Tajemnicza łącznica do linii Chojnice - Działdowo

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Tajemnicza łącznica do linii Chojnice - Działdowo

Post autor: KSICHU »

Witam !

Pozwólcie, że odskoczę na zachód od Warmii i Mazur do mego rodzinnego miasta Chojnice, gdzie do dziś można odnaleźć ślady tajemniczej łącznicy pomiędzy północną głowicę stacji Chojnice w kierunku Tczewa i Kościerzyny a linią Chojnice - Działdowo w okolicach Pawłówka. Mimo, że pierwszy raz natrafiłem na jej ślad w połowie lat osiemdziesiątych, do dzisiaj nie udało mi się dowiedzieć kiedy łącznica ta powstała, jakie było jej przeznaczenie i czy w ogóle kiedykolwiek przejechał po niej pociąg. Być może była ona pierwotnym wyprowadzeniem linii kolejowej w kierunku Działdowa, którego przebieg z nieznanej mi przyczyny został zmieniony na obecny. Niestety nie udało mi się odnaleźć mapy z końca XIX wieku, na której pokazany byłby przebieg linii do Działdowa po jej wybudowaniu w roku 1883. A może któryś z szanownych użytkowników uchyli mi rąbka tej tajemnicy ??? Poniżej kilka zdjęć fragmentu łącznicy oraz wycinki z archiwalnej mapy WIG arkusz Chojnice.

Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Załączniki
Wycinek z mapy WIG z wyraźnie widocznym po prawej stronie częściowym przebiegiem łącznicy
Wycinek z mapy WIG z wyraźnie widocznym po prawej stronie częściowym przebiegiem łącznicy
Wycinek z archiwalnej mapy WIG z zaznaczonym prawdopodobnym przebiegiem łącznicy
Wycinek z archiwalnej mapy WIG z zaznaczonym prawdopodobnym przebiegiem łącznicy
Nasyp dawnej łącznicy tuż za obiektem 2 w kierunku obiektu nr 3
Nasyp dawnej łącznicy tuż za obiektem 2 w kierunku obiektu nr 3
Obiekt nr 2 widziany od strony południowej
Obiekt nr 2 widziany od strony południowej
Widok na obiekt nr 2 od strony zachodniej w kierunku obiektu nr 3
Widok na obiekt nr 2 od strony zachodniej w kierunku obiektu nr 3
Widok na prawy przyczółek obiektu nr 2 w kierunku obiektu nr 3
Widok na prawy przyczółek obiektu nr 2 w kierunku obiektu nr 3
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

Linia kolejowa od strony Silna "wchodzi" na stację Chojnice prawie w 1/4 jej długości. Gdyby wybudowano to nowe "wejście" to wchodziłaby po ludzku (lub jak kto woli - jak Pan Bóg przykzał). Ale budowy nie ukończono, a obecny ruch w kierunku Silna tego nie wymaga. I jest tak, jak widać na załączonych powyżej fotkach.
L.L.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Patrząc na stan przyczółków i stopień ich obrośnięcia przez mech i porosty - pochodzą sprzed 1920 r. Żelbet sugeruje budowę gdzieś po 1910 r. Przypuszczalnie miało być to nowe wyprowadzenie linii z Chojnic, ale budowę porzucono. Pewnie w 1918 r. I wojna skończyła się równie niespodziewanie jak zaczęła. Jest to jeszcze jedna inwestycja, którą wyprzedził zupełnie niespodziewany rozwój wypadków. Kolejny dowód na to, że przyszłość miała i ma nieprzewidywalny scenariusz...
Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

lyck pisze:.... przyszłość miała i ma nieprzewidywalny scenariusz...
... bo historia czasem płata takie figle :)

A co do dat - rzeczywiście tak było; tamte czasy.
L.L.
Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: KSICHU »

Leszek Lewiński pisze:Linia kolejowa od strony Silna "wchodzi" na stację Chojnice prawie w 1/4 jej długości.
Swoją drogą to dosyć dziwne, że linia kolejowa w kierunku Silna została wyprowadzona ze stacji w ten sposób. Czyżby oznaczało to, że układ stacji Chojnice został znacznie rozbudowany na początku XX wieku i sposób wyprowadzenia linii w tym kierunku okazał się nieco problematyczny ? Być może miało to miejsce ok. 1902 roku, kiedy zbudowano linię kolejową do Kościerzyny, jako ostatnią linię wychodzącą ze stacji Chojnice?

Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Romek
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 05 kwie 2008, 10:42
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: Romek »

Pierwszy pociąg wjechał do Chojnic 15 listopada 1871 roku z kierunku Piły.
( 15 listopada 1871 ( data otwarcia ) uruchomiono linię Złotów – Chojnice ( Ustawa Parla-mentu Pruskiego z dnia 17.02.1868 – długość odcinka 50,89 km).
Po otwarciu linii Królewskiej Kolei Wschodniej : BERLIN OSTBAHNHOF – STRAUSEBERG – GU-SOW – WERBIG – KUSTRIN – KIETZ ( Krzyż ) – PIŁA – ZLOTÓW – WIERZCHOWO – CHOJNICE – STAROGARD GDAŃSKI – TCZEW – MALBORK – ELBLAG – BRANIEWO – SWETŁOJE – KALININGRAD, rozkład jazdy przewidywał, że z Chojnic do Piły pociągi wyruszały o godzinie 8.01 i 18.06 , natomiast z Piły pociągi odchodziły do Chojnic o godzinie 7.01 i 17.16, rozkładowy czas jazdy pociągu osobowego z Chojnic do Piły trwał 3 godziny i 6 minut.
Najstarszą linią jest odcinek Złotów – Chojnice, otwarta w dniu 15 listopada 1871 r., a dalej odcinek Chojnice – Zblewo, uruchomiony 15 sierpnia 1873r., nieco później bo 1 listopada 1877 r., otwarto odcinek Chojnice – Człuchów.
Inne linie otwarto: Chojnice – Tuchola – Laskowice – 15 sierpnia 1883 r., Nakło – Więcbork – Chojnice 1 października 1894 r., Chojnice – Lipusz 15 lipca 1902.
Wraz z oddaniem do eksploatacji następnych linii kolejowych, wzrostem przewozów i wprowadzaniem do ruchu nowych serii parowozów (dłuższych i cięższych), a tym samym prowadzenia przez nie dłuższych i cięższych pociągów stacja stała się za krótka. W 1904roku podjęto decyzję o wydłużeniu stacji w kierunku północnym o 200 metrów z jednoczesną zmianą wejścia torów linii Laskowice - Chojnice.
Przez stację Chojnice przebiegała droga w poziomie szyn odgałęziająca się od szosy gdańskiej w kierunku na Tucholę ( dzisiejsza ul. Kasztanowa ).
W czasie rozbudowy stacji pobudowano wiadukt kolejowy (użytowany do dnia dzisiejszego ), drogę prowadzącą do Tucholi odgałęziono od szosy gdańskiej około 150 metrów dalej, przeprowadzono pod nowym wiaduktem i ostrym łukiem połączono za torami z istniejącą drogą do Tucholi, zaś przejazd w poziomie szyn zlikwidowano. Za wsią Pawłowo wykonano nasypy, wykopy oraz przyczółki pod wiadukty drogowe i kolejowe dla nowo wytyczonego szlaku Silno – Chojnice, , lecz prac tych nie dokończono. Nie podjęto ich także w okresie międzywojennym ani w czasie II wojny światowej.
Przebudowano dla parowozów istniejącą remizę prostokątną 7-mio kanałową na 7-dem stanowisk z przylegającą do niej wieżą ciśnień, warsztatem, kuźnią, wolno stojącym budynkiem administracyjnym oraz obrotnicą dla parowozów.
Dobudowano do istniejących dwóch segmentów hali, trzeci segment a przed 1914r następne dwa segmenty, pobudowano nową 20-to metrową obrotnicę oraz drugą wieżę wodną. Zamurowano wjazdy na kanał 6 i 7 od strony peronu nr 2, rozjazdy przeniesiono o 250m dalej w kierunku Tczewa i wykonano połączenie toru nr 1 i nr 2 z torami hali parowozowni (tj. kanałem 5, 6 i 7 ). Z wieży wodnej zdemontowano pompy parowe a ich miejscu urządzono małą noclegownię dla drużyn parowozowych oraz szatnię dla pracowników warsztatu. Na terenie stacji pobudowano piękną wieżę wodną, która zasilała w wodę obiekty stacji oraz powstającego obok niej osiedla mieszkalnego.
Wszystkie wieże wodne zostały podłączone do nowej stacji pomp którą pobudowano przed wsią Krojanty.
Stan taki dotrwał do 1942 roku, w którym to rozpoczęto kolejną przebudowę stacji.
Nieznajomość przepisów prowadzi do konfliktów.
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Post autor: Anrep »

Gratulacje.
Ja mam tylko jedno pytanie: czy istniała kiedyś w Chojnicach możliwość przejścia na perony z dwóch stron? (Chodzi mi o przejście istniejące dostępne dla podróżnych, a nie wyłącznie służbowe).
Pozdrawiam
ruszyła maszyna po szynach ospale
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

A kiedy otwarto linię Złotów - Świecie n. Wisłą ?
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

phaedra pisze:A kiedy otwarto linię Złotów - Świecie n. Wisłą ?
Trudno tu mówić o jednej linii. Przez dziesiątki lat były to 2 linie: Złotów-Więcbork-Terespol i Terespol - Świecie. Zjednoczenie w jeden szlak (przynajmniej w rozkładzie) to sprawa powojenna. Gdyby sugerować się datami otwarcia to mamy nawet 3 linie!

1) Terespol - Świecie (Terespol - Schwetz), otwarta 1 września 1888 r.
2) Więcbork - Złotów (Vandsburg - Flatow), 2 października 1906 r.
3) Więcbork - Terespol (Vandsburg - Terespol), 18 czerwca 1909 r.

Jak widać, krótka linia do Świecia ma o aż 18-20 lat dłuższą przeszłość niż pozostałe. Na dodatek najpóźniej zbudowano środkowy fragment Więcbork - Terespol więc trudno tu mówić o jakiejkolwiek ciągłości budowy. Tak duża różnica w wieku oznacza też np. inny styl dworców i cel budowania. Linie z lat 80-ych XIX miały np. bardzo mało wiaduktów w porównaniu do tych z początku XX w. W Świeciu dworzec był barakowy, a dworce w okolicach Więcborka bynajmniej - wszystkie murowane, z nieotynkowanej cegły, z ozdobnymi gzymsami, "szpikulcami" i podobnymi ozdobnikami tamtych czasów. Dzieliła je przepaść do świeckiego baraku. Z dzisiejszego (nieco stronniczego) punktu widzenia były to obiekty eleganckie i zaprojektowane z większą znajomością rzeczy niż projekty wielu współczesnych architektów. Cenzurkę wystawia ich całkiem niezły stan zewnętrzny mimo zaawansowanego wieku (100 i więcej lat). Wątpię by współczesne domy były w stanie wytrzymać tyle dziesięcioleci i ciągle przyzwoicie wyglądać...

Dla porównania, stacja Sośno 90-100 lat temu:
Obrazek
Obrazek
I niedawno:
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... no=galeria
Okna na parterze już zepsuto, ale reszta jeszcze trzyma fason sprzed 100 lat.
ODPOWIEDZ