Stacja Lniano

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

SP42-056
Towarowy
Posty: 19
Rejestracja: 06 sty 2012, 20:25
Lokalizacja: D29-218 km75

Stacja Lniano

Post autor: SP42-056 »

Na potrzeby własnej twórczości postanowiłem przedstawić szkic stacji Lniano z parowozem Oc1. Praca ma przedstawiać Lniano w wieku XIX. I tu zaczęły się pojawiać pytania. Nie o wygląd pierwszego dworca na tej stacji, bo ten jest mi znany, acz z jedną niejasnością, o którą poniżej zapytam przedstawiając własne rozwiązanie problemu. Problemem stał się układ torów tej stacji, bo mi się wydaje, iż tor znajdujący się najbliżej dworca, był krótszy niż później. Pytaniem jest też obecność wieży ciśnień. Czas przejść do rzeczy. Oto pierwszy budynek dworcowy stacji Lniano - załącznik pierwszy.
Nie ma jeszcze problemu, ale tor najbliżej stacji na pocztówce obok latarni posiada rozjazd. Na palnie z 1913 jego obecność widać, i jest już dłuższy, tylko czy zawsze miał ów tor tę długość. Drugi załącznik to plan już współczesny, ale z poprawkami na czerwono, ukazującymi stan z początku wieku. Brak nastawni wykonawczej i semaforów. Są tylko wjazdowe o trzech ramionach. Tylko od jak bardzo dawna są na tej stacji, od początku?
A teraz sam budynek. Względem obecnego jest przesunięty, znajdował się tam, gdzie dziś stoją 3 duże drzewa, jakie na pocztówce mają jeszcze niewielkie rozmiary. Wydaje się, iż budynek stoi tak, że zajmuje miejsce wieży, której w wieku XIX mogło nie być. Spotkałem się już z taką teorią i byłbym za. Trzeci załącznik to położenie starego budynku. Jak widać, wieża i poprzedni dworzec raczej nie współistniały. A sam stary dworzec zdaje mi się, iż przypominał obecnie istniejący w Sadlinkach, z pewną różnicą. Uważam, że jedno z wejść posiadało przybudówkę z żółtej cegły. Pocztówka ukazuje to kiepsko, choć wydaje mi się, iż czarna plama w miejscu, gdzie przybudówka winna istnieć, znajdująca się na wysokości ramienia dziewczynki na wózku, jest oknem tej przybudówki. Wydaje mi się, iż ze starego dworca owa przybudówka przetrwała najdłużej, bo zburzono ją po roku 2000. Na nowych planach oznaczona jest jako lampiarnia, jednak kolorem różni się od reszty budynków na tej stacji, bo wykonana była z żółtej cegły, reszta zaś budynków do dziś istniejących, z cegły czerwonej. Myślę, że to najdłużej istniejący relikt poprzedniego budynku dworca.
Jest jeszcze kwestia napędu dwóch semaforów na stacji, na pocztówce nie widać trasy pędni wychodzącej z budynku.

Jeśli ktoś mógłby rzucić nieco światła na te mroki przeszłości...
Załączniki
Lniano dworce.JPG
Lniano 1913.JPG
Lniano Bhf.JPG
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Być może (powtarzam: być może) ta sztabówka z 1933 coś Ci wyjaśni (albo zamęci...):
http://www.mapywig.org/m/wig25k/P34-S26 ... O_1933.jpg
(rozmiar >17MB).
darg
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 10 sie 2011, 10:17

Post autor: darg »

Witam mogę koledze podać kilka informacji w temacie stacji Tuchel, oddalonej o 26km. Tam zostały zbudowane ne oddanie linii do użytku- czyli na 15.08 1883r. :
1 wieża wodna (podobna do tej z Lniana) ,
parowozownia,
dworzec -barak,
2 domy,
mały magazyn,
wieża wodna nr 2 ośmiokątna
Stało to wszystko do 1914r,kiedy rozbudowano stację o nowy magazyn , dworzec i długie perony.dodano i wydłużono tory,MOŻE W TYM CZASIE PRZERABIANIO TEŻ LNIANO?? W 1914r zburzono wieżę wodną nr2,barak i magazyn

Istniała też wieża wodna po sąsiecku we wierzchucinie starym-działała jeszcze po II wojnie ---po co ona tak blisko to nie mam pojęcia.
Ja chciałem zrobić makietę mojego Bysławia z końcaXIXw ze stacją kolejową wzorowaną na Lnianie

powodzenia w poszukiwaniach.
Darg
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Za szczenięcych czasów bardzo mi brakowało kolei w Bysławiu - to była jedyna miejscowość z tych, które często odwiedzałem, do której nie dało się dojechać pociągiem.
ODPOWIEDZ