Olsztyn

Uporządkowany zbiór dokumentów archiwalnych dotyczących sieci kolejowej na Warmii, Mazurach i pozostałych ziemiach byłych Prus Wschodnich;

Moderator: bastard

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Olsztyn

Post autor: bastard »

Na początek zamieszczam plan posterunku odgałęźnego Olsztyn – Sielska.

Tytuł wątku pozostawiam jako Olsztyn – myślę, że pojawią się tutaj z czasem jeszcze inne materiały

Wiele osób szczególnie młodych może nie wiedzieć o istnieniu tego posterunku który miał duże znaczenie w latach 1987-1988.
Do roku 1988 na liniach 353 i 216 był przejazd kolejowy kat. A w km 295,677 ( o ile dobrze pamiętam kilometracje ) przez 3 tory: dwa na szlaku Naterki - Olsztyn i jeden na szlaku Kortowo – Olsztyn ( obecnie Gągławki – Olsztyn ). Z uwagi ma tragiczną katastrofę, która miała miejsce na tym przejeździe w 1985 r. oraz koniczność zlikwidowania gigantycznych czasami korków na tym przejeździe – podjęto decyzję o budowie wiaduktu kolejowego w km 295,755 z przebudową ul. Sielskiej - co rozpoczęło się właśnie w 1987 r. Stosowana wówczas technologia budowy wiaduktów wymagała wykonywania robót bezpośrednio pod torami ( z zastosowaniem konstrukcji odciążających ), a nie było możliwości dłuższego zamknięcia połączeń z Olsztyna do Iławy lub Działdowa. Aby umożliwić budowę wiaduktu podjęto decyzję o budowie tymczasowego posterunku odgałęźnego właśnie w tym miejscu ( nazwa od nazwy ulicy ). Wbudowano pięć rozjazdów i stosowne semafory dzięki czemu można było w tym rejonie przejeżdżać na dowolne kierunki. Dyżurny ruchu z pulpitem nastawczym ( urządzenia przekaźnikowe ) „urzędował” w pomieszczeniu dróżnika przejazdowego. Pomieszczenie to było nieduże, ale jakoś „upchnięto” wszystkie urządzenia. Ciekawostką był fakt, że obok dyżurnego ruchu siedział również dróżnik przejazdowy dalej obsługując przejazd. Wtedy to były inne służby i z uwagi na dużą ilość pociągów oraz duży ruch samochodowy przyjęto takie rozwiązanie.
Tor nr 2 linii 353 był cały czas nieczynny - przerwany w miejscu budowy wiaduktu. Miało to również dobre strony, ponieważ w tym czasie na odcinku od budowanego wiaduktu do stacji Olsztyn Główny wykonano naprawę główną toru – całkowitą wymianę nawierzchni. Również tor ten służył jako tor roboczy po którym dowieziono część materiałów na budowę. Z pozostałych dwóch torów jeden cały czas był zamknięty a ruch pociągów do Działdowa i Iławy na odcinku Olsztyn Główny – przejazd obywał się tylko po jednym torze. Oczywiście były też zamknięcia kilkudziesięciogodzinne również i tego jedynego toru – było to na czas wbudowania przęseł wiaduktu i wtedy wprowadzano zastępczą komunikację autobusową.
Po zakończeniu robót w 1988 r. zlikwidowano przejazd oraz zdemontowano urządzenia, wybudowano rozjazdy i semafory.
W dniu dzisiejszym trudno odnaleźć jakiekolwiek ślady po tym posterunku.
Dołączam też skan schematu pulpitu nastawczego z tego posterunku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Poniżej jedno z nielicznych zdjęć ukazujących ten posterunek. Zdjęcie to zostało wykonane w czasie likwidacji tego posterunku. Za przejazdem ( w kierunku Ostródy ) widać rozjazdy. Układ torowy jest jednak trochę inny niż na zamieszczonych planach. Tutaj dla potrzeb technologicznych dokonano połączenia toru nr 2 ( od strony Olsztyna ) z torem nr 1 – tymczasem na planie jest inaczej: tor nr 1 za przejazdem jest doprowadzony do rozjazdu nr 4 a tor nr 2 jest przerwany przed wiaduktem. Układ prezentowany na zdęciu pokazuje moment likwidacji rozjazdów po zakończeniu robót na konstrukcji torowej wiaduktu. Zlikwidowany jest już rozjazd nr 1 - w torze od linii 216 od strony Kortowa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Likuzy

Post autor: bastard »

Likuzy (lub Olsztyn Likuzy – nazwa rzadziej używana, bardziej w języku potocznym) to mijanka która znajdowała się miedzy Olsztynem Zachodnim a Gutkowem. Praktycznie nie ma o niej informacji, a i mnie też nie udało się nic odnaleźć za wyjątkiem planów.

Brak jest informacji kiedy mijanka ta powstała. Na pewno istniała w 1942 r. ( według niemieckiego planu ) i po wojnie do końca lat 60-tych lub początku 70-tych.

W układzie przed 1945 r. mijanka ta (Likusen) znajdowała się w km 109,232 linii Marienburg (Malbork) - Allenstein (Olsztyn).

Na mijance tej był jeden tor (gł. dodatkowy nr 2 ) o długości 660 m. W układzie przed 1945 r. nie było żeberka ochronnego od strony Olsztyna. Najprawdopodobniej wybudowano je po 1945 r. co wiązało się z wydłużeniem toru nr 2 o ok. 100 m i przebudową głowicy rozjazdowej od strony Olsztyna. Mijanka była wyposażona w semafory i tarcze ostrzegawcze kształtowe - wjazdowe z obu stron. Również przy obu torach (gł. zasadniczy i dodatkowy) były semafory kształtowe wyjazdowe. Na poniższym planie w układzie torowym semafory już usunięto, widoczne są tylko semafory wjadowe na znajdującym się wyżej fragmencie profilu. Jednak w tabeli z lewej strony zachował się pełny opis semaforów z ich lokalizacją.

Przed 1945 r. na mijance była 1 nastawnia, która znajdowała się: w osi mijanki tj. w km 109,232
Po 1945 na mijance tej były już dwie nastawnie (co widoczne jest na załączonym planie schematycznym):
- Dysponująca „Lk” w km 4,040
- Wykonawcza „Lk-1” w km 4,465 – tj. w osi mijanki wg linii Olsztyn - Bogaczewo. Mieściła się ona w budynku nastawni z przed 1945 r.
Mijanka ta służyła raczej dla „krzyżowania” pociągów towarowych. Nigdy nie było tam peronów, więc nie miała znaczenia w ruchu osobowym. Możliwe, że również i „krzyżowały” się pociągi osobowe jednak wg mnie zdarzało się to raczej w przypadkach opóźnień pociągów. Jak było rzeczywiście mogą to spróbować ustalić osoby posiadające stare rozkłady jazdy.

Nie mam danych kiedy mijanka została zamknięta/zlikwidowana. Jednak pamiętam, że w latach 70-tych już nie była używana. Budynek po nastawni „Lk” (a właściwie jego ruiny) stał jeszcze dość długo, jednak ostatecznie został rozebrany wraz z budową wiaduktu na torami ok. 10 lat temu. Nie pamiętam nic związanego z budynkiem „Lk-1”
Również dość długo był fragment toru nr 2 przed i za przejazdem – po ok. 5-10 m. Ostatecznie fragment toru został rozebrany przy naprawie głównej linii w 1987 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Czyli wynika, że posterunek był pomiędzy przejściem na ul. Jeziornej (dokładnie nie istniejącego przejazdu drogowego) a drugim przejściem przy Technikum Ekonomicznym.
mgr inż. Sebastian Marszał
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Nie. Posteunek był dalej - patrząc w kierunku Gutkowa.
Zanaczony na planie przejazd to były przejazd kat. A gdzie ul. Bałtycka przecinała tor (wcześniej tory) na szlaku Olsztyn - Gutkowo. Jako kolejarze nazywaliśmy ten przejazd drugim przejazdem. Pierwszy przejazd był na ul. Jeziornej, trzeci na ul. Wakacyjnej (dzisiaj przechodzącej w Hozjusza) .
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

To by świadczyło dlaczego budynek koszarki przy dawnym przejeździe kolejowym jest spory. Ta koszarka jest wg jednego planu tzn identyczne są na linii nr 221 - odcinek Gutkowo - Pieniężno.
mgr inż. Sebastian Marszał
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Likuzy - srk

Post autor: bastard »

Poniżej pięć planów schematycznych związanych z urządzeniami srk byłej mijanki Likuzy.
Są to:
1. Plan schematyczny urządzeń srk z tablicami zależności i aparatami blokowymi z 1954 r. (poprawki z 1957 r.)
2. Plan kablowy z 1954 r. – stan aktualności na 1961 r.
3. Plan pędniowy z 1954 r. – stan aktualności na 1961 r.
4. Szkic suwaków nastawni „Lk” i „Lk-1” z 1961 r.
5. Tablice zajętości kontaktów z 1954 r. – stan aktualności na 1961 r.
Na planach tych (w oryginale wykonane na kalce technicznej) widać nieduże ślady wydrapania, a tym samym niedużych zmian w urządzeniach srk.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Likuzy - srk - schematy

Post autor: bastard »

Na prośbę jednego z użytkowników forum poniżej zamieszczam 12 schematów elektrycznych związanych z urządzeniami srk mijanki Likuzy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Olsztyn Zachodni

Post autor: bastard »

W uzupełnieniu postu z działu Kolej wczoraj z tematu Wiadukt kolejowy przy dworcu Olsztyn Zachodni zamieszczam przedwojenny plan sytuacyjny Haltepunkt Allenstein Vorstadt (obecnie Olsztyn Zachodni) sporządzony prawdopodobnie w latach 1925-1930.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Stellwerk

Re: Olsztyn Zachodni

Post autor: Stellwerk »

bastard pisze: sporządzony prawdopodobnie w latach 1925-1930.
Nazwa Deutsche Reichsbahngesellschaft widniejąca na tej mapie była używana w latach 1924-1937.
Delibeq
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 09 wrz 2020, 15:37

Re: Olsztyn

Post autor: Delibeq »

Sorry że odświeżam stary temat, ale dopiero teraz się zarejestrowałem. Ktoś tu się zastanawiał kiedy powstała mijanka w Likuzach. Ona już była w 1914 r. https://www.landkartenarchiv.de/tk25c.p ... stein_1914
ODPOWIEDZ