Historia stacji kolejowej w Ornecie (Wormditt)

Planowane imprezy i wycieczki, relacje oraz fotoreportaże;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Historia stacji kolejowej w Ornecie (Wormditt)

Post autor: Robcio »

Witam.

Jestem tu po raz pierwszy. Witam wszystkich forumowiczów.
Cieszę się , że odnalazłem wiele ciekawych informacji o Ornecie (Wormditt). W chwili obecnej przygotowywana jest wystawa o rozwoju Ornety.
Dużą część zajmie historia kolejnictwa w Ornecie.
No i właśnie….wiele problemów jest ze zdobyciem dokumentów nie mówiąc o przedmiotach związanych z stacją na przełomie XIX / XX w.
Planowana jest makieta z końca XIX wieku. Tu było sporo zachodu aby ogarnąć temat: jak wyglądał dworzec w tym czasie? Ale dzięki informacjom zawartych na portalu udało się udało ustalić ogólny wygląd stacji.. Tu jeszcze zastanawiamy się jaki tabor pokazać na makiecie. Może koledzy by coś zaproponowali. Podkreślam , ze makieta będzie z końca XIX wieku.

Nie mniej jednak szukam wszelkich dokumentów i przedmiotów związanych z historią tej stacji.
Szczególnie fajnie by było pokazać rozkład jazdy z poczt. XXw.. Może znalazłby się jakiś bilet kolejowy, może dokumenty techniczne obiektów, parę zdjęć taboru który był wykorzystywany na stacji Wormditt.
Z chęcią „przygarnęlibyśmy” kilka gadżetów kolejowych np.: ramię semafora, lampa ze zwrotnicy, czy też to co nada klimatu dla wystawy.

Bardzo bym prosił o wersje elektroniczne dokumentów lub zdjęć (pocztówek) tak aby można wykonać czytelne kopie na wystawę.

Najbardziej zadowolony jestem z planu stacji z 1917 (plan w wersji elektronicznej pojawił się m.in. na stronie portalu).

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam Robert
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Poszukaj "wormditt" na stronie http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/
Sa tam m.in. zdjęcia dworca.
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Nie wiem czy koniec XIX wieku jako wybrany moment "uwiecznienia" stacji w formie makiety jest najszczęśliwszym wyborem albowiem nie istniał wówczas jeszcze obecny budynek dworcowy, zaś ikonografia starego dworca jest niezwykle uboga. Tabor przy tym to pikuś. No chyba, że powstać ma fikcja :wink:
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Post autor: Robcio »

Dzięki za odpowiedzi.
Dlaczego akurat makieta ma przedstawiać dworzec z konca XIX wieku? hm, bo takiego jeszcze nikt nie pokazał. W chwili obecnej każdy moze zobaczyć jak bryła dworca z XX wieku wygląda. Oczywiście kilka obiektów stacyjnych zginęła. Nie mniej jednak wiekszoścć jest. Ciekawe czy ktoś robił makietę stacji właśnie z XIX wieku?
Koniec XIX wieku to narodziny kolei w Ornecie i to dobrze byłoby to pokazać.
Materiałów jest tyle co nic. Oczywiście mówię o zdjęciach lub planach. Jednak można się posiłkować :
1. planem stacji z 1917r
2. zachowanymi dworacami barakowymi Prus Wschodnich
3. zdjęciami i ppocztówkami dworców barakowych Prus
4 . dodatkowymi informacjami np: http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 79&start=0
5. infomacjami znawców i pasjonatów historii kolejnictwa
Te informacje dały ogólny obraz jako plan makiety. Oczywiście chętnie poczytam uwagi i opinie o orneckim dworcu z końca XIX wieku.
Myslę, że kiedyś wypłynie fotografia starego dworca Wormditt. Wtedy wprowadzimy zmiany do makiety.
Bardzo proszę o sugestie jakie modele parowozów i wagonów można użyć do tej makiety - skala 1/87.

Ta strona od Stellwerk jest super. DZIEKI.!!!!Znalazłem kilka zdjęc Ornety które nie widziałem na oczy. Szkoda , że jest tylko jedno zdjęcie dworca. Problem jest też z ww. portalem. Nie mozna powiększać zdjęć :(.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Robcio pisze:Ta strona od Stellwerk jest super. DZIEKI.!!!!Znalazłem kilka zdjęc Ornety które nie widziałem na oczy. Szkoda , że jest tylko jedno zdjęcie dworca. Problem jest też z ww. portalem. Nie mozna powiększać zdjęć :(.
Miło mi, że informacja sie przydała.
Ale (a) są tam dwa zdjęcia dworca i jeszcze kilka z Bahnhoffstrasse (b) jak klikniesz na zdjęcie, to zobaczysz większa wersję (plus minus rozmiaru pocztówki), która czasem pojawia się z kilkusekundowym opóżnieniem. I wtedy masz jeszcze opcję 'powiększ zdjęcie".
Ostatnio zmieniony 05 lis 2012, 22:06 przez Stellwerk, łącznie zmieniany 1 raz.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Robcio pisze:Dlaczego akurat makieta ma przedstawiać dworzec z konca XIX wieku? hm, bo takiego jeszcze nikt nie pokazał. W chwili obecnej każdy moze zobaczyć jak bryła dworca z XX wieku wygląda
A czy są jakieś dane, by przypuszczać , że dworzec został zasadniczo przebudowany miedzy końcem 19 i początkiem 20 wieku?
Nie wiem czy są, po prostu sie pytam...
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Ba! Tyle że rzeczony plan stacji oddaje stan z roku 1925, po gruntownej przedudowie i rozbudowie czyli jest o ćwierć wieku późniejszy niż to, co ma zostać odwzorowane na makiecie. Być może w zasobach Archiwum Państwowego w Olsztynie jest coś wcześniejszego?. Chyba że z góry zakładamy że makieta to hipotetyczny widok stacji Wormditt z 1899/1900 roku

P.S. Aby nie wyjść całkiem na forumowego marudę mogę udostępnić skan tej pocztówki (posiadana jest w wersji fotograficznej)

Obrazek
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Post autor: Robcio »

No cóż..ciężko mi dywagować nie mając odpowiedniej wiedzy w temacie historii pruskiej kolei. Jednak czytając jeden z tematów tego forum: http://www.ruciane-nida.o...p?t=379&start=0
nabieram przekonania , że na początku istnienia kolei był mały dworzec barakowy. Budowano je w całych Prusach pod"matrycę". Bo takie było założenie. Przykładów takich dworców znajdziemy masę.
Nie wiem czy zasadne było stawianie dużego budynku stacyjnego i przyległą infrastrukturą (odpowiedniej dla większego węzła, - jakim stała się Orneta w drugiej dekadzie XXw. Miała pieć kierunków) dla stacji i lini którą dopiero tworzono.
Miejsce starego dworca też wynika z logicznego wytłumaczenia w temacie: http://www.ruciane-nida.o...p?t=379&start=0.

Za każde zdjęcie w jakości pozwalajacej na dobry wydruk z góry dziękuję. Oczywiście na potrzeby wystawy.

Może ktoś by sie pokusił o przedstawienie ogólnego planu (wg. założeń i obowiązujacych norm)"standardowej" stacji z terenów Prus Wschodnich. Uprzejmie poproszę o pomoc

Pozdr.
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Ja też dywagować nie będę, za to polecam kontakt z Archiwum Państowym w Olsztynie bo poza bryłą dworca pozostaje jeszcze wieeeeele niewiadomych. A nuż mają jakiś starszy plan Ornety?
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Post autor: Robcio »

Witam.
Dziś rozmawiałem z pracownikiem AP w Olsztynie. Niestety dokumentów "kolejowych" związanych z Ornetą nie mają. Przejeli z archiwum DOKP Olsztyn tylko część zasobów bibliotecznych.
No i właśnie.Archwum DOKP Olsztyn zostało przeniesione, ale gdzie? Moze ktoś wie gdzie teraz szukać materiałów archiwalnych?
pozdr.
Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

Jako historyk-praktyk proponuję poszukiwania również w innych, nie-kolejowych zespołach archiwalnych. Warto przejrzeć inwentarze akt miejskich (nie wiem, czy i w jakim stopniu się zachowały), które pewnie też są w AP w Olsztynie.
W Prusach projekty budowy kolei, stacji, dworców opiniowały władze miejskie, powiatowe i prowincjonalne. Do historii kolei w Toruniu znalazłem kapitalne materiały w toruńskim archiwum w Aktach Miasta, szczególnie w aktach budowlanych: plany stacji, rzuty dworców i innych budynków, korespondencja... Może w wypadku Ornety będzie podobnie?
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Post autor: Robcio »

Dzięki, to jest b.ciekawa idea. Moze coś się wyciągnie
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Robcio pisze:Archwum DOKP Olsztyn zostało przeniesione, ale gdzie? Moze ktoś wie gdzie teraz szukać materiałów archiwalnych?
Poczytaj ten wątek z innego forum, może to jest przynajmniej jakiś punkt wyjściowy...
http://genealodzy.pl/PNphpBB2-printview ... t-15.phtml
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Schemat stacji Wormditt

Post autor: Robcio »

Witam.

Zwracam się z prośba o ustosunkowanie się do załączonych schematów (bardzo prostych) , a dotyczących dworca kolejowego z przełomu XIX/XX wiek.
Najbardziej interesuje mnie poprawność wymiarów głównego budynku stacyjnego
tj. części magazynowo towarowej i części pasażerskiej.
Porównując dostępne zdjęcia dworów barakowych, wywnioskowałem , że długość części pasażerskiej powinna się zawierać między 25 -28m.
Z planu stacji orneckiej z 1917 r. wychodzi około 35 m.
Skąd ta różnica? Przecież te dworce barakowe w Prusach budowano według schematu.
Na szkicu zaznaczyłem kolorem zielonym oraz niebieskim część pasażerską. Czy jest możliwe aby w początkach XXw. dobudowano część mieszkalną (to tak zaznaczona na jasno niebiesko) do części pasażerskiej ?
Zastanawia mnie czy istniała wtedy bocznica (zaznaczona linia przerywana bagażowa) na której rozładowywano towary większych gabarytów?
No i problem z ilością torów: ile ich mogło być na początku eksploatacji stacji Wormditt? Zaznaczyłem trzy ale czy to słuszne?
Na oddzielnym schemacie zaznaczyłem ogólna infrastrukturę stacji. Oczywiście jest to tylko wycinek całej stacji. Tylko wycinek bo taki zarys znajdzie się na makiecie tego dworca.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
Załączniki
rzut stacji Wormditt.jpg
Stacja - schemat.JPG
Stacja Wormditt.JPG
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Post autor: Robcio »

Witam.
W końcu udało sie zrobić skromną makietę stacji w Wormditt z końca XIX wieku.
Proszę o opinie.
Makieta wymaga jeszcze "dopieszczenia" w szczegóły.
Pozdr.
Załączniki
_MG_7237-M.jpg
_MG_7241-M.jpg
_MG_7247-M.jpg
_MG_7248-M.jpg
_MG_7251-M.jpg
_MG_7252-M.jpg
ODPOWIEDZ