Orneta - plan stacji z 1925 r. + opisy

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Cezar
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 07 kwie 2009, 15:10
Lokalizacja: Orzysz

Post autor: Cezar »

Jeśli uważnie prześledzisz historię dywizji, to zauważysz jakie zmiany nastąpiły w jej nazewnictwe od momentu powstania do jej końca. Zmiany te dotyczyły również formujących ją oddziałów.
Interesujący nas pułk miał następujące nazwy:

Początek 1943 r.:
SS-Freiwilligen-Regiment 1 (Lett. Legion) - 1 ochotniczy pułk SS Legionu Łotewskiego

22.10.1943 r.:
SS-Freiwilligen-Grenadier-Regiment 32 (lett. Nr.1) - 32 ochotniczy pułk grenadierów SS (1 łotewski)

Wrzesień 1944 r.:
Waffen-Grenadier-Regiment der SS 32 (lett. Nr.3) - 32 pułk grenadierów SS (3 łotewski)
yahya
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 05 lut 2012, 14:34

Loki z szopy w Ornecie (przed i po II w.ś.)

Post autor: yahya »

Czy wiadomo, jakie konkretnie parowozy DRG i PKP (jeśli w ogóle) stacjonowały w szopie w Ornecie przed, w czasie i po II w.ś.?
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Infrastruktura stacji Wormditt XIX/XXw.

Post autor: Robcio »

Witam.

Bardzo cieszę się , że temat o stacji kolejowej w Wormditt wzbudził duże zainteresowanie.
Chciałbym poprosić kolegów o wyrażenie opinii na temat starego dworca barakowego eksploatowanego na przełomie XIX/XXw.
Szczególnie interesuje mnie „wymiarówka” tego dworca.
Wszelkie dane zamieściłem w temacie „Imprezy” z racji tego , że jesteśmy w trakcie budowy makiety właśnie tego dworca.
Intryguje mnie kilka szczegółów takich jak:
1. czy w tym okresie wykorzystywano elektryczność do obsługi infrastruktury stacyjnej? Czy tez opierano się na oświetleniu naftowym? Jeśli było wykorzystywane zasilanie elektryczne , czy stacja miał własne „trafo”?
2. czy wieża ciśnień miała zasilanie elektryczne własnego napędu pomp?
3. czy wykorzystywano system telegrafu?
4. z rzeczy przyziemnych – jak rozwiązano problem szaletów WC?
5. jaka była odległość między torami , no i ile ich mogło być w pierwszej fazie eksploatacji stacji?
6. jak wyglądały perony? Na pocztówkach starych dworców barakowych widać , że praktycznie ich nie było. Ale czy to możliwe?
7. czy na stacjach z końca XIX wieku wykorzystywano jakieś urządzenia przeładunkowe: dźwigi, rampy (oprócz tych przy budynku magazynowym), itp.?

Bardzo prosiłbym o pomoc w temacie. Niezbędne jest to do wykonania jak najwierniejszej repliki dworca i części stacji.

Pozdr.
Stellwerk

Re: Infrastruktura stacji Wormditt XIX/XXw.

Post autor: Stellwerk »

Robcio pisze: 1. czy w tym okresie wykorzystywano elektryczność do obsługi infrastruktury stacyjnej?
Na pewno nie w 19 wieku: Seit 1901 erstrahlte in Wormditt das elektrische Licht
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Na filmie w youtube http://www.youtube.com/watch?v=VjdB2W_sIV8 , w momencie 0:34 jest stara fotografia dworca, której w tym wątku chyba nie widziałem. I jeszcze jedno ujecie, 2:02.
Robcio
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 04 lis 2012, 15:59

Post autor: Robcio »

Dzięki za ciekawe linki no i infomację o elektryfikacji.
W tymże samym źródle doczytałem , że telegraf był przyłączony do kolei w 1884, a system wodociągów z wieżą ciśnień oddano w 1911r. Tylko czy dotyczy to wieży ciśnień? , która stoi za miatstem przy szosie Orneta - Morąg czy też o tą stacyjną? Dla mnie jako laika wieża ciśnień stała na stacji już dużo wcześniej bo pociągi czymś trzeba było napełniać. Określa się , że wody w standardowym parowozie wystarczało na 80 - 100 km. Tak więc pociąg na oparach mógł dojechać na trasie Olsztyn Orneta Olsztyn. Ale chyba nie o to chodziło.
Pozdr.
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Orneta - Dobre Miasto

Post autor: thering25 »

Witajcie,
Gratuluje - bardzo dobrze opracowany temat. Az milo poczytac i pozaglebiac sie w tajemnice.
Mam jednak pytanie, ktore zaczelo mnie nurtowac analizujac mapy satelitarne.
Na szlaku Orneta - Dobre Miasto sa pozostalosci po czyms co na zdjeciach satelitarnych wyglada jak stary przebieg linii. Czy wiecie moze czy to byla (jest) droga czy faktycznie przebieg linii kiedys byl inny. Jesli byl inny, co spowodowalo zmiane przebiegu i kiedy?
Z gory dziekuje za info.
Pozdrawiam
Krzysiek
Załączniki
Zaznaczylem na zolto o co mi dokladniej chodzi.
Zaznaczylem na zolto o co mi dokladniej chodzi.
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Totalna przebudowa, temat był wałkowany - http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?p=2796#2796
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
ODPOWIEDZ