Czerwonka - Lidzbark Warmiński - Sągnity

Uporządkowany zbiór dokumentów archiwalnych dotyczących sieci kolejowej na Warmii, Mazurach i pozostałych ziemiach byłych Prus Wschodnich;

Moderator: bastard

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Czerwonka - Lidzbark Warmiński - Sągnity

Post autor: bastard »

Pierwsza - położona w km 13,504 - stacja Jeziorany. Parę faktów z powojennej historii tej stacji.
Dnia 20 maja 1960 r. od godz. 19.00 stacja została zamknięta dla potrzeb technicznych z uwagi na słaby ruch pociągów i niezupełne wykorzystanie personelu technicznego. Czynności spedycyjne stacja pełniła nadal, obsługiwały ją pociągi zbiorowe. Stacją opiekuńczą była stacja Czerwonka, gdzie były przechowywane klucze.
W dniu 28 maja 1978 r. od godz. 12.00 stacja została ponownie otwarta dla potrzeb techniczno-ruchowych. Nie trwało to jednak długo i ponownie od dnia 12 marca 1990 r. stacja została zamknięta. Dnia 7 grudnia 1999 r. ostatecznie zostały zlikwidowane urządzenia srk – pozostały jedynie zamki na rozjazdach nr 1 i 4 oraz Wk-1. Ostatnie ich sprawdzenie przeprowadzono w 2007 r. po czym linia została przekazana do Zakładu Nieruchomości, gdzie praktycznie oczekuje na fizyczna likwidację.
Poniżej zamieszczam kilka planów z tej stacji:
1. Plan schematyczny z 1951 r. (aktualizacja 2003 r.), jednak większość zlikwidowanej infrastruktury jest widoczna. Plan od strony graficznej nie jest najlepszy, ale wynika to ze złego stanu matrycy z której wykonano odbitkę planu.
2. Plan sytuacyjny z 1952 r.
3. Plan schematyczny urządzeń srk z 1977 r. (aktualizacja 1999 r.) - część zlikwidowanej infrastruktury jest widoczna
4. Plan schematyczny srk – plan pędni z 1977 r. (aktualizacja 1997 r.)
5. Tablica zależności nastawni dysponującej „Jz” z 1977 r. (aktualizacja 1997 r.)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Tolniki Wielkie

Post autor: bastard »

Poniżej plan przystanku osobowego Tolniki Wielkie położonego w km 25,276 sporządzonego w 1952 r. Na planie tym linią przerywaną są zaznaczone dwa zlikwidowane tory z przedwojennego układu.
Plan jest dość nietypowy – w oryginale sporządzony jest na kalce technicznej. Układem graficznym przypomina plany niemieckie – najprawdopodobniej był rysowany na podkładzie z takich planów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Lidzbark Warmiński

Post autor: bastard »

Kolejna stacja to Lidzbark Warmiński – położona w km 37,025.
Stacja zamknięta dla potrzeb techniczno-ruchowych 30.10.1995 r. Spowodowało to zamknięcie nastawni LW-1 oraz ograniczenie etatów dyżurnych ruchu do 2, co wiązało się z okresowym otwieraniem stacji dla potrzeb drogowych oraz prowadzeniem ruchu pociągów. Ostatecznie etaty dyżurnego ruchu zostały zlikwidowane do 1999 r., w którym został złożony wniosek o likwidację urządzeń scentralizowanych. W 2007 przeprowadzono ostatnie sprawdzenie urządzeń srk.
Poniżej zamieszczam plany:
1. Schematyczny – z 1960 r. (aktualizowany w 1989 r.)
2. Plan stacyjny – na 3 arkuszach
3. Plan bocznicy GS Samopomoc Chłopska – datowany na 1968 r.
Najciekawszy jest plan sytuacyjny. Brak w nim daty jego sporządzenia, a z opisów odręcznych wynika, że odbitka była sporządzona w 1957 r. Ukazuje całą stację z przyległą infrastrukturą – np. parowozownią (arkusz nr 2). Ciekawostką się układ na arkuszu nr 1 , gdzie tor w kierunku Sągnit jest jeszcze zakończony żeberkiem. Dalej linia przerywana świadczy najprawdopodobniej o jeszcze nie wykonanej odbudowie toru. Opis przedstawia, że tor biegnie w kierunku Cynty – a więc wg. przedwojennego nazewnictwa. Również opis arkusza (u góry) podaje, że stacja leży w km 88,670 – 90,870 linii Słobity – Orneta - Lidzbark Warmiński – Bartoszyce, co jest niezgodne z kilometracją tej linii na planie. Sprawa związana z kilometracją jest w osobnym temacie w dziale Koleje Wczoraj.
Na arkuszu nr 3 przerywaną linią pokazany jest tor w kierunku stacji Sątopy Samulewo ze znajdującym się jeszcze semaforem wjazdowym.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Lidzbark Warmiński - srk

Post autor: bastard »

W uzupełnieniu poprzedniego postu jescze 4 plany stacji Lidzbark Warmiński związane z urządzeniami srk:
1. Plan schematyczny – sporządzony w 1959 r. ( ostatnie sprawdzenie w 1995 r. )
2. Plan pędni i kabli – sporządzony w 1959 r. ( ostatnie sprawdzenie w 1973 r. )
3. Tablice zależności nastawni LW i LW1 – sporządzony w 1959 r. ( ostatnie sprawdzenie w 1995 r. )
4. Plan urządzeń kluczowych z sygnałami zastępczymi – sporządzony w 1996 r.
Na planach z pkt. 1 i 3 zmiany były zaznaczane poprzez zamalowanie kolorem żółtym – wszystko jednak jest widoczne.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Górowo Iławeckie

Post autor: bastard »

Następna stacja z tej linii to Górowo Iławeckie - położone w km 57,358.
Poniżej 2 plany tej stacji:
1. Plan schematyczny z 1953 r. - na planie tym jest sporo skreśleń kolorem czerwonym, jednak prawie wszystko jest widoczne.
2. Plan sytuacyjny w dwóch częściach z 1956 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Kamińsk - bocznica

Post autor: bastard »

Kolejny plan to plan schematyczny zlikwidowanej bocznicy Kamińsk, odgałęziającej się od toru na szlaku Górowo Iławeckie-Sągnity w km 59,922. Aktualność planu na dzień 12.03.1984 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Górowo Iławeckie - srk

Post autor: bastard »

W uzupełnieniu planów stacji Górowo Iławeckie jeszcze 2 plany związane z urządzeniami srk:
1. Plan urządzeń srk i tablic zależności – sporządzony w 1952 (widać, że był zmieniany) ostania aktualizacja w 2000 r., jednak wiele starszych urządzeń jest widocznych na planie za skreśleniami w kolorze żółtym i czerwonym
2. Plan schematyczny urządzeń srk – po likwidacji stacji i przekwalifikowaniu na punkt ładunkowy. Przekwalifikowanie odbyło się we wrześniu 1995 r., plan jest z 1996 r.

Dodatkowo zamieszczam uproszczony schemat punktu ładunkowego Kanie Iławeckie z 1996 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Sągnity

Post autor: bastard »

Końcowa stacja z tej linii – położona w km 68,586 – to Sągnity. Poniżej 6 planów:
1. Plan schematyczny z 1953 r. – stan aktualności 31.03.1989 r.
2. Plan sytuacyjny (w dwóch częściach) – z 1969 r.
3. Plan sytuacyjny z 1952 r. (sporządzony razem z planami srk)
4. Plan pędni z 1952 r.
5. Plan schematyczny urządzeń srk z tablicą zależności z 1952 r. – poprawkami z 1954 i 1957 r.
6. Plan pędni z 1979 r.
Ciekawe są plany z poz. 3 i 4 (z 1952 r.) ukazujące inna kilometrację niż znamy obecnie – najprawdopodobniej wg. układu przedwojennego. Na planach tych oś stacji jest w km 13,646 i rośnie w kierunku Lidzbarka Warmińskiego. Na planie z poz. 5 gdzie dokonano poprawek w 1954r. i 1957 r. jest już inna (obecnie znana) kilometracja. Zmiana kilometracji nastąpiła więc między 1952 a 1957 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Jeziorany - bocznica

Post autor: bastard »

W uzupełnieniu tematu o stacji Jeziorany – poniżej plan schematyczny bocznicy Olsztyńskich Okręgowych Zakładów Zbożowych PZZ.
Plan jest z 1956 r., a umowa bocznicowa została podpisana w w kwietniu 1957 r., więc prawdopodobnie w 1957 roku została uruchomiona ta bocznica.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ