Międzynarodowe połączenia kolejowe w Olsztynie
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Międzynarodowe połączenia kolejowe w Olsztynie
Czy kiedykolwiek kursował pociąg z Olsztyna do Odessy?Słyszałem,że taki pociąg jeździł jeszcze po drugiej wojnie światowej,ale chyba z Ełku?!
Ostatnio zmieniony 03 sty 2016, 14:49 przez Sebastian, łącznie zmieniany 2 razy.
A jakie w ogóle pamiętacie połączenia międzynarodowe Olsztyna? Czy oprócz:
1)popspiesznego w rozkładzie 1989/90 Olsztyn Główny - Berlin Lichtenberg, o przedziwnej trasie przez Ilawę, Toruń, Bydgoszcz, Wierzchucin, Chojnice, Szczecienk, Runowo Pomorskie, Szczecin;
2) pospiesznego MARE BALTICUM Ełk - Mikołajki - Olsztyn - Elbląg - Gdynia - Koszalin - Szczecin - Berlin;
3) popsiesznego Grodno - Biełystok - Ełk - Korsze - Olsztyn - Elblag - Gdynia;
były w historii olsztynskiego węzła jeszcze jakieś połączenia sięgające poza granice naszego kraju????
1)popspiesznego w rozkładzie 1989/90 Olsztyn Główny - Berlin Lichtenberg, o przedziwnej trasie przez Ilawę, Toruń, Bydgoszcz, Wierzchucin, Chojnice, Szczecienk, Runowo Pomorskie, Szczecin;
2) pospiesznego MARE BALTICUM Ełk - Mikołajki - Olsztyn - Elbląg - Gdynia - Koszalin - Szczecin - Berlin;
3) popsiesznego Grodno - Biełystok - Ełk - Korsze - Olsztyn - Elblag - Gdynia;
były w historii olsztynskiego węzła jeszcze jakieś połączenia sięgające poza granice naszego kraju????
Trudno tu jednoznacznie powiedzieć,ale te wagony,które jechały właśnie nie wiem czy z Ełku,czy z Olsztyna były gdzieś w trasie doczepiane do innego pociągu.A może funkcjonowało połączenie Kaliningrad-Odessa?Obecnie funkcjonują bezpośrednie połączenia kolejowe Kaliningradu z: Berlinem i Gdynią, Adlerem, Brześciem nad Bugiem, Charkowem, Czeliabińskiem, Homlem, Kijowem, Moskwą, Murmańskiem, Odessą, Symferopolem, Sankt Petersburgiem, większość przez Wilno i Mińsk.W tamtych czasach było ich na pewno więcej i jest to możliwe,że Mazury miały połączenie z Odessą.daniel pisze:A jakie w ogóle pamiętacie połączenia międzynarodowe Olsztyna? Czy oprócz:
1)popspiesznego w rozkładzie 1989/90 Olsztyn Główny - Berlin Lichtenberg, o przedziwnej trasie przez Ilawę, Toruń, Bydgoszcz, Wierzchucin, Chojnice, Szczecienk, Runowo Pomorskie, Szczecin;
2) pospiesznego MARE BALTICUM Ełk - Mikołajki - Olsztyn - Elbląg - Gdynia - Koszalin - Szczecin - Berlin;
3) popsiesznego Grodno - Biełystok - Ełk - Korsze - Olsztyn - Elblag - Gdynia;
były w historii olsztynskiego węzła jeszcze jakieś połączenia sięgające poza granice naszego kraju????
XxX pisze:a on nie jechał z Kaliningradu ?? a może to jeszcze jakies inne połaczenie.
Pospieszny GEDANIA Kaliningrad - Berlin Lichtenberg jeździł linią nadbałtycką przez Trójmiasto w późniejszym okresie. Poza tym wtedy (89/90) chyba jeszcze przejście Braniewo/Mamonowo nie było czynne dla ruchu pasażerskiego.
Sebastian pisze:Pospieszny Grodno-Gdynia Główna to chyba kursował przez Lapy,Ostrołękę,a nie jak kolega pisze przez Ełk
Przez Ostrołękę pociag ten kursował w rozkładzie 89/90 (w innych okresach nietety nie wiem,gdyż nie posiadam takich danych). Jednak w poźniejszym okresie, pod koniec jego żywota(chyba 1997 rok) przekierowano go przez Korsze.
- Paweł Wagner
- EuroCity
- Posty: 455
- Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
- Kontakt:
W ramach ciekawostki - w rozkładzie jazdy 1994/1995 pociąg Grodno - Gdynia - Grodno kursował wg następującego rozkładu:
Grodno - Gdynia:
Grudno 9:40
Ełk 14:17/14:30
Korsze 15:57/16:09
Olsztyn Gł. 17:09/17:22
Gdynia Gł. 20:45
Gdynia - Grodno:
Gdynia o. 19:25
Olsztyn Gł. 22:57/23:07
Korsze 23:58/0:10
Ełk 1:49/2:24
Grodno 8:12
Grodno - Gdynia:
Grudno 9:40
Ełk 14:17/14:30
Korsze 15:57/16:09
Olsztyn Gł. 17:09/17:22
Gdynia Gł. 20:45
Gdynia - Grodno:
Gdynia o. 19:25
Olsztyn Gł. 22:57/23:07
Korsze 23:58/0:10
Ełk 1:49/2:24
Grodno 8:12
-
- Towos
- Posty: 29
- Rejestracja: 09 sty 2007, 08:53
- Lokalizacja: Gdańsk
W lipcu 1992 jechał już przez Korsze - wiem bo jechałem nim z Giżycka do Gdańska OliwyMaro pisze:... Jeszcze w 1992 roku jeźdźił przez Szczytno, Ostrołękę. Jadąc do Grodna, ze Szczytna wyjeżdżał równo o północy, a w Wielbarku nie zatrzymywał się!
W maju 1992 była zmiana rozkładu i od tego czasu po dziś dzień mam około 14:30 bezpośredni pociąg z Giżycka do Gdańska.
Mam pytanie do Paweł_RN: czy jesteś pewny odjazdu z Ełku o 14:30 i przyjazdu do Korsz o 15:57? Mamy w końcu 99 km, 2 przystanki, krzyżowanie z osobowym Olsztyn-Ełk w Sterławkach Wielkich lub Giżycku no i trochę ograniczeń. Pamiętam wolno przejeżdżany odcinek Ełk-Woszczele no i zwolnienie na "kanałem" łączącym tzw. Mały Dejgun z Tajtami
Kotłów parowych nie ma już na kolei, ale nadal
nie brak ich na statkach
nie brak ich na statkach
- Paweł Wagner
- EuroCity
- Posty: 455
- Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
- Kontakt:
Tak, jestem pewien podanych godzin. W rozkładzie 94/95 kursował jeszcze jeden bezpośredni pociąg na trasie Ełk (- Korsze -) Gdynia, którego czas przejazdu na odcinku Ełk - Korsze jest porównywalny do tego z Grodna i wynosi 1 godz. 37 minut. Mowa o pospiesznym relacji Białystok - Szczecin.
Dla porównania, nawet dzisiaj, "najszybszy" pociąg na rzeczonym odcinku pokonuje go w czasie 1 godz. 38 min. Co ciekawe jest to pociąg osobowy (!) obsługiwany szynobusem. Ale już np. rekordzista POGORIA z Ełku "jedzie" (20 minut postoju w Giżycku) aż 40 minut dłużej od tejże osobówki.
Dla porównania, nawet dzisiaj, "najszybszy" pociąg na rzeczonym odcinku pokonuje go w czasie 1 godz. 38 min. Co ciekawe jest to pociąg osobowy (!) obsługiwany szynobusem. Ale już np. rekordzista POGORIA z Ełku "jedzie" (20 minut postoju w Giżycku) aż 40 minut dłużej od tejże osobówki.
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1139
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Witam,
chciałem odgrzać ten temat, a dokładniej wątek dotyczący pociągu Gdynia - Grodno przez Szczytno, Ostrołękę.
Dodam, że ostatnio umieściłem na Forum listę pociągów zawieszonych od połowy września 1991 r. (klik!) - wśród zawieszonych wymieniono również pociągi grodzieńskie na odcinku Gdynia - Białystok - Gdynia. To potwierdzałoby, że kursował przez Ostrołękę do połowy września 1991 r. w pełnej relacji.
Prośba do osób pamiętających ten pociąg o wyjaśnienie powyższych wątpliwości.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
chciałem odgrzać ten temat, a dokładniej wątek dotyczący pociągu Gdynia - Grodno przez Szczytno, Ostrołękę.
Pociąg ten w rozkładzie jazdy 28.05.1989 - 26.05.1990 kursował jako osobowy, zaś w rozkładzie jazdy 27.05.1990 - 30.05.1992 - jako pospieszny. W aktualizacji rozkładu jazdy 1990/1992, wydanej jako nowa "cegła" 1991/1992 (02.06.1991 - 30.05.1992), pociąg został wykazany już tylko na odcinku Olsztyn - Grodno - Olsztyn, przy czym na odcinku Białystok - Kuźnica jako osobowy. Czy należy traktować to jako błąd w druku, a w praktyce pociąg grodzieński do końca swojego kursowania wyruszał z Trójmiasta i tam docierał?M.Szymański pisze:W lipcu 1992 jechał już przez Korsze - wiem bo jechałem nim z Giżycka do Gdańska OliwyMaro pisze:... Jeszcze w 1992 roku jeźdźił przez Szczytno, Ostrołękę. Jadąc do Grodna, ze Szczytna wyjeżdżał równo o północy, a w Wielbarku nie zatrzymywał się!
Dodam, że ostatnio umieściłem na Forum listę pociągów zawieszonych od połowy września 1991 r. (klik!) - wśród zawieszonych wymieniono również pociągi grodzieńskie na odcinku Gdynia - Białystok - Gdynia. To potwierdzałoby, że kursował przez Ostrołękę do połowy września 1991 r. w pełnej relacji.
Prośba do osób pamiętających ten pociąg o wyjaśnienie powyższych wątpliwości.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski