Węzeł Wielbark i okolice

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

fastcracker pisze:Fajnie gdyby rozkład jazdy pociągów kolonijnych został zamieszczony w całości.
Zapamiętam prośbę, w nadmiarze wolnego czasu postaram się przeskanować i opublikować (na Forum) wersję kompletną.
nowy pisze:Pamiętam w latach 80-tych, jak na wspomnianej mijance w Piwnicach stał skład około 40 wagonów towarowych. Kojarzę też, iż ten sam skład przetaczany był między do Wielbarka oraz Szyman. Co ciekawe, w Szymanach oprócz bocznicy na stacji, skład "parkowany" był również na bocznicy w kierunku, wojskowego wówczas, lotniska. Być może się mylę ale wyglądało to na celowe blokowanie toru lotniskowego.
O, bardzo dziękuję za ciekawe informacje. Dopytam dla ścisłości: rozumiem, że chodzi o te składy starych krytych wagonów Gags/Gags-t z decyzją o kasacji?

Toru lotniskowego nikt by celowo nie blokował. Myślę, że zarówno wykorzystanie tej bocznicy, jak i mijanki Piwnice, do odstawiania wagonów da się dość prosto wytłumaczyć. W latach 80-tych na okolicznych szlakach panował na tyle duży ruch pociągów pasażerskich i towarowych, że nie było możliwości zastawiania torów głównych na stacjach, a liczba i długość dostępnych torów bocznych w Szymanach i Wielbarku były ograniczone. W Szymanach właściwie w ogóle nie było możliwości odstawienia taboru na długi czas, bo jedyny "sensowny" tor boczny służył do obsługi frontu ładunkowego. W Wielbarku można było wykorzystać do tego tor stacyjny nr 7, no i ewentualnie tor nr 12 przy placu asfaltowym. Kiedy przewozy malały, możliwe stało się odstawienie wagonów na tory stacyjne.
nowy pisze:Po przeczytaniu artykułu tak sobie pomyślałem, że wystarczyłoby wyremontować odcinek Wielbark - Nidzica, a następnie cały ruch towarowy w kierunku Białegostoku i Litwy skierować przez Ełk. Wzorem korytarzy militarnych z artykułu, powstałby korytarz towarowy który byłby zapewne alternatywą dla remontowanej 6-tki. Ciekawe tylko czy parametry pozostałych linii pozwoliłyby na realizację takich transportów.......................? Tak sobie tylko pomyślałem...............
Hmm, linia nr 225 to tylko fragmencik. Trzeba by wziąć pod uwagę zdolność przepustową linii nr 9, nie mówiąc już o 219 na odcinku Szczytno - Ełk.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
nowy
Towarowy
Posty: 7
Rejestracja: 27 lut 2012, 19:04

Post autor: nowy »

Adam Dąbrowski pisze:O, bardzo dziękuję za ciekawe informacje. Dopytam dla ścisłości: rozumiem, że chodzi o te składy starych krytych wagonów Gags/Gags-t z decyzją o kasacji?
Dokładnie, to chyba właśnie chodziło o te wagony.
Co do linii 219, 225 oraz 9 to do kompletu dołożyłbym jeszcze 208 ale słyszałem, że właśnie wyłączyli ją z eksploatacji. Szkoda, mam tylko nadzieję, że nie zrobią z tego ścieżki rowerowej.

Dzięki za fajną lekturę. Zawsze miło powspominać ojcowiznę.
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2014, 18:04 przez nowy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

nowy pisze:Dzięki za fajną lekturę. Zawsze miło powspominać ojcowiznę.
Pozdrawiam.
A ja jeszcze raz dziękuję za nową dla mnie informację, którą zdążyły od wczoraj potwierdzić jeszcze dwie inne osoby. Przy okazji publikacji kolejnego artykułu ten o łącznicy na pewno zaktualizuję, uzupełniając o informację dotyczącą "złomowiska" wagonów na mijance (lub bocznicy szlakowej) Piwnice. A co do linii nr 208 - niby wyłączona z eksploatacji, ale całkiem solidne pociągi po niej zasuwają, przynajmniej między Działdowem a Lidzbarkiem. :smile:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
TrainzN
Pospieszny
Posty: 101
Rejestracja: 13 wrz 2008, 11:43
Lokalizacja: Mława

Post autor: TrainzN »

Oczywiście wielki + za tekst nt. łącznicy 733.

Co do wypowiedzi powyżej: można prosić o bliższe info nt. pociągów jeżdżących - rozumiem obecnie (?) - na odc. Działdowo - Lidzbark :?: Ostatnim pociągiem, o którym tam słyszałem był skład FPL w lutym ubiegłego roku. Sam też ostatnimi czasy nie widziałem śladów ruchu - tor na Lidzbark w Działdowie pokryty jest rdzą.
najlepsze kolejowe klimaty są na Warmii i Mazurach!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

TrainzN pisze:Oczywiście wielki + za tekst nt. łącznicy 733.
Dzięki! :smile:
TrainzN pisze:Co do wypowiedzi powyżej: można prosić o bliższe info nt. pociągów jeżdżących - rozumiem obecnie (?) - na odc. Działdowo - Lidzbark :?: Ostatnim pociągiem, o którym tam słyszałem był skład FPL w lutym ubiegłego roku. Sam też ostatnimi czasy nie widziałem śladów ruchu - tor na Lidzbark w Działdowie pokryty jest rdzą.
Ciąg dalszy dyskusji: http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?t=117&start=45
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Rozbiórka nastawni w Wielbarku

Post autor: Adam Dąbrowski »

Witam,

najprawdopodobniej w ciągu najbliższych dwóch tygodni zostaną rozebrane obie nastawnie na stacji kolejowej w Wielbarku. A zatem jest ostatnia okazja do wykonania pamiątkowych zdjęć... :!:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
fox35
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 16 gru 2013, 08:25
Lokalizacja: Olsztyn

Węzeł Wielbark i okolice

Post autor: fox35 »

Witam. Co może oznaczać zburzenie nastawni w Wielbarku, czy to już definitywna "kaplica" dla ruchu kolejowego na tej stacji, czy też będzie możliwe prowadzenie ruchu z planowanego LCS Szczytno jeśli kiedykolwiek pojawi się jakaś szansa na jakieś przewozy na tej stacji?
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węzeł Wielbark i okolice

Post autor: laczor »

fox35 pisze:Witam. Co może oznaczać zburzenie nastawni w Wielbarku,
Pewnie zburzyli bo zagrażała bezpieczeństwu.
fox35 pisze: czy też będzie możliwe prowadzenie ruchu z planowanego LCS Szczytno jeśli kiedykolwiek pojawi się jakaś szansa na jakieś przewozy na tej stacji?
Wątpię.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Węzeł Wielbark i okolice

Post autor: Adam Dąbrowski »

fox35 pisze:Witam. Co może oznaczać zburzenie nastawni w Wielbarku, czy to już definitywna "kaplica" dla ruchu kolejowego na tej stacji, czy też będzie możliwe prowadzenie ruchu z planowanego LCS Szczytno jeśli kiedykolwiek pojawi się jakaś szansa na jakieś przewozy na tej stacji?
Zburzenie obu nastawni absolutnie nic nie oznacza. Tak jak zauważył @laczor, budynki są stare i w obecnym stanie zagrażają bezpieczeństwu ludzi. Nawet w przypadku potrzeby przywrócenia Wielbarkowi rangi stacji mało prawdopodobne, że skorzystano by z któregoś z nich. Nastawnią dzisiejszych czasów jest kontener. Możliwość podłączenia stacji Wielbark pod LCS Szczytno ciężko mi ocenić. Na pewno tego rozwiązania nie uwzględniono w projekcie RPO.

Tymczasem dla przewozów towarowych w Wielbarku pojawia się nowe "światełko w tunelu", związane z planowaną budową bocznicy do strefy ekonomicznej w Chorzelach. Rozmowy się toczą.

Polecam film (fragment od 8:05):

https://www.youtube.com/watch?v=vVepOLRROog
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Re: Węzeł Wielbark i okolice

Post autor: SP45-166 »

Adam Dąbrowski pisze:Zburzenie obu nastawni absolutnie nic nie oznacza. Tak jak zauważył @laczor, budynki są stare i w obecnym stanie zagrażają bezpieczeństwu ludzi. Nawet w przypadku potrzeby przywrócenia Wielbarkowi rangi stacji mało prawdopodobne, że skorzystano by z któregoś z nich. Nastawnią dzisiejszych czasów jest kontener. Możliwość podłączenia stacji Wielbark pod LCS Szczytno ciężko mi ocenić. Na pewno tego rozwiązania nie uwzględniono w projekcie RPO.
To i kontener bardzo wysublimowanym typem nastawni jest. Bardzo- bo jeżeli będzie potrzeba uruchomienia ruchu ad hoc, to wystarczy nawet budka typu kiosk, byle tylko "dyżurny" miał się gdzie schować przed deszczem w czasie kiedy nie przestawia wajch zabezpieczonych kluczowo. USRK nie jest potrzebne na początek w zasadzie w ogóle, wystarczy przecież mieć najprostszą łączność ze Szczytnem i wyprawiać pociągi na rozkaz. Pomijam już fakt że póki co można zrobić z Wielbarka "bocznicę szlakową" gdzie po wyjeździe z Szyman, następny pociąg nie mógłby pojechać aż do powrotu poprzedniego. Wajchy oczywiście robiłby pomocnik maszynisty na pobranych ze Szczytna kluczach.
Adam Dąbrowski pisze:Tymczasem dla przewozów towarowych w Wielbarku pojawia się nowe "światełko w tunelu", związane z planowaną budową bocznicy do strefy ekonomicznej w Chorzelach. Rozmowy się toczą.

Polecam film (fragment od 8:05)
To wszystko fajnie brzmi, ale na razie mamy tam puste pole. Szczerze mówiąc nie wierzę w to że stanie tam w najbliższym czasie fabryka większa od Sweedwoodu który ma ponoć 14 ha. Pojawią się tam zapewne firmy wielkości jedna- dwie hale. Takie firmy nawet jeżeli korzystają jeszcze z transportu kolejowego, to nadają jeden wagon tygodniowo, a kolej stara się skutecznie zmusić ich do przejścia na transport samochodowy. Jeżeli szwedom zapalonym do kolei nie udało się, to tym mniejsze szanse upatruję w Chorzelach i specstrefie ekonomicznej (gdzie jeszcze dodatkowo musiano by zbudować kilka km toru). Być może dopiero połączona zdawka Sweedwood+wagony do strefy miałyby szansę zbić kosmiczne ceny przewoźników do poziomu akceptowalnego przez klientów
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Węzeł Wielbark i okolice

Post autor: Adam Dąbrowski »

SP45-166 pisze:Być może dopiero połączona zdawka Sweedwood+wagony do strefy miałyby szansę zbić kosmiczne ceny przewoźników do poziomu akceptowalnego przez klientów
Tutaj mam podobne spojrzenie. W grupie raźniej! :smile:

Przy okazji - tak się to jakoś wszystko zbiegło w czasie - zapraszam na zaktualizowaną stronę www.wielbark.wordpress.com , gdzie została opublikowana garść nowych wiadomości, m. in. i ta dotycząca Przasnyskiej Strefy Gospodarczej.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Witam,

na stronie pojawił się nowy materiał wspomnieniowy:

Wojciech Studziński - Pierwsze spotkania z koleją
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 »

http://www.tvp.info/18295659/ladowac-tu ... -pasazerow

Znowu głośno o Szymanach, i nie milkną oczywiście echa tej inwestycji widmo w środku lasu. Wszystkie polskie lotniska poniżej miliona pasażerów odnotowują straty, tymczasem Szymany mają być midasową inwestycją.
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,171 ... erach.html

Szok! Za dwadzieścia lat ma być "prawie" opłacalne. Województwo zakłada że lotnisko trzeba będzie zawsze dotować. A najlepsze jest to że pociągi do Wielbarka wożące średnio 3-4 pasażerów dawały rocznie około 4000 pasażerów na linii z dwoma parami pociągów. Lotnisko w Szymanach ma obsłużyć 57 000 osób. Tyle że do obsługi Wielbarka wystarczył szynobus za parę mln PLN i kilkaset tysięcy złotych na przywrócenie przejezdności. Na lotnisko tymczasem ma pójść 200 mln PLN i trzeba zatrudnić 200 osób do jego obsługi. No wspaniale. Synekury się szykują dla kolesi na pustawym lotnisku. Szkoda że przy połączeniu do Wielbarka województwo Szuwarowo-Bagienne nie było chętne czekać 20 lat na osiągnięcie "granicy opłacalności". Że nie ma zamiaru ułatwić dostępu do świata mieszkańcom Tolkmicka, Lidzbarka Warmińskiego i Welskiego, Mrągowa, Orzysza, Olecka, Gołdapi, Bartoszyc, Biskupca czy Węgorzewa. Że ma w dupie dojazd konwencjonalnymi drogami kołowymi, a inwestuje w lotnisko dla wybrańców których stać będzie na egzotyczne wczasy, lub ucieczkę z zielonej wyspy. No ale patrząc po niektórych postach nawet na tym forum od razu widać na którą opcję kto głosował. Oszołomionych Tuskiem jest nadal za dużo by było normalnie w tym kraju.
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Post autor: Referee »

Według mnie lotnisko w Szymanach zrujnuje kolej w regionie. Pieniądze na jej dotowanie najłatwiej będzie zabrać kolei. Zacznie się redukcja połączeń, co w perspektywie doprowadzi do całkowitego zamknięcia kilku linii. Tak ja to widzę.
ODPOWIEDZ