Strona 1 z 1

W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 23 lip 2018, 00:54
autor: CM
Panie i Panowie. Niech mi ktoś wytłumaczy, bo widzę linię Warszawa-Ostrołęka ... Pisz-Giżycko? Odtwarzamy zapomniany szlak przez Łomżę i Kolno?
A wszystko w związku z projektem CPL - więcej pod linkiem:

https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... -4033.html

Re: W zasadzie kolej jutra Wwa-Ostrołęka-Pisz-Giżycko?

: 23 lip 2018, 12:43
autor: pawel_zielony
na liście projektów uzupełniających jest tzw. "Pętla mazurska":

https://www.gov.pl/documents/905843/104 ... ia_CPK.pdf

Mi brakuje tam odcinków Węgorzewo-Gołdap i Gołdap-Olecko.

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 14 lip 2020, 21:58
autor: Adam Dąbrowski
Przerwa w działalności Forum WMTMK Olsztyn wypadła w okresie, w którym wiele ciekawych rzeczy wydarzyło się w temacie kolei na Warmii i Mazurach. Systematycznie i w miarę możliwości będę próbował nadrabiać stracony czas i wracać do dawniej rozpoczętych i przerwanych dyskusji, jak również zakładać nowe wątki, aby nawiązywać w ten sposób do aktualnego stanu wiedzy. Was również do tego gorąco zachęcam.

Obarczony dużym ciężarem politycznym projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli można tak napisać, pozostaje w grze. Sieć kolejowa, której podstawową rolą ma być obsłużenie CPK, a oprócz tego zaspokajanie innych potrzeb przewozowych, ma zostać zorganizowana według modelu "hub & spoke", czyli "piasty i szprych" (CPK jako "piasta" oraz prowadzące do niego korytarze kolejowe jako "szprychy").

W projektowanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL), którego opracowanie obecnie znajduje się na trudnym etapie uwzględniania uwag z konsultacji społecznych przeprowadzonych w lutym i marcu bieżącego roku, przewidziano 12 ciągów kolejowych, na których mają być realizowane tzw. Kolejowe Liniowe Inwestycje Towarzyszące.

Z naszego punktu widzenia szczególnie istotne są dwa ciągi:

:arrow: ciąg nr 2 CPK - Olsztyn
:arrow: ciąg nr 3 na odcinku Ostrołęka - Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko

Na ciągu nr 2 nie przewidziano prac na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przedmiotem dyskusji w tym wątku pozostaje natomiast ciąg nr 3, który zgodnie z opublikowanym harmonogramem miałby zostać ukończony w 2031 r. Zachęcam do zapoznania się z proponowanym przebiegiem trasy i dalszej dyskusji na ten temat. Mamy okazję naprawdę odważnie spoglądać w przyszłość. :smile:

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 19 lip 2020, 16:59
autor: Referee
Niby rezerwa terenu pod inwestycję jest. Choćby w Łomży gdzie pozostawiono szeroki pas niezabudowanej działki. Z drugiej jednak strony planuje się przepychanie kolei DP przez środek miasta, co sprawi że pojawi się konieczność budowy skrzyżowań dwupoziomowych, a te potrzebują więcej miejsca. Przejście przez Pisz, czy nie będzie kolizyjne? Ktoś z tamtych okolic mógłby się wypowiedzieć. Podobnie odcinek pod Giżyckiem.

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 20 lip 2020, 23:52
autor: Adam Dąbrowski
Referee pisze:Niby rezerwa terenu pod inwestycję jest. Choćby w Łomży gdzie pozostawiono szeroki pas niezabudowanej działki. Z drugiej jednak strony planuje się przepychanie kolei DP przez środek miasta, co sprawi że pojawi się konieczność budowy skrzyżowań dwupoziomowych, a te potrzebują więcej miejsca.
Przebiegi projektowanych linii kolejowych oficjalnie zaprezentowane w SSL mają na razie charakter poglądowy. Tym niemniej w niektórych przypadkach już teraz mogą budzić kontrowersje. Zauważmy, że nie wskazano, czy przewiduje się prowadzenie torów np. w tunelach lub na estakadach, co szczególnie dla odcinków miejskich ma fundamentalne znaczenie. Pokłosiem takiego podejścia jest duża, a właściwie bardzo duża liczba uwag zgłoszonych na etapie konsultacji społecznych. Aktualnie są one przez CPK analizowane. Co dalej? Zobaczymy.

Generalnie przy przejściach przez obszary zurbanizowane należy liczyć się z koniecznością ograniczenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych projektowanych linii kolejowych z uwagi na niedogodności terenowe oraz uwarunkowania lokalne.
Referee pisze:Przejście przez Pisz, czy nie będzie kolizyjne?
Wydaje się osiągalne w proponowanym kształcie. Natomiast jako ewentualną alternatywę rozważałbym jeszcze lokalizację stacji węzłowej gdzieś w okolicach obecnego przystanku Pisz Wschód, dzięki czemu z nowym torem w kierunku Orzysza można by wychodzić w okolicach mostu na Pisie (przedłużenie ul. Pionierów) i łagodnym łukiem włączać się w ślad dawnej linii kolejowej. Na północ od miasta jest sporo wolnej przestrzeni.
Referee pisze:Podobnie odcinek pod Giżyckiem.
Również wydaje się osiągalny w proponowanym kształcie.

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 29 gru 2020, 23:02
autor: Radek

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 08 cze 2021, 13:06
autor: Adam Dąbrowski
Rynek Lotniczy pisze:Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowej linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko. Zamawiający postanowił zwiększyć znacząco budżet, co pozwoliło na wybór najtańszej oferty za blisko 25 mln zł.
Link do artykułu: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... 11704.html

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 31 lip 2021, 23:22
autor: Referee
W Łomży miasto stara się umieścić stację na terenach pomiędzy ulicą Meblową a Elbląską. Patrząc na mapy to zupełne "odludzie".

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

: 14 lip 2022, 21:21
autor: Adam Dąbrowski
Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego istnieje możliwość zapoznania się z przebiegiem wariantów opracowanych w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowej nr 29 odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz - Giżycko.

Link do zakładki:
https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/s ... sz-gizycko

Przeglądarka mapowa:
https://experience.arcgis.com/experienc ... 37360e149/