typografia parowozowa PKP

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

turysta obcokrajowiec napisał Gniewko niedaleko Gniezna, mnie wydaje się ,że turysta był i zrobił to zdjęcie w Gniewkowie niedaleko Inowrocławia w jak napisał 1975 roku na przejeżdzie (ul Inowrocławska)od strony Inowrocławia, - na linii Gniezno-Inowrocław nie ma żadnego Gniewka poza tym linia Gniezno -Inowrocław zelektryfikowana była w 1976 roku i na rok przed elektryfikacją w takim kadrze musiałby być jakiś ślad robót na pewno ziemnych a na tym zdjęciu widać ,że elektryfikacja tego szlaku jeszcze daleko w planie realizacji (1984)
-turysta anglojęzyczny sfotografował zatem fragment ostatniej linii magistralnej Inowrocław -Olsztyn obsługiwanej trumanami na cztery lata przed skreśleniem całej serii a na trzy lata przed skreśleniem maszyny widocznej na fotce (Ty246-40)- taki numer podał autor zdjęcia turysta
-kiedyś wspomniałem ,że z takim numerem widziałem tender w Kościerzynie,czyli bardzo możliwe ,że na tym zdjęciu obcokrajowca jest ów tender a dziś można podziwiać jego resztki w kościerzyńskim skansenie (stoker i jeden wózek)
mikom
Towarowy
Posty: 13
Rejestracja: 11 lut 2009, 17:44
Lokalizacja: Bartoszyce-Olsztyn

Gniewkowo

Post autor: mikom »

Zdecydowanie Gniewkowo. Na budynku dworca w Gniewkowie widnieje poza tym mrożący krew w żyłach napis: "Bóg wybacza, Gniewkowo nie".
Pozdrawiam!
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

na stronie Interloku Piła fotka autorstwa Hermanna Schmidtendorfa grzejki w KWB Konin
numer nieznany, autor kilku zresztą ujęc owej grzejki przepraszał za złą jakość fotografii
Obrazek
może Ktoś wie jaki to był numer?
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Hamburgera wspomnienie o 246( tym razem z forum Dawny Gdańsk) ,-absolutnie wypada zacytować tu:
" Ze stacja Gdynia Wielki Kack mam sporo wspomnien. Jedna, dosc zabawna historia dotyczy okresu gdy jeszcze krolowala trakcja parowa i pociagi towarowe prowadzily Ty246 a na popychu spotkac mozna bylo wylacznie maszyny serii Ty4. Rzecz dziala sie noca - dyzurny ruchu tej stacji zostaje telefonicznie powiadomiony ze z Gdyni Portu wyrusza dlugi sklad tzw. proznej weglarki na Slask. Znajac miejscowe realia, dyzurny zasiada sobie do kolacji i zjedzenia przyniesionych z domu kanapek. Po wypiciu herbaty czyli ca 30 minutach, dzwoni telefon i posterunek odstepowy Maly Kack melduje, ze nie wiadomo dlaczego, dopiero teraz bardzo wolno przejechal pociag towarowy. Po kolejnym kwadransie dyzurny wychodzi na peron i slyszy gdzies jeszcze bardzo daleko uffuf, uffuf. Oj, maja chlopcy co robic, pomyslal sobie. Po kolejnym kwadransie znow wychodzi na peron - odglosy parowozu sa co prawda nieco blizsze ale jeszcze dosc daleko. W koncu, po dobrej godznie od zgloszenia przez Maly Kack, pojawiaja sie reflektory lokomotywy. Gdy parowoz znajdowal sie vis a vis dyzurnego, z budki wychyla sie maszynista i krzyczy - panie, powiedz tym s..... z parowozu na koncu skladu zeby popychali pociag a nie spali. Powoli przetaczaja sie kolejne wagony weglarki (wowczas do 75 dwuosiowych !). W koncu powolutku wtacza sie parowoz - popychacz serii Ty4 i dyzurny zauwaza w budce maszynisty... zwisajace glowy, spiacych w najlepsze, maszyniste i pomocnika. Po ich obudzeniu okazalo sie ze w palenisku bylo juz "ciemno" wiec jeszcze z godzinke musieli postac by rozpalic ogien i podrobic pare ! "
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

kolejny cytat tym razem ze wspomień minionych lat w monografi Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Oleśnicy 1945-1972 - cytat jest fragmentem wspomienia pracy na stanowisku dyrektora zakładów w latach 1948-1953 Romana Koczyrkiewicza ,
-napisał cyt" ..Oleśnica odważnie podejmowała się wykonania stale wzrastających i ryzykownych zadań.Jakże bowiem nazwać można inaczej takie na przykład podjęcie się remontu parowozów Ty246, których żaden zakład nie chciał wziąć do naprawy. Do dziś nie można zapomnieć widoku tego parowozu w hali "A" na przesównicy popychanej kilkoma wózkami elektrycznymi."
fr.tekstu z roku 1972
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Obrazek
zdjęcie ze zbiorów Mariusza Furtka i za jego zgodą opublikowane tu na tym forum , opis lakoniczny aczkolwiek treściwy -otóż jest to Ty246-51(MD Inowrocław) z pociągiem EK gdzieś na Ostbanie około 1976/77
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-apropo zdjęcia Ty246-51(wcześniej już był przywołany jego malutki epizod ... na drzwiach lodówki pewnego właściciela mieszkania z "Wysokich obcasów"-( tabliczka firmowa Baldwin Locomotive Works) )- hm , - bardzo możliwe , że widać właśnie tą tabliczkę z lodówki :wink: jeszcze na dymnicy czynnego "51" i to jeszcze na długo kiedy to
właściciel mieszkania i tabliczki firmowej odkręcił to jak truman Baldwin "51"stał odstawiony na stacji Włocławek po przebytej pracy w charakterze grzejki w miejscowej "Celulozie" i oczekiwał złomowania( na miejscu?) bądż wcześniej napisałem ,że złomowania w Chróściunie Nyskiej choć bliższą złomownią są Herby Stare, - hm..
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Obrazek przepiękne zdjęcie trumana (numeru?)z monografii "Śląsk -porty Magistrala Węglowa"Grzegorza Kotlarza, Henryka Dąbrowskiego i Edwarda Wieczorka ,-żródło pochodzenia : wycinek z gazety(?)z 1955 roku-ze zbiorów Izby Tradycji w Karsznicach :!:
cyt." próba pociągu o ciężarze 3000 t.
w kółku maszynista Władysław Milewski i pomocnik Eugeniusz Wałdek"
-od siebie tylko dodam ,że nie sposób ,żeby tego zdjęcia tu nie było..
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Obrazek
-znane, przepiękne zdjęcie z sieci z całym szacunkiem dla Osoby sportretowanej na tle pejzażu z Ty246 jeszcze z oryginalnym oświetleniem gdzieś na magistrali , w lakonicznym podpisie jest napisane ,że to rok 1954
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Post autor: Anrep »

Zdjęcie bardzo fajne. Czy wiadomo coś o książce o "Amerykanach"?
ruszyła maszyna po szynach ospale
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- książka jest już w zapowiedziach oficjalnie , w nieoficjalnych opowieściach trochę to wyg ląda nie tak optymistycznie, ale autor wie ,że to nie żarty :wink: i mam/y nadzieję na rychłe ukazanie się tej zapowiedzi,
-autor Tomasz Roszak o dwóch seriach amerykańskich na PKP już dał próbkę swoich możliwości na łamach "Świata kolei", ale jeszcze nic do tej pory nie "wyszło " jego autorstwa o trumanach, ponoć (zaznaczam ponoć) po ikonografię zwrócił się do Ryszarda Stankiewicza, jego wraz z Pawłem Terczyńskim z kolei ukazał się już kiedyś artykuł o "dziesięcoinogim" też w "Śk"z kilkoma znakomitymi fotkami-poczekamy -zobaczymy,
-jestem ciekaw po okładce patrząc na to zdjęcie z Limy "92" przygotowanego do długiej wędrówki z jakiego to żródła owa fotka pochodzi, - bo w zbiorach Allen Country Historical Society Collection (dzięki Dariuszowi z Szikago i Mariuszowi Furtkowi ) takie ujęcie trumana najprawdopodobniej( z kilkudziesięciu fotek już kupionych do zakupu jeszcze przez Mariusza Furtka pozostało tylko dwadzieścia cztery i tytuły tych jeszcze niekupionych raczej nie wskazują ,że to może być "to" żródło pochodzenia co tylko dodaje ciśnienia,
-natomiast w tej tu opowieđci o 246 dziś wspomnienie o kilku elementach niezbędnych do funkcjonowania
trumana numeru "52" a więc Baldwina ( z tej maszyny zdjąłem kiedyś tabliczkę firmową w Ch N obecnie w zbiorach kolejnego fanatyka tej serii Stanisława Pietrzyka , żródlo to kopia dokumentu pt. " Zaświadczenie odbioru parowozu i tendra u dostawcy" z dnia 6 listopada1947 roku ,które dostalem również od St Pietrzyka -wraz z firmowym nazewnictwem, a więc:
stawidła systemu Walsherta,przegrzewacz systemu The Superheater Co. ,przyrządy zasilające inżektory na parę świeżą systemu Nathan typ 4131,zawory bezpieczeństwa systemu Popp Coale,przepustnica 4 zaworowa systemu American Throttle Company, stoker typ HT, wyrównywacz cisnienia w cylindrach samoczynny typu Prime,smarowanie cylindrów ,suwaków,i mażnic dwie prasy syst.Nathan D.V.6. hamulec zespolony Westinghouse Air Brake Co.,oświetlenie eletryczne typu Pyle National.urządzenie do ogrzewania parowego Vapor Car Heating Co.,piasecznica powietrzna Sure - Flo, hamulec zespolony tendra Westinhouse, hamulec ręczny tendra Ajax
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

http://www.youtube.com/watch?v=YR3aXVrKR-4
Ton Pruissen cz I i cz II http://www.camdenmin.co.uk/ton-pruissen ... -2643.html w trzecim odcinku sfilmowany truman w Pyskowicach pod parą (to oczywiście info dla zainteresowanych a nieznających)
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez hoart, łącznie zmieniany 1 raz.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-wielu zainteresowanych zna filmik pt "Stacja Łazy", - podkreślę tylko sekundowe przepiękne ujęcie jakiegoś nieznanego numeru kolejowego trumana w pracy w plątaninie tego węzła i na tle zimowej scenerii lat siedemdziesiątych u.w. http://www.youtube.com/watch?v=VsHkdDiU ... re=related

-a to jeszcze aktualne!!
Obrazek
- może Ktoś widział ?
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

z tej strony http://flickrhivemind.net/Tags/railway/Recent
autorstwa "Wyspiarza" Bingley'a Hall'a Obrazek
kolejne foto trumana niestety o nieustalonym numerze kolejowym ,jedno jest pewne , że ta maszyna "robiła" od początku swojej służby na północnym odcinku magistrali (dwie sprężary)
Obrazek
może Ktoś z Pomorza/n rozpozna po jakimś detalu jakiego numeru był ten truman,
-foto zrobione 29 lipca 1977, a więc trop może wskazywać na miejsce przydziału :MD Kościerzynę, ale również Inowrocław, Olsztyn, ..hm
-
ODPOWIEDZ