Prosze o rozpoznanie
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Prosze o rozpoznanie
Prosze o rozpoznanie
co to za model? ktory mniej wiecej rok, czy to kolej normalnotorowa
Dziękuję
co to za model? ktory mniej wiecej rok, czy to kolej normalnotorowa
Dziękuję
-
- Towarowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36
Jest to parowóz beztendrowy (czyli tendrzak) T3 na tor normalny. Budowany dla pruskich kolei państwowych (K.P.E.V.) przez ponad 20 lat (1882-1905). Prosta, niezawodna maszyna o niskim nacisku osi (12 ton):
Na przełomie XIX i XX w. był to koń roboczy kolei na naszym terenie (taka ówczesna stonka), stosowany uniwersalnie do wszystkich rodzajów pociągów na dopiero co budujących się liniach lokalnych. Na liniach głównych prowadziły lekkie pociągi towarowe i obsługiwały manewry na dużych stacjach. Egzemplarz na pocztówce z panoramą Malborka i ten porównawczy, zostały zbudowane według wzorca III-4e (Musterblatt III-4e). Była to wczesna seria produkcyjna z początku lat 1890-ych zwana też odmianą "T3 Bromberg". Słowo "Bromberg" (czyli Bydgoszcz) wskazuje na dyrekcję bydgoską i prawdopodobnie w tej dyrekcji było najwięcej maszyn o takim wyglądzie. Późniejsze serie produkcyjne były budowane według wzorca III-4p (T3 Hannover) i dość mocno różniły się od maszyny z Malborka. Do dziś zachowały się na terenie Polski przynajmniej 4 egzemplarze dawnej T3:
- w Suchej Beskidzkiej:
http://parowozy.net/zdjecie/3116
http://parowozy.net/zdjecie/3117
- w Toruniu-Kluczykach:
http://wind.lap.pl/spkizt_tkh.html
- w Rybniku
http://www.mundek.krakow.pl/images/paro ... index.html
- w Muzeum Kolejnictwa w W-wie (zdjęcie przy Rybniku)
Niestety wszystkie zachowane w Polsce T3 należą do Musterblatt III-4p lub podobnego, więc mają wielki zbieralnik pary na kotle (kołpak) i pionową całą tylną ścianę budki. I m.in. tymi elementami różnią się od maszyny z Malborka. T3 z Suchej ma też dodatkową skrzynię na wodę obok kotła. To, że zachowały się aż 4 sztuki świadczy o dużej użyteczności tej serii. Przyszła PKP przejęła w 1920 r. od KPEV mniej niż 30 sztuk T3. Nadano im oznaczenie TKh1. Niektóre z przejętych maszyn pochodziły z kolei prywatnych/samorządowych (np. Toruń Płn.-Czarnowo, Toruń Mokre-Lubicz, Puck-Krokowa, Chełmża-Mełno) i ich status nie jest jasny. Nie nadano im kolejnych numerów inwentarzowych, mimo że same koleje zostały wcielone do PKP. Po wojnie najdłużej pracowały maszyny w przemyśle (np. cukrownie, kopalnie). Niska prędkość maksymalna (40 km/h) i słabe parametry szybko wykluczyły T3 z ruchu liniowego na PKP. W przemyśle liczyły się niezawodność, prostota obsługi i niskie wymagania i dlatego T3 przetrwały tam o wiele dłużej.
Na przełomie XIX i XX w. był to koń roboczy kolei na naszym terenie (taka ówczesna stonka), stosowany uniwersalnie do wszystkich rodzajów pociągów na dopiero co budujących się liniach lokalnych. Na liniach głównych prowadziły lekkie pociągi towarowe i obsługiwały manewry na dużych stacjach. Egzemplarz na pocztówce z panoramą Malborka i ten porównawczy, zostały zbudowane według wzorca III-4e (Musterblatt III-4e). Była to wczesna seria produkcyjna z początku lat 1890-ych zwana też odmianą "T3 Bromberg". Słowo "Bromberg" (czyli Bydgoszcz) wskazuje na dyrekcję bydgoską i prawdopodobnie w tej dyrekcji było najwięcej maszyn o takim wyglądzie. Późniejsze serie produkcyjne były budowane według wzorca III-4p (T3 Hannover) i dość mocno różniły się od maszyny z Malborka. Do dziś zachowały się na terenie Polski przynajmniej 4 egzemplarze dawnej T3:
- w Suchej Beskidzkiej:
http://parowozy.net/zdjecie/3116
http://parowozy.net/zdjecie/3117
- w Toruniu-Kluczykach:
http://wind.lap.pl/spkizt_tkh.html
- w Rybniku
http://www.mundek.krakow.pl/images/paro ... index.html
- w Muzeum Kolejnictwa w W-wie (zdjęcie przy Rybniku)
Niestety wszystkie zachowane w Polsce T3 należą do Musterblatt III-4p lub podobnego, więc mają wielki zbieralnik pary na kotle (kołpak) i pionową całą tylną ścianę budki. I m.in. tymi elementami różnią się od maszyny z Malborka. T3 z Suchej ma też dodatkową skrzynię na wodę obok kotła. To, że zachowały się aż 4 sztuki świadczy o dużej użyteczności tej serii. Przyszła PKP przejęła w 1920 r. od KPEV mniej niż 30 sztuk T3. Nadano im oznaczenie TKh1. Niektóre z przejętych maszyn pochodziły z kolei prywatnych/samorządowych (np. Toruń Płn.-Czarnowo, Toruń Mokre-Lubicz, Puck-Krokowa, Chełmża-Mełno) i ich status nie jest jasny. Nie nadano im kolejnych numerów inwentarzowych, mimo że same koleje zostały wcielone do PKP. Po wojnie najdłużej pracowały maszyny w przemyśle (np. cukrownie, kopalnie). Niska prędkość maksymalna (40 km/h) i słabe parametry szybko wykluczyły T3 z ruchu liniowego na PKP. W przemyśle liczyły się niezawodność, prostota obsługi i niskie wymagania i dlatego T3 przetrwały tam o wiele dłużej.
Witam!
Wstawiam zdjęcia Tkh1-13 z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie z tego roku (według informacji z: http://www.mundek.krakow.pl/images/paro ... index.html, jest to TKh 9336, wyprodukowana Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz 1903, nr fabryczny 1104). Jak wspomniał Lyck różni się ta wersja od T3 z malborskiej kartki. Ma m.in. większą "budę" z bocznym okienkiem.Tendrzaki w tej wersji również ciągnęły składy w Prusach Wschodnich.
Pozdrawiam
Wstawiam zdjęcia Tkh1-13 z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie z tego roku (według informacji z: http://www.mundek.krakow.pl/images/paro ... index.html, jest to TKh 9336, wyprodukowana Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz 1903, nr fabryczny 1104). Jak wspomniał Lyck różni się ta wersja od T3 z malborskiej kartki. Ma m.in. większą "budę" z bocznym okienkiem.Tendrzaki w tej wersji również ciągnęły składy w Prusach Wschodnich.
Pozdrawiam
ruszyła maszyna po szynach ospale
Czy wiadomo, gdzie została wykonana fotografia ?
Tak, wiele wskazuje na to, że to maszyna serii P3 odpowiadająca Musterblatt III-1. Lokomotywy te różniły się między sobą drobnymi szczegółami, ale podstawowe wymiary i dane techniczne były takie same. Po I wojnie światowej prawdopodobnie 17 maszyn oznaczonych serią Oc1 pracowało do 1931 r. na PKP.
Dla porównania zamieszczam fotkę typowego parowozu tej serii z innej perspektywy.
Tak, wiele wskazuje na to, że to maszyna serii P3 odpowiadająca Musterblatt III-1. Lokomotywy te różniły się między sobą drobnymi szczegółami, ale podstawowe wymiary i dane techniczne były takie same. Po I wojnie światowej prawdopodobnie 17 maszyn oznaczonych serią Oc1 pracowało do 1931 r. na PKP.
Dla porównania zamieszczam fotkę typowego parowozu tej serii z innej perspektywy.
-
- Towos
- Posty: 35
- Rejestracja: 23 gru 2011, 12:56
- Lokalizacja: soldau(działdowo)
Prosze o rozpoznanie
Po pierwszej widokówce poznaje z niemieckiego opisu że to Malbork z okresu przed wojennego. Na pierwszym planie to jest kolej wąsko torowa a na dalszym planie kolej normalno torowa i zamek po Krzyżacki.
Tomasz Krysman (Krysmann)
Re: Prosze o rozpoznanie
Oj, nie czytało się wątku, nie czytało...tomek1989tadzik pisze: Na pierwszym planie to jest kolej wąsko torowa a na dalszym planie kolej normalno torowa