Historia ostrołęckiej infrastruktury kolejowej

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

ksiezyc
Przyspieszony
Posty: 99
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Post autor: ksiezyc »

Gagarin323 pisze: Jeśli ktoś ma jakieś uwagi do treści mojego opracowania proszę pisać.
Nie chcę Cię zniechęcać więc napiszę, że opracowanie wymaga dopracowania.
Pierwsze dwie daty są moim zdaniem nieprawidłowe.
Ostrołęckie wąskotorówki zaczęły powstawać od sierpnia 1914 r. w związku z tym most na Narwi powstał odpowiednio wcześniej.
Moim zdaniem w wieża wodna istniała wcześniej niż ta drewniana z 1917 r. bo parowozy w 1910 r. z Ostrołęki obsługiwały linie do Łap, Małkini i Pilawy.
I tak dalej i tym podobne.
Zapodawałem na forumowy serwer masą wszelakich kwitów. Wystarczy tylko siąść i przeczytać.
Powodzenia.

Pozdrawiam serdecznie i pracowicie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

SP45-166 pisze:Według schematu jeden z dwóch ceglanych budynków był noclegownią drużyn (chyba ten bez hasła). Drugi z hasłem ma opis (o ile dobrze czytam schemat stacji) "parowozownia 1 klasy" ale pewnie chodzi o jakieś biura. Ostatnio w jego części mieściło się biuro PKP Energetyka.
To samo wynika z moich informacji. W budynku z hasłem były biura parowozowni, natomiast w drugim ceglanym mieszczącym się obok miała być noclegownia i magazyn wyposażenia dla pracowników (umundurowanie itp), a w części pod schodami ponoć kotłownia.
Obecnie "noclegownia" to jeden zapyziały pokój w budynku dworca, opanowany zresztą przez myszy i inne szkodniki....

Mnie nurtuje jeszcze jedna rzecz.
Tuż przy przejeździe kolejowym w km. 71,930 przed samymi rozjazdami stacji Ostrołęka, a niedaleko przed halą wagonowni patrząc od strony Tłuszcza (przy rozgałęzieniu się linii do Tłuszcza i Małkini) jest niski budynek wyglądający na kolejowy. Wydaje mi się, że teraz nie ma on już przeznaczenia kolejowego, Jednak jego lokalizacja przy samych torach sugerują, że kiedyś mógł, a nawet to pewne, że pełnił funkcję kolejową, ale jaką? Może jakieś zaplecze starej wagonowni albo magazyn. Nawet do tego budynku prowadzi jakiś tor.

Dla ułatwienia chodzi mi o tenże budyneczek widoczny na środku mapy. http://www.zumi.pl/,21.59732600000001:5 ... mapie.html
Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 »

O ile dobrze widzę zabrakło koledze bardzo ważnej daty w kalendarium.
7.10.1985, włączenie pod prad 3kV linii do Tłuszcza (dokładniej to odcinka do Wyszkowa, Wyszków-Tłuszcz zelektryfikowano 3 lata wcześniej).
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
Awatar użytkownika
Gagarin323
Osobowy
Posty: 73
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

SP45-166, o kurczę, a miałem zaznaczone to wydarzenie w 50 lat elektryfikacji PKP i niestety nie zapisałem.

ksiezyc, dziękuję za informację. Będę musiał poszperać trochę na forum.
I dowiedzieć się jak to z tą wieżą wodną było. Pan Czesław Parzych mówi że powstała w 1917 roku, ale rozkłady nie kłamią, a parowozy wymagały nawodnienia.

Również interesująca jest pewna informacja że od 1898 do 1945 linia z Ostrołęki do Małkini była dwutorowa i świadczy o tym wiele obiektów infrastruktury na tej trasie.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Może się przyda. Poniżej Rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z 1920 r.
Załączniki
Rozporządzenie MKŻ.jpg
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Gagarin323 pisze:Również interesująca jest pewna informacja że od 1898 do 1945 linia z Ostrołęki do Małkini była dwutorowa i świadczy o tym wiele obiektów infrastruktury na tej trasie.
Na mapie kolejowej z 1920 roku linia jest zaznaczona jako jednotorowa.
Rownież polska sztabówka z 1936 pokazuje tę linie jako jednotorową.
Awatar użytkownika
Gagarin323
Osobowy
Posty: 73
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Stellwerk, w takim razie proszę zajrzeć do "Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce" Zbigniewa Taylora, str.124.

Tu link do wersji elektronicznej tej pozycji:
http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=147&from=FBC
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

No to Ty popatrz na tę mape....

W końcu to Twoje kalendarium, więc Ty wybierasz źródła z których chcesz korzystać.

Obiecuję się więcej nie wtrącać.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Stellwerk pisze:No to Ty popatrz na tę mape....

W końcu to Twoje kalendarium, więc Ty wybierasz źródła z których chcesz korzystać.
Właśnie. W mojej prywatnej hierarchii pierwotny materiał źródłowy (np. mapa czy wiele kwitów udostępnionych przez Księżyca i Bastarda choćby u nas na Forum) stoi zwykle wyżej, niż źródło wtórne (np. książka). Jeśli chodzi o książki - również warto zerkać, na jakich źródłach opierają się zawarte w nich tezy.

W przypadku linii Ostrołęka - Małkinia wierzę mapie. Mapy (np. WIG) to całkiem dobre źródła, należy tylko uwzględnić ich pewną bezwładność chronologiczną (opóźnienie stanu widocznego na mapie w stosunku do faktycznych zmian na gruncie). Mapy broni również obszerne dwutomowe wydawnictwo "Kolejnictwo w polskich przygotowaniach obronnych i kampanii wrześniowej". Linia Ostrołęka - Małkinia widnieje tam jako jednotorowa. Przepustowość prawdopodobnie po 12 pociągów w każdym kierunku (a przykładowo jednotorowa linia Ostrołęka - Chorzele miała 24/24). Przytoczone przez mnie dzieło ma jedną zaletę: opera się głównie na żywym materiale archiwalnym. Oceniam je jako dość żmudne w trawieniu, ale na pewno wartościowe.

Pozdr.

AD
Ostatnio zmieniony 13 lut 2013, 17:58 przez Adam Dąbrowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Aha, no i jeszcze jedno, chyba najbardziej niezawodne z niezawodnych źródeł: archiwalne rozkłady jazdy. :smile: A w nich: krzyżowania i następstwa pociągów, czasy jazdy itp. itd. Nawet nie będąc w posiadaniu innych kwitów można naprawdę dużo dowiedzieć się z nich o układzie torów, punktów eksploatacyjnych i rodzajach pociągów (np. który był osobowym, a który towosem) itd. Rozkładów jazdy w analizie dziejów jakiejkolwiek linii czy węzła pominąć po prostu nie wolno. I także dostępne są już w sieci, głównie dzięki zasługom nieocenionego Księżyca.

Pozdrawiam,

AD
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Gagarin323
Osobowy
Posty: 73
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Hmm. Pozostaje jedno. Zbadać informację o linii Ostrołęka - Małkinia i zamierzam to uczynić w najbliższym czasie. To właśnie dzięki Wam i Waszym opiniom, uwagom oraz dużej wiedzy, postaram się stworzyć bardziej dokładne Kalendarium. Więc Szanowny Stellwerk, proszę się jak najbardziej wtrącać (bo uwagi są jak najbardziej potrzebne).

:grin: :grin: :grin:
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

No więc ci którzy uważają, że mapy należy uwzględnić jako źródła do historii linii kolejowych mogą zechcieć wziąć pod uwagę mapę kolejową opublikowaną w 1918 roku przez kolej Moskiewsko-Kijowsko-Woroneżską
Obrazek

(stan na koniec 1917 roku, granice państw i gubernii z 1914)
Obrazek

Stosowny kawałek jest poniżej Obrazek
co w połaczeniu l legendą
Obrazek pokazuje, że w 1917 roku linia była jednotorowa.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Stellwerk pisze:No więc ci którzy uważają, że mapy należy uwzględnić jako źródła do historii linii kolejowych mogą zechcieć wziąć pod uwagę mapę kolejową opublikowaną w 1918 roku przez kolej Moskiewsko-Kijowsko-Woroneżską

(stan na koniec 1917 roku, granice państw i gubernii z 1914)

Stosowny kawałek jest poniżej [URL=http://imgur.com/fWRerxk]

co w połaczeniu l legendą

pokazuje, że w 1917 roku linia była jednotorowa.
Hmm, czasami życie utrudnia mi brak znajomości rosyjskiego.

A tak swoją drogą: czy Rosjanie o linii z Ostrołęki do Wielbarka zapomnieli? Przecież to już dawno po 1915 roku, a w 1917 śmigały tam planowe i dostępne dla ludności cywilnej pociągi pasażerskie (na całym ciągu Siedlce - Małkinia - Ostrołęka - Wielbark)...

To jak z wiarygodnością tej akurat mapy?

Pozdr.

AD
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

W kwestii linii Ostrołęka - Małkinia. Wiele innych map – miedzy innymi zamieszczane przez ksiezyca w dziale archiwalne rozkłady jazdy – pokazują tą linię jako jednotorową.
Również w przedwojennym czasopiśmie „Inżynier kolejowy” nr 11 z 1928 w artykule „Koleje odziedziczone przez Polskę w b. zaborze rosyjskim” jest tabela z której jednoznacznie wynika, że linia ta była linią jednotorową. Poniżej zdjęcie z tabelą z tego artykułu.
Kolejnym dowodem, choć pośrednim jest rozporządzenie Ministra Komunikacji z 26 marca 1938 r. w sprawie zaszeregowania linii kolejowych, gdzie linia Ostrołęka – Małkinia – Siedlce jest linią drugorzędną. Linie dwutorowe nie były raczej kwalifikowane jako linie drugorzędne.

I można by było na tym zakończyć, gdyby nie jedno ale.

Zamieszczona przeze mnie MAPA SCHEMATYCZNA SIECI KOLEJOWEJ DOKP OLSZTYN z 1958 r. (w dziale Archiwalna Dokumentacja PKP w temacie Sieć kolejowa DOKP Olsztyn) pokazuje również tą linię. Wg. oznaczeń jest to linia wielotorowa, gdzie jeden tor jest rozebrany lub nieczynny.

Pozostaje pytanie, czy mapa ta (sporządzona przez PKP) zawiera prawdziwe dane, czy jest to błąd edytorski lub zła interpretacja inwentaryzacji powojennej. A przypuszczam, że ta mapa lub i inne podobne mogły być źródłem dla książki na którą powołuje się Gagarin323. Oczywiście może być i inna wersja (choć mało prawdopodobna) że drugi tor został dobudowany w czasie II wojny światowej – jako tymczasowy lub dla celów militarnych. Brak mi jednak jakichkolwiek materiałów do potwierdzenia tej wersji.

I jeszcze w kwestii mapy zamieszczonej przez Stellwerka. Popieram wątpliwości Adama Dąbrowskiego w kwestii wiarygodności map. Odcinek Małkinia – Siedlce (na mapie Малкинъ – Съдлесъ) jest oznaczony tutaj jako dwutorowy, tymczasem polskie mapy sieci kolejowej zamieszczone przez ksiezyca np. z 1922 i 1926 r. oraz zamieszczona przeze mnie tabela z 1928 r. pokazują tą linię jako jednotorową. Pomyłka czy dowód na rozbiórkę torów - raczej chyba to pierwsze.
Załączniki
Tabela - Inzynier Kolejowy z 1928 r..JPG
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

bastard pisze:I jeszcze w kwestii mapy zamieszczonej przez Stellwerka[...] Odcinek Małkinia – Siedlce (na mapie Малкинъ – Съдлесъ) jest oznaczony tutaj jako dwutorowy, tymczasem polskie mapy sieci kolejowej zamieszczone przez ksiezyca np. z 1922 i 1926 r. oraz zamieszczona przeze mnie tabela z 1928 r. pokazują tą linię jako jednotorową.
Liczba torów na odcinku Małkinia-Siedlce zależy od tego gdzie oko przyłożyć....
Polska mapa kolejowa z 1920 roku (na którą powołałem się wcześniej bez podania żródła) mówi że tam były dwa tory.
Ta rosyjska mapa (1912) pokazuje całą trasę Ostrołęka-Małkinia-Siedlce jako jednotorową.

Jedno jest pewne: sytuacja nie jest jasna....
ODPOWIEDZ