Strona 5 z 7

: 14 mar 2013, 13:57
autor: Stacja Krzepielów
Pozwolę podpiąć się pod temat i załączyć fotkę z ostatnich tygodni istnienia łącznicy nr 514 Prostyń Bug - Treblinka, która podczas budowy drogi i mostu wyglądała jak "martwa droga" w okolicy Jermakowa :)

: 15 mar 2013, 19:48
autor: laczor
Ciekawe zdjęcia. Teraz linia 514 a raczej nasyp po niej jest porośnięty drzewkami (dosłownie), a po stacji w Treblince nie ma śladu.... http://www.railphoto.info/galeria/displayimage.php?pos=-6140

: 19 mar 2013, 14:52
autor: AAdamq
Moim zdaniem lokalizacja przystanku Narew w obecnej sytuacji była prawdopodobnie w miejscu zaznaczonym na mapie z ZUMI

: 19 mar 2013, 15:59
autor: laczor
Gagarin323 pisze:Na pewno nie. Ten posterunek (stacja lub przystanek) widnieje w rozkładach np. z 1942 i jest położony na 65,3 km dzisiejszej linii nr 29.
A poza tym jak dobrze z tych rozkładów pamiętam, to wszystkie pociągi przejeżdżały przez niego na biegu :?:
Jeśli się nie mylę, to wyklucza sprawę, że mógł być to przystanek osobowy lub stacja do odprawy podróżnych.

: 19 mar 2013, 16:28
autor: AAdamq
lub posterunek graniczny pomiędzy Rosjanami a Niemcami a zaznaczony prostokątem teren odpowiada lokalizacji 65,3km dzisiejszej lini D29

: 19 mar 2013, 17:26
autor: laczor
Skoro jesteśmy przy historii linii 29, zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa. Proszę zerknąć na mapę z 1935 r. http://www.mapywig.org/m/wig100k/P37_S33_ROZAN.jpg . Na szlaku pomiędzy stacjami Pasieki a Goworowo odgałęzia się bocznica szlakowa do...?
No właśnie. W pobliżu przebiegu tejże bocznicy jest miejscowość Czernie, a niżej obok jej zakończenia na mapie widać zaznaczony Folwark Czernie. Czy bocznica prowadziła tam, ze względu na folwark, czy był jakiś inny podmiot zainteresowany poprowadzeniem kolei w tym kierunku.
W 2008 roku latem wybrałem się w te okolice poszukać jakichkolwiek śladów tej bocznicy, czy nasypu ale niestety nic a nic się nie zachowało. W miejscu jej przebiegu są tylko pola uprawne, a lekko na południe od jej dawnego końca mieszczą się dziś stawy hodowlane.
Wokół zakończenia bocznicy jest obszar zaznaczony jako "dół żwirowy, glinianka".
Moja teoria jest taka, że mogło być tam wyrobisko, z którego wydobywano żwir a następnie ładowano na pociąg. Poprowadzenie bocznicy mogło stwarzać możliwość do dalszego transportu tego surowca. Być może w tym wyrobisku? są dzisiejsze stawy położone na terenie znacznie niższym, niż cała....okolica. Ale to tylko moje domysły nie podparte żadnymi dowodami... może ktoś z Was coś wie więcej w tej sprawie.

Pozdrawiam!

: 19 mar 2013, 19:27
autor: Adam Dąbrowski
laczor pisze:Moja teoria jest taka, że mogło być tam wyrobisko, z którego wydobywano żwir a następnie ładowano na pociąg. Poprowadzenie bocznicy mogło stwarzać możliwość do dalszego transportu tego surowca.
Tak na pierwszy (i szybki) rzut oka podpisałbym się pod tą teorią. Wyrobiska bardzo dobrze widać na mapach satelitarnych Google, a na Geoportalu są tam zaznaczone żwirownie.

Pozdr.

AD

: 29 mar 2013, 18:24
autor: laczor
Skoro już wcześniej poruszyliśmy temat przystanku "Narew" na linii 29 Tłuscz-Ostrołęka...
Korzystając z wolnej chwili przeanalizowałem rozkłady które wrzucił księżyc_nad_gieesem, popytałem trochę okolicznych kolejarzy i co na szybko wywnioskowałem.
Przystanek (w 1940 zatrzymują się tam pociągi osobowe, więc Narew rzeczywiście wtedy była przystankiem) mógł powstać w 1940 roku, w rozkładzie z 1939 jaki posiadam za Goworowem nie ma już żadnego innego przystanku, następna jest Ostrołęka.
W rozkładzie z 1940 Narew to 65,0 kilometr, natomiast w rozkładzie o cztery lata nowszym to już 65,3 i wtedy wszystkie pociągi przejeżdżają go na biegu. Już wtedy nie mógł być to więc czynny przystanek osobowy. Po wojnie (1946) nie ma ani przystanku Narew ani Gierwaty. Dzisiejsza stacja Gierwaty wg kilometracji PLK to 66,574 km linii 29.
Oczywiście biorę poprawkę, że w rozkładzie jazdy jest kilometraż taryfowy, także nie sądzę by przystanek/posterunek Narew znajdował się w miejscu zaznaczonym na mapie przez Adamq.

W sprawie przystanku a późniejszej stacji Gierwaty udało mi się ustalić, że od samego początku był to przystanek osobowy, dopiero około 1972-1975 powstała stacja w obecnym kształcie zbudowana przez wojsko. Drewniany budynek nieopodal peronu pełnił kiedyś funkcję dworca, kasy, itp. Przestał pełnić swoją funkcję mniej więcej wtedy kiedy postawiono nową nastawnię mieszczącą także kasę i poczekalnię.
Wnioskując z tego, chyba wypadałoby przyjąć, że Narew to wojenna nazwa dzisiejszej zdegradowanej zresztą stacji Gierwaty. Niestety nie mam póki co kontaktu z kolejarzami którzy byli wtedy czynni i potrafiliby wyjaśnić tę zagadkę, a nawet najstarsi czynni jeszcze kolejarze pochodzący z okolic nic o przystanku "Narew" nie słyszeli.
Błędy w kilometracji taryfowej w dawnych rozkładach jazdy można pominąć porównując zresztą kilometr Pasiek (1940r - 50,2km a 1944r - 49,2km) czy Goworowa (1940r - 57,8 a 1944r - 56,8).

To tak na szybko, jak coś więcej się dowiem to z chęcią dopiszę, lub jeśli ktoś wie więcej to z chęcią dowiem się więcej o historii tego miejsca, a na koniec kilka zdjęć z omawianej stacji która dziś wygląda tak...zdjęcia sprzed 2/3 lat ale wiele się nie zmieniło, może krzaczki są nieco wyższe.

: 30 mar 2013, 10:43
autor: SP45-166
http://www.ruciane-nida.org/kmk/files/gierwaty3_830.jpg
temu zdjęciu warto się przyjrzeć. Na tym torze, dokładnie rok i miesiąc wcześniej mam sfotografowaną jednostkę EN57. Widać ile w 7 miesięcy (po zmianie rozkładu) odzyskała przyroda. Na zamkniętych liniach po kilkunastu latach, np okazałe drzewa koło peronu są tak naprawdę samosiejkami których nie było tam wcześniej

: 30 mar 2013, 11:04
autor: Gagarin323
Wszystko pięknie, gdyby nie wzmianka w rozkładzie z 1912 roku w którym widnieje "stacyja"......Narew.

Jednak czy określenie "stacyja" oznacza naprawdę stację?
Może do tej grupy zaliczano też przystanki osobowe?

Zbadałem późniejszy rozkład z 1919 roku i interesujący nas punkt eksploatacyjny (bo do tej grupy powinno się zaliczyć ten przystanek bądź stację) nie istnieje. Pojawiają się natomiast takie "stacje" jak Dalekie i Przetycz.

: 30 mar 2013, 11:23
autor: laczor
Fakt, to sporo wnosi. To wyklucza moją teorię, że przystanek/punkt Narew powstał w 1940 i że to nazwa wyłącznie wojenna. Reszta może się zgadzać.
Ale zauważmy jeszcze coś ciekawego na linii Ostrołęka - Łapy, pomiędzy Łapami a Wnorami jest "Kruszewo". Sugeruje to dawną nazwę stacji....Sokoły (nieopodal leży miejscowość Kruszewo).

Ciekawią mnie oznaczenia: "T.O", "Pocz". w rozkładzie zapodanym post wyżej.

: 30 mar 2013, 12:39
autor: Stellwerk
laczor pisze:Ciekawią mnie oznaczenia: "T.O", "Pocz". w rozkładzie zapodanym post wyżej.
Zgaduję: pociąg towarowo-osobowy, pocztowy??

: 25 paź 2013, 09:58
autor: laczor
Historia ostrołęckiej infrastruktury kolejowej kończy się z każdą chwilą...w chwili pisania tego posta na szopie trwa rozbiórka całego układu torowego. Czy przetrwa hala i biurowiec? nie wiem, ale chyba to nic dobrego nie wróży. Do kompletnego upadku stacji w Ostrołęce brakuje likwidacji zdawek do Łomży i Grabowa oraz zmniejszenie/zawieszenie ruchu osobowego... zastanawiam się jak długo to wszystko będzie się jeszcze tam trzymać w czasach gdy nic się nie opłaca :sad:

W chwili obecnej nie mam tylko pobieżne informacje, ale w przyszłym tygodniu chyba poświęcę jeden dzień na Ostrołęke, wtedy uzupełnie te przykre doniesienia...

: 25 paź 2013, 11:20
autor: Grzesiek1983
Jeśli chodzi o zdawki do Grabowa to niestety, zgodnie z planami, od połowy grudnia ruch na odcinku Ostrołęka - Grabowo ma zostać zawieszony.

Szczęście w nieszczęściu, że chociaż przewozy w stronę Śniadowa i Łomży nadal będą realizowane. Paradoksalnie od kiedy PKP PLK upubliczniło plany zamknięcia linii, ruch towarowy na liniach 36 i 49 znacznie wzrósł.

: 25 paź 2013, 17:12
autor: laczor
Mimo tego póki co Ostrołęka pozostanie węzłem. Linia w kierunku Małkini jest niezagrożona - biorąc pod uwagę zamknięcie szlaku Tłuszcz - Łochów w dniu 4 listopada. Tego samego dnia po czterech latach ponownie otwarta ma zostać stacja.... Gierwaty - dla zwiększenia przepustowości odcinka Wyszków - Ostrołęka. Ruch towarowy na czas zamknięć zostanie bowiem przerzucony z trasy Warszawa - Tłuszcz - Małkinia - Białystok na odcinek Warszawa - Tłuszcz - Ostrołęka - Ostrów Maz - Małkinia - Białystok...