Kwidzyn

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

Bodek pisze:
Bernard pisze:(...) na stacji Rytel znajdują się dwa budynki stacyjne, jeden obok drugiego. Ten pierwszy miał być rozbierany w związku z budową 2 dodatkowych torów. Zrządzeniem losu obydwa budynki stoją do dziś.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w Gutowcu, gdzie również istnieją dwa budynki, przy czym tylko ten starszy nieprzerwanie pełni funkcję "dworca".
Bodek, a czasami w Gutowcu nie pozostał już tylko ten "nowy" :?:
Porównanie: Gutowiec i "nowy" Rytel
Pozdrawiam
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Janek pisze:
Bodek pisze:
Bernard pisze:(...) na stacji Rytel znajdują się dwa budynki stacyjne, jeden obok drugiego. Ten pierwszy miał być rozbierany w związku z budową 2 dodatkowych torów. Zrządzeniem losu obydwa budynki stoją do dziś.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w Gutowcu, gdzie również istnieją dwa budynki, przy czym tylko ten starszy nieprzerwanie pełni funkcję "dworca".
Bodek, a czasami w Gutowcu nie pozostał już tylko ten "nowy" :?:
Porównanie: Gutowiec i "nowy" Rytel
Podobieństwo faktycznie uderzające, więc głowy nie daję, ale tak mi się utarło w pamięci. No chyba, że mylę tę sytuację właśnie z Rytlem... Mam nadzieję, że nie.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Janek pisze:
Bodek pisze:
Bernard pisze:(...) na stacji Rytel znajdują się dwa budynki stacyjne, jeden obok drugiego. Ten pierwszy miał być rozbierany w związku z budową 2 dodatkowych torów. Zrządzeniem losu obydwa budynki stoją do dziś.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w Gutowcu, gdzie również istnieją dwa budynki, przy czym tylko ten starszy nieprzerwanie pełni funkcję "dworca".
Bodek, a czasami w Gutowcu nie pozostał już tylko ten "nowy" :?:
Porównanie: Gutowiec i "nowy" Rytel
Zajrzałem do swoich notatek (parę lat temu przeglądałem w Archiwum W Gdyni zachowane plany przebudowy odcinka Chojnice - Czersk) i pod sygnaturą 1081,2/4638 widnieje: Gem. (Gemarkung) Guttowitz / Forst Ciβ Revier Czersk, Blatt 5 Klappe 4, km: 349,8-351,0 - Bahnhof Guttowitz / ex Haltestelle, zmiany zatwierdzone Ministra Robót Publicznych 20 czerwca 1918 r.
(ciekawostki: plan budowy nowego dworca bliżej Chojnic, stary ma zostać rozebrany z uwagi na to, że koliduje z budową stacji)
Ogólnie projekt budowy 3- i 4-go toru na tym odcinku został przygotowany przez dyrekcję W Gdańsku w czerwcu 1915 r. zaś Minister Robót Publicznych zatwierdził go 8 lipca 1916.

P.S. Z kolei pod sygnaturą 1081,2/4623 znajdziemy plan z nowym wprowadzeniem linii z Laskowic Pomorskich na stację Chojnice.
Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: KSICHU »

feyg pisze:P.S. Z kolei pod sygnaturą 1081,2/4623 znajdziemy plan z nowym wprowadzeniem linii z Laskowic Pomorskich na stację Chojnice.
Czy posiadasz może kserokopię tego planu w twoim zbiorze ? :smile:

Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Niestety ciężko skopiować wszystko, na pewno odwiedzę Archiwum podczas urlopu planowanego na drugą połowę kwietnia. :wink:
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Dzięki wsparciu z zaprzyjaźnionego forum lokalnego http://forum.e-kwidzyn.pl (dziękuję Budslavski), jeden z kwidzyńskich filokartystów udostępnił skan ultrarzadkiej pocztówki z pierwszym dworcem w Kwidzynie:

Obrazek

Ano jak widać stał sobie dworzec "barakowy" o nietypowej, 3-częściowej bryle. Zwraca uwagę bardzo duży magazyn za wagonem. W pierwszej chwili sądziłem że istnieje on do dziś, ale porównując układ okien, drzwi, kominów to zupełnie inny budynek. Najciekawsza jest jednak lokalizacja starego dworca i podpis na pocztówce. Wygląda na to, że feyg miał po części rację. "Barak" stoi ciut przesunięty na południe względem obecnego dworca - odniesieniem jest hotel w tle. Środek obecnego dworca pokrywa się mniej więcej z wagonem. Widać bliżniacze wieże. Nie jest jasne czy po lewej istnieje budynek kolejowy - ten z literką k na planie z 1921 r. :

Obrazek

Oczywiście na obu planach powyżej zaznaczono już nowy dworzec (czerwień), a więc NIE ten z pocztówki. Ręczny dopisek głosi: Sommer 1900. Die Gleise wurden umgebaut. czyli: Lato 1900. Tory zostały przebudowane. Jest to potwierdzenie faktu przebudowy stacji, a pośrednio też budowy nowego dworca w roku 1900. Zdjęcie jest gdzieś z 1898-99 r. Stacja była wtedy znacznie węższa i mogła nie sięgać poza widoczne tory (po szerokości).
Awatar użytkownika
Stacja Krzepielów
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Stacja Krzepielów »

I jeszcze ciekawostka z linii nr 218 sprzed dziewięciu lat:
Załączniki
kwidzyn1.jpg
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
nowmir
Osobowy
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2006, 08:31
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: nowmir »

Zdarzenie miało miejsce w lipcu, a nie w maju. Drugi tor nie został odbudowany, gdyż w tym czasie na Kwidzyn-Prabuty planowano zawieszemie pociągów osobowych (nastąpiło to 1.02.2000).
Awatar użytkownika
ArTuR
Przyspieszony
Posty: 79
Rejestracja: 18 wrz 2005, 23:32
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: ArTuR »

Tory podmyło w maju. Pierwsza informacja o tym zdarzeniu pochodzi z 21 maja 1999r. Chyba, że osobom wypowiadającym się w temacie poniżej chodziło o jeszcze inne podmycie.


http://groups.google.pl/group/pl.misc.k ... d9dc1f8e11
nowmir
Osobowy
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2006, 08:31
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: nowmir »

Jednak to zdarzenie miało miejsce w maju i nie było to podmycie, lecz osuwisko. Południowa część posadowionego na bagnie nasypu zapadła się wtedy około 2,5 m. Po analizie pobranych z odwiertów próbek, w lipcu opracowano plan odbudowy. Ruch pociągów wznowiono w połowie sierpnia, ale tylko po torze nr.1. Tor nr.2 jest jakiś pechowy. Pospiesznie ułożony w 1915/16, rozebrany w 1945, ponownie odbudowany w 1981-83 z materiałow staroużytecznych, od 1999 jest nieczynny a jego los niepewny.

Informacja o lipcu pochodzi z magazynu "Koleje Małe i Duże 2/2002", oraz moich wspomnień z wakacji.
P.S. W necie można znaleźć kilka zdjęć z objazdów Prabuty-Kwidzyn via Malbork. Wszystkie zostały zrobione w lipcu.
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... ge_id=5289
Załączniki
ST43-344 Rakowiec-Licze (poc. z Kwidzyna do Prabut) 15.10.2006.jpg
Rakowiec - widok na bagno oraz południową część nasypu.
Rakowiec - widok na bagno oraz południową część nasypu.
Łukasz Jamroz
Pospieszny
Posty: 161
Rejestracja: 11 gru 2007, 15:45
Lokalizacja: Malbork

Post autor: Łukasz Jamroz »

A ja mam pytanie - dlaczego na linii Prabuty - Kwidzyn, na czynnym torze szlakowa wynosi na znacznej długości 40, mimo że stan toru wygląda na dośc dobry. I dlaczego na linii jest taka przeplatanka- 70,40,70,40,70 - dlaczego nie są to ograniczenia, a prędkości szlakowe?
Awatar użytkownika
ArTuR
Przyspieszony
Posty: 79
Rejestracja: 18 wrz 2005, 23:32
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: ArTuR »

Na tej linii jest taka zależność. Gdzie są podkłady BS65 tzw. "Zemsta Honeckera" tam jest vmax=40km/h. Tam gdzie ich nie ma jest 70. Tor na całej trasie jest bezstykowy.
nowmir
Osobowy
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2006, 08:31
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: nowmir »

ODPOWIEDZ