Haffuferbahn-wczoraj i dziś

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

renekk
Towos
Posty: 27
Rejestracja: 19 sty 2007, 00:38

Post autor: renekk »

W odpowiedzi na watpliwości Piotra J. zamieszczam kilka zdjęć z okolicy byłej hali lokomotyw. Jak widać, między halą a Kumielą nie ma miejsca na tor, a tym bardziej dwa. Miejsce na dwa tory jest w tym rejonie na torowisku HUB-a, po drugiej stronie Kumieli; pytanie tylko po co tam dwa tory? Co do starej przeprawy przez Kumielę - nie ma dziś żadnych śladów; być może znajdowała się w miejscu widocznym na zdjęciach "hala1" i "hala2".
Zdjęcie "spod hali" powinno rozwiać wątpliwości lycka co do możliwości wyjścia łukiem z hali, bez konieczności przykrycia płytą koryta Kumieli. Zostało zrobione z bramy najbliższej potokowi.
Z kolei ja mam pewną sugestię: przy ulicy Lotniczej 57/59, tuż przy przejeździe i bezpośrednim sąsiedztwie domniemanego punktu odgałęzienia HUB od kolei państwowej, stoi budynek w zarządzie PKP (zdjęcie "lotnicza57"). Może miał on jakiś związek z HUB? W końcu zarząd linii mieścił się w Elblągu - czy ktoś wie gdzie? Myślę, że na te pytania można będzie odpowiedzieć po przejrzeniu dawnych ksiąg adresowych...
I jeszcze coś na koniec: kilka zdjęć archiwalnych, pochodzących ze świeżo wydanego albumu pt. "Elbląg i elblążanie w fotografii własnej. Lata czterdzieste, lata pięćdziesiąte". Zdjęcia z tego albumu były prezentowane w ubiegłym roku na wystawie w Muzeum Archeologiczno - Historycznym w Elblągu.
Załączniki
Rok 1954. W lewym dolnym rogu widać fragment toru.
Rok 1954. W lewym dolnym rogu widać fragment toru.
Lata pięćdziesiąte. Towos jadący od lub do ul. Ratuszowej.
Lata pięćdziesiąte. Towos jadący od lub do ul. Ratuszowej.
Rok 1953.
Rok 1953.
Lata pięćdziesiąte. Skrzyżowanie z ul. 1 Maja.
Lata pięćdziesiąte. Skrzyżowanie z ul. 1 Maja.
Plac Grunwaldzki, lata pięćdziesiąte. Tuż pod kamienicą w środku zdjęcia widoczny krzyż św. Andrzeja.
Plac Grunwaldzki, lata pięćdziesiąte. Tuż pod kamienicą w środku zdjęcia widoczny krzyż św. Andrzeja.
lotnicza57.jpg
spod hali.jpg
hala2.jpg
hala1.jpg
renekk
Towos
Posty: 27
Rejestracja: 19 sty 2007, 00:38

Post autor: renekk »

I jeszcze coś nt. HUB - znalezione na ebay-u:
Załączniki
akcja.jpg
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

lyck pisze:W Kadynach była do I wojny letnia rezydencja cesarza Wilhelma. Na czas jego przyjazdów stacja (właściwie mijanka) nie była dostepna publicznie. Miejscowa bocznica służyła wyłącznie prywatnym celom kajzera. Pobliska cegielnia, słynna z wyrobu cegły majolikowej (niemcy do dzisiaj kojarzą co to za cegła) też podlegała pod bezpośredni zarząd kajzera. Jego pociąg wyglądał tak:
Obrazek
W październikowym numerze (10/2007) Eisenbahn Kurier-a znalazłem zdjęcie sześcioosiowego wagonu salonki cesarzowej Augusty Viktorii. Został on wyprodukowany w Breslauer Aktiengesellschaft für Eisenbahn-Wagenbau und Maschinenbau Gesellschaft, Breslau w roku 1911, Nr.9 200 299. Dziś fest on eksponatem w "Alsthom Werkmuseum" w Salzgitter w Niemczech
http://www.bvm-berlin.de/streckenlauf/G ... itter.html
P.S. Ech... czy kiedyś doczekamy takiego muzeum w Polsce?
Eli
Towarowy
Posty: 18
Rejestracja: 27 lis 2006, 09:56
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: Eli »

Nie no... wymiękam. Zazdroszczę Wam wiedzy i umiejętności dokopania się do niej... Przez 15 minut czytania tego forum można się dowiedzieć więcej, niż cały rok przeglądając pmk! A ja się jeszcze nie wybrałem żeby porobić zdjęcia elbląskim reliktom. Wstyd... Chyba nie będzie ze mnie archeologa. :oops:

Mam tylko jedno, ale widzę że już to ktoś znalazł. Obrazek
Istnieje kilka podobnych kawałków torów w bruku ale ten jest najbliżej dawnego przebiegu HUB. Reszta to jakieś bocznice chyba niekoniecznie związane z tą koleją. Poza tym widać obrotnicę na terenie dawnej fabryki lokomotyw - najlepiej z okna pociągu.

Wpadła mi niedawno w ręce kronika zakładowa MPK. Zdjęcia są w niej kiepskiej jakości (to tylko kserokopia) i nie dopatrzyłem się na nich niczego kolejowego. Oprócz schematów przebudowy sieci tramwajowej z roku 1968, na których widać przebieg toru.
Obrazek
Obrazek
Ale to raczej nic nie wnosi do dyskusji.
obserwator
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36

Post autor: obserwator »

Witam.
Chciałbym odświeżyć ten temat - bo jest i ku temu powód. Dowiedziałem się i to z dobrze poinformowanych źródeł, że zarówno Prezydent Elbląga jak i Starosta Elbląski planują przerobienie Haffuferbahn na ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ.
Zatem spieszmy się i fotografujmy wszystko co się da - bo niedługo nie będzie już czego.
Pzdr.
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Sam rozumiesz, jak to brzmi. Przede wszystkim niewiarygodnie - ale nie tylko... Czy możesz podać więcej informacji?
Czy Ktokolwiek może to jakoś skomentować?
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

obserwator pisze:Dowiedziałem się i to z dobrze poinformowanych źródeł, że zarówno Prezydent Elbląga jak i Starosta Elbląski planują przerobienie Haffuferbahn na ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ.
Bardzo często się okazuje, że te "dobrze poinformowane źródła" wcale nie są dobrze poinformowane. Dlatego póki co absolutnie nie wierzę w tę nowinę i podobnie jak Piotr oczekuję dokładniejszych informacji.

Swoją drogą, w poniedziałek jechałem tamtędy najprawdziwszym pociągiem. Było ciemno, więc niestety wizualnych wrażeń nadzalewówka tym razem nie dostarczyła. Dostarczyły ich za to dwie Rosjanki, które normalnie chodziły mi między nogami, wygrzebując z każdego zakamarka wagonu wszystko to, czego wcześniej nie znaleźli celnicy. Ba, jedną zgrzewkę "Pall Mali" wyciągnęły mi niemal zza pleców, nie pytając przy tym o zgodę. :)

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
renekk
Towos
Posty: 27
Rejestracja: 19 sty 2007, 00:38

Post autor: renekk »

Póki co, linia jest w zarządzie PLK (w umowie D50) a procedura likwidacyjna nie została wszczęta (to ostatnie sprawdzę, bo ostatnio odszedłem od tych spraw). Tak czy inaczej, do fizycznej likwidacji linii i realizacji pomysłu samorządowych jełopów droga daleka.
Przepraszam za emocjonalny ton wypowiedzi, ale po prostu zatrzęsło mną...

PS. Jak już gdzieś zauważył LL, "ścieżka rowerowa" to ściema. Samorządom zależy jedynie na nieodpłatnym przejęciu gruntu z infrastrukturą i op...leniu nawierzchni na złom...
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Adam Dąbrowski pisze:...wrażeń nadzalewówka tym razem nie dostarczyła. Dostarczyły ich za to dwie Rosjanki, które normalnie chodziły mi między nogami...
Tak... Słyszałem o tym ale nigdy nie doświadczyłem osobiście. Ech, te Rosjanki... Bułgarki nie dorastają im do pięt!
I to jest naprawdę mocny argument przy rozstrzyganiu kwestii: samochodem czy pociągiem :idea: :!:
Freien Strecken für freien Menschen!
renekk
Towos
Posty: 27
Rejestracja: 19 sty 2007, 00:38

Post autor: renekk »

Kilka zdjęć z 1975 roku:
Załączniki
Tolkmicko.jpg
Suchacz.jpg
Ratuszowa.jpg
sąd.jpg
1 Maja.jpg
Plac Grunwaldzki.jpg
Awatar użytkownika
wredziak
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 15 lip 2008, 09:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: wredziak »

Witam wszystkich
Dołączam do grona miłośników koleji nadzalewowej. Jeszcze na początku lat 80tych, przed oddaniem do uzytku nowej trasy kolejowej łączącej Elbląg Zdrój z dworcem głównym, dwrzec przy Zdroju usytuowany był duzo niżej. Był drewnianym po części również murowanym budynkiem, w którym mieściła się kasa dworcowa, telefon, ( który dla większości mieszkańców w tamtych czasach był jedynym kontaktem z bliskimi. Pociagi przyjeżdżające od strony Suchacza zatrzymywały się przy dworcu. Dalej następowała zmiana kierunku jazdy w stronę Fromborka. Pociągi towarowe jeździły jeszcze wtedy przez miasto na dworzec główny. Bedąc rok temu na wycieczce zrobiłem kilka fotek z tego miejsca.
Awatar użytkownika
wredziak
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 15 lip 2008, 09:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: wredziak »

A tak wygląda obecnie budynek dworca Elbląg Zdrój.
Załączniki
1126023852.jpg
1126023879.jpg
Awatar użytkownika
wredziak
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 15 lip 2008, 09:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: wredziak »

Wrzucam jeszcze raz fotki okolic dworca Elbląg Zdrój ( tego historycznego ).
Załączniki
tory prowadzące do zakładów energetycznych. W tle poniemiecki elewator
tory prowadzące do zakładów energetycznych. W tle poniemiecki elewator
widok w kierunku miasta i na zakłady Zamech
widok w kierunku miasta i na zakłady Zamech
widok w kierunku na Suchacz
widok w kierunku na Suchacz
W miejscu zaznaczonym stał kiedyś historyczny budynek dworca Elbląg Zdrój
W miejscu zaznaczonym stał kiedyś historyczny budynek dworca Elbląg Zdrój
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Odnalazłem kilkanaście interesujących dokumentów, tym razem związanych z przywróceniem do ruchu ( po II wojnie światowej ) fragmentu linii 254 - odcinek Braniewo Brama – Braniewo. Z początku chciałem opisać fakty zawarte w dokumentach, jednak po dokładnym ich przeczytaniu zdecydowałem, że lepiej będzie zacytować ciekawsze dokumenty – oddając ich treść ( także i występujące błędy ), stosowany język i zawarte różne informacje - które pominąłbym - a mogące wzbudzać również zainteresowanie.

W dniu 15 listopada 1948 r. Wydział Drogowy DOKP w Gdańsku przesłał do Wydziału Drogowego w Olsztynie pismo o treści:

DOKP Gdańsk, Wydział Drogowy powiadamia, że z dniem 15 listopada b.r. przystępuje do odbudowy zniszczonego mostu w km 47,760 linii Elbląg – Braniewo. Ukończenie tych robót przewiduje się na dzień 30 czerwca 1949 r., uprasza się o równoczesne przygotowanie odcinka Braniewo Brama – Braniewo należącego do Dyrekcji Olsztyńskiej, do ruchu tak, ażeby otwarcie linii Elbląg – Braniewo mogło nastąpić z dniem 1 lipca 1949 r. Ponadto w związku z przeprowadzonymi robotami odbudowy mostu będzie zachodziła konieczność podstawiania wagonów z materiałem na most od strony Braniewa.

Wcześniej, w dniu 10.XI. 1948 r. do DOKP w Gdańsku wpłynęło pismo z Warsztatów Drogowych I kl. Gdańsk w Bydgoszczy ( wykonawcy robót – odbudowy mostu ).

Przy odbudowie mostu pod Braniewem na linii Elbląg – Frombork – Braniewo wskazanym by było część materiałów jak podkłady budowlane, żwir, cement itp. kierować przez stację Braniewo a to celem ułatwienia odbudowy mostu. Od strony Braniewa tor należy do DOKP Olsztyn. Obecnie DZ Braniewo doprowadza do porządku tor celem wyciągnięcia zwalonych na skarpę wagonów, jednakże oświadczył, że po wyciągnięciu wagonów, blachownica na moście o rozpiętości 6 – 7 mtr. między stacją Braniewo a odbudowującym się mostem nad rz. Pasłęka, w km 47,760 zostanie zdjęta i wbudowana na moście obok do bocznicy szerokotorowej Elbląg – Granica Państwa.
Podając powyższe upraszam o interwencję w DOKP Olsztyn o pozostawienie toru od St. Braniewo do mostu w km 47,760 na linii Elbląg – Frombork – Braniewo w stanie zdatnym do użytku.


Tutaj mała uwaga – w pismach przewija się km 47,760. Była to kilometracja niewielkiego mostu obecnie znajdującego w obrębie wjazdu do stacji Braniewo koło przejazdu przy nastawni BR-1. W dalszych dokumentach km tego mostu to 47,999 a obecnie jest to km 47,899.
Podobne zawirowania pojawiają się z kilometracją odbudowywanego zniszczonego mostu nad rzeką Pasłęką – chociaż w pierwszym piśmie błędnie zapisano jego kilometrację. Obecna kilometracja tego mostu to 47,290, chociaż w dokumentacji przewija się km 47,174 i 47,127. Najprawdopodobniej w międzyczasie następowała zmiana kilometracji lub korzystano z różnych dokumentów i stąd różne wartości. Nie udało mi się odnaleźć innych dokumentów które by to potwierdzały.

Obecne zdjęcie mostu nad rzeką Pasłęką ( km 47,290 ) na zdjęciu poniżej.

W dniu 19.I.1949 r. do DOKP w Gdańsku wpłynęło następne pismo z Warsztatów Drogowych I kl. Gdańsk w Bydgoszczy.

W końcu lutego r.b. Kier. Rob. Most. Nr 3 zakończy odbudowę mostu pod Dzierżgoniem. Po zakończeniu mostu pod Dzierżgoniem Kier. Rob. Most. Nr 3 miało być skierowane do odbudowy mostu pod Braniewem, jednakże przy obecnej sytuacji wysłanie Kier. Rob. Most. Nr 3 do Braniewa nie może nastąpić aż do chwili wyjazdu stamtąd Kier. Rob. Most. Nr 1, a to ze względu na rozebranie przez DOKP Olsztyn mostu między St. Braniewo a mostem w km 47,174.
Kier. Rob. Most. Nr 3 zostanie skierowane z Dzieżgonia do stacji Piła na odbudowę mostu w km 86,978.
Odbudowę mostu w między stacją Braniewo a mostem w km 47,174 na linii Elblag – Braniewo i uruchomienie odcinka toru od stacji Braniewo do mostu w km 47,174 jest konieczne dla usprawnienia pracy przy odbudowie mostu.
Dla odbudowy przyczółków od strony Braniewa żwir i cement należałoby kierować przez Braniewo. Transport żwiru względnie betonu przez rzekę znacznie podrożą koszta robót.
Uprasza się o wystąpienie do DOKP Olsztyn o dokonanie odbudowy rozebranego mostu. Z chwilą odbudowy mostu w km 47,174, wspomniany most i tak musi być odbudowany dla uruchomienia linii Elbląg – Braniewo
.


W dniu 29 stycznia 1949 r. wysłano kolejne pismo z Wydziału Drogowego DOKP w Gdańsku do Wydziału Drogowego w Olsztynie

W uzupełnieniu pisma ( powyższego ) powiadamia się, że dnia 15 lutego 1949 r. Wydział Drogowy DOKP Gdańsk podstawi do odbudowy mostu w km 47,760 linii Elbląg – Braniewo dalszy pociąg pogotowia mostowego i to od strony stacji Braniewo.
Ponieważ DOKP – Olsztyn w międzyczasie zdjęła przęsło mostu leżącego między stacją Braniewo a obecnie odbudowującym się mostem nad rzeką Pasłęką, przenosząc je na bocznicę szerokotorową, przez co uniemożliwiła dojazd do odbudowującego się mostu od strony Braniewa DOKP – Gdańsk Wydział Drogowy postanowił po uzgodnieniu z Kierownikiem Działu Podtorza i Mostów DOKP Olsztyn ob. Wiśniewskim, na miejscu zdjętego przez tamtejszą DOKP przęsła wybudować nowe prowizorium mostowe
.


Poniżej fragment planu prowizorycznej konstrukcji mostu - przekrój poprzeczny - wykonanego w 1949 r.

Rok wcześniej w dniu 21.X.1947 r. został dokonany przegląd stanu technicznego zniszczonego mostu nad rzeką Pasłęką. Poniżej treść tego dokumentu datowana na dzień 22.X.1947 r.

Stosownie do polecenia ob. Naczelnika Służby w dniu 21.X.1947 r. zbadałem stan mostu przez rzekę Pasłękę na linii Elbląg – Braniewo pod Braniewem. Most składa się z dwóch przyczółków murowanych z kamieni przyciosanych i cegły, jednej kratownicy stalowej parabolicznej z jazdą dołem o teoretycznej rozpiętości ~ 65 mtr.
Podczas działań wojennych oba przyczółki zostały wysadzone, a kratownica w dwóch miejscach, mianowicie w czwartym i dziesiątym polu przerwana. Kratownica leży w korycie rzeki, przyczym końce kratownicy leżą na zniszczonych przyczółkach. Górne pasy kratownicy całkowicie przerwane. O ile most ten jest przewidziany do odbudowy, to kratownica ta może być naprawiona i użyta. Kratownica ta jest nowszej konstrukcji.
Przy odbudowie mostu należy wykonać następujące roboty:
1) Rozebrać i pomurować przyczółki od fundamentów m3 ~ 200
2) Wyciągnąć kratownicę z rzeki głębokości 2 – 2,5 mtr. ustawić ją na prowizorycznych podporach i naprawić, wymieniając uszkodzone i zniszczone elementy około 6 poprzecznic, 12 podłużnic, 9 zawiatrowań dolnych i górnych na 4-ch palach i połączenie w 4-ch miejscach pasów górnych i dolnych z postawieniem potrzebnych słupów
.


Poniżej szkic zniszczonego mostu - wykonany w 1947 r.

Po zakończeniu robót związanych z odbudową konstrukcji mostu wykonano próbę obciążeniową. Poniżej treść protokółu z tej próby:

Protokół z komisyjnego badania i próbnego obciążenia mostu w km 47,127 linii Elbląg – Frombork – Braniewo.
W dniu 21-ego lipca 1949 roku komisja ………….. dokonała szczegółowych oględzin wyżej podanego nowoodbudowanego mostu przeprowadziła próbne obciążenie mostu przyczym stwierdziła, że most rozp. teor. 63.05 mb. zniszczony podczas działań wojennych został odbudowany przez wykonanie 2-ch przyczółków murowanych z kamieni ciosanych i częściowo z betonu oraz zrekonstruowanie zniszczonej kratownicy.
Roboty wykonane zgodnie z rysunkami odtwarzającymi konstrukcję przed zniszczeniem, usterek nie stwierdzono.
Próbne obciążenie mostu dokonano składem pociągu składającego się z dwóch parowozów ustawionych kominami ku sobie typu TW 1 i 4-ch pełno ładownych wagonów.
Po ustawieniu składu pociągu próbnego w najniekorzystniejszym punkcie mostu i 15 minutowym postoju stwierdzono ugięcie stałe mostu 8 mm co jest mniejsze od 1/5000 rozpiętości teoretycznej.
Ugięcie sprężyste zanotowano 46 mm.
Przy obciążeniu dynamicznym pociąg przejeżdża przez most z szybkością 10, 15, 20 i 35 km/godz. przyczym żadnych szkodliwych odkształceń w konstrukcji nie stwierdzono.
Na podstawie powyższych wyników komisja oddała wymieniony most do eksploatacji. Przez most mogą przejeżdżać parowozy podwójną trakcją przy nacisku na oś 14 ton z szybkością istniejącą dla danej linii t.j. 30 km/godz
.


W uzupełnieniu powyższego ( zgodnie z oddzielnym telegramem ) parowozy - z MO Tczew - były podstawione do stacji Braniewo w dniu próby na godz. 12.00.

Po wykonaniu próby obciążeniowej nadano 2 telegramy służbowe

NR 1052 DNIA 21/07 GODZ. 16.22
WOBEC UKOŃCZENIA ODBUDOWY MOSTU KOLEJOWEGO NAD PASŁĘKĄ W KM 47,127 LINII ELBLĄG – FROMBORK – BRANIEWO, Z DNIEM DWUDZIESTEGO DRUGIEGO LIPCA RB. PRZEDŁUŻA SIĘ RUCH POCIĄGÓW OD PRZYSTANKU OSOBOWEGO /ŁADOWNI/ BRANIEWO BRAMA DO STACJI BRANIEWO /DOKP OLSZTYN/ . RUCH POCIĄGÓW NA NOWOOTWARTYM ODCINKU ODBYWA SIĘ W/G. ROZKŁADU JAZDY WAŻNEGO OD 15 MAJA RB. JAKO PIERWSZY URUCHOMIONY BĘDZIE POC. 5911 Z FROMBORKA. JEDNOCZEŚNIE KASUJE SIĘ PRZEWIDZIANY NA MIJANCE BRANIEWO WSCHÓD POSTÓJ POCIĄGÓW. PRZEPROWADZIĆ ODPOWIEDNIE POPRAWKI W PODRĘCZNIKACH ROZKŁADU JAZDY. PUBLICZNIE POWIADOMIĆ WYWIESZKAMI. SPRAWY TECHNICZNE POJĘCIA RUCHU UJMUJE ZARZADZENIE NR RT.1.-001/7/49 Z DNIA 14/7.49


NR 19 DN 21/7 GODZ. 16.35
N. D. R. T. GDAŃSK
MOST KM 47,127 LINII ELBLĄG BRANIEWO ODBUDOWANY. WYNIK PRÓBY ZADAWALNIAJĄCY. MOST ODDAJE SIĘ DO EKSPLOATACJI. ZOBOWIĄZANIE UCZCZENIA ROCZNICY P.K.W.N WYKONANO.


W uzupełnieniu powyższego dodam, do 22 lipca 1949 r. wykonano tylko prace związane z odbudową przyczółków i montażem konstrukcji, aby zapewnić przejezdność po moście. Po 22 lipca prace były dalej kontynuowane – chodziło o oczyszczenie konstrukcji i miniowanie. Rozpoczęto je 24 lipca i zakończono 22 sierpnia 1949 r. Malowanie mostu – na kolor szary wykonano dopiero we wrześniu 1952 r.
W dokumentacji nie nic na temat odbudowy lub remontu torów – należy wnioskować, że tor albo dużo wcześniej został wyremontowany/ odbudowany lub jego stan nie wymagał dużego zakresu robót. Bardziej prawdopodobne jest to drugie.
Załączniki
Szkic zniszczonego mostu nad rzeką Pasłęką.
Szkic zniszczonego mostu nad rzeką Pasłęką.
Fragment planu prowizorycznej konstrukcji mostu - przekrój poprzeczny.
Fragment planu prowizorycznej konstrukcji mostu - przekrój poprzeczny.
Zdjęcie mostu wykonane we wrześniu 2008 r.
Zdjęcie mostu wykonane we wrześniu 2008 r.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

W uzupełnieniu mojego powyższego postu.
Odnalazłem jeszcze zarządznie ( nr RT-1-001/7/49 ) o którym była mowa w pierwszym z telegramów dotyczących otwarcia odcinka Braniewo Brama - Braniewo. Poniżej treść tego zarzadzenia:

Gdańsk 14.7.1949 r.
Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Gdańsku – Wydział ruchu
Zarządzenie nr RT-1-001/7/49 dotyczące sprawy: Podjęcie ruchu pociągów Braniewo Brama – Braniewo

Wobec ukończenia odbudowy mostu kolejowego nad Pasłęką w km 47,127 na linii Elbląg – Frombork - Braniewo, w dniu 22.7 r.b.
( datę przekreślono i dopisano – który będzie podany osobnym zarządzeniem ), podejmuje się ruch pociągów na przestrzeni Braniewo Brama – Braniewo.

I. Dane techniczne

Długość uruchamianego odcinka wynosi:
a) Od p.o. i ład. Braniewo Brama do granicy DOKP Gdańsk 1,600 km
b) Od granicy DOKP Gdańsk do Braniewa 2,275 km
Razem 3,875 km
Maksymalny nacisk osi na szyny 14 ton jak i na całej linii
Przelotność 7 par pociągów
Dopuszczalna szybkość przez most 20 km na godzinę, jak na odcinku Nadbrzeże – Braniewo ( Elbląg – Nadbrzeże 30 km ).

II. Urządzenia zabezpieczenia ruchu poc.

St. Frombork – bez zmian
P.o. i ład. Braniewo Brama
Tory ładunkowe Nr 2 i 3 zabezpieczone są wykolejnicami WK 1+ (3+), WK 5 + (WK 2 +) (5 +), WK 3 + ( 6 +), WK 4 + (7 +), uzależnionemi ze zwrotnicami. Klucze czynne i zapasowe od tych wykolejnic oraz od zwrotnicy nr 2+ (1+) zaopatrzone są w tabliczki o trwałym napisie i umieszczone są na tablicy kluczowej na stacji opiekuńczej Frombork.
RO Tczew sporządzi odpowiedni regulamin obsługi p.o. i ład. Braniewo Brama, przewidując trzy egzemplarze dla DOKP Olsztyn.
Braniewo Wschód – bocznica nieczynnej cegielni.
Zwrotnice prowadzące na bocznicę nieczynnej cegielni, odgałęziającej się z toru szlakowego w km 46,827 należy zamknąć na głucho w położeniu zasadniczym, a klucz zaopatrzony w tabliczkę o trwałym napisie zdeponować u TC Elbląg.
Pozostające na tej bocznicy z czasu działań wojennych uszkodzone wagony, Służba Mechaniczna usunie, zaś Służba drogowa umieści tam pociąg roboczy Kierownictwa robót mostowych.
Stacja Braniewo (DOKP Olsztyn)
Semafor wjazdowy „A2” ustawiony w odległości 300 m przed wjazdową zwrotnicą nr 8, oraz tarcza ostrzegawcza „To-A” ustawiona w odległości 500 m przed semaforem, sygnałem „S3” wskazywać będzie wjazd na tor nr 1 lub 3.
Semafor wyjazdowy „H2” sygnalizować będzie wyjazd do stacji Frombork z toru nr 1.
Semafor wyjazdowy „G2” sygnalizować będzie wyjazd do stacji Frombork z toru nr 3.
Nastawianie semaforów uzależnione jest ze zwrotnicami.
Szybkość przy wjazdach i wyjazdach bez ograniczeń, ostrzeżeń nie ma.

III. Prowadzenie ruchu pociągów

Dotychczasowe prowadzenie ruchu pociągów od Fromborka do Braniewa Bramy jednym parowozem w myśl § 22 pkt. 2 Przepisów R 1 odwołuje się, a z dniem podjęcia ruchu od Braniewo Bramy do Braniewa, zarządza się prowadzenie ruchu miedzy stacjami Frombork i Braniewo na podstawie telefonicznego porozumienia w myśl § 40 – ( za wyjątkiem pkt. 10 i 11) i § 43 Przepisów R 1.

IV. Otwarcie mostu i podjęcie ruchu

Ruch podjąć należy po uprzednim:
a) dokonaniu próby obciążenia mostu
b) komisyjnym i protokólarnym sprawdzeniu przez przedstawicieli Służby Ruchu, Mechanicznej, Drogowej i Elektrotechnicznej zgodności układu torów, rozjazdów, miejsc ustawienia sygnałów i prawidłowości zabezpieczających ruch pociągów z planami i tablicami kluczowymi ( zależności ).
c) po przeprowadzeniu poprawek i uzupełnień w Regulaminach stacyjnych stacji Braniewo i Frombork.
d) pouczeniu zainteresowanych pracowników
Czynności przewidziane pkt. b), c) i d) wykona dla stacji Frombork i p.o. i ład. Braniewo Brama Komisja DOKP Gdańsk, a dla stacji Braniewo Komisja DOKP Olsztyn.
Dla dokonania próby mostu MO Tczew na żądanie DF Bydgoszcz dostarczy 2 parowozy serii TW 1, które skierowane zostaną do Braniewa przez Bogaczewo.
RS Braniewo uprasza się o dostawienie do tych parowozów 4 wagonów ładownych.
Przed podjęciem ruchu należy usunąć uszkodzone wagony znajdujące się na bocznicy przy moście, a wstawić tam pociąg roboczy.
O podjęciu ruchu na całej linii Elbląg – Braniewo, nada RO Tczew wspólnie z RO Olsztyn telegram w/g adresu niniejszego kartogramu oraz powiadomi miejscową prasę.
Stacja Elbląg i Braniewo w ciągu 14 dni powiadamiać będą drużyny pociągowe rozkazami szczególnymi o podjęciu ruchu między Braniewem Bramą a Braniewem.
DOKP Olsztyn uprasza się o wydanie odnośnych zarządzeń co do wykonania na czas czynności związanych z podjęciem ruchu na odstępie Braniewo Brama – Braniewo w odniesieniu do własnego okręgu.

Z up. Dyrektora Okręgu Kolei Państw.
(-) Inż. Gintyłło

Rozdzielnik:
Do wszystkich RS, DZ, TC na linii Elbląg – Frombork – Braniewo,
RS, DZ Braniewo, TC Bogaczewo, parowozownie w Malborku,
Oddział Ruchowo – Handl., Mechaniczny i Elektrotechniczny w Tczewie i Olsztynie
Oddział Drogowy w Malborku i Ostródzie
Wydziały I, II, III, IV, VII, Biuro Wojskowe i Delegat Sztabu Głównego przy DOKP w Gdańsku i Olsztynie,
DF Bydgoszcz.
ODPOWIEDZ