Szerokie tory w województwie warmińsko-mazurskim

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Szyszymek
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2009, 14:42

Szerokie tory w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Szyszymek »

Witam serdecznie,
To mój pierwszy post na tym forum więc proszę o wyrozumiałość.

Chciałbym się od was dowiedzieć czy coś się dzieje na "rosyjskich torach" przy granicy z Obwodem Kaliningradzkim. Czy są one wykorzystywane do przewozów ładunków.
Sebastian

Post autor: Sebastian »

Szyszymek pisze:Chciałbym się od was dowiedzieć czy coś się dzieje na "rosyjskich torach" przy granicy z Obwodem Kaliningradzkim. Czy są one wykorzystywane do przewozów ładunków.
Z Obwodu Kaliningradzkiego do Polski prowadzą trzy linie kolejowe o rozstawie szyn 1435 mm. Z Kaliningradu do Braniewa oraz do Bartoszyc a także z Czerniachowska do Skandawy i dalej do stacji Korsze. Wszystkie one w przeszłości przygotowane były do szybkiego i bezpośredniego przewozu eszelonów wojskowych z Kaliningradu i Czerniachowska do Europy Zachodniej. Dzisiaj i w przyszłości największą rolę dla cywilnych przewozów pasażerskich i towarowych będzie odgrywała linia Kaliningrad–Braniewo–Malbork.Europejska linia kolejowa (1435mm) Kaliningrad–Braniewo–Elbląg–Malbork, wzorem strony kaliningradzkiej, powinna zostać zmodernizowana i zelektryfikowana.Szlakiem tym, od granicy zachodniej można by z Kostrzyna przewozić samochody ciężarowe i kontenery załadowane na wagony kolejowe do Kaliningradu odciążając w ten sposób szlak drogowy S-22. Połączenie kolejowe Czerniachowsk–Skandawa–Korsze ma charakter uzupełniający. Jednak już dziś linią tą przewozi się do obwodu z Europy Południowej duże ilości elementów i części przeznaczonych do montowni samochodów składanych w Kaliningradzie. Linia kolejowa Kaliningrad–Głomno–Bartoszyce–Korsze nie jest wykorzystywana do przewozów ze względu na dewastację i kradzież odcinków torów po stronie rosyjskiej. W przypadku pomyślnego rozwoju gospodarki Obwodu Kaliningradzkiego znaczenie obu linii kolejowych może wzrosnąć. Wymagało to będzie ich modernizacji na trasie od granicy
w Głomnie i Skandawie, przez Korsze–Olsztyn do Iławy.
Szyszymek
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2009, 14:42

Post autor: Szyszymek »

Wszystko fajnie tylko, że mi chodzi o linie kolejowe o rozstawie szyn 1520 mm.
Chodzi mi o linię kolejową nr 217 (Wielkie Wieżno-Braniewo) i linię nr 205 (Wielewo-Anielin Gradowo).

Czy to by znaczyło, że na chwile obecną zarzucono ich eksploatację na rzecz przebiegających równolegle do nich torów o prześwicie 1435 mm.
adrian
Osobowy
Posty: 57
Rejestracja: 08 wrz 2007, 15:36

Post autor: adrian »

Z tego co widziałem, linia kolejowa Braniewo-Wielkie Wieżno nie jest eksploatowana-informacja sprzed 3 lat-przebywałem ten szlak rowerem- tory szerokie są pordzewiałe. Ruch odbywa się tylko po torach europejskich.
Co do drugiego odcinka-rośnie tam już spory las (głównie liściasty;) )-byłem tam na wiosnę. Ruch odbywa się tylko po europejskim torze. Rosyjski tor jest używany tylko do stacji w Gierdawach. Na wycieczce w maju widziałem mostek po rosyjskiej stronie na kanale mazurskim- tam widać że jeden tor ma rozstaw 1520 a drugi 1435 mm-mierzyłem patykiem;) Z tego co wiem, tor o europejskim rozstawie ciągnie się aż do Wystruci-gdzie przed miastem jest duża stacja przeładunkowa.
Sebastian

Post autor: Sebastian »

adrian pisze:Z tego co wiem, tor o europejskim rozstawie ciągnie się aż do Wystruci-gdzie przed miastem jest duża stacja przeładunkowa.
Za czasów ZSRR stacja przeładunkowa w Wystruci miała charakter w 100% wojskowy. Okres jej świetności przypada na lata 80 i 90 XX w. To właśnie tam odbywały się zrzuty sprzętu, tj. czołgów i nnych pojazdów, na tor o prześwicie 1435 mm. Po załadunku eszelony podążały w kierunku Polski.
Szyszymek
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2009, 14:42

Post autor: Szyszymek »

Czyli z waszych obserwacji można stwierdzić, że ruchu na szerokim torze (1520 mm) w województwie warmińsko-mazurskim już nie ma.

Mnie to jednak zastanawia bo czytałem ofertę firmy z Braniewa PPUH Chemikals i oni na swojej stronie internetowej napisali:
Posiadamy własną bocznicę kolejową. Dogodne położenie przy przejściu granicznym Braniewo - Mamonowo pozwala na lepszą realizację zleceń naszych klientów, np. rozładunek lub załadunek bezpośrednio z wagonów szerokotorowych na wąskotorowe i odwrotnie.
Awatar użytkownika
Paweł Wagner
EuroCity
Posty: 455
Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
Kontakt:

Post autor: Paweł Wagner »

Szyszymek pisze:Chodzi mi o linię kolejową nr 217 (Wielkie Wieżno-Braniewo) i linię nr 205 (Wielewo-Anielin Gradowo).
adrian pisze:Co do drugiego odcinka-rośnie tam już spory las (głównie liściasty;) )-byłem tam na wiosnę. Ruch odbywa się tylko po europejskim torze. Rosyjski tor jest używany tylko do stacji w Gierdawach.
Czy aby na pewno? Zdaje się, że do Kotek, po torze szerokim dociera pociąg z Gierdaw (TGLSc 9570/9571), obsługiwany lokomotywami M62. Relacja taka figuruje nawet w trasach katalogowych PLKi.
Sebastian

Post autor: Sebastian »

Paweł Wagner pisze:daje się, że do Kotek, po torze szerokim dociera pociąg z Gierdaw (TGLSc 9570/9571 9570/9571 ), obsługiwany lokomotywami M62. Relacja taka figuruje nawet w trasach katalogowych PLKi.
Paweł ma rację. Z Obwodu Kaliningradzkiego do Kotek, docierają pociągi z gazem ziemnym do lokalnej przepompowni "Kotki". Polecam link znajdujący się TUTAJ.
wladimir
Towarowy
Posty: 7
Rejestracja: 30 paź 2009, 19:31

Post autor: wladimir »

Hallo, przyjaciół!

Jak myślicie - jakie są szanse na organizację Europejskiego
tranzycie kolejowym przez obwód kaliningradzki w kierunku
Berlin - Olsztyn-Korsze-Gierdaw - Sowetsk-Ryga - Tallin?
To jest najkrótsza ścieżka.

Wladimir
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Istnieje już międzynarodowy korytarz E20 Niemcy - Kunowice - Rzepin - Warszawa i dalej korytarz E75 "Rail Baltica" Warszawa - Białystok - Sokółka - Suwałki - Trakiszki i dalej do krajów nadbałtyckich.

Co do odcinka Korsze - Gierdawy - Sowietsk, jest faktycznie najkrótszy, ale czy kiedyś powstanie jako korytarz międzynarodowy? Dobrze, że jest połączenie międzynarodowe z Gdyni do Kaliningradu.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Szyszymek
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 19 paź 2009, 14:42

Post autor: Szyszymek »

wladimir pisze:Hallo, przyjaciół!

Jak myślicie - jakie są szanse na organizację Europejskiego
tranzycie kolejowym przez obwód kaliningradzki w kierunku
Berlin - Olsztyn-Korsze-Gierdaw - Sowetsk-Ryga - Tallin?
To jest najkrótsza ścieżka.

Wladimir
Z uwagi na obecną sytuację polityczną jest to praktycznie nie do zrealizowania.
A szkoda. Jak pokazały wydarzenia z 1968 roku (inwazja wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację) potencjał jaki drzemie w liniach kolejowych w rejonie Braniewo i Skandawa jest przeogromny.
wladimir
Towarowy
Posty: 7
Rejestracja: 30 paź 2009, 19:31

Post autor: wladimir »

Dziękuję
Ostatnio zmieniony 31 paź 2009, 16:00 przez wladimir, łącznie zmieniany 1 raz.
wladimir
Towarowy
Posty: 7
Rejestracja: 30 paź 2009, 19:31

Post autor: wladimir »

Potencjał ten jest rzeczywiście bardzo duży. A 20 lat temu przez Skandaw przeprowadziła kilka milionów ton ładunków. Nie tylko towary wojskowe, jak na przykład węgiel ze Śląska.
Polityka odgrywa dużą rolę. Ale patrzę, Zalewu Wiślanego otwiera. Wkrótce otwarcie przejścia granicznego na autostradzie "Via Hanseatisa" z Mamonovo.
Zbuduje nowy most drogowy w Sovetsku.
Obwód kaliningradzki jest otwarte dla ruchu północ-południe.
wladimir
Towarowy
Posty: 7
Rejestracja: 30 paź 2009, 19:31

Post autor: wladimir »

Россия и Польша улучшают работу на железной дороге


Возможности создания единого информационного пространства и совместной системы предварительного декларирования грузов на железной дороге обсудили участники заседания X Российско-Польского постоянного Комитета (РППК) по транспорту, которое завершило сегодня работу в городе-курорте Светлогорске Калининградской области.

«Стороны согласились, что для дальнейшего развития пропускных возможностей железнодорожных погранпереходов на российско-польском участке границы необходимо создание единого информационного поля и совместной с таможенными органами системы предварительного электронного декларирования грузов. Это позволит значительно ускорить продвижение грузов, увеличить пропускную способность и транспортную привлекательность калининградского направления», – сообщил ИТАР-ТАСС руководитель пресс-службы Калининградской железной дороги (КЖД) Александр Першин.

На заседании Комитета также говорилось об актуальности заключения между Россией и Польшей нового Генерального Соглашения о сотрудничестве в области железнодорожного сообщения. Действующее Соглашение было подписано в 1972 году, и с тех пор не пересматривалось. «Оно, по мнению участников заседания Комитета, не отвечает в полной мере реалиям сегодняшнего дня, является сдерживающим фактором для заключения новых ведомственных соглашений по совместной работе железнодорожного транспорта сопредельных государств», – отметил официальный представитель КЖД.

Эти и другие предложения российской и полькой делегаций по дальнейшему развитию сотрудничества в области железнодорожных перевозок включены в итоговый протокол заседания Комитета.

В работе Комитета принимали участие руководители ряда департаментов Минтранса РФ, Министерства инфраструктуры Республики Польша и правительства Калининградской области.

В 2008 году через железнодорожные пограничные переходы с Польшей было перевезено 2 млн. 360 тысяч тонн грузов, за 9 месяцев текущего года – 1 млн. 240 тысяч тонн. Основной номенклатурой грузов, следующих через пограничный переход Скандава – Железнодорожный, являются комплектующие для сборки автомобилей, а также возврат порожних контейнеров. В ноябре-декабре их объемы увеличатся на 30-40 проц.

С декабря 2008 года, Калининградская железная дорога осуществляет грузоперевозки через этот погранпереход с оформлением единого перевозочного документа, что сокращает транспортные расходы грузовладельцев.

С 2003 года между Калининградом и польской Гдыней курсирует международный пассажирский поезд, в состав которого включен беспересадочный вагон Калининград-Берлин.


Источник: www.penki.lt
http://news.penki.lt/news.aspx?Element= ... le&Lang=RU

Распечатано:31.10.2009
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

wladimir pisze:. Wkrótce otwarcie przejścia granicznego na autostradzie "Via Hanseatisa" z Mamonovo.
Pewnie chodzi o Grzechotki (widok przed budową przejścia) na dawnej autobanie Elbląg - Królewiec. Czy po Waszej stronie przejście to będzie miało nazwę "Mamonovo"? Trochę daleko od tego miasta. Dobrze, że wreszcie widać szansę na otwarcie. Gdyby nie polityka i niesnaski polsko-rosyjskie Grzechotki byłyby czynne już parę lat temu.
wladimir pisze: В 2008 году через железнодорожные пограничные переходы с Польшей было перевезено 2 млн. 360 тысяч тонн грузов, за 9 месяцев текущего года – 1 млн. 240 тысяч тонн. Основной номенклатурой грузов, следующих через пограничный переход Скандава – Железнодорожный, являются комплектующие для сборки автомобилей, а также возврат порожних контейнеров. В ноябре-декабре их объемы увеличатся на 30-40 проц.
A tu jestem naprawdę zaskoczony: 2 360 000 ton przeszło przez granicę z Obwodem w 2008 roku. W tym roku jest mniej ale i tak dużo. Rozumiem, że w większości przez Skandawę? Jakie samochody są składane w Kaliningradzie?
ODPOWIEDZ