Linia 750mm Brodnica-Ostrowite przechodzi do historii

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

marekus
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 17 sty 2012, 16:14

Linia 750mm Brodnica-Ostrowite przechodzi do historii

Post autor: marekus »

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Cukrowni_Ostrowite - artykuł w Wikipedii, jest tam cała historia linii

Witam. W 2011 roku wykreślono z rejestru zabytków ostatnią stricte cukrownianą kolejkę w kraju - Kolej Cukrowni Ostrowite. Dało to właścicielowi możliwość, czyli Krajowej Spółce Cukrowej na stopniowe wyprzedawanie linii - w lipcu sprzedano ponad 3 kilometry linii, które nowy właściciel rozebrał na przełomie października i listopada 2011. Nie były to jednak pierwsze rozbiórki na tej linii w ostatnim czasie - w 2009 roku rozebrano około 3 kilometry linii pod budowę obwodnicy Brodnicy. Na najbliższe lata planowana jest dalsza budowa obwodnicy, tym razem będzie mogła ona zagrozić stacji Brodnica Wąskotorowa. Aktualnie KSC wystawiła na przetarg dwukilometrowy odcinek w okolicach Ruszkowa. 31 stycznia odbędzie się jego trzecia licytacja - dotychczas nikt go nie kupił. Więcej szczegółów tutaj.

A tutaj (nie moja) galeria z rozbiórki

Teraz pytanie - co dalej? Teoretycznie wielką szansą dla kolejki jest uruchomienie kolei turystycznej Toruń-Brodnica, a kolejka byłaby tego idealnym przedłużeniem. Moim zdaniem jednak szanse na uratowanie kolejki są minimalne, ponieważ linia nie została zamknięta z powodu braku rentowności, tylko z powodu katastrofalnego stanu szlaku uniemożliwiającego prowadzenie dalszego ruchu, wymaga więc kapitalnego remontu z wymianą wszystkich podkładów i uzupełnienia ubytków sięgających (optymistycznie) około 20%. Koszty z pewnością byłyby ośmiocyfrowe.
Cóż więc zostaje? Moim zdaniem tylko uchronienie kolejki przed dalszą rozbiórką i dewastacją i oczekiwanie na lepsze czasy - cokolwiek to znaczy.

Co do obu parowozów Kp4 z kolejki - jeden z nich stoi przy piekarni w Ostrowitem, drugi stoi natomiast w zakładzie komunalnym przy Mławskiej w Rypinie.

Jeszcze jedno - oba mosty (nad Drwęcą i Rypienicą) nadal figurują w rejestrze zabytków i są w całkiem niezłym stanie. Mimo rozbiórki całej cukrowni w Ostrowitem, ostała się dawna lokomotywownia.

A tutaj jeszcze garść kolorowych zdjęć z 1988 roku i historia kolejki do 1988 roku:
http://infrastruktura.kolej.pl/maron/os ... rowite.htm

Oraz stan obecny w okolicach Wąpielska:

Obrazek
ODPOWIEDZ