Linia kolejowa Pruszcz Bagienica - Terespol Pom.

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Linia kolejowa Pruszcz Bagienica - Terespol Pom.

Post autor: KSICHU »

Linia kolejowa Pruszcz Bagienica–Terespol Pom. będzie wykorzystana turystycznie

Linia kolejowa Pruszcz Bagienica – Terespol Pomorski jest niewykorzystywana i dlatego prowadzone będą działania zmierzające do jej przejęcia.
To wnioski ze spotkania wójtów gmin Gostycyn, Lubiewo i Świekatowo z przedstawicielami Zarządu Powiatu Tucholskiego, PKP, działaczami Stowarzyszenia Miłośników Kolei oraz posłem na Sejm Sławomirem Jeneralskim.
Linia nr 240 ma być zagospodarowana i wykorzystywana turystycznie. Podczas spotkania ustalono, że w imieniu wszystkich zainteresowanych gmin przygotowania do przejęcia linii będą prowadziły władze gminy Gostycyn.
Samorządowcy przeprowadzą rozmowy z przedstawicielami Kolei i Ministerstwa Transportu o sposobie przejęcia linii.

© 2000-2006 Copyright by Radio Weekend, www.weekend.petrus.pl

Czy ktoś wie, na czym ma polegać wykorzystanie turystyczne tej linii ? Czyżby ścieżka rowerowa na starotorzu, po demontażu toru ? :sad:


Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Ja bym się w życiu nie zgodził na demontaż torów. Uważam, że jeśli ta była linia ma mieć potencjał turystyczny, to nie na żadne ścieżki rowerowe. Gmina musi z czegoś żyć, więc najsprawiedliwiej byłoby otwarcie tam skansenu, bądź uruchomienie pociagów turystycznych. A pamiętam, jak wielokrotnie jeździłem - tam są przepiękne okolice. Pomysł dobry, jeśli będzie przywrócona kolej. Taki sam pomysł powienien zostać wykorzystany w Więcborku. :grin:
nowmir
Osobowy
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2006, 08:31
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: nowmir »

Rozbieranie torów i budowa w ich miejsce ścieżek rowerowych to głupota. Brak kolei odstrasza inwestorów, a rozjeżdżona przez ciągniki droga (tak zwykle te ścieżki wyglądają) nikogo nie przyciągnie. Mam nadzieję że gminy wykażą się dalekowzrocznościa, a nie chęcią szybkiego zysku. Stacja Pruszcz Bagienica mimo że zaniedbana idealnie nadaje się na jakiś skansen, a okoliczne linie są dośc klimatyczne.
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Najlepiej niech się wypowiedzą w tej kwestii mieszkańcy Gminy. Pewnie wielu bezrobotnych znalazło by pracę przy renowacji tych terenów. Niech kolej wraca tam jak najszybciej. Być może wkrótce dowiemy się czegoś więcej.
Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

Znając polskie realia gminy ze swoimi budżetami (z których trudno pokryć nawet podstawowe wydatki związane np. ze szkolnictwem) NIE SĄ W STANIE przejąć i zarządzać linią kolejową, a co dopiero prowadzić na niej przewozy pasażerskie.
TO KOSZTUJE i to wcale niemało !!
L.L.
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Spotkań różnych mądrali było już kilka :mrgreen: ,w różnych milutkich miejscach.Pogadali sobie od rzeczy.W jednej uczestniczył mój znajomy.Bicie piany+dobre żarełko.Skansen,kolej muzealna,autobus szynowy-wszystko miało być,nawet utopijna wizja parowozu w P.B.,jacyś niemieccy inwestorzy.A drzewka rosną,są już pokaźne,szyny znikają......czyli P.N.
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

A tak swoją drogą, kiedy faktycznie zlikwidowano połączenie na trasie nr 240, pomiędzy Więcborkiem a Pruszczem Bagienicą i Terespolem Pomorskim ? Czy to była data 01 stycznia 1993 roku, 12 grudnia 1992 roku czy 15 grudnia 1993 roku ? Sam już nie wiem... :roll: Czy Stowarzyszenie, o którym mowa wyżej ma jakieś numery telefonów, stronę Internetową, adresy ?
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Dzisiejsza wizja lokalna stacji Pruszcz Bagienica potwierdza postępującą degradację. Zniknęła piękna waga wagonowa, widocznie jakiś dyrektor uznał ją za zbyteczną. W doskonałym stanie technicznym, budynek z blachy falistej pozostał jedynie na fotografiach. Do 100 lat zabrakło kilka miesięcy.
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Czy jest jakaś szansa, że znowu tutaj zagości jakiś pociąg ? Przydałoby się parę aktualnych fotek.
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Leszek Lewiński pisze:Znając polskie realia gminy ze swoimi budżetami (z których trudno pokryć nawet podstawowe wydatki związane np. ze szkolnictwem) NIE SĄ W STANIE przejąć i zarządzać linią kolejową, a co dopiero prowadzić na niej przewozy pasażerskie.
TO KOSZTUJE i to wcale niemało !!
Bardziej opłaca się przejąć linię i sprzedać nawierzchnię na złom......
Gmina Krokowa też miała wielkie równie fantasmagoryczne plany typu połączenie bezpośrednie wagonem motorowym do Warszawy [sic!] a wszyscy wiemy jak się to skończyło.....
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Niestety wszystko co powyżej, to prawda, ale jest jedno "ale".
Gmina Krokowa, podobnie jak niegdyś LKR swoją działalnością wyprzedziły epokę, w której przyszło im tworzyć lokalne koleje. Ówczesne ustawodawstwo nie przewidywało możliwości organizowania "kolei" przez samorządy, nie było także możliwości pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania. Dziś czasy nieco inne i możliwości jakby nieco więcej.
Wracając do tematu, uważam że mimo wszystko jest szansa na powrót pociągów na linii Złotów - Świecie, choć wątpię, aby udało się to na całej jej długości.

Po 1. Jeżeli samorządy lokalne, czyli gminy i powiat(y) zdecydowałyby się przejąć infrastrukturę linii - tak liniową jak i stacyjną, a dziś nic nie stoi na przeszkodzie aby to zrobiły, wówczas jako prawowici właściciele tego majątku mogą zgodnie z prawem w niego inwestować i starać się pozyskać środki zewnętrzne, np. unijne na jego remont. Wyremontowaną linię mogą użyczyć np. spólce PKP PLK w użytkowanie, a spółka udostępniać ją przewoźnikom na ogólnych zasadach lub innych wynegocjowanych z samorządem. Samorząd może też sam stać się zarządcą infrastruktury po uzyskaniu odpowiednich świadectw z UTK i udostępniać ją przewoźnikom na własnych zasadach.

Po 2. Organizatorami kolejowych przewozów regionalnych są samorządy wojewódzkie, które zlecają je wyłonionym w drodze przetargu przewoźnikom oraz je dofinansowują. I tak na prawdę to one decydują o ilości i jakości tych przewozów.
Jeżeli więc lokalni samorządowcy przekonaliby do swoich pomysłów, związanych z przywróceniem ruchu na danej linii samorząd województwa, jest wielce prawdopodobne, że te przewozy zostałyby przywrócone. Tak było w Zach-Pomie z odcinkami Kalisz Pomorski - Stargard Szczec. i Piła - Wałcz, gdzie o przywrócenie pociągów bardzo mocno walczyły gminy Kalisz, Recz i Wałcz oraz powiat wałecki. Trzeba też oddać honor i peelce, że chciała w ogóle wspólpracować i sporo zrobiła, zwłaszcza na pierwszym z wymienionych odcinków. Zgodnie z umowami pomiędzy gminami, a urzędem marszałkowskim przez pierwszy rok gminy te dokładają się finansowo do przewozów.
W najbliższych latach do podobnych reaktywacji dojdzie prawdopodobnie na odcinkach Świdwin - Połczyn Zdrój oraz Kalisz Pom - Złocieniec, gdyż lokalne samorządy o to mocno zabiegają.
W Pomorskim dobry przykład byćmoże da Bytów, który powoli, acz systematycznie próbuje powrócić do "sieci".
Jak widać pozornie niemożliwe, jest jednak możliwe, wymaga jednak odpowiednich ludzi w samorządach, ich sporej determinacji oraz dobrej współpracy i niestety pieniędzy. Te ostatnie są, tylko trzeba nimi odpowiednio zadysponowac.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Wracając do tematu, uważam że mimo wszystko jest szansa na powrót pociągów na linii Złotów - Świecie, choć wątpię, aby udało się to na całej jej długości.
Po co i dla kogo???. W ostatnim okresie kursowania pociągu na odcinku Terespol Pom. -Pr. Bag. były przypadki,że dwu wagonowy skład jeździł tylko :!: z kierownikiem pociągu.
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

O rany, aż tak źle było ? Czy to byłlo gdzieś na początku lat 90? Przecież w końcówce lat 90-tych były jeszcze tłumy....
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Zbigniew Łęgowski pisze:Po co i dla kogo???. W ostatnim okresie kursowania pociągu na odcinku Terespol Pom. -Pr. Bag. były przypadki,że dwu wagonowy skład jeździł tylko :!: z kierownikiem pociągu.
Owszem, tak mogło być, z resztą i dziś takie pociągi się zdarzają, gdy kursują w niesprzyjających ludziom porach.
Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, iż ostatnie lata funkcjonowania tej linii to maksymalna prędkość szlakowa rzędu 40 km/h, likwidacja okolicznych PGR-ów i zakładów przemysłowych po transformacji ustrojowej i w związku z tym duże bezrobocie itp.
Od tego czasu sporo się zmieniło w sferze społecznej, choć oczywiście daleko jeszcze choćby do średniego poziomu europejskiego.
Uruchomienie przewozów na samym odcinku Pruszcz Bagienica - Terespol, czyli kolokwialnie mówiąc z wiochy do wiochy, oczywiście nie miałoby sensu, ale relacja Więcbork - Świecie, a zwłaszcza Złotów - Świecie z pewnością wygenerowałaby przewozy porównywalne np. z linią Czersk - Laskowice. Ale reaktywacja tej linii powinna być przeprowadzona równolegle z przywróceniem ruchu na odcinku Nakło - Chojnice, co jak wiadomo z powodów administracyjnych (różne województwa) będzie trudne.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: KSICHU »

Bodek pisze:Ale reaktywacja tej linii powinna być przeprowadzona równolegle z przywróceniem ruchu na odcinku Nakło - Chojnice, co jak wiadomo z powodów administracyjnych (różne województwa) będzie trudne.
Kiedy zamykano przewozy pasażerskie na linii Nakło - Chojnice w zasadzie mało kto protestował, mimo iż frekwencja nie była najgorsza, więc przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej linii wydaje się być utopią.

Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
ODPOWIEDZ