Przerwa w działalności Forum WMTMK Olsztyn wypadła w okresie, w którym wiele ciekawych rzeczy wydarzyło się w temacie kolei na Warmii i Mazurach. Systematycznie i w miarę możliwości będę próbował nadrabiać stracony czas i wracać do dawniej rozpoczętych i przerwanych dyskusji, jak również zakładać nowe wątki, aby nawiązywać w ten sposób do aktualnego stanu wiedzy. Was również do tego gorąco zachęcam.
Obarczony dużym ciężarem politycznym projekt
Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli można tak napisać, pozostaje w grze. Sieć kolejowa, której podstawową rolą ma być obsłużenie CPK, a oprócz tego zaspokajanie innych potrzeb przewozowych, ma zostać zorganizowana według modelu "hub & spoke", czyli "piasty i szprych" (CPK jako "piasta" oraz prowadzące do niego korytarze kolejowe jako "szprychy").
W projektowanym
Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL), którego opracowanie obecnie znajduje się na trudnym etapie uwzględniania uwag z konsultacji społecznych przeprowadzonych w lutym i marcu bieżącego roku, przewidziano 12 ciągów kolejowych, na których mają być realizowane tzw. Kolejowe Liniowe Inwestycje Towarzyszące.
Z naszego punktu widzenia szczególnie istotne są dwa ciągi:
ciąg nr 2
CPK - Olsztyn
ciąg nr 3 na odcinku
Ostrołęka - Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko
Na ciągu nr 2 nie przewidziano prac na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przedmiotem dyskusji w tym wątku pozostaje natomiast ciąg nr 3, który zgodnie z opublikowanym harmonogramem miałby zostać ukończony w 2031 r. Zachęcam do zapoznania się z proponowanym
przebiegiem trasy i dalszej dyskusji na ten temat. Mamy okazję naprawdę odważnie spoglądać w przyszłość.