Podstawa pod semafor?

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Podstawa pod semafor?

Post autor: Marius »

Przeszedłem dzisiaj szlak z Korsz do Skandawy. Wprawdzie sporo jeszcze krzaków i traw, ale było całkiem miło. Pojawiło się przy tym kilka starych i nowych pytań. Jedno z nich związane jest z pokazana na fotografiach podstawą. Na wspomnianej trasie jest ich kilka, m.in. przed Drgoszami i Skandawą. Czyżby były to podstawy pod poniemieckie semafory? Chociaż ten ze zdjęć nie pasuje do postawionej hipotezy - położony jest zbyt daleko od dworca.
Załączniki
2.JPG
1.JPG
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

Witam,
Ja tą zagadkę próbuje rozwiązać już od kilku lat i narazie bez skutku. :) W moich okolicach, na linii 201 Bydgoszcz - Kościerzyna - Gdynia takich budowli jest też dosyć dużo. Pytałem już o to tutaj i na innych forach ale jakoś nikt nie zna odpowiedzi co to jest. Zauważyłem że te fundamenty u mnie znajdują się właśnie w okolicach obecnych semaforów wjazdowych i tarcz ostrzegawczych. Niektóre jednak znajdują się w połowie długości szlaku, pomiędzy dwiema stacjami. Takie fundamenty można też spotkać na linii Chojnice - Piła - Krzyż. Wydaje mi się że rzeczywiście są to fundamenty do jakichś niedoszłych sygnalizatorów, w narożnikach znajdują się nawet wmurowane metalowe śruby mocujące. To "wcięcie" w fundamencie wykonane z jednej strony, miało pewnie służyć do doprowadzenia drutów pędnianych albo przewodów elektrycznych. Poniżej wstawiam zdjęcie takich fundamentów z mojej okolicy.
Załączniki
Zdjęcie014.jpg
P300911_15.32_[01].jpg
P300911_15.53.jpg
Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Post autor: Marius »

Wprawdzie sugerowałem, że może być to podstawa pod semafor, ale, tak jak napisałeś, rozmieszczenie ich wzdłuż szlaku nie zawsze odpowiada miejscu, w którym semafor powinien się znajdować. U mnie od biedy w teorię semaforową wpisać można podstawy z Drogosz i Skandawy - wyjazd w stronę granicy, gdzie podstawa stoi niemalże vis a vis współczesnego semafora. Podstawa ze zdjęć nie pasuje do semafora zupełnie: prawie 2 km przed wjazdem na stację w Skandawie od strony Korsz, bliżej przystanku w Modgarbach, którego za czasów niemieckich nie było.
Przejdę się jeszcze szlakiem do granicy z Rosją, a jak opadną trawy, poszukam ewentualnych innych podstaw na wzdłuż szlaku do Korsz; naniosę na sztabówkę i zobaczę cykliczność występowania. Może to będzie jakaś wskazówka?
ODPOWIEDZ