wycieczka Szlachta - Lipowa Tucholska

Planowane imprezy i wycieczki, relacje oraz fotoreportaże;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

wycieczka Szlachta - Lipowa Tucholska

Post autor: Bernard »

Dziś tj 12.11.2005 miałem przyjemność przejechać się trasa Laskowice Pom.-Szlachta, dalej Lipowa Tucholska _Szlachta-Czersk-Tczew. Do Szlachty i z Lipowej do Czerska jechał szynous SA106. Piękny, nowoczesny pojazd, przyjazdny dla pasażerów, z dobrze zaprojektowanym wnętrzem. W porównaniu komfort jazdy SM42 z wagonami Bh jest żaden.

Zachwyciły mnie wspaniałe i doskonale zachowane urządzenia Srk na stacji Szlachta, pamiętające budowe tej linii. Semafory są ustrawiane mechanicznie, a rozjazdy ręcznie (dyżurny na rowerze). Na szczególną uwage zasługuje trzystawna tarcza ostrzegawcza od strony Laskowic Pomorskich (niestety nieczynna). Nastawnia wykonawcza na stacji jest zamknieta, a wjazd od srony Laskowic Pomorskich odbywa się na rozkaz specjalny dyżurnewgo.

Również wdzięku nie można odmówić stacji Lipowa Tucholska, położonej w lesie, posiadającej także mechaniczne srk. Piękna wieża ciśnień i fundamenty po żurawiach wodnych przypominają o mnionych czasach epoki parowozów. Niestety kasy na dworcu sa nieczynne i nie dostaniemy już biletów kartonikowych (które długo, długo były tu dostepne). Ciekawosta jest fakt, że ruch przez stacje odbywa się po torze głównym dodatkowym. Pociągi do Wierzchucina i Kościerzyny odprawiane są z peronu 3, a pociągi do Czerska i Szlachty odprawiane są z peronu 2. Tor przy peronie 1 jest odcięty, choc semafor jeszcze stoi. Nieprzejezdna i odcięta jest także łącznica Lipowa Tucholska -Czersk. Przejazd łącznicą
Lipowa Tucholska - Szlachta trwa tylko chwilkę. W Szlachcie zmiana kierunku i dalej do Czerska. W czersku przywitaliśmy pociąg z Bąka i odprawiliśmy pociąg Gdynia Chojnice z SU45 (pustawy). O 17.25 przyjechała nasza Su45 z wagonami Bhp w malowaniu niebiesko-żóltym i po godzinie szybkiej jazdy dotarliśmy do Tczewa.

Kolejna wycieczka śladami dawnej kolei przeszła do historii jako bardzo, bardzo udana. :)
Ostatnio zmieniony 11 gru 2005, 14:40 przez Bernard, łącznie zmieniany 2 razy.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Obrazek
Szlachta jaka jest każdy widzi.

Obrazek
Ekipa eksploracyjna w drodzę na badanie nastawni wykonawczej Szlachta.

Obrazek
Semafor kształtowy i tarcza kształtowa trzystawna. Niestety nieczynna. Wjazd na stację odbywa się na rozkazd dyżurnego ruchu, podawany przez radiotelefon.

Obrazek
Przejście piesze Łącznicy Szlachta-Lipowa Tucholska

Obrazek
SA106 jako pociąg Czersk-Laskowice Pomorskie, przed semaforem wjazdowym stacji Szlachta (od strony Czerska).

Obrazek
Dworzec Lipowa Tucholska

Obrazek
Pomysłowość kolejowa.

Obrazek
Bardzo ładna, żelbetowa wieża ciśnień w Lipowej Tucholskiej.

Obrazek
panorama stacji Lipowa Tucholska

Obrazek
SA106 jako pociąg Bydgoszcz Gł.-Czersk, na stacji Lipowa Tucholska.

zdjecia wykonał:
Jacek Świderski
prawa autorskie zastrzezone.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Bernardo!

Bardzo ładne zdjęcia. Podoba mi się szczególnie wieża schowana w lesie i ten lekko mroczny klimat pochmurnego dnia... Trochę tajemicy, trochę historii, a i troszkę nowoczesności, w formie autobusu szynowego PESY.

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Mateusz Rogowski
Towos
Posty: 30
Rejestracja: 11 gru 2005, 12:19
Lokalizacja: Gdynia- Bory Tucholskie

Post autor: Mateusz Rogowski »

Witam, jestem nowy na tym forum.
Benek, mam pytanie. Napisałeś w relacji że łącznica Lipowa Tucholska- Szlachta jest nieczynna, to jak pociąg z Bydgoszczy do Czerska dojeżdża z Lipowej do Szlachty??
Poszukuję wszystkiego o lini 215, stacji Czersk oraz Magistrali Węglowej.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Czynna jest łącznica Lipowa Tucholska - Szlachta. Nieczynna (i częściowo rozebrana) jest łącznica Lipowa Tucholska - Czersk (nie wymagała zmiany kierunku w Szlachcie).

pozdrawiam
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Mateusz Rogowski
Towos
Posty: 30
Rejestracja: 11 gru 2005, 12:19
Lokalizacja: Gdynia- Bory Tucholskie

Post autor: Mateusz Rogowski »

Benek, dzieki za odpowiedź. A czyten rozjazd w Szlachcie koło szaletów jest już złożony?? ( pytałem się o to Ciebie na forum Martela ale mi ie odpowiedziałeś więc pytam tutaj :wink: )
Poszukuję wszystkiego o lini 215, stacji Czersk oraz Magistrali Węglowej.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Nie zwróciłem na to uwagi, ale chyba, tak.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Bernard pisze:Czynna jest łącznica Lipowa Tucholska - Szlachta. Nieczynna (i częściowo rozebrana) jest łącznica Lipowa Tucholska - Czersk (nie wymagała zmiany kierunku w Szlachcie).
Łącznica ta nazywa się Lipowa Tucholska - Szlachta Zachód i ma długość 1744 metry (wg D29).
Niestety dnia 04-09-2005 minister infrastruktury K. Opawski wydał decyzję o jej likwidacji.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Bodek pisze: Łącznica ta nazywa się Lipowa Tucholska - Szlachta Zachód i ma długość 1744 metry (wg D29).
Niestety dnia 04-09-2005 minister infrastruktury K. Opawski wydał decyzję o jej likwidacji.
Przecież rozkład jazdy uwzględnia pociąg relacji Bydgoszcz-Szlachta-Czersk i Czersk-Szlachta-Wierzchucin-Grudziądz-Toruń w RJ 2005/2006, ze zmiana kierunku w Szlachcie. Będą rozbierali linię gdzie kursują planowe pociągi???? :?
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

Bernard pisze:
Bodek pisze: Łącznica ta nazywa się Lipowa Tucholska - Szlachta Zachód i ma długość 1744 metry (wg D29).
Niestety dnia 04-09-2005 minister infrastruktury K. Opawski wydał decyzję o jej likwidacji.
Przecież rozkład jazdy uwzględnia pociąg relacji Bydgoszcz-Szlachta-Czersk i Czersk-Szlachta-Wierzchucin-Grudziądz-Toruń w RJ 2005/2006, ze zmiana kierunku w Szlachcie. Będą rozbierali linię gdzie kursują planowe pociągi???? :?
Benek :!: Bodek ma rację. To chodzi o ten tor pod lasem omijający stację w Szlachcie a nie używany od x lat. Jest odcięty od stacji w Lipowej i chyba na niego da radę tylko wjechać od Nieistniejącego posterunku Szlachta Zachód. To te zwrotnice blisko wiaduktu nad węglówką.
Pozdrawiam
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Janek pisze:
Benek :!: Bodek ma rację. To chodzi o ten tor pod lasem omijający stację w Szlachcie a nie używany od x lat. Jest odcięty od stacji w Lipowej i chyba na niego da radę tylko wjechać od Nieistniejącego posterunku Szlachta Zachód. To te zwrotnice blisko wiaduktu nad węglówką.
No faktycznie :)

Istotnie ta łącznica jest odcięta od strony Szlachty.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Re: wycieczka Szlachta - Lipowa Tucholska

Post autor: Bodek »

Bernard pisze:Zachwyciły mnie wspaniałe i doskonale zachowane urządzenia Srk na stacji Szlachta, pamiętające budowe tej linii. Semafory są ustrawiane mechanicznie, a rozjazdy ręcznie (dyżurny na rowerze). Na szczególną uwage zasługuje trzystawna tarcza ostrzegawcza od strony Laskowic Pomorskich (niestety nieczynna). Nastawnia wykonawcza na stacji jest zamknieta, a wjazd od srony Laskowic Pomorskich odbywa się na rozkaz specjalny dyżurnewgo.
No tak, iście zachwycający stan doskonale zachowanych urządzeń srk!!! Zapewne rozwój techniki i modernizacja do potrzeb XXI wieku sprawiła, że dyżurny ruchu zapier...la na rowerze w tę i na zad, aby przyjąć i odprawić pociąg z Las Vegas...
Oby jak najmniej tak zachwycających widoków w nowym roku nas zachwycało...
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Re: wycieczka Szlachta - Lipowa Tucholska

Post autor: Bernard »

Bodek pisze:No tak, iście zachwycający stan doskonale zachowanych urządzeń srk!!! Zapewne rozwój techniki i modernizacja do potrzeb XXI wieku sprawiła, że dyżurny ruchu zapier...la na rowerze w tę i na zad, aby przyjąć i odprawić pociąg z Las Vegas...
Ja nie twierdze, że to jest normalne, że dyżurny lata jak kot z pęcherzem po stacji, aby przyjąć pociąg w XXI wieku, tylko twierdzę, że to fajnie nawiązuje do początków kolei w tym rejonie.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Spoko Benek!
Tak coś mnie wzięło żeby komuś dołożyć ;) I padło na Ciebie :cry:
Chyba miałem zły dzień, ale zirytowała mnie też Twoja bezkrytyczna ocena tego, co tam zastałeś.
Przepraszam Cię za zgryźliwość!

Muszę jednak szczerze przyznać, że denerwują mnie coraz częstsze doniesienia o tzw. modernizacjach stacji, rzekomo dostosowujących je do istniejących potrzeb.
Potem, w razie awarii (np. powódz w Gdańsku) okazuje się że stacje typu np. Żukowo Wsch, czy Gołubie Kaszubskie nie są w stanie wykrzyżować więcej, niż dwóch pociągów, bo nie ma juz tylu torów co kiedyś (był raptem jeden więcej), a szlak jest tak długi, że na jego zwolnienie trzeba czekać niemal pół godziny.
Dziś totalna rozwałka panuje w Bąku, gdzie jak na ironię od nowego rj zaczęły kursować codzienne dwa towary stałego kursowania i 2 dodatki. A tu pół stacji zaorane i zagospodarowane przez tzw. biednych ludzi!

Przecież Prusacy budując Ostbahn też nie dysponowali taborem, którym możnaby jezdzić 160 na godzinę, mogli więć porobić jakieś esy floresy o promieniach 200 metrów no nie? Linię mimo to zbudowali tak, że dziś bez żadnych przebudów mozna by taką prędkość osiągnąć.

Po prostu głupota ludzka i brak perspektywicznego myślenia mnie wkur...!!!
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Bodek pisze:Spoko Benek!
Tak coś mnie wzięło żeby komuś dołożyć ;) I padło na Ciebie :cry:
Chyba miałem zły dzień, ale zirytowała mnie też Twoja bezkrytyczna ocena tego, co tam zastałeś.
Przepraszam Cię za zgryźliwość!
Nie gniewam się :D


Ile jest obecnie torów głównych i dodatkowych w Bąku zdolnych do przyjecia pociągu??

Bąk też niestety ma "wjazd" na sygnał "Sz" os strony Lipowej Tucholskiej. Nastawnia zamknięta :(

Nie wiem, czy się ze mną zgodzisz, ale moim znadniem logicznym rozwiazaniem byłoby wstawienie semaforów świetlnych, żeby zachować jednoosobową obsadę stacji nie zmniejszając jednocześnie bezpieczeństwa ruchu pociągów. Oczywiście z punktu widzenia sympatyka kolei jest to kiepski pomysł, ale nie można wiecznie żyć w XIX wieku.
Nie pamiętam, czy rozjazdy na głowicy od strony Lipowej Tucholskiej też są na system "kluczowo/rowerowy", ale zgaduję, że jeżeli jest zamknięta nastawnia, to pewnie tak.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
ODPOWIEDZ