typografia parowozowa PKP

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

W zakładach IZOLACJA w Zduńskiej Woli jako kotły stałe pracowały jak wiemy Ty246-26 i 88 stojąc na kołach.
W budynku kotłowni natomiast umiejscowiono trzy kotły z parowozów serii Ty23-50,211 oraz 277, wraz tendrami 22D23.
Na zdjęciu częściowo pociete.
Kotły z Ty23 pocięto przed parowozami Ty246 również w 1987 roku.
Obrazek
Obrazek
spp...iE3k.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

O tym czy cyfry i litery na tabliczkach zrobione są prosto czy krzywo można by dużo pisać. Każdy ma swoje przykłady. Ja prezentuję tabliczkę założoną na budkę Ty246-17 w czasie rekonstrukcji maszyny po pamiętnej eksplozji kotła na magistrali.
Nie ośmielę się nikogo za to krytykować, bo był ktoś kto to wykonał, jego zwierzchnik który odebrał pracę a na końcu komisarz odbiorczy. A może jedni udawali żę płacą a drudzy udawali że pracują.
Gdyby nie te ciekawostki to nie byłoby teraz o czym dyskutować
Obrazek
Ten poniższy przykład to świadczy chyba o tym, że tak na trzeźwo to by się tych cyfr nie dało poukładać.
Obrazek
spp...iE3k.
Luck
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 24 lip 2008, 10:18
Lokalizacja: ściana wschodnia

Post autor: Luck »

a wracając do porównania..
nr.51 wygląda ok
ale seryjna już kluchowato...to co pisałem wcześniej
Załączniki
777.jpg
fastcracker
Pospieszny
Posty: 116
Rejestracja: 25 gru 2011, 20:59
Lokalizacja: koło łodzi

Post autor: fastcracker »

spptkw2 pisze:Ja prezentuję tabliczkę założoną na budkę Ty246-17 w czasie rekonstrukcji maszyny po pamiętnej eksplozji kotła na magistrali.
Ja nie pamiętam eksplozji kotła ani na CMK ani na węglówce ani na E 20. :P
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

fastcracker pisze:Ja nie pamiętam eksplozji kotła ani na CMK ani na węglówce ani na E 20.
Ale Wikipedia pamięta :grin: 21 lutego 1962

Tak na marginesie: czy po CMK kiedykolwiek jeździły parowozy??
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

fastcracker pisze:
spptkw2 pisze:Ja prezentuję tabliczkę założoną na budkę Ty246-17 w czasie rekonstrukcji maszyny po pamiętnej eksplozji kotła na magistrali.
Ja nie pamiętam eksplozji kotła ani na CMK ani na węglówce ani na E 20. :P
- przepraszam za zart - ale powyzszy tekst wpisujący sformułował jakby trzy razy zaliczył eksplozje kotła na wymienionych liniach - prosze zatem raz jeszcze z wlasciwym doborem wyrazów sformułowac swą kwestię - na pewno natychmiast ktos od :neutral: powie

- wikipedia błędnie podaje miesiąc tej katastrofy - to nie było w lutym tylko w STYCZNIU*
*- wczesniej w tym watku było juz o tym - proszę zatem zerknąc wstecz jest tam podane żródło wiedzy -
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- no nareszcie cos się uaktywniło w tym wątku , spptkw2 dałeś czadu - ta gwizdawka - pózniej rozwiążemy zasade działania w oparciu o oryginalne rysunki techniczne - zdradziłem tym samym co bedzie póżniej w obliczu zblizania się do dziewiątej dziesiatki 'dziesięcionogiego", - dzięki SPPTKW2 za powiekszenie pozytywu i wszystko jasne jaki tam numer - rzeczywiście to tabliczka być moze pochodząca z epoki "porządków inwentarzowej numeracji tendrów parowozowych o której wspomniał wcześniej Kolega spptkw2- lub jeszcze z innego jakiegoś niezrozumiałego mi powodu - moze dowcipu???
co do tej kotłowni w izolacji to przyznacie zainteresowani ,że to najdziwniejsza kotłownia z wszystkich znanych( mi )- no chyba ,ze była jakas jeszcze bardziej odjechana kotlownia o której nie wiem -wiec proszę o przykład - świetne fotki Kolego SPPTKW2 - i te przykłady odjechanych tablic - cos niesamowitego!!!
Luck- po prostu wykonam pewien eksperyment :arrow: :idea: -
fastcracker
Pospieszny
Posty: 116
Rejestracja: 25 gru 2011, 20:59
Lokalizacja: koło łodzi

Post autor: fastcracker »

Stellwerk pisze:
fastcracker pisze:Ja nie pamiętam eksplozji kotła ani na CMK ani na węglówce ani na E 20.
Ale Wikipedia pamięta :grin: 21 lutego 1962

Tak na marginesie: czy po CMK kiedykolwiek jeździły parowozy??
Na CMK nigdy nie jeździły parowozy. dzięki za link teraz zrozumiałem że chodzi o węglówkę.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Z góry serdecznie wszystkich przepraszam za mój skrót językowy.
Byłem pewien, że eksplozja kotła Trumania i magistrala kojarzą się jednoznacznie.
Widzę, że będę musiał zmienić styl pisania, gdyż nie spodziewałem się takich problemów.
Zdjęcie oryginalnej tabliczki kotłowej która "frunęła" w tym tragicznym dniu na lini Nr.131 tzw Magistrali Węglowej: Śląski - Porty" znajduje się na forum.
spp...iE3k.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

W 1972 roku na PKP miała miejsce akcja porządkowania numeracji tendrów parowozów normalnotorowych.
Przedstawiam zapis oryginalnego pisma w tej sprawie.
Myślę że to wyjaśni wiele niejasności w historycznych statystykach trakcyjnych.
Pismo jest w dość złym stanie dlatego pozwalam sobie na przepisamnie całej treści według oryginalnej pisowni i interpunkcji.

Pisownia oryginalna:

Warszawa, dnia 5 września 1972 r.
MINISTERSTWO KOMUNIKACJI
Centralny Zarząd Trakcji
Nr. CZT4-6903/123/72
Dotyczy: numeracji tendrów parowozów normalnotorowych

Według rozdzielnika

Obecnie nie wszystkie tendry parowozowe mają numery inwentarzowe a wiele tendrów ma oznaczoną na tabliczkach niewłaściwą serię. W związku z tym Centralny Zarząd Trakcji poleca uporządkować to zagadnienie wg następujących wytycznych:

1. Ustalić serię tendra zgodnie z książką pt „Charaterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych”, wydanie III Wyd. Kom. a następnie przeprowadzić numerację w poszczególnych DOKP według obowiązującej kolejności, tj : Warszawa, Lublin, Kraków, Katowice, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Szczecin;
2. Każda dyrekcja dokona numeracji swoich tendrów w okresie do dziesięciu dni. DOKP Warszawa rozpocznie numerację od dwudziestego września br.;
Końcowe numery tendrów poszczególnych serii DOKP Warszawa przekaże do DOKP w Lublinie, która oznaczy dalszymi numerami tendry analogicznych serii, zaś posiadane ewentualnie nowe serie tendrów oznaczy numerami do liczby jeden i końcowe numery wszystkich serii swoich tendrów przekaże do dalszej kolejnej dyrekcji, itd, aż do DOKP Szczecin;
3. Numeracją należy objąć wszystkie tendry będące na inwentarzu DOKP, a więc i tendry znajdujące się również w ZNTK; numery tych tendrów należy ustalić telefonicznie/ za ewentualnym pośrednictwem Komisarzy Odbiorczych MK / lub przez delegowanego pracownika;
4. Ustalone numery tendrów należy malować białą farbą na tendrze pod oznaczeniem serii tendra, wykorzystując przy tym i pozostawiając w miarę możliwości numery istniejące.
Tabliczki z numerami niepasującymi do kolejnych oznaczeń należy zdjąć i zdeponować. Numery tendrów znajdujących się w ZNTK malują Zakłady Naprawcze na zlecenie i po uzgodnieniu z użytkownikiem. Wielkość namalowanych cyfr – podobnie jak na tabliczkach.

Strona 2:

5. Namalowane na tendrach numery kolejne należy zapisać z określoną datą w formularzu parowozowym z powołaniem się na niniejsze zarządzenie. Każda zmiana tendra przy parowozie od chwili omawianego oznaczenia numeru tendra, w myśl niniejszych wytycznych, powinna być odnotowana w uporządkowanym i prawidłowo prowadzonym formularzu parowozowym przez wpisanie serii i numeru tendra z podaniem powodu jego wymiany;
6. Po zakończeniu numeracji tendrów i zgłoszeniu jej do CZT nastąpi uzgodnienie numeracji przez CZT, po czym CZT wyda zarządzenie umieszczenia na tendrach tabliczek z ustalonymi numerami w miejsce numerów tymczasowych namalowanych białą farbą / z wykorzystaniem w miarę możliwości numerów tych tendrów, które mają numerację uporządkowaną /.
Wprowadzenie numeracji tendrów i ewidencjonowania zmian tendrów w formularzach parowozowych pozwoli kontrolować skierowywanie tych tendrów we właściwych terminach do napraw okresowych oraz ułatwi gospodarkę tendrami.
Trudności z przeprowadzeniem numeracji tendrów należy na bieżąco uzgadniać telefonicznie z CZT / telefon 43-36 /.

WICEDYREKTOR
/-/
/mgr inż. J.Nieliwodzki/

Odpis:
1/ C1 - 8 Z.Trakcji
2/ CNTK w/m
3/ MKNS przy DOKP Warszawa
4/ MKN przy ZNTK w .............................
5/ ZNTK w ............................................
spp...iE3k.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

No i z niektórymi tendrami Ty246 po akcji przenumerowywania skończyło się tak jak na załączonym zestawienu.
Obrazek
Nawet oststnio omawiany Ty246-77 się zgadadza że miał 32D46-44
spp...iE3k.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Janusz jeśli chodzi o kotłownie to w tej ostatniej z Zduńskie Woli to nic nowego.
Zazwyczaj były to obiekty prowizoryczne i prymitywne.
Najważnieszym był w nich sposób szlakowania kotła.
Kotłownie "parterowe" musiały mieć skomplikowany system szlakowania kotła zlokalizowany na poziomie -1.
Kocioł na pierwszym piętrze, tak jak w Izolacji był w luksusowej sytuacji bo szlakowanie odbywało się na "parterze" co w zdecydowany sposób upraszczalo technologię budowy "kotłownii".


Była kiedyś kotłownia w MOSTOSTALU ZABRZE / Mikulczyce /.
Pracowały tam jako kotły stałe Ty246-4 i 97
Obrazek


Ty246-97 MOSTOSTAL ZABRZE jako kocioł stały:
Obrazek

(Janusz, mam prośbę tę całą moją symbolikę pisz z małej litery..................)
spp...iE3k.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-Staszek!! - bardzo Ciebie przepraszam ,że Twoją symbolikę napisałem kilka razy dużymi literami(majuskuła) ,
- co do tych kotłowni ,- to ,że tą kotłownię z Izolacji określiłem za najbardziej jak do tąd "odjechaną " - to dalej tak uważam -przede wszystkim dla samej konstrukcji i przedsiewzięcia budynku kotłowni małego zakładu przemysłowego :shock: , - , kotłownia z Zabrza to normalka ; budynek ,tory, lokomotywy ,rury i chaszcze i nic więcej , natomiast w Izolacji był jakiś total :shock: pięć najcięższych !!!parowozów - pamietam w Gdynii było przed jakąś kotłownia ustawionych tylko cztery Tr203 kompletnych i na torach w drugiej połowie dekady lat 70-tych u.w. - to był mój ulubiony motyw kolejowy nad morzem i tak dalej ... w Izolacji podkreślam było pięć lokomotyw ciezkiej wagi :shock: - również podkreslam przez to ,że trzy kompletne parowozy ( mam na mysli lokomotywę +tender) umieszczono na pierwszym pietrze :shock: :shock: gdzie budki parowozów zastąpiono wspólna budą murowana i tak dalej - oczywiście parowozów bez podwozia,- tendrów bez :shock: !!!!tylko !!!!wózków i tak dalej - a apropo ostatnich wpisów spptkw2- to jeszcze raz dzięki :idea: !! -
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Janusz, żadnych przeprosin bo nic się nie stało.
Poniższe zdjęcie potwierdza to o czym wcześniej pisałem 32D46-60 po akcji porządkowania numerów kotłów.
Zostawiono starą tabliczkę, spawano 4 śruby i na niej żeliwny nowy numer:
Sam tender "pracował" jako zbiornik p.pożarowy w Mielnie Koszalińskim.

Obrazek

Tolkmicko 32D46-72 z Ty246-9

Obrazek

Kędzierzyn Koźle wiadomy tender z wiadomego parowozu
czyli z Ty246-79 po wypadku w Makoszowach.

Obrazek
spp...iE3k.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Janusz spokojnie....
a dla rozładowania emocji jako ciekawostka Ty246-88 jeszcze pod parą.
Wcześniej pytałeś o jakieś ujęcia tego numeru.
Zdjęcia pochodzą z filmu pt. "World Steam Poland" wykonane w lokomotywowni PKP Pyskowice.
Z góry przepraszam za jakość techniczną.
ale pod parą jest to co parę stron do góry było cięte w Izolacji Zd.Wola.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
spp...iE3k.
ODPOWIEDZ