: 08 sie 2007, 17:51
Pozwólcie, abym wtrącił swoje trzy grosze w temacie HUB-a. Otóż w zeszłym roku przeszedłem odcinek od Elzamu do dawnego dworca Elbląg Miasto, w poszukiwaniu reliktów linii. Poniżej przedstawiam co ciekawsze miejsca:
Nasze Forum ma już 19 lat! Tworzą je pasjonaci, kolejarze, samorządowcy, politycy, naukowcy... Jest z kim i o czym porozmawiać. Od lipca 2020 r. wracamy do dyskusji o historii, teraźniejszości i przyszłości dróg szynowych na Warmii, Mazurach i Pomorzu.
https://www.wmtmk.pl/forum/
Na dowód bilet z 9 sierpnia 1957 roku czyli sprzed równo 50 lat:Piotr Janik pisze:W Eisenbahnkurier Spezial 58 napisano, że do 1958 – minimum 8 lat. Pod tekstem podpisał się Herr Wenzel wespół z p. Grzegorzem Kraińskim.Wygląda na to, że ruch osobowy przez miasto po wojnie był stosunkowo krótko.
Z pobieżnej analizy obu pocztówek wynika, że stary dworzec stał dokładnie w osi parowozowni, w odległości mniejszej, niż orientacyjna, mierzona „na oko” długość któregokolwiek z tych dwóch budynków. Natomiast na planie oś nowego dworca jest wyraźnie przesunięta w stosunku do hali parowozowni a odległość mniej więcej równa długości hali. Zakładając, że hala na pocztówce i parowozownia KPEV na planie obserwatora-lycka to ten sam budynek, można wyobrazić sobie budowę nowego dworca na południowy zachód od starego, bez konieczności przedwczesnego psucia czegokolwiek. Pierwotny peron zewnętrzny musiał stać się w którymś momencie za wąski a nowe założenie wymagało odpowiedniej ekspozycji. Stary dworzec zapewne stał mniej więcej tu, gdzie dziś są schody do przejścia podziemnego.feyg pisze: Co do porównania archiwalnego planu stacji w Braniewie ze współczesnym zdjęciem lotniczym, to poza tym na co zwrócił uwagę lyck, zdziwiła mnie lokalizacja "nowego " dworca w Braniewie w miejscu "starego". Wydawałoby się, że norma było że nowy dworzec budowany był obok (raz bliżej, raz dalej) starego, a tu wynika że przez kilka lat na początku XX wieku musiał w Braniewie funkcjonować jakiś "zastępczy" dworzec....
No jasne! przecież na planie z 1905 roku znajduje się już nowy dworzec, co tłumaczyłoby zgodność lokalizacji budynków dworcowych a stary dworzec mógł znajdować się w miejscu zejścia do przejścia podziemnego. A może nowy dworzec zbudowano na zapleczu starego?. Zdjęcie satelitarne tego nie wyklucza!. Stary dworzec z pocztówki stoi znacznie bliżej torów stacyjnych a i szerokość pasa gruntu zajętego przez nie pierwotnie na pewno był mniejsza (chociażby z uwagi na niewielką szerokość starych jednokrawędziowych peronów).Piotr Janik pisze: Z pobieżnej analizy obu pocztówek wynika, że stary dworzec stał dokładnie w osi parowozowni, w odległości mniejszej, niż orientacyjna, mierzona „na oko” długość któregokolwiek z tych dwóch budynków. Natomiast na planie oś nowego dworca jest wyraźnie przesunięta w stosunku do hali parowozowni a odległość mniej więcej równa długości hali. Zakładając, że hala na pocztówce i parowozownia KPEV na planie obserwatora-lycka to ten sam budynek, można wyobrazić sobie budowę nowego dworca na południowy zachód od starego, bez konieczności przedwczesnego psucia czegokolwiek. Pierwotny peron zewnętrzny musiał stać się w którymś momencie za wąski a nowe założenie wymagało odpowiedniej ekspozycji. Stary dworzec zapewne stał mniej więcej tu, gdzie dziś są schody do przejścia podziemnego.
Witam.Czyżby w Braniewie zachował się kolejny obrotowy krążek sprzed ponad 100 lat? Pewnie jak zwykle ma średnicę 16 m...
Elbing Ostbf to główna stacja Elbląg zlokalizowana na Ostbahnie, czyli to samo co Elbing Reichsbf.renekk pisze:A gdzię mógł być Elbing Ostbf?
lyck pisze:Z porównania widoków wyłania się jeszcze ciekawa zagadka. Rzeczka płynie obecnie niedaleko hali. Nijak nie zmieściłyby się dłuższe tory przed bramami hali.