Aktualności z odcinka Olsztyn - Szczytno - Wielbark

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Aktualności z odcinka Olsztyn - Szczytno - Wielbark

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

W Wielbarku, w miejscu starego tartaku (między torami a szosą na Szczytno, wychodziła zeń kiedyś wąskotorówka w kierunku stacji) powstanie nowy tartak koncernu IKEA.

http://www.wm.pl/index.php?ct=szczytno&id=713879

Moim zdaniem może oznaczać to tylko jedno. W listopadzie do Wielbarka powrócą pociągi towarowe, a moje i nie tylko moje marzenia spełnią się tym samym (czy ja śnię?)... :)

BTW, zrobiłem dziś z Tatą rekonensans i sesję foto na linii Nidzica - Szczytno. Zwróciłem uwagę między innymi na bocznicę do lotniska w Szymanach - cały czas znajduje się ona w stanie kompletnym i jest przejezdna, przynajmniej na ponad kilometrowym odcinku do odgałęzienia (nie sądzę, aby dalej było inaczej, okoliczne druty kolczaste swoje robią, he he... :) )

Niestety, na całym odcinku Szczytno - Nidzica dawno już nic nie przejechało. Brak przebłysków na rdzy, solidnie przysypane niektóre przejazdy. Trza się budzić powoli z letargu!!! ;)

O innych, bardziej historycznych aspektach dzisiejszej przejażdżki będę jeszcze pisał, jak wrócę do Gdańska i zyskam szybki dostęp do serwera (foty).

Pozdrówka!
Ostatnio zmieniony 21 wrz 2015, 08:45 przez Adam Dąbrowski, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Moim zdaniem może oznaczać to tylko jedno. W listopadzie do Wielbarka powrócą pociągi towarowe, a moje i nie tylko moje marzenia spełnią się tym samym (czy ja śnię?)...
Szanse pewne są. Ruch na świeżo zbudowanej bocznicy do fabryki Ikei koło Lubawy wymusił budowę strzeżonego przejazdu ze szlabanami na szosie Olsztyn-Grudziądz. Na początku były tylko światła. Gdy pierwszy raz zobaczyłem tą bocznicę, to nie mogłem uwierzyć własnym oczom, szczególnie że wcześniej żadnego przejazdu kolej. na odcinku Lubawa - Iława (parę razy w roku go przejeżdzam) nigdy nie było. Fabrykę widać z szosy - a rampa przy bocznicy jest w nocy rzęsiście oświetlona.

Sprawa może się też rozbić np. o wygórowane koszty przywrócenia linii do ruchu - z jakimi może wyskoczyć PKP...

pozdr.
lyck
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

lyck pisze:
Szanse pewne są. Ruch na świeżo zbudowanej bocznicy do fabryki Ikei koło Lubawy wymusił budowę strzeżonego przejazdu ze szlabanami na szosie Olsztyn-Grudziądz. Na początku były tylko światła. Gdy pierwszy raz zobaczyłem tą bocznicę, to nie mogłem uwierzyć własnym oczom, szczególnie że wcześniej żadnego przejazdu kolej. na odcinku Lubawa - Iława (parę razy w roku go przejeżdzam) nigdy nie było. Fabrykę widać z szosy - a rampa przy bocznicy jest w nocy rzęsiście oświetlona.
O kurcze, to tam już są szlabany?!! Ja pamiętam jeszcze zwykły przejazd kategorii D (ostatni raz widziałem go w maju 2003 roku, w więc dość dawno), widocznie potem podwyższyli mu kategorię na C, instalując sygnalizację świetlną, a następnie na A - stawiając szlabany. Bomba!
lyck pisze: Sprawa może się też rozbić np. o wygórowane koszty przywrócenia linii do ruchu - z jakimi może wyskoczyć PKP...
Tak, też się tego obawiam. Lubawa jest w o tyle dobrej sytuacji, że linia z Zajączkowa do Lubawy jest samorządowa (a przy tym pięknie odnowiona, chociaż z profilem typowo bocznicowym). Wielbark ciągle na mocy PLK...

Pozdro!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
BODEK - Gdynia

IKEA Wielbark

Post autor: BODEK - Gdynia »

Witam!
Jestem tu nowy, a to mój pierwszy post na forum.

Nie wiem, czy poruszany tu wątek to tylko sfera marzeń, czy jakieś konkretne fakty świadczą o zainteresowaniu IKEi Wielbarkiem, ale byłaby to MegaBomba!
Jestem przekonany, że Szwedzi, dobrze znani z ekologicznego podejścia do świata korzystaliby z transportu kolejowego.
W PLK też się powoli zmienia, bo każdy używany kilometr linii, to realny wpływ do kasy - zaczeli to rozumieć chyba nawet, najbardziej zbetoniali kolejarze :))
Stąd możnaby postawić na 99% że kolej w Wielbarku ożyje, zwłaszcza, że wszystkie wybiegające z niego odcinki linii są w dobrym stanie technicznym (choć nie wiem, czy nie pokradli jakichś szyn).
Ciekawe więc, który odcinek zostanie przywrócony do życia?

Ja optuję za Szczytnem, bo najkrótszy, ale równie dobrze może się pojawić kierunek Nidzica, bo zadrutowana, PKP lubi jezdzić pod drutem.

To tyle moich wywodów. Mam nadzieję, że niedługo, będzie można napisać na ten temat coś bardziej optymistycznego i pewnego.

Pozdrowienia dla wszystkich!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: IKEA Wielbark

Post autor: Adam Dąbrowski »

Witam! Jestem tu nowy, a to mój pierwszy post na forum.
Zachęcam do rejestracji! :wink:
Nie wiem, czy poruszany tu wątek to tylko sfera marzeń, czy jakieś konkretne fakty świadczą o zainteresowaniu IKEi Wielbarkiem, ale byłaby to MegaBomba!
Inwestycja IKEI w Wielbarku jest przesądzona.
Stąd możnaby postawić na 99% że kolej w Wielbarku ożyje, zwłaszcza, że wszystkie wybiegające z niego odcinki linii są w dobrym stanie technicznym (choć nie wiem, czy nie pokradli jakichś szyn).
Ciekawe więc, który odcinek zostanie przywrócony do życia?
Przede wszystkim Szczytno - Wielbark, chociaż liczyłbym po cichu także na Wielbark - Nidzica. Co do Ostrołęki - za Chorzelami nawierzchnia jest fatalna. Ostatnio przyszło mi na myśl, że olbrzymi tartak to duża liczba miejsc pracy i siłą rzeczy - dojeżdżający. Mogłoby to być dźwignią do reaktywacji połączeń pasażerskich, zwłaszcza w perspektywie sporej liczby szynobusów.
To tyle moich wywodów. Mam nadzieję, że niedługo, będzie można napisać na ten temat coś bardziej optymistycznego i pewnego.
...zwłaszcza w kwestii transportu szynowego! :)

Pozdrówka!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Jedyny minus w tym plusie ;) to fakt, ze IKEA zrezygnowala z budowy gigantycznej fabryki mebli (mialo pracowac kilka tysiecy ludzi) na rzecz megatartaku (najwyzej 100-200 osob znajdzie prace). Przy tym pierwszym wariancie do Wielbarka (lub Nidy) zwozono by drzewo nie tylko z calej Polski, ale i np. z Litwy (czujecie tranzyty?). To mogloby uruchomic drogowcow np. na odcinku Pisz-Elk i linie na Ostroleke i Nidzice.
No ale wyszlo troche mniej. Oczywiscie - drzewo bedzie jezdzic na Szczytno. Nie ma problemu z dalszym transportem - zdawki i tak jezdza na Spychowo i Szczytno. Na Nidzice sie nie oplaca - trzeba by wyjezdzac na Dzialdowo i zatykac magistrale, na Ostroleke... po co? Szwedzi pewnie wywioza drzewo do portow 3Miasta i przewioza do wlasnych fabryk.
Oby tylko ktos nie wpadl na pomysl a'la Stozne - gdzie ciezko kilka kilometrow naprawic, tylko ladowac i przeladowywac TIR-ami
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Według nieoficjalnych jeszcze informacji z dnia wczorajszego, w planach jest otwarcie posterunku w Muszakach. Nic więcej nie wiem na ten temat, jak tylko będą nowe wieści, napiszę. Wielce zatem prawdopobne, że drewko będzie jeździło od strony Nidzicy, a być może i z obydwu stron?

Robi się ciekawie.

Pozdrawiam!

PS: Rzekomo część urządzeń ma do Muszaków trafić z Waplewa, gdzie właśnie stacja została zamknięta.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
smopi
Osobowy
Posty: 51
Rejestracja: 27 paź 2005, 16:04
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

Wielbark

Post autor: smopi »

witam,

co z Wielbarkiem? czy ktoś wie czy jest jakas szansa na wznowienie ruchu pasażerskiego przez szczytno do ostrołeki?
Obrazek
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

W tej chwili nie posiadam żadnej informacji, która mogłaby sugerować zamiary wznowienia na wzmiankowanej linii kolejowej ruchu pasażerskiego. Ratunku szukałbym najprędzej w Kolejach Mazowieckich.

Całe szczęście linia ma status linii o znaczeniu państwowym i jest na bieżąco kontrolowana.

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

admk1985 pisze: Całe szczęście linia ma status linii o znaczeniu państwowym i jest na bieżąco kontrolowana.
Jakoś nie chce mi się wierzyć w kontrolowanie na bieżąco nieużywanej linii tylko,że jest znaczenia państwowego.

Dla przykładu podam, że linia Morzeszczyn - Gniew też jest znaczenia państwowego i bez jakiegokolwiek ruchu, a już prawie nie istnieje (złomiarze).

Pozdrawiam
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

No to musisz uwierzyć! :)

Jakieś dwa tygodnie temu pytałem się rodzinki z Wielbarka, jak tam z ruchem na stacji. Drezyny pojawiają się w miarę często. Oczywiście piszę tu jedynie o odcinku Szczytno - Chorzele, jak jest dalej, to już nie wiem.

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

OK. To jest pocieszająca wiadomość. Pamiętam scenkę podczas imprezy Ganzem po Mazurach jak SN wyjeżdżał z Wielbarka w stronę Nidzicy to obsługa z ręką na sercu jechała po zdekompletowanym "angliku" na wyjeździe ze stacji.

Czekamy na planowe osobówki :) !!!


Pozdrawiam
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Janek pisze:Czekamy na planowe osobówki :) !!!
O, tak je sobie wyobrażam:

Obrazek

Zdjęcie pochodzi ze strony "Rynku Kolejowego". Tu jest artykuł na temat zestawów spalinowych zakupionych przez Koleje Mazowieckie:

http://70.85.129.219/cgi-bin/sas.cgi?u= ... ;o=;v=VIEW

Pozdrówka!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
boo
Towarowy
Posty: 13
Rejestracja: 19 wrz 2005, 05:33
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wielbark

Post autor: boo »

smopi pisze:witam,

co z Wielbarkiem? czy ktoś wie czy jest jakas szansa na wznowienie ruchu pasażerskiego przez szczytno do ostrołeki?

Szanse na takie połączenie niestety giną coraz bardziej, przynajmniej jeśli chodzi o odcinek Ostrołęka- Wielbark. Będąc ostatnio na Kurpiach, wpadł mi w ręce Tygodnik Ostrołęcki gdzie w aktualnościach jest malutki artykulik o rozebranych torach na wysokości wsi Rupin. Z tego co piszą złodzieje rozebrali tam 50 metrów toru, co kolej wyceniła na około 1800 złotych. Oprócz ukradzionych szyn na szlaku złodzieje ukradli też jakieś płyty mocujące(?) ale o co tu chodzi to niewiem.
Szkoda że ruch na tej linii nie dotrwał do kolei mazowieckich czy coraz częściej pojawiających się na torach szynobusów- wtedy może by była jakaś szansa..
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Osobiście uważam, że ludzie na tyle przyzwyczaili sie do PKS-u oraz uwzględniając niewystraczajacy stan nawierzchni kolejowej na omawianych odcinkach, nie dojdzie nigdy do reaktywacji ruchu pasażerskiego (choć rekatywacja przewozów towarowych jest dosyć realna). Uważam, że KM nadwyżki szynobusów powinna puścić na linię Nasielsk - Sierpc, gdzie mimo zapowiedzi przywrócenie normalnego ruchu pociągów (jeździ tam KKA) nie zostało wprowadzone.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
ODPOWIEDZ