Stacja Pruszcz-Bagienica

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

wicio
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 15 paź 2010, 13:57

Stacja Pruszcz-Bagienica

Post autor: wicio »

Witam wszystkich.
Poszukuję planów stacji Pruszcz-Bagienica z dowolnego okresu. Próbowałem coś znaleźć w sieci ale z miernym skutkiem.
Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

Polecam wycieczkę do archiwum państwowego w Gdańsku, oddział w Gdyni (stacja SKM Gdynia Cisowa, ul. Handlowa 11, Tel. / fax: +48 (58) 623-72-80 E-mail: apgdynia@gdansk.ap.gov.pl czynne: pn, wt, śr, pt: 8-15, czw 8-18)

Są tam dwa zespoły, gdzie możesz znaleźć plany stacji:
1081 Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku 1840-1945
oraz
1081.2 Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku (plany).
Inwentarz tego drugiego zespołu można znaleźć w internecie:

http://prusy.info/Forum/direktion-danzig-spis.html

Pruszcza Bagienicy dotyczą sygnatury nr 549, 576, 683, 685, 687.
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
wicio
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 15 paź 2010, 13:57

Post autor: wicio »

Bardzo dziękuję za informację. Widzę że czeka mnie kolejna wycieczka i to całkiem długa.
Ze spisu podanego w linku wynika , że jest szansa na plany budynków dworcowych.
Dzisiaj zrobiłem wizję lokalną na stacji i wzbogaciłem się o 200 zdjęć.
Układ torowy daje się jeszcze odczytać w terenie, 6 torów jest na swoim miejscu, niestety 7 (lub jego część z kanałem oczystkowym) prowadzący do szopy jest rozebrany. Z szerokości równi stacyjnej wynika, że mógł tam być w części towarowej jeszcze jeden tor (jest miejsce).

Pozdrawiam
Witek
Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

wicio pisze: Dzisiaj zrobiłem wizję lokalną na stacji i wzbogaciłem się o 200 zdjęć.
Zachęcam do podzielenia się kilkoma wybranymi na forum.
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
wicio
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 15 paź 2010, 13:57

Post autor: wicio »

Kilka zdjęć z Pruszcza-Bagienicy.

Obrazek wieża wodna
Obrazek widok na wiadukt i szopę
Obrazek tabliczka na szynie
Obrazek szopa pięciostanowiskowa
Obrazek nastawnia Pb1
Obrazek budynek dworca
Obrazek
Na tym zdjęciu na zielono zaznaczyłem kozioł oporowy. Tory rozmieszczone są tak, że ten z lewej strony kozła oporowego przechodzi pod wiaduktem przez jego środek. Sam kozioł oporowy jest ustawiony kilkanaście metrów przed wiaduktem, a za nim biegnie coś w rodzaju nasypu, który wznosi się o kilkadziesiąt centymetrów na odcinku około 100m.
Czy mógł być tam kiedyś tor wyciągowy, odstawczy czy do jakichś innych celów (przedłużenie toru za kozłem idealnie wpasowuje się w geometrie wiaduktu)?
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Które tory na ostatnim zdjęciu odchodziły w kierunku Więcborka ?
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

phaedra pisze:Które tory na ostatnim zdjęciu odchodziły w kierunku Więcborka ?
Do Więcborka odchodził ten przy peronie lecz w przeciwnym kierunku niż zrobione zdjęcie.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Która fotka ? Przedostatnia ?
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

wicio pisze:Tory rozmieszczone są tak, że ten z lewej strony kozła oporowego przechodzi pod wiaduktem przez jego środek.
Ten z lewej można śmiało nazywać głównym zasadniczym. Przychodzi z Terespola, pojawił się tu najwcześniej - pewnie stąd jego uprzywilejowana pozycja.
wicio pisze:Sam kozioł oporowy jest ustawiony kilkanaście metrów przed wiaduktem, a za nim biegnie coś w rodzaju nasypu, który wznosi się o kilkadziesiąt centymetrów na odcinku około 100m.
Czy mógł być tam kiedyś tor wyciągowy, odstawczy czy do jakichś innych celów (przedłużenie toru za kozłem idealnie wpasowuje się w geometrie wiaduktu)?
Na pewno widziałeś zdjęcia Mariusza Drużkowskiego w Bazie Kolejowej, zwłaszcza to i to.
Jeżeli faktycznie na przedłużeniu żeberka skrajnia wiaduktu pomieściłaby trzeci tor normalnej szerokości (tak na oko, na drugim zdjęciu MD, grubo powyżej niwelety szlaku), to w czasach bardzo zamierzchłych. Gdyby funkcjonował on przed 1913 (pierwsza mapka, na rok przed budową linii z Tucholi), to musiałby wybiegać na spotkanie efemerycznej wąskotorówki z tartaku. Może tu należy doszukiwać się jego przeznaczenia?
Załączniki
pruszcz-tartaczna.jpg
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Takie zdjęcie dworca wyszperałem - podobno zostało wykonane w 1928 r.
Załączniki
Pruszcz Bagienica.jpg
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Kolega chce budować makietę tej stacji? :wink:
Zawsze mi się marzyła właśnie ta stacja, wspomnienia wyjazdów dziecinnych, przepiekny klimat starej, bocznej kolei.
Kiedyś był tam jeszcze budynek wagi, nieopodal wieży ciśnień.
Z ciekawostek, to zdobyłem ciekawą tabliczkę z naprężacza w nastawni
''Zakłady Ostrowieckie Wytwórnia Parowozów Warszawa Kolejowa57 1939r.'' oraz właśnie z tej wagi-''Gustaw Allzeit Waagenfabrik Konigsberg 1908r.''
Załączniki
1128359150.jpg
wicio
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 15 paź 2010, 13:57

Post autor: wicio »

Co do przeznaczenia ewentualnego toru za kozłem oporowym to pewnie dużo wyjaśnią archiwalne plany stacji.
Moje zainteresowanie tą stacją wynika z chęci zbudowania jej na makiecie. Na zdjęciach które zrobiłem niestety brakuje urządzeń i torów, które już zniknęły (budynek wagi, tor przy szopie i zasiekach węglowych, żurawie wodne), dlatego cenne będą dla mnie zdjęcia i informacje o przeszłości stacji, np. stare zdjęcie 2 posty wyżej na którym widać żuraw.
Stacja jest wprost idealna do odwzorowania na makiecie, bo wszystko co powinna mieć: wieżę wodną (bardzo oryginalną), obrotnicę, lokomotywownię. Na dodatek nie jest bardzo długa ok. 1100m, co w skali TT daje ok. 9m i to bez stosowania skrótów (w moim wykonaniu długość zmniejszy się do ~7m).
Moim zdaniem stacja jest "klimatyczna" i ma swój urok (semafory kształtowe).
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

phaedra pisze:Która fotka ? Przedostatnia ?
Pytałeś kolego o ostatnią. To ta z tym zaznaczonym na zielono kozłem.
Pozdrawiam
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Jeśli Ci zależy, to budynek wagi mam zwymiarowany i obfotografowany. :wink:
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Janek pisze:Pytałeś kolego o ostatnią. To ta z tym zaznaczonym na zielono kozłem.
OK, rozkojarzony jestem ostatnio. :oops:
ODPOWIEDZ