.
Kiedyś był tam jeszcze budynek wagi, nieopodal wieży ciśnień.
Z ciekawostek, to zdobyłem ciekawą tabliczkę z naprężacza w nastawni
''Zakłady Ostrowieckie Wytwórnia Parowozów Warszawa Kolejowa57 1939r.'' oraz właśnie z tej wagi-''Gustaw Allzeit Waagenfabrik Konigsberg 1908r.''
Co do przeznaczenia ewentualnego toru za kozłem oporowym to pewnie dużo wyjaśnią archiwalne plany stacji.
Moje zainteresowanie tą stacją wynika z chęci zbudowania jej na makiecie. Na zdjęciach które zrobiłem niestety brakuje urządzeń i torów, które już zniknęły (budynek wagi, tor przy szopie i zasiekach węglowych, żurawie wodne), dlatego cenne będą dla mnie zdjęcia i informacje o przeszłości stacji, np. stare zdjęcie 2 posty wyżej na którym widać żuraw.
Stacja jest wprost idealna do odwzorowania na makiecie, bo wszystko co powinna mieć: wieżę wodną (bardzo oryginalną), obrotnicę, lokomotywownię. Na dodatek nie jest bardzo długa ok. 1100m, co w skali TT daje ok. 9m i to bez stosowania skrótów (w moim wykonaniu długość zmniejszy się do ~7m).
Moim zdaniem stacja jest "klimatyczna" i ma swój urok (semafory kształtowe).
Moje zainteresowanie tą stacją wynika z chęci zbudowania jej na makiecie. Na zdjęciach które zrobiłem niestety brakuje urządzeń i torów, które już zniknęły (budynek wagi, tor przy szopie i zasiekach węglowych, żurawie wodne), dlatego cenne będą dla mnie zdjęcia i informacje o przeszłości stacji, np. stare zdjęcie 2 posty wyżej na którym widać żuraw.
Stacja jest wprost idealna do odwzorowania na makiecie, bo wszystko co powinna mieć: wieżę wodną (bardzo oryginalną), obrotnicę, lokomotywownię. Na dodatek nie jest bardzo długa ok. 1100m, co w skali TT daje ok. 9m i to bez stosowania skrótów (w moim wykonaniu długość zmniejszy się do ~7m).
Moim zdaniem stacja jest "klimatyczna" i ma swój urok (semafory kształtowe).
-
- Osobowy
- Posty: 72
- Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
- Lokalizacja: Terespol Pomorski