Kętrzyn-Węgorzewo

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

w116 pisze:Przecież napisali, że ruch pociągów zawieszony...
A czytaj daty wysłania postów
mgr inż. Sebastian Marszał
Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: krzysztoforek »

Czy ktoś mógłby opisać,jak wyglądały przewozy w tym roku?
Czy w przyszłym roku jest szansa na przejazd pociągu?
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Czarne chmury nad linią nr 259

Post autor: Hamburger »

Odgrzewam wątek, gdyż na przestrzeni kilku ostatnich kilku lat wiele się zmieniło.

W miniony piątek (19.10.2012) w starostwie powiatowym w Węgorzewie odbyło się posiedzenie, na którym podsumowano dotychczasową działalność i zastanawiano się nad przyszłością linii Kętrzyn – Węgorzewo. Przypomnę, że starania członków Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych o uratowanie tej linii sięgają roku 2001, gdy linia została wyłączona z eksploatacji przez PKP. Początkowo chęć pomocy przejawiało Starostwo Powiatowe w Kętrzynie, ale na początku 2002 r. starosta nowopowstałego powiatu węgorzewskiego zauważył potencjał jaki kryje ta piękna, mazurska linia kolejowa. Zorganizowano wówczas przejazd całej trasy i wyrażono chęć ratowania historycznej infrastruktury. Później przez kilka lat cyklicznie odbywały się przymiarki i narady m.in. z przedstawicielami PLK SA na temat przejęcia tej linii przez Powiat Węgorzewski. Chodziło m.in. o uregulowanie własności wielu działek na trasie przebiegu linii, wycenę majątku itp. W rezultacie w 2007 r. doszło do podpisania umowy między Zakładem Nieruchomości PKP SA w Olsztynie, a Starostwem Powiatowym w Węgorzewie, na mocy której realne stało się uruchomienie pociągów turystycznych. Umowa ta miała obowiązywać do czasu zakończenia procesu uwłaszczeń działek i podpisania zgody przez ministra infrastruktury. Rolę Zarządcy Infrastruktury przejęło SHK, które wcześniej zakupiło dwa wagony pasażerskie i parowóz. Pojazdy te (z wyjątkiem parowozu, którego naprawa została wstrzymana) zostały kosztem wielu wyrzeczeń i nakładów finansowych wyremontowane i odebrane przez Komisarza Odbiorczego. Niestety, w połowie sezonu letniego 2009 firma DLA sp. z o.o., która była licencjonowanym przewoźnikiem, bez słowa wyjaśnień wstrzymała kursowanie pociągów ! Był to tzw. „cios w plecy”, gdyż SHK miało sporą ilość rezerwacji i zgłoszeń wycieczek zorganizowanych z różnych krajów, które trzeba było w ostatniej chwili odmówić. Później SHK próbowało nawiązać współpracę z PKP PR, ale względy natury formalnej uniemożliwiły uruchomienie pociągów. Stowarzyszenie na przestrzeni lat 2005 - 10 aż 4 krotnie próbowało uzyskać Licencję Przewoźnika oraz Świadectwo Bezpieczeństwa, ale UTK każdorazowo wnioski oddalał wyszukując jakichś uchybień, względnie dodatkowo żądając absurdalnych dokumentów. To z kolei spowodowało, że znaczna część członków i pracowników SHK rozpierzchła się po świecie. Wreszcie nawiązano współpracę z podmiotem mającym wszelkie wymagane w krajach unijnych dokumenty do zarządzania infrastrukturą – tzw. Autoryzację Bezpieczeństwa (część A i B). Znalazł się też licencjonowany Przewoźnik, który posiada Certyfikat Bezpieczeństwa (część A i B), więc przez ostatnią zimę trwały przygotowywania do uruchomienia pociągów na sezon letni 2012. Niestety, po katastrofie kolejowej w dniu 2.03.2012, UTK zapowiedział zwiększone kontrole podmiotów z branży kolejowej, szczególnie pod kątem bezpieczeństwa ruchu. To spowodowało, że dziś nikt nie weźmie w zarządzanie linii, jeśli za tym nie stoją pieniądze publiczne.

Narada w Węgorzewie odbywała się pod kątem możliwości przejęcia w/w linii, w końcowym momencie uwłaszczania gruntów. Dla Powiatu jednak wiąże się to z kosztami, których nie ma sensu ponosić, skoro brak jest możliwości uruchomienia pociągów. Podczas posiedzenia stwierdzono również, że Powiat jest za biedny żeby partycypować w kosztach utrzymania linii nr 259. Poza tym zwrócono uwagę na brak zainteresowania marszałka województwa WM tzw. ścianą wschodnią, u którego piszący te słowa i Starosta już kilkakrotnie szukali pomocy. W ostatnich latach ze zmiennym szczęściem na linii ujrzeć można było drezyny motorowe, ale obecnie brak jest choćby jednej odpowiedzialnej osoby, która tam na miejscu kierowałaby ruchem….
W obliczu tych trudności Starostwo Powiatowe planuje zrezygnować z dzierżawy linii i oddać z powrotem ZN PKP SA. Tak więc rodzi się pytanie - czy linia nr 259 podzieli los innych nieczynnych / rozebranych traktów kolejowych ?
Załączniki
CIMG1564a.JPG
CIMG2090a.JPG
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Post autor: Hamburger »

Wracam do tematu.
Przy ogólnej recesji i kryzysie jest wiadomość pozytywna, i oby udało się to zamierzenie zrealizować !
Do kampanii o uratowanie tej pięknej linii kilka dni temu włączyło się Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL), które zamierza do połowy lipca br. uruchomić przewozy turystyczne. Czy początkowo będą to pociągi w pełej relacji Kętrzyn - Węgorzewo, czy tylko Karolewo - Węgorzewo, z czasem się wyjaśni.
Istnieje jednak szansa wzmocnienia składów przez jeszcze jeden wagon pasażerski, obecnie trwają intensywne poszukiwania odpowiedniej lokomotywy spalinowej.
W związku z tym chciałbym zaapelować do Miłośników Kolei i wszystkich, którym bliskie są sprawy naszej kolei, o pomoc w uruchomieniu tej linii. Do udrożnienia torów poprzez wycinkę krzaków, ewentualnie koszenia trawy, polania środkami chwastobójczymi potrzeba dziś kilka par chętnych dłoni !
Zarządcy przyległych atrakcji jak Wilczy Szaniec, Park Miniatur i obiektów w Mamerkach zobowiązali się do oczyszczenia tych odcinków. Jednak pozostałe odcinki: km 2,5 - 6,5; km 9,9 - 21,5 wymagają jeszcze odkrzaczenia oraz częściowego udrożnienia przejazdów.

Zapewnione są miejsca noclegowe na dworcu węgorzewskim, sądzę że oprócz darmowego biletu na przejazd tej trasy, będzie możliwość uzyskania środków pieniężnych jako rekompensatę za włożony trud.
Chętnych proszę o kontakt na pw względnie tel. 600 645 647.

Myślę, że warto przyczynić się do uratowania tej linii, żeby później nie było ubolewania i rozpaczy MK po kolejnej (patrz Lidzbark Warm. i in.) zlikwidowanej linii kolejowej w tym regionie.....
MICHDRU85
Towos
Posty: 41
Rejestracja: 31 paź 2010, 19:49
Lokalizacja: Warszawa/Pruszków

Post autor: MICHDRU85 »

Witam,

Bardzo chętnie popracowałbym przy linii kolejowej bądź na stacji w sierpniu - 20/08 i 21/08.
Jeżeli przydałyby się do czegoś moje ręce to proszę o info lub @ michael.2(malpa)wp.pl

Pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
Darek
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 28 cze 2009, 11:02
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Darek »

MICHDRU85 pisze:Witam,

Bardzo chętnie popracowałbym przy linii kolejowej bądź na stacji w sierpniu - 20/08 i 21/08.
Jeżeli przydałyby się do czegoś moje ręce to proszę o info lub @ michael.2(malpa)wp.pl

Pozdrawiam!!!
Ręce były ( i są) potrzebne do piątku, w sobotę 20 lipca maja ruszyć przewozy turystyczne.
Byliśmy tam w ostatnią sobotę i niedzielę we trzech i przycinaliśmy krzaki w skrajni, czyściliśmy przejazdy z piasku i trawy, kosiliśmy trawę na przejazdach, niestety trochę jeszcze zostało do roboty a oprócz nas nie było jak dotąd nikogo !!
Info w sprawie przydatności twoich rąk ;-) , dostaniesz w pod numerem telefonu 600 645 647
Pozdrawiam
Załączniki
IMG_1279.jpg
MICHDRU85
Towos
Posty: 41
Rejestracja: 31 paź 2010, 19:49
Lokalizacja: Warszawa/Pruszków

Post autor: MICHDRU85 »

Niestety urlopu nie przesunę...a do Wegorzewa mam obecnie ponad 250km
Dzięki za namiar w sprawie moich rąk ;) na pewno skorzystam.

Pzdr


PS: Czy w oddali nie prezentuje się budynek stacji, który został uwieczniony na karcie kalendarza chyba z 2011 lub 2012 a na nim czynny Ty2-1279 ze składem wagonów? Przejazd miał miejsce chyba w 1998 roku :)
Awatar użytkownika
Darek
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 28 cze 2009, 11:02
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Darek »

To dawny przystanek Radzieje.
Załączniki
IMG_1276.jpg
Awatar użytkownika
Paweł Wagner
EuroCity
Posty: 455
Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
Kontakt:

Post autor: Paweł Wagner »

Jakie są szanse na uruchomienie przewozów już 20 lipca?

Czy moglibyśmy poznać zarys rozkładu?
Awatar użytkownika
Darek
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 28 cze 2009, 11:02
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Darek »

Przewozy z tego co wiem mają być uruchomione 20 lipca , rozkładu nie znam, zbudowano przystanek w strefie Mazurskiego Pikniku Militarnego więc będzie można dojechać z Węgorzewa jak i od strony bunkrów Hitlersyna :grin:
Mecenas
Osobowy
Posty: 68
Rejestracja: 24 wrz 2009, 13:26

Post autor: Mecenas »

W Kętrzynie widać ruchy.
Na terenie cukrowni stoi lok. Ekipa chyba go tankowała.
Wszystko wskazuje że jutro będą przejazdy.
Szkoda że do ostatniej chwili nie ma żadnego oficjalnego info w tej sprawie.
Zapewne wielu potencjalnych pasażerów z tego powodu nie skorzysta z przejażdżki :(

Edit:
Eee... jest oficial :) :

Obrazek
Mecenas
Osobowy
Posty: 68
Rejestracja: 24 wrz 2009, 13:26

Post autor: Mecenas »

Najświeższy nius:

"UWAGA!
Niestety z przyczyn leżących po stronie zarządcy infrastruktury, zaplanowany na jutro start pociągów na linii turystycznej do Węgorzewa musi zostać przełożony na termin późniejszy. O nowym terminie wznowienia przewozów postaramy się poinformować na początku przyszłego tygodnia."

Info kopiuj/wklej ze strony SKPL
Awatar użytkownika
Darek
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 28 cze 2009, 11:02
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Darek »

Rynce opadajom :evil:
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

I dalej w tym samym ponurym tonie:
Były szumne zapowiedzi, radosne obwieszczenia i uroczysty pierwszy kurs 20 lipca. Wszyscy cieszyliśmy się na wznowienie turystycznego ruchu kolejowego, ale… pociąg nie pojechał. Kiedy ruszy? Ciągle nie wiadomo.
Zarządcą dwóch i pół kilometra linii kolejowej od Kętrzyna do Karolewa jest PKP PLK. PLK jeszcze do niedawna zamierzało zlikwidować ten odcinek linii. W rzeczywistości linii nie skasowano, ale w systemie komputerowym PLK linia ta już zniknęła… trzeba było nanieść na nowo trasę. Po drodze okazało się, że a to rozjazd w Kętrzynie jest kiepski, a to lokomotywa w nie najlepszym stanie…
Cały tekst: http://wegorzewo.wm.pl/166219,Pociag-widmo.html
Stellwerk

się odetkało??

Post autor: Stellwerk »

Miłośnicy kolejowych podróży w końcu się doczekali — w miniony weekend na peronie dworca PKP w Węgorzewie zrobiło się (jak na nasze warunki) tłoczno!

Turystycznym pociągiem, który wyrusza z Węgorzewa można dotrzeć do Gierłoży.


Źródło: http://wegorzewo.wm.pl/167260,Ruszyl-tu ... rlozy.html
ODPOWIEDZ