Linia Grudziądz -Jabłonowo Pomorskie

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

PiotrSzóstek
Towos
Posty: 33
Rejestracja: 30 lis 2009, 16:16
Lokalizacja: Grudziądz

Linia Grudziądz -Jabłonowo Pomorskie

Post autor: PiotrSzóstek »

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów :-)
Linia ta powstała w 1878r a dokładniej 15XI tamtego roku.Projektował ją Inżynier Zubrzycki.
Czy dysponuje ktoś z Was archiwalnymi fotografiami z tej trasy? Mogą to być zdjęcia z ubiegłego XX wieku(mogą to być lata 80 i 90) bo XIX wiecznych nie widziałem.Będę wdzięczny za informacje i fotki.
Tu stacja Grudziądz :-)
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Linia Grudziądz -Jabłonowo Pomorskie

Post autor: lyck »

PiotrSzóstek pisze:Witam serdecznie wszystkich forumowiczów :-)
Linia ta powstała w 1878r a dokładniej 15XI tamtego roku.Projektował ją Inżynier Zubrzycki.
Skąd pochodzi informacja o inżynierze Zubrzyckim? Pytam, ponieważ na logikę terenu i ówczesnych czasów jest mało prawdopodobne by tą linię projektował ktokolwiek o polsko brzmiącym nazwisku.
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Re: Linia Grudziądz -Jabłonowo Pomorskie

Post autor: maczy »

PiotrSzóstek pisze:Czy dysponuje ktoś z Was archiwalnymi fotografiami z tej trasy? Mogą to być zdjęcia z ubiegłego XX wieku(mogą to być lata 80 i 90) bo XIX wiecznych nie widziałem.Będę wdzięczny za informacje i fotki.
Przejrzyj galerię TWB, tam powinieneś natknąć się pojedyncze fotografie z interesującego Cię okresu. Na pewno jest ich więcej - widziałem osobiście odbitki.
PiotrSzóstek
Towos
Posty: 33
Rejestracja: 30 lis 2009, 16:16
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: PiotrSzóstek »

Wzmianka o Inżynierze Zubrzyckim pochodzi z książki ''Dzieje Grudziądza"z roku 1992.
Pisze ,że budowę tego odcinka nadzorował wyżej wymieniony Pan Inżynier.A w lokalnej kablówce usłyszałem ,że ten odcinek linii kolejowej był budowany za prywatne pieniądze Towarzystwa na rzecz budowy tej trasy.Ale w książce znowu pisze ,że linia ta powstała za kontrybucję Francji na rzecz Prus po wojnie z 1870r.
Tu stacja Grudziądz :-)
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Post autor: Sławomir Raflewski »

Nie mam wprawdzie archiwalnych fotek z tej lini ale przedstawię kilka fotek stacji Mełno położonej na tej lini z lat 2005/08
Załączniki
Budynek dworca dziś zaadoptowany do innych celów
Budynek dworca dziś zaadoptowany do innych celów
Widok od podjazdu do budynku dworca .Przed laty właśnie z tej strony odjeżdzały pociągi do Chełmży ,na zdjęciu widoczne są jeszcze resztki torowiska
Widok od podjazdu do budynku dworca .Przed laty właśnie z tej strony odjeżdzały pociągi do Chełmży ,na zdjęciu widoczne są jeszcze resztki torowiska
Widok z peronu na nieczynną już cukrownię 2005r
Widok z peronu na nieczynną już cukrownię 2005r
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

gryff pisze:Nie mam wprawdzie archiwalnych fotek z tej lini ale przedstawię kilka fotek stacji Mełno położonej na tej lini z lat 2005/08
Mimo wielu starań nie udało mi się uwiecznić jakiegokolwiek taboru po drugiej stronie budynku dworcowego - tym cenniejsze jest drugie z pokazanych zdjęć. Dziękuję! Zdaje się, że wciąż jest szansa na złapanie czegoś na tym bocznicowym kikucie linii do Chełmży?
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Post autor: Sławomir Raflewski »

Tak szansa na uchwycenie składu towarowego po tej stronie budynku dworcowego jest duża ponieważ jest tam od dawna hurtownia nawozów sztucznych itp.Dlatego do dziś zachował się ten odcinek torowiska
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Post autor: Sławomir Raflewski »

Wszystkie fotki są mojego autorstwa niektóre zostały wykonane aparatem analogowym dlatego musiałem je skanować,chodzi o te z 2005r.Tak się składa że dość często bywam w tej miejscowości i jeśli uda mi się uchwycić coś ciekawego na tej lini to wstawię do tematu
Załączniki
Widoczne elementy infrastruktury cukrowni położonej przy stacji stan z 2005 r Dziś nie ma już tych zbiorników i części budynku .Cukrownia była ściśle powiązana z tą linią budowę jej rozpoczęto w 1882 roku i dzięki cukrowni powstała linia do Chełmży
Widoczne elementy infrastruktury cukrowni położonej przy stacji stan z 2005 r Dziś nie ma już tych zbiorników i części budynku .Cukrownia była ściśle powiązana z tą linią budowę jej rozpoczęto w 1882 roku i dzięki cukrowni powstała linia do Chełmży
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Nietypowy skład Arrivy opuszcza stację Mełno

Post autor: Sławomir Raflewski »

Tym oryginalnym składem miałem okazję odbyć podróż w sobotę
Załączniki
Zdjęcie051.jpg
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Wahadło z cysternami

Post autor: Sławomir Raflewski »

Wahadło z cysternami opuszcza stację Mełno i kieruje się w stronę Jabłonowa Pomorskiego
Załączniki
Zdjęcie053.jpg
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Re: Wahadło z cysternami

Post autor: maczy »

gryff pisze:Wahadło z cysternami opuszcza stację Mełno i kieruje się w stronę Jabłonowa Pomorskiego
O tyle ciekawe zdjęcie, że skład prowadzi SM42 z Rail Polska. Czyżby wypożyczenie dla któregoś z naszych 'naftowych' przewoźników?
Sergiej
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 21 sty 2011, 13:28

Post autor: Sergiej »

Witam. Znalazłem wątek na temat linii Laskowice-Grudziądz w wątku o wilku szynowym. Chciałbym jedną rzecz poruszyć: bocznica kolejowa w Grudziądzu istaniała do portu z rozgałęzieniem pod spichrza oraz pod błonia nadwiślańskie. Posiadała ona szerokość normalnotorową, a nie jak wcześniej pisano wąskotorową. To, że rozgałęzienie istniało mogę poświadczyć tym, że pamiętam jeszcze leżące podkłady w okolicach dawnego młyna przy zjeździe nad Wisłę
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Ostatni ślad po tej bocznicy w postaci zaasfaltowanych szyn w okolicy obecnego nowego ronda przy budowie Galerii Alfa zniknął raptem parę miesięcy temu wraz z przebudową ulicy Portowej. Ja również pamiętam szyny ciągnące się pod okolice Al. 23 Stycznia.
Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

Sergiej pisze:Witam. Znalazłem wątek na temat linii Laskowice-Grudziądz w wątku o wilku szynowym. Chciałbym jedną rzecz poruszyć: bocznica kolejowa w Grudziądzu istaniała do portu z rozgałęzieniem pod spichrza oraz pod błonia nadwiślańskie. Posiadała ona szerokość normalnotorową, a nie jak wcześniej pisano wąskotorową.
Jedno nie wyklucza drugiego. Oprócz portowej bocznicy normalnotorowej w tej samej okolicy, w pobliżu mostu na Wiśle, istniała jeszcze kolejka wąskotorowa która należała do cegielni. Tor wąskotorowy widoczny jest na planie miasta zamieszczonym przez Lycka w wątku o wilku szynowym:
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... u&start=15
oraz na popularnych pocztówkach z mostem w Grudziądzu
Załączniki
Grudziądz.most.,ogólna.jpg
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
ODPOWIEDZ