typografia parowozowa PKP

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- nr"86" reprodukcja fotografii Ryszarda Stankiewicza z zeszytu"Śk"4/1998
wg listyCTL-a Ty246-86
LIMA 9272 1947
LIMA 9272 1947
.48. PKP
.48. BYDGOSZCZ WSCHÓD
.66. GDYNIA GRABÓWEK
KOŚCIERZYNA
+14.07.79.



Obrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

:!: -przeoczyłem numer"78" ,a więc ten numer w reprodukcji fotografii Marca Dahlstoma z "Steam Beneath The Red Star"
wg listy CTL-a Ty246-78
BALDWIN 73461 1947
BALDWIN 73461 1947
.48. PKP
.48. KARSZNICE
TARNOWSKIE GÓRY
ŁAZY
+20.10.79.



Obrazek
zdjęcie wykonane w okolicy Czarlina w 1967 roku , skład truman 78 prowadzi w kierunku Karsznic
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-nr "87" w obiektywie Holendra Roelofa Hamoena
wg listy CTL-aTy246-87
LIMA 9273 1947
LIMA 9273 1947
.48. PKP
.48. BYDGOSZCZ WSCHÓD
.66. GDYNIA GRABÓWEK
KOŚCIERZYNA
+28.03.79.



Obrazek
http://jareks.zonk.pl/rh/1976.htm
jedna z firmowych tablic jest w moim mini muzeum
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Jeszcze jedno zdjęcie Ty246-77;
Lokomotywa na torach postojowych przed szopą w Tarnowskich Górach (sprawna/wolna, NB, lub oczekuje na przegląd - lata 70-te)
na pierwszym planie prace w ramach czynu społecznego.

Obrazek
spp...iE3k.
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Post autor: Hamburger »

Małe sprostowanie dotyczące stacjonowania maszyn nr 23, 83 i 87. W 1973 r. przydzielono je do MD Gdańsk Zaspa, skąd nr 83 po roku odszedł do MDp Kościerzyna. Maszyny nr 23 i 87 odeszły do Kościerzyny w dniu 20.02.1975. Również lokomotywy z nr 27, 53 i 83 miały swoje kilkuletnie epizody stacjonowania pod koniec lat 70. w MD Zajączkowo Tczewskie.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

:!: - numer "71" a dokładnie tylko tego numeru tender w trakcie fizycznej likwidacji na terenie Izolacji w Zduńskiej Woli w fotografii Stanisława Pietrzyka , to zdjęcie już kiedyś za zgodą Kolegi pokazałem w tym wątku wraz z innymi z tej sesji a to "znalezisko" przy okazji szukania w archiwum Kolegi zdjęć , na których choć trochę wiecej by było widać z numeru "88" , z którego to numeru "88"zostało już tylko podwozie, silniki i budka -tu na tej fotografii już budka pocięta , - kocioł na tej grzejce("88") jak juz wiem/y , był z... "22"
wg listy CTL-a Ty246-71
BALDWIN 73454 1947
BALDWIN 73454 1947
.48. PKP
.48. KARSZNICE
.66. TORUŃ GŁ.
ŁAZY
+30.06.79.



Obrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-wyżej Kolega spptkw2 wkleił zdjęcie Ty246-77 z grupą ludzi na pierwszym planie i zaintrygowała mnie tabliczka na tym tendrze numeru inwentarzowego , na tym co jest wklejone widać wyrażnie ,że jest znacznie dłuższa niż powinna być -proszę wrócic na stronę numer jeden tego wątku do plansz typograficznych , które wkleiłem i wyraznie wiadomo ,ze występowały tablice numerów kolejowych w dwóch długościach , a więc od "1" do "99" miały te tablice długość równą szerokości tablicy z godłem a tu na tym zdjęciu na tym tendrze wyrażnie jest dłuższa czyli należąca tylko do numeru "100" - czyżby to był tender "setny" -ktoś farbą białą napaćkał moze właśnie numer nowego loka "77"albo jest to tablica nieoryginalna i tym samym mocno niewymiarowa = wyraznie widać na przykład jej grubość - zwrócić proszę uwagę na większy cień niż w pozostałych - ciekawe ,ze na zdjęciu Klausa Kiepera ten sam numer lokomotywy Ty246- "77" -z prawej strony na tendrze tym samym (patrz kombinowane przedłuzenie górne na krawedziach skrzyni weglowej) tabliczki inwentarzowej brak -po lewej stronie taka jakaś ta tablica kontrowersyjna ... więc albo to tender "setki' albo to nieoryginalna tablica z nieco frywolnymi kształtami...- czekam na odpowiedż Kolegi w tej sprawie - czy może na pozytywie coś więcej - czytaj wyrażniej bedzie mozna dostrzec ..
Luck
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 24 lip 2008, 10:18
Lokalizacja: ściana wschodnia

Post autor: Luck »

Januszku sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie ;-)
przykład masz nawet na obecnej aukcji ebejowskiej

http://www.ebay.de/itm/PKP-Ty246-51-Ort ... 1447wt_953

ptaszyna nie chamerykański, seryjna też koślawa (cyferki i literki)
tylko do nr. 51 z daleka nie ma się co przyczepić..
Załączniki
Ty246-51-.jpg
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-Ale Darek ja nie widzę w oznakowaniu trumana "pięćdziesiat jeden" podczas wycieczki dla miłosników kolei z EK( zdjęcie całego składu na ostbanie było wcześniej juz w tym wątku dzięki uprzejmości Kolegi Mariusza Furtka) niczego niewłaściwego oprócz niedbałego - czytaj nieprecyzyjnego pomalowania białą farbą nie tylko powierzchni wypukłych elementów kompozycyjnych ,liter i cyfr , ktos kto pokrywał farbą na pewno kolejny raz nową warstwę na starą nie dbał o to ,zeby białe były tylko powierzchnie wypukłe a nie również boczne scianki znaków- dla mnie jest nienaganna typografia a psują efekt -ba ! zniekształcają litery i cyfry zacieki na ich bokach a w niektórych fragmentach biała farba nawet dosięgła czerwonego tła, -a co według Ciebie z tym orłem nie tak?
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Wytłumaczenie wymiaru tabliczki na tendrze Ty246-77 jest proste. Na polecenie Centralnego Zarządu Trakcji od 07.września 1972 roku rozpoczęła się ogólnopolska akcja przenumerowywania tenrów parowozów. Szczegółowe materiały o tej akcji dołączę do forum za parę dni. W praktyce wyglądał to w ten sposób, że ( sam widziałem) tener 32D46-60 miał oryginalną tabliczkę 60 pozostawioną na ścianie bocznej a na niej była założona żeliwna tabliczka ( dłuższa o niestandartowym wymiarze) z innym przydzielonym numerem przymocowana na śrubach przyspawanych z zewnątrz do bocznej ściany tendra.
Technologicznie oryginalny tender na ścianie bocznej od wewnątrz miał w miejscach na śruby przyspawane stalowe płytki, w których były wywiercone otwory, nagwintowane aby śrubami przykręcić tabliczki. Od wewnątrz nie było żadnych nakrętek.
Jeśli chodzi o zarządzenie to w skrócie wyglądało to tak, że chciano uporządkować totalny bałagan panujący w oznaczeniach tendrów, a przy okazji zamieszano w tendrach 32D46 gdzie akurat był ład i porządek.

Druga sprawa to fakt, że tabliczki z numerami parowozów wyprodukowanych w LIMA były dłuższe od standartowych z ALCO i BALDWIN. Może szykowano wymiar do cyfry 100. Ponadto miały inną fakturę tła.

Obrazek
spp...iE3k.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- a to ciekawe!!-dzięki spptkw2 za to odkrycie ! hę kolejna ciekawostka ujawniona- ale czy mozna odczytac numer inwentarzowy z tego tendra od Ty246-77- jaki tam jest za numer?
Luck
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 24 lip 2008, 10:18
Lokalizacja: ściana wschodnia

Post autor: Luck »

hoart pisze:-Ale Darek ja nie widzę w oznakowaniu trumana "pięćdziesiat jeden" ...niczego niewłaściwego...a co według Ciebie z tym orłem nie tak?
a ja widzę koślawe T,2 i 6..... i to nie jest sprawa malowania
a co z orłem to sobie sam zobacz naszą rozprawę i porównania parę stron wcześniej
jak będę miał chwilę zrobię jakiś skan poglądowy
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- w oczekiwaniu na zdjęcie numeru "88",cofnę w tej wyliczance w związku z taką fotoniespodzianką , która jakiś czas temu odbyła się na jednej z aukcji internetowych ,-a było już w tym wątku o tym numerze i o tej reprodukcji gazetowej , bardzo kiepskiej - teraz obraz nienaganny - a więc wszyscy zainteresowani :-Ty246-21 w Ciechanowie juz tylko jako wrak po ostatniej swojej roli jako grzejki w 1987 roku w fotografii K.Brychczyńskiego, - info od Kolegi Luck- dzięki
Obrazek
-jak na wrak po grzejkach w dwóch zakladach w Ciechanowie i gdyby nie to coś w miejscu komina to stan rewelacyjny !! -brak tylko trochę to widać - wiązarów - nawet ostała się oryginalna gwizdawka ....
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Masz rację ostała się tylko - delikatnie przez Ciebie nazwana: "gwizdawka"
A oryginalna gwizdawka z Ty246 to wygląda tak, jak na załączonych zdjęciach:
Obrazek;
Obrazek;
Obrazek;
a tutaj z martwą naturą, aby zobrazować wymiar "gwizdawki";
Obrazek
spp...iE3k.
spptkw2
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 10 mar 2013, 15:00
Lokalizacja: Bytom G/Śl.

Post autor: spptkw2 »

Na tendrze z Ty246-77 tabliczka z numerem prezentuje się tak jak na powiększonym zdjęciu
a imię jego czterdzieści cztery;
Obrazek
spp...iE3k.
ODPOWIEDZ