Szyny kolejowe na trasie Bytów-Lipusz najstarsze w Europie

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Szyny kolejowe na trasie Bytów-Lipusz najstarsze w Europie

Post autor: KSICHU »

Na linii kolejowej z Bytowa do Lipusza znajdują sie najstarsze eksploatowane tory w Europie. Okazuje się, że szyny wyprodukowano w 1891 roku. Natrafili na nie pracownicy firmy remontującej linię kolejową do Bytowa. Jeszcze starsze są gwoździe przytwierdzające szyny do podkładów. Te pochodzą z 1857 roku. Szyny wyprodukowała, nadal istniejąca, Huta Królewska z Chorzowa. Władze Bytowa chcą ten fakt wykorzystać turystycznie. Planują odpowiednie oznakowanie szyn, a także poprowadzenie do tych miejsc ścieżek rowerowych.

© 2000-2006 Copyright by Radio Weekend, www.weekend.petrus.pl

A to ci ciekawostka... :lol:

Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Re: Szyny kolejowe na trasie Bytów-Lipusz najstarsze w Europ

Post autor: feyg »

Tory z czasów cesarza Wilhelma II
Na trasie kolejowej Bytów-Lipusz są najstarsze szyny w Europie i wciąż jeżdżą po nich pociągi. Pracownicy Pol-Miedź Trans z Lublina, którzy przygotowywali odcinek do obsługi pomiędzy Bytowem a Studzienicami znaleźli szyny wykonane w 1891 roku przez Królewską Hutę z Chorzowa.

- Aby tę linię można było eksploatować, musieliśmy ją odpowiednio przygotować - mówi Antoni Malicki, kierownik dyspozytury Pol-Miedź Trans. - O starych torach wiedziałem już wcześniej. W dyrekcji PKP w Gdańsku żartowali, że pamiętają króla Prus Wilhelma II. Nie sądziłem, że to prawda. Natrafiliśmy jednak na szyny z 1891 roku, a gwoździe, którymi były mocowane są jeszcze starsze, bo z 1857 roku. To wyjątkowy zabytek kolejnictwa. Pociągi na tej trasie nie rozwijają dużej prędkości, a tory, mimo zaawansowanego wieku, są w dobrym stanie. Chcemy je zachować.

Pracownicy firmy zrobili odpowiednią dokumentację.

- Szyny typu 6, a takie są na tej trasie, były wykonywane w XIX wieku. Są inaczej mocowane niż te współczesne. Były też lżejsze, bo metr ważył 33 kilogramy, a obecnie ich masa to 49 kilogramów. Wykonano je jednak z bardzo dobrej stali, odpornej na ścieranie - twierdzi Marian Miazga, były zastępca naczelnika ds. technicznych PKP w Miastku.

Ze względów technicznych w latach 60. i 70. XX wieku prawie wszystkie stare szyny wymieniono. Obecnie te XIX-wieczne można jedynie spotkać na niektórych, nieczynnych bocznicach lub w skansenach. Tylko w okolicach Bytowa są wciąż eksploatowane.

- O nasze zabytkowe szyny odpowiednio zadbamy - obiecuje burmistrz Ryszard Sylka. - Powinny być używane jak najdłużej, ale trzeba je też wyeksponować. W pobliżu można ustawić tablice o ich historii. Pomyślimy też o odpowiednich ścieżkach rowerowych, aby mogli do nich dotrzeć turyści.
Co ciekawe, Huta Królewska w Chorzowie, która te szyny wyprodukowała, nadal działa i ma się bardzo dobrze.

- Tak starych szyn nie ma już nigdzie w Europie - zapewnia prezes Marian Damach. - Starsze, wyprodukowane przez naszą hutę, zachowały się jedynie w Malezji. Pochodzą z 1848 roku. Podobno są też jeszcze gdzieś w Afryce. Byłem przed miesiącem w okolicach Bytowa. Szkoda, że wówczas o tych szynach nie słyszałem. Przyjadę jeszcze w maju. Warto by to szerzej rozpropagować.

Huta Królewska powstała w 1802 roku. Jako jedna z pierwszych w Europie wpisała się na listę producentów szyn kolejowych w 1843 roku. Dopiero w 1862 roku powstała pierwsza z prawdziwego zdarzenia na Śląsku walcownia szyn kolejowych.

Prędkość pociągów na odcinku z zabytkowymi, unikatowymi szynami nie przekracza obecnie 20 kilometrów na godzinę. Pociągi towarowe przyjeżdżają do Bytowa zresztą tylko raz na kilka tygodni i to też dopiero od kilku miesięcy, po kilkunastoletniej przerwie. Osobowe wciąż są tylko w planach na przyszłość.

Do tej pory powiat bytowski słynął z ponad 100-letnich, najstarszych w Europie, żarówek, które wciąż świecą w elektrowni wodnej w Soszycy. Teraz doszły najstarsze w Europie szyny. To dla turystów gratka.
Leszek Literski - POLSKA Dziennik Bałtycki
Osobowe wciąż są tylko w planach na przyszłość.
Na tych zabytkach ciężko będzie... :lol:
Awatar użytkownika
Kolins
Pospieszny
Posty: 119
Rejestracja: 19 gru 2006, 16:51
Lokalizacja: Wejherowo

Post autor: Kolins »

Tu podają:
http://inforail.pl/text.php?id=13233#maintext

W każdej chwili na dworcu w Bytowie może się pojawić pociąg towarowy. Od początku września tory są przygotowane do przywrócenia, po wielu latach przerwy, ruchu. Pierwsze przyjadą pociągi towarowe, a w przyszłym roku osobowe, choć na razie tylko turystyczne np. specjalne dla grzybiarzy. Linia z Bytowa do Lipusza należy teraz do miasta i będzie obsługiwać ją Pol-Miedź Trans z Lubina. Chętnych do korzystania z transportu kolejowego jest wielu. Żwir chce przewozić kopalnia kruszywa w Ostrowitem, koks MPEC z Bytowa, suporeks Prefabet z Osławy Dąbrowej, a gaz Naftobaza z Ugoszczy.
- W tym ostatnim przypadku musimy wymienić niektóre podkłady pod torami —tłumaczy burmistrz Ryszard Sylka. - Już wymieniliśmy ich tysiąc, a prace jeszcze trwają. Niewykluczone, że w przyszłym roku w Bytowie pojawi się też pierwszy od kilkunastu lat pociąg osobowy - dodaje.
Byłyby to nieregularne kursy turystyczne. Firma z Lubina jest gotowa takie pociągi podstawić.
- Liczę, że Bytowskie Centrum Kultury lub spółka Promocja Powiatu Bytowskiego zdecyduje się organizować takie wycieczki np. na grzyby - mówi burmistrz.
Z pewnością pierwszy pociąg osobowy na dworzec w Bytowie przyjedzie latem 2009 roku. Będzie to Transcassubia, która przywiezie Kaszubów na ich coroczny zjazd. Na przywrócenie regularnego ruchu szans na razie nie ma. Teraz pociągi mogą na tej trasie jeździć z prędkością zaledwie 20 kilometrów na godzinę. W sam raz jedynie na wycieczkę czy transport towarów.


Czy ta "przyszłość", to rok 2009?
Kolins
Bombka
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 01 sty 2008, 13:01
Lokalizacja: KWIDZYN

Post autor: Bombka »

W Prabutach, pod wiaduktem na trasie Prabuty - Obrzynowo znajdują się też szyny. Służą jako barierka. Zdjęcia poniżej. Jeżeli nie kłamią tłoczenia na nich, to pochodzą one z 1888 i 1898 roku. Ktoś może wie coś więcej na ten temat?
Załączniki
Zdjęcie015.jpg
Zdjęcie017.jpg
Zdjęcie014.jpg
Leśny Dziadek
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 14 gru 2007, 17:59

Post autor: Leśny Dziadek »

KSICHU pisze:najstarsze eksploatowane tory w Europie. Okazuje się, że szyny wyprodukowano w 1891 roku
Yyyy... w Starachowicach na kilometrze 4,7 mamy szyny z 1876 - sprawne, nadal w służbie. To my chyba już nie w Europie ;)
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

Odnośnie tej linii "ktoś" dopuścił się dewastacji i szybko ukręcono łeb sprawie. Winnych brak bo jak można oskarżyć wiatr. :roll: Ślady mówią jednak co innego czego to Ci co mają stać na straży porządku nie widza.

Całość tego opisana jest w Gazecie Bytowskiej
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ