Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Kozioł
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 15 paź 2016, 10:57

Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Kozioł »

Witam serdecznie, to mój pierwszy post na forum.

Wczoraj jadąc z Olsztyna do Morąga na mijankach widziałem puste wagony po szynach, oraz przyczepy PLK załadowane po brzegi pociętymi palnikiem starymi szynami. Przed Morągiem chyba widziałem też wysypaną koło toru ziemię z oczyszczarki tłucznia(nie jestem pewien).
Na stacjach/mijankach stoją też maszyny torowe.

Chciałbym się dopytać, czy ktoś coś wie na temat prac na tej linii i co dokładnie robią?
Może to były szyny z jednego toru 353 Olsztyn Główny - Zachodzi, który obecnie jest remontowany?

PS: Jak by kogoś interesowało, w Morągu prace przy wymianie SRK idą sprawnie. Wiele kabli już przekopanych, zamontowane niektóre podstawy semaforów. Myślę, że w ciagu 4-5 tygodni mogą zakończyć się prace, więc to ostatni dzwonek na uwiecznienie starej nastawni Mr1 oraz kształtek.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Witam!

W trakcie przerwy w funkcjonowaniu Forum rozpoczęły się bardzo ważne prace związane z modernizacją linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo na szlaku Olsztyn Główny - Olsztyn Gutkowo. Inwestycja obejmuje między innymi:

:arrow: budowę nowego peronu nr 2 na przystanku osobowym Olsztyn Śródmieście,
:arrow: budowę nowego przejścia podziemnego w km 3,115 (ul. Jeziorna) oraz wymianę kilku przepustów,
:arrow: budowę nowego przystanku osobowego Olsztyn Szkoła (przy Zespole Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika),
:arrow: budowę nowej mijanki Olsztyn Likusy z osią w km 4,343 i z peronem dwukrawędziowym,
:arrow: budowę nowego przystanku osobowego Olsztyn Redykajny (przy ul. Hozjusza),
:arrow: kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej wraz z lokalnymi wzmocnieniami podtorza,
:arrow: częściową wymianę urządzeń elektroenergetyki trakcyjnej,
:arrow: wymianę urządzeń srk z perspektywą powstania LCS Olsztyn Gutkowo obsługującego miejscową stację oraz mijankę Olsztyn Likusy.

Szczegóły i dokumentacja (zakres robót ulegał późniejszym zmianom): https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/Ho ... &expired=1

Inwestycja wiąże się również z tematem tzw. Olsztyńskiej Kolei Miejskiej.

W dniu 26 stycznia 2020 r. wybrałem się z Bratem na krótki rekonesans po remontowanym szlaku. Poniżej kilka zdjęć.

Przejście kat. E w km 3,115. Niebawem zostanie zastąpione przejściem podziemnym.
Przejście kat. E w km 3,115. Niebawem zostanie zastąpione przejściem podziemnym.

Przejście kat. E w km 3,115. Widok w kierunku st. Gutkowo.
Przejście kat. E w km 3,115. Widok w kierunku st. Gutkowo.

Przejście kat. E w km 3,115. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.
Przejście kat. E w km 3,115. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.

Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Widok w kierunku st. Gutkowo (głowica przyszłej mijanki Olsztyn Likusy).
Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Widok w kierunku st. Gutkowo (głowica przyszłej mijanki Olsztyn Likusy).

Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.
Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.

Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Podkłady strunobetonowe do zabudowy.
Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Podkłady strunobetonowe do zabudowy.

Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Szyny wybudowane ze starej nawierzchni.
Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Szkoła. Szyny wybudowane ze starej nawierzchni.

Przyszła mijanka Olsztyn Likusy. Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Gutkowo.
Przyszła mijanka Olsztyn Likusy. Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Gutkowo.

Przyszła mijanka Olsztyn Likusy. Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Olsztyn Główny.
Przyszła mijanka Olsztyn Likusy. Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Olsztyn Główny.

Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Redykajny. Widok w kierunku st. Gutkowo.
Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Redykajny. Widok w kierunku st. Gutkowo.

Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Redykajny. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.
Okolice przyszłego przystanku Olsztyn Redykajny. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.

Stacja Gutkowo. Obecnie rozpoczynają/kończą tu bieg dwie pary pociągów spółki PKP Intercity oraz kilka pociągów Regio. Na odcinku Olsztyn Gł. - Gutkowo funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa. Na zdjęciu lokomotywa elektryczna EP07-1021 z pociągiem IC "Gryf" nr 58107 relacji Gutkowo - Szczecin Główny.
Stacja Gutkowo. Obecnie rozpoczynają/kończą tu bieg dwie pary pociągów spółki PKP Intercity oraz kilka pociągów Regio. Na odcinku Olsztyn Gł. - Gutkowo funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa. Na zdjęciu lokomotywa elektryczna EP07-1021 z pociągiem IC "Gryf" nr 58107 relacji Gutkowo - Szczecin Główny.

Już niebawem aktualne zdjęcia sprzed kilku dni.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
winIO
DYŻURNY RUCHU
Posty: 20
Rejestracja: 12 sty 2009, 15:57

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: winIO »

Temat mijanki w Likusach przywołuje mi parę mglistych wspomnień sprzed 30 lat. Próbowałem wyszukać informacji na ten temat w sieci a także naszym forum i niczego nie widzę. W miejscu w którym budowana jest mijanka, w przeszłości funkcjonował przejazd kolejowy. Jeśli mnie pamięć nie myli w tym miejscu droga krzyżowała się z dwoma torami. W połowie lat 80 tylko jeden z nich wyglądał na używany. Mam podejrzenia, ze podobna mijanka funkcjonowała już w tym samym miejscu w przeszłości. Czy ktoś jest w stanie to potwierdzić lub temu zaprzeczyć. Może ktoś posiada jakaś dokumentacje? na ten temat ? Być może temat był już poruszany na forum, ale nie mogę się do niego "dokopać".
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

winIO pisze: 02 sie 2020, 21:30 Temat mijanki w Likusach przywołuje mi parę mglistych wspomnień sprzed 30 lat. Próbowałem wyszukać informacji na ten temat w sieci a także naszym forum i niczego nie widzę. W miejscu w którym budowana jest mijanka, w przeszłości funkcjonował przejazd kolejowy. Jeśli mnie pamięć nie myli w tym miejscu droga krzyżowała się z dwoma torami. W połowie lat 80 tylko jeden z nich wyglądał na używany. Mam podejrzenia, ze podobna mijanka funkcjonowała już w tym samym miejscu w przeszłości. Czy ktoś jest w stanie to potwierdzić lub temu zaprzeczyć. Może ktoś posiada jakaś dokumentacje? na ten temat ? Być może temat był już poruszany na forum, ale nie mogę się do niego "dokopać".
Potwierdzam. :smile:
A więcej informacji (wraz z dokumentacją dawnej mijanki) można znaleźć tutaj:
viewtopic.php?p=10704#p10704
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
winIO
DYŻURNY RUCHU
Posty: 20
Rejestracja: 12 sty 2009, 15:57

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: winIO »

Widzę, ze temat był dość obszernie już omówiony. Gdybym w wyszukiwarce forum szukał Likuzy przez "z" a nie przez "s" pewnie bym się do tego dokopał. Dzięki Adamie.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

winIO pisze: 02 sie 2020, 23:29Dzięki Adamie.
Proszę uprzejmie. :wink:

A poniżej ciąg dalszy materiału ze szlaku Olsztyn Główny - Gutkowo linii kolejowej nr 220. Tym razem zdjęcia z 26 lipca 2020 r.

Okolice ul. Jeziornej. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.
Okolice ul. Jeziornej. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.

Okolice ul. Jeziornej. Widok w kierunku st. Gutkowo. Sygnalizator powtarzający "IISpA" odnosi się do semafora wjazdowego "A" mijanki Olszyn Likusy. Widoczne przygotowane do zabudowy szyny i podkłady strunobetonowe.
Okolice ul. Jeziornej. Widok w kierunku st. Gutkowo. Sygnalizator powtarzający "IISpA" odnosi się do semafora wjazdowego "A" mijanki Olszyn Likusy. Widoczne przygotowane do zabudowy szyny i podkłady strunobetonowe.

Cechowanie wypukłe szyny przewidzianej do zabudowy. Kolejno od lewej: znak walcowni (ArcelorMittal Poland Oddział w Dąbrowie Górniczej, dawniej Huta Katowice), znak liniowy gatunku stali (R260), rok walcowania (2019) oraz profil szyny (60E1).
Cechowanie wypukłe szyny przewidzianej do zabudowy. Kolejno od lewej: znak walcowni (ArcelorMittal Poland Oddział w Dąbrowie Górniczej, dawniej Huta Katowice), znak liniowy gatunku stali (R260), rok walcowania (2019) oraz profil szyny (60E1).

Ul. Jeziorna. Budowa nowego przejścia podziemnego w km 3,115.
Ul. Jeziorna. Budowa nowego przejścia podziemnego w km 3,115.

Okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny. Powstający peron przystanku osobowego Olsztyn Szkoła. Warto dodać, że w pierwotnych planach (patrz - PFU załączony do dokumentacji przetargowej) tego przystanku nie było, decyzję o jego budowie podjęto w tzw. międzyczasie. Wygodniej będzie i uczniom, i plażowiczom.
Okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny. Powstający peron przystanku osobowego Olsztyn Szkoła. Warto dodać, że w pierwotnych planach (patrz - PFU załączony do dokumentacji przetargowej) tego przystanku nie było, decyzję o jego budowie podjęto w tzw. międzyczasie. Wygodniej będzie i uczniom, i plażowiczom.

Okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Widok w kierunku st. Gutkowo. W sąsiedztwie przystanku osobowego Olsztyn Szkoła powstanie również przejście kat. E zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją świetlną (jak dla kategorii A).
Okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Widok w kierunku st. Gutkowo. W sąsiedztwie przystanku osobowego Olsztyn Szkoła powstanie również przejście kat. E zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją świetlną (jak dla kategorii A).

Okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Widok w kierunku st. Gutkowo. Rozjazd Rz 60E1-1200-1:18,5 psb (rozjazd zwyczajny z szynami o profilu 60E1, o promieniu toru zwrotnego 1200 m i skosie 1:18,5, prawy, wyposażony w iglice sprężyste i ułożony na podrojazdanicach strunobetonowych). Podobny rozjazd, tyle że lewy, znajdzie się na przeciwnej głowicy mijanki, w związku z czym jazda po torze głównym dodatkowym będzie mogła odbywać się z prędkością 100 km/h. Rozwiązanie "na bogato".
Okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Widok w kierunku st. Gutkowo. Rozjazd Rz 60E1-1200-1:18,5 psb (rozjazd zwyczajny z szynami o profilu 60E1, o promieniu toru zwrotnego 1200 m i skosie 1:18,5, prawy, wyposażony w iglice sprężyste i ułożony na podrojazdanicach strunobetonowych). Podobny rozjazd, tyle że lewy, znajdzie się na przeciwnej głowicy mijanki, w związku z czym jazda po torze głównym dodatkowym będzie mogła odbywać się z prędkością 100 km/h. Rozwiązanie "na bogato".

Tabliczka zmianowa rozjazdu Rz 60E1-1200-1:18,5 psb produkcji Vossloh Cogifer Polska Sp. z o.o.
Tabliczka zmianowa rozjazdu Rz 60E1-1200-1:18,5 psb produkcji Vossloh Cogifer Polska Sp. z o.o.

Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Olsztyn Główny. Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Widoczne m. in. żeberko ochronne z rozjazdem (wg PFU) Rłd 60E1-1200/400,307-1:9 (tzn. rozjazdem łukowym dwustronnym o skosie 1:9, w którym tor zasadniczy wyłukowany jest w prawo do promienia 1200 m, zaś tor zwrotny ma promień 400,307 m i jest skierowany w lewo). Podobne żeberko ma znaleźć się na przeciwległej głowicy (od strony Gutkowa).
Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Olsztyn Główny. Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Widoczne m. in. żeberko ochronne z rozjazdem (wg PFU) Rłd 60E1-1200/400,307-1:9 (tzn. rozjazdem łukowym dwustronnym o skosie 1:9, w którym tor zasadniczy wyłukowany jest w prawo do promienia 1200 m, zaś tor zwrotny ma promień 400,307 m i jest skierowany w lewo). Podobne żeberko ma znaleźć się na przeciwległej głowicy (od strony Gutkowa).

Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Gutkowo. Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Po lewej stronie widać już ruszt torowy ułożony na podsypce, po prawej stronie podtorze z pokryciem ochronnym przygotowane do ułożenia nawierzchni.
Widok z wiaduktu na ul. Bałtyckiej w kierunku st. Gutkowo. Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Po lewej stronie widać już ruszt torowy ułożony na podsypce, po prawej stronie podtorze z pokryciem ochronnym przygotowane do ułożenia nawierzchni.

Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.
Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny.

Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Widok w kierunku st. Gutkowo.
Powstająca mijanka Olsztyn Likusy. Widok w kierunku st. Gutkowo.

Powstający peron dwukrawędziowy w obrębie mijanki Olsztyn Likusy.
Powstający peron dwukrawędziowy w obrębie mijanki Olsztyn Likusy.

Okolice ul. Wczasowej. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny. Widoczne sygnalizatory powtarzające odnoszące się do semafora wjazdowego mijanki Olsztyn Likusy.
Okolice ul. Wczasowej. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny. Widoczne sygnalizatory powtarzające odnoszące się do semafora wjazdowego mijanki Olsztyn Likusy.

Okolice ul. Wczasowej. Widok w kierunku st. Gutkowo.
Okolice ul. Wczasowej. Widok w kierunku st. Gutkowo.

Ul. Hozjusza. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny. Budowa przystanku osobowego Olsztyn Redykajny.
Ul. Hozjusza. Widok w kierunku st. Olsztyn Główny. Budowa przystanku osobowego Olsztyn Redykajny.

Ul. Hozjusza. Widok w kierunku st. Gutkowo. Po lewej tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wjazdowego mijanki Olsztyn Likusy.
Ul. Hozjusza. Widok w kierunku st. Gutkowo. Po lewej tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wjazdowego mijanki Olsztyn Likusy.

Widok z wiaduktu na ul. Kanarkowej w kierunku st. Olsztyn Główny. Bardzo fotograficzne miejsce.
Widok z wiaduktu na ul. Kanarkowej w kierunku st. Olsztyn Główny. Bardzo fotograficzne miejsce.

Widok z wiaduktu na ul. Kanarkowej w kierunku st. Gutkowo.
Widok z wiaduktu na ul. Kanarkowej w kierunku st. Gutkowo.

Stacja Gutkowo. Lokomotywa TEM2-224 ze składem pociągu roboczego.
Stacja Gutkowo. Lokomotywa TEM2-224 ze składem pociągu roboczego.

I to by było tyle na ten moment. Przy okazji kolejnej obecności w Olsztynie postaram się uaktualnić dokumentację, bowiem roboty postępują z dnia na dzień. A jeśli do tego czasu ktoś coś uzupełni lub dopowie - będzie bardzo miło. :smile:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Z kronikarskiego obowiązku należy wspomnieć, że w nocy z soboty na niedzielę 29/30 sierpnia 2020 r. tor szlakowy linii kolejowej nr 220 między stacjami Olsztyn Główny i Olsztyn Gutkowo został ponownie otwarty. Może to lekko dziwić biorąc pod uwagę chociażby stan zaawansowania prac, jaki przedstawiłem w krótkiej fotorelacji z 4 sierpnia. Z uwagi na niedokończone prace w zakresie elektroenergetyki trakcyjnej aż do poranka 6 września wszystkie pociągi przeciągane były trakcją spalinową (obecnie jeżdżą już normalnie). Znaczna część robót nie została zakończona (m. in. perony, przejście podziemne na ul. Jeziornej, sterowanie ruchem kolejowym).

Ruchu pociągów Regio na linii nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo póki co nie wznowiono...
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: bastard »

Adam Dąbrowski pisze: 09 wrz 2020, 21:34 Z uwagi na niedokończone prace w zakresie elektroenergetyki trakcyjnej aż do poranka 6 września wszystkie pociągi przeciągane były trakcją spalinową (obecnie jeżdżą już normalnie).
Ruch pociągów z trakcja elektryczną odbywa się normalnie - choć nie zostały zakończone wszystkie roboty na tym szlaku. Poniżej kilka zdjęć z dnia 06 września pokazujące pociągi InterCity jeżdżące już z trakcją elektryczną.

Adam Dąbrowski pisze: 09 wrz 2020, 21:34 Ruchu pociągów Regio na linii nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo póki co nie wznowiono...
Rzeczywiście ruchu pociągów Regio na linii nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo nie wznowiono z prostej przyczyny - linia ta jest nieprzejezdna. Jest zamknięty szlak Dobre Miasto - Orneta. Rozpoczęły się roboty torowe - całkowita wymiana nawierzchni wraz z remontem obiektów inżynieryjnych. Roboty powinny być zakończone w drugiej połowie przyszłego roku. Pewnie niedługo rozpoczną się również roboty na odcinku Gutkowo-Dobre Miasto z obiema stacjami. Także przejezdność na całej linii nie będzie możliwa w najbliższym okresie.
Załączniki
Wjazd do Gutkowa
Wjazd do Gutkowa
Ujęcie z wiaduktu przy ul. Kanarkowej
Ujęcie z wiaduktu przy ul. Kanarkowej
Ujęcie z wiaduktu przy ul. Kanarkowej
Ujęcie z wiaduktu przy ul. Kanarkowej
Mijanka w Likuzach - jeszcze w budowie
Mijanka w Likuzach - jeszcze w budowie
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

bastard pisze: 11 wrz 2020, 21:41Jest zamknięty szlak Dobre Miasto - Orneta.
Od kiedy formalnie zamknięcie?

Pora myśleć o otwarciu nowego tematu na modernizację linii nr 221... :smile:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: bastard »

Od wczoraj działają już urządzenia sygnalizacji świetlnej z rogatkami na przejeździe kat. B w km 5,514 - ul. Hozjusza.
Poniżej zdjęcie pierwszego pociągu który przejechał przez przejazd po uruchomieniu urządzeń.

20200925_135444.jpg
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: bastard »

Adam Dąbrowski pisze: 02 sie 2020, 13:23 :arrow: budowę nowego przystanku osobowego Olsztyn Szkoła (przy Zespole Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika),
Opisywany przystanek nie będzie nosił nazwy Olsztyn Szkoła. Jego właściwa nazwa będzie brzmieć: Olsztyn Jezioro Ukiel.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

bastard pisze: 30 wrz 2020, 18:24Opisywany przystanek nie będzie nosił nazwy Olsztyn Szkoła. Jego właściwa nazwa będzie brzmieć: Olsztyn Jezioro Ukiel.
No tak, a gdyby jeszcze ten przystanek mógł przewędrować i znaleźć się przy ulicy Jeziornej, byłoby już w ogóle super. :wink:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: bastard »

Adam Dąbrowski pisze: 02 paź 2020, 20:53 No tak, a gdyby jeszcze ten przystanek mógł przewędrować i znaleźć się przy ulicy Jeziornej, byłoby już w ogóle super. :wink:
Tego przystanku nie da rady już przesunąć, ale od strony przystanku Olsztyn Zachodni na być też zejście na ul. Żeglarską, także krótki spacerek i będzie można dojść do ul. Jeziornej i dalej np. do kompleksu na plaży miejskiej. Z drugiej strony peron będzie się łączył z istniejącym przejściem dla pieszych - na wysokości Ekonomika.
Uprzedzając ewentualne pytania - na razie nie planuje się zejścia w kierunku szkoły - Elektronika. Miasto i szkoła są przeciwne, aby przez teren szkoły przebiegał ogólnodostępny trakt dla pieszych.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

bastard pisze: 14 paź 2020, 18:54Tego przystanku nie da rady już przesunąć, ale od strony przystanku Olsztyn Zachodni na być też zejście na ul. Żeglarską, także krótki spacerek i będzie można dojść do ul. Jeziornej i dalej np. do kompleksu na plaży miejskiej.
Zdaję sobie sprawę z tego, że rzecz jest rozstrzygnięta, a dyskusja niczego już nie zmieni. Mimo wszystko jednak korekta pierwotnie przewidzianej nazwy przystanku z lekka prowokuje do snucia podobnych rozważań, stąd też moja nieco żartobliwa wstawka. :wink:

A pisząc poważnie, to wydaje mi się, że na lokalizację przystanku o bardzo miłej nazwie Olsztyn Jezioro Ukiel lepiej nadawałaby się jednak okolica skrzyżowania linii kolejowej nr 220 z ul. Jeziorną, bo stamtąd jest po prostu najbliżej do Plaży Miejskiej, gdzie odbywają się koncerty i inne imprezy plenerowe, mogące wygenerować wzmożone potoki pasażerskie. Jednocześnie byłby to bardzo wygodny przystanek dla uczniów Elektronika (z przejściem przez ogólnodostępny park przy Jeziorze Czarnym). Z kolei mijanka Olsztyn Likusy w pierwotnie przewidzianej postaci (tj. z peronem przy wiadukcie na ul. Bałtyckiej) lub w obecnej z powodzeniem może osługiwać uczniów Ekonomika.

W taki układzie, o jakim napisałem, raczej zniknęłyby rozważania nad tym, czy przystanek powinien nazywać się "Olsztyn Jezioro Ukiel" (choć z samego peronu jeziora jeszcze nie widać), czy jednak "Olsztyn Szkoła" (co dla niektórych brzmiało zbyt pospolicie, jak nazwa jednego z setek przystanków autobusowych w Polsce położonych przy szkołach). Ale to akurat mniej istotna kwestia, są ważniejsze. Chcący udać się na koncert na Plaży Miejskiej maszerowaliby krócej. Uczniowie Elektronika nie musieliby przechodzić przez teren Ekonomika. A i punkty eksploatacyjne byłyby rozmieszczone równomierniej. Bo w obecnej wersji perony Olsztyn Jezioro Ukiel i Olsztyn Likusy znajdują się bardzo blisko siebie.
bastard pisze: 14 paź 2020, 18:54Z drugiej strony peron będzie się łączył z istniejącym przejściem dla pieszych - na wysokości Ekonomika. Uprzedzając ewentualne pytania - na razie nie planuje się zejścia w kierunku szkoły - Elektronika. Miasto i szkoła są przeciwne, aby przez teren szkoły przebiegał ogólnodostępny trakt dla pieszych.
No właśnie, ta sytuacja dowodzi, że obecna lokalizacja przystanku Olsztyn Jezioro Ukiel nie została do końca przemyślana.

Ale, żeby nie wyjść na marudę, i tak się cieszę, że infrastruktura kolejowa w Olsztynie się rozwija. :smile:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Poniżej kilka zdjęć z okolic znajdującego się w trakcie budowy przystanku osobowego Olsztyn Jezioro Ukiel. Zdjęcia wykonano 3 maja 2021 r.

Przejście kat. E w km 3,774 z urządzeniami jak dla kat. A.
Przejście kat. E w km 3,774 z urządzeniami jak dla kat. A.

Przejście kat. E w km 3,774. Widoczne urządzenie kontaktowe umożliwi nawiązanie łączności z dyżurnym ruchu w Gutkowie, który zdalnie będzie obsługiwał rogatki na przejściu.
Przejście kat. E w km 3,774. Widoczne urządzenie kontaktowe umożliwi nawiązanie łączności z dyżurnym ruchu w Gutkowie, który zdalnie będzie obsługiwał rogatki na przejściu.

Powstający (powoli, acz systematycznie) peron przystanku osobowego Olsztyn Jezioro Ukiel (pierwotnie Olsztyn Szkoła).
Powstający (powoli, acz systematycznie) peron przystanku osobowego Olsztyn Jezioro Ukiel (pierwotnie Olsztyn Szkoła).

Rozjazd nr 1 mijanki Olsztyn Likusy (typ Rz 60E1-1200-1:18,5 psb).
Rozjazd nr 1 mijanki Olsztyn Likusy (typ Rz 60E1-1200-1:18,5 psb).
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ