Dworce "barakowe": Gardeja & Świecie Przechowo

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Dworce "barakowe": Gardeja & Świecie Przechowo

Post autor: lyck »

... kiedyś nie odróżniałem ich od PRL-owskich klocków, póki nie skojarzyłem sobie, że te "baraki" są zdecydowanie starsze od ceglanych "wykwitów" pruskiego budownictwa.... Kontynuuje wątek rozpoczęty dworcem w Myślicach, jako że ten typ budownictwa mimo pozornej nietrwałości - jeszcze istnieje.

Gardeja. Jej przeszłość była tu już opisana ( http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 6&start=15 ) więc nie będę się specjalnie rozpisywał. Budynek niepozorny i jak prawie wszystkie "baraki" parterowy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przed wojną część stacji była ogrodzona wysokim płotem, a dokładniej odgrodzono część peronu i drogę do małej poczekalni, którą za 7000 marek rocznie PKP wynajmowały kolejom niemieckim. Stara i chyba też obecna poczekalnia była dostępna tylko dla Polaków. Podobnie było z kasą. Do każdego pociągu do Kwidzyna przyjeżdżał niemiecki kasjer z kufrem biletów i rozkładał ten cały czemadan w poczekalni. Prócz tego na granicy przy Gardeji (~0,5 km na połnoc od dworca) polscy celnicy wydawali tzw. niebieskie karty. Miały one świadczyć o kontroli celnej. Zabierał je specjalnie przysłany niemiecki celnik przed wejściem do pociągu. Oczywiście dla podróżnych idących z pociągu do miasta działało to w drugą stronę. Nic dziwnego, że ten cały ceremoniał szybko zachęcił Niemców do budowy nowego dworca po swojej stronie granicy. Dziś polska poczekalnia jest już lekko zdemolowana:

Obrazek

I jeszcze przypomnienie starej foty:

Obrazek

I pomyśleć, że te zdjęcia dzieli juz ponad 120 lat (!). Niezły wiek jak na barak ;)
Dworzec w Gardeji jest bardzo podobny do tego w Myślicach:

Obrazek

Ogólny plan obu budynków jest prawie identyczny. Główna różnica to przybudówka przy magazynie po prawej - w Gardeji bardzo mała i bez okien.

------------------------------------------------

A teraz barak w wersji mini: Świecie Przechowo. Wybitnie przemysłowy przystanek na krótkiej i ślepej linii bocznej (niem. Stichbahn) Terespol - Świecie:

Obrazek

Obrazek

Oryginalny szalet(?). Po co w nim tyle okien?

Obrazek

Obrazek

Tuż przy przystanku stoi potężny elewator. Podobno największy w Polsce (!). Przy okazji pozdrowienia dla dla dawcy informacji A.N., który miał okazję przy nim pracować ;). W okolicy jest gęsta sieć bocznic, a rozjazd krzyżowy poniżej łączy tor spod elewatora:

Obrazek

pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 16 sty 2007, 21:05 przez lyck, łącznie zmieniany 3 razy.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Fajnie wygląda ten elewator w tle.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
fgk
Towarowy
Posty: 22
Rejestracja: 01 lip 2005, 02:40
Lokalizacja: Liberec

dworce barakowe c.d.

Post autor: fgk »

Witam,
Pozwole sobie dorzucic kilka dworcow barakowych [fot. 7.2003]:

Ryjewo
Obrazek
Obrazek

i Sadlinki:
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Filip
[...] W Berlinie istnieje Towarzystwo mające na celu odzwyczajenie ludzi od trzymania rąk w kieszeniach. [...] Nazywa się bardzo skromnie "Antihändeindentaschenhalterverein"
Gazeta Toruńska nr 227, 2 października 1894 r.
Awatar użytkownika
pzpr
Towarowy
Posty: 16
Rejestracja: 09 sty 2007, 21:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: pzpr »

Dworce typu "barak" występują także na linii Malbork - Małdyty opr. wspomnianych Myslicach także w Dzierzganiu i Waplewie.

Jak jest w kierunku Małdyt, tego jeszcze nie wiem, ale dowiem się, bo traska czeka na zbutowanie :)
Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: KSICHU »

W Sępólnie Krajeńskim na linii Nakło nad Notecią - Chojnice też mamy dworzec "barakowy" :)

Obrazek
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

A w Mroczy?Coś mi majaczy,że był,(jest)?W Sępólnie spędzałem wakacje w 1982 roku i tak wspominkowo oglądalem rewie SN61 i Ty2,stary już jestem :sad:
Awatar użytkownika
pzpr
Towarowy
Posty: 16
Rejestracja: 09 sty 2007, 21:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: pzpr »

Na tej trasie baraki są w Mroczy, Runowie Kraj, Wysokiej Kraj, Sępólnie Kraj.
Stan na czerwiec '06 :)
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Na Warmii też ich było sporo: Gutkowo,Gamerki Wielki,Stawiguda, Gryźliny,Z tych co nie istnieją to Cerkiewnik
mgr inż. Sebastian Marszał
Awatar użytkownika
phaedra
Osobowy
Posty: 64
Rejestracja: 27 mar 2007, 19:55
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phaedra »

Zbigniew Łęgowski pisze:A w Mroczy?Coś mi majaczy,że był,(jest)?W Sępólnie spędzałem wakacje w 1982 roku i tak wspominkowo oglądalem rewie SN61 i Ty2,stary już jestem :sad:
Kiedy ta rewia była? A czy wiadomo cos o rewach z SN-61? :mrgreen: Swoją drogą dworców barakowych jest naprawdę bardzo mało. Najładniejszy z tych wszystkich to ten z Sępólna Krajeńskiego. :smile:
Awatar użytkownika
KSICHU
Przyspieszony
Posty: 84
Rejestracja: 02 sty 2007, 21:39
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: KSICHU »

Kolejny dworzec typu barakowego znajduje się w Drawnie przy nieczynnej linii kolejowej prowadzącej z Grzmiącej do Kostrzyna nad Odrą.

Zdjęcie wykonane zostało przez Wizarda i umieszczone na stronie www.kolej.one.pl


Obrazek

Pozdrawiam

Krzysztof Werner
Dwa do przodu, trzy do tyłu...
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Dworce "barakowe" budowane były na liniach oddawanych do użytku w latach 80-tych i pierwszej połowie lat 90-tych XIX wieku. Potem w ramach modernizacji część z nich musiała ustąpić nowym, większym i bardziej okazałym obiektom. Z reguły dotyczyło to stacji węzłowych (np. Kartuzy, Orneta, Kwidzyn, Skarszewy), zaś w przypadku mniejszych lokalnych stacji służyły do "śmierci technicznej" (okres trwałości budynków wzniesionych w technologii ryglowej to 100 lat zatem zatem powinno ich już nie być :wink: ) a ich funkcje przejmowały pobliskie murowane budynki mieszkalne (np. Stara Piła, Rogiedle, Marynowy itp.)
Przykład murowanego dworca "barakowego" na stacji Żukowo Zachodnie znaleziony na forum Dawny Gdańsk:

http://www.forum.dawnygdansk.pl/viewtop ... &start=225

A tu kilka historycznych dworców ze swoich zbiorów (nie tylko z terenu Warmii i Mazur mam nadzieję że mi wybaczycie :mrgreen: ):
Załączniki
Dworzec w Pakości w okresie okupacji.
Dworzec w Pakości w okresie okupacji.
Ośno, obecnie Mieleszyn stacja styczna kolejki żnińskiej z linią Gniezno - Nakło n. Notecią
Ośno, obecnie Mieleszyn stacja styczna kolejki żnińskiej z linią Gniezno - Nakło n. Notecią
Dworzec w Łasinie na pocztówce przed 1901 rokiem.
Dworzec w Łasinie na pocztówce przed 1901 rokiem.
Stary dworzec w Kornatowie przed 1901 rokiem.
Stary dworzec w Kornatowie przed 1901 rokiem.
Dworzec w Gorzuchowie Chełmińskim - początek XX wieku.
Dworzec w Gorzuchowie Chełmińskim - początek XX wieku.
Dworzec w Myślicach przed 1905 rokiem.
Dworzec w Myślicach przed 1905 rokiem.
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Mam takie techniczne pytanie z racji że na makiecie będę robił domek firmy AUHAGEN nr 11 361 Haltepunkt Bannewitz i zastanawiam się czy na drewnianych dworcach mogła być papa jak pokrycie dachu czy też jakaś blacha a może nawet i miedziana
mgr inż. Sebastian Marszał
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Sebastian Marszał pisze:Mam takie techniczne pytanie z racji że na makiecie będę robił domek firmy AUHAGEN nr 11 361 Haltepunkt Bannewitz i zastanawiam się czy na drewnianych dworcach mogła być papa jak pokrycie dachu czy też jakaś blacha a może nawet i miedziana
Raczej papa, blacha miedziana podwoiłaby wartość budynku :wink:
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Sebastian Marszał pisze:Mam takie techniczne pytanie z racji że na makiecie będę robił domek firmy AUHAGEN nr 11 361 Haltepunkt Bannewitz i zastanawiam się czy na drewnianych dworcach mogła być papa jak pokrycie dachu czy też jakaś blacha a może nawet i miedziana
Tylko papa. Prusacy budowali swoje dworce wedle znormalizowanych planów. Materiały budowlane też były znormalizowane i to ściślej niż same projekty dworców. Te ostatnie miały w końcu wiele mutacji. Budynki kolejowe z XIX w. nosiły piętno pruskiej oszczędności tzn. budowano je możliwie jak najtaniej, z prostą bryłą, ale z materiałów dobrej jakości - dlatego są takie trwałe. Papa jest wbrew pozorom materiałem trwałym, na dodatek tanim i łatwym w konserwacji. Niemcy nie uważają blachy stalowej za materiał nadający się do krycia dachów murowanych budynków. Jest zbyt nietrwała. Tuż po wojnie prawie nie było na terenach poniemieckich budynków murowanych krytych blachą, prócz nielicznych pałaców o wymyślnych dachach. Blacha miedziana była i jest zbyt droga. To materiał na pałace a nie dworce. Jedyna blacha, którą Prusacy stosowali, to blacha falista o małej fali. Ale z niej budowano tylko małe budki, garaże (o dziwo bardzo trwałe, bo ciągle stoi ich sporo) lub otwarte wiaty.
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

lyck pisze:Budynki kolejowe z XIX w. nosiły piętno pruskiej oszczędności tzn. budowano je możliwie jak najtaniej,
.. nie tylko budynki, także mosty np w latach 80-tych XIX wieku nosiły piętno oszczędności. Po upływie zaledwie 20-30 lat okazywało się, ze są zbyt słabe i musiano je wymieniać!!! Najbardziej znana taka operacja miała miejsce w Pieniężnie ale nie ominęło to bocznych linii. W roku 1913 wyniesiono na przykład przęsło nurtowe mostu na Raduni w Rutkach (linia Pruszcz Gdański - Kartuzy).
ODPOWIEDZ