Forum dyskusyjne WMTMK Olsztyn
Przywróćmy kolei dawną świetność. Zadbajmy o to, żeby na zapomnianych szlakach znów pojawiły się pociągi. Ratujmy niszczejące dworce i koszarki... A przy okazji, powspominajmy i powróżmy... Zapraszamy do dyskusji! Pozdrowienia z Warmii, Mazur i Pomorza!

Kolej wczoraj - Parowozownie jedno i dwustanowiskowe / Nowe Miasto Lubawskie

Przemek - 2004-11-24, 09:03
Temat postu: Parowozownie jedno i dwustanowiskowe / Nowe Miasto Lubawskie
Witam,

mam pytanie do szacownych forumowiczów:
czy ne terenie warmii i mazur spotkaliście sie gdzieś z parowozowniami jedno lub dwustanowiskowymi na planie prostokąta?
Proszę o jakieś wiarygodne info o w/w.

Pozdrawiam
p

Zmieniłem tytuł wątku celem łatwiejszego dotarcia do informacji o Nowym Mieście. Adam

Piotr Janik - 2004-11-24, 10:16

Na pewno w Dlottowen (Fischborn). Dzis tylko w postaci reliktów kanałów rewizyjnych: http://www.stjuchy.kolej....zdlut/spspd.htm

Wskazałbym też Ruciane, ale nie jestem pewien kształtu rzutu, może ktoś zweryfikuje.

CM - 2004-11-24, 13:41
Temat postu: Gehlensburg
Najlepiej zachowana jest szopa-parowozownia w Bialej Piskiej - Gehlensburg'u, a takze mocno przebudowana szopa Gizycku. Ta w Bialej (oficjalnie kretynska nazwa Biala k/PiszU) to jednostanowiskowa szopa na planie prostokata z jednym torem i kanalem oczystkowym w duzym pomieszczeniu, z tylu dwa male pomieszczenia zaplecza. Sciany z plyt zelbetowych, dach drewniany. W latach 70-80 byla wykorzystywana jako garaz dla WM-ki drogowcow, nigdy nie widzialem tam zadnych parowozow. Relacja z tego miejsca oczywiscie KIEDYS na www.stjuchy.kolej.szczecin.pl Jak to bardzo pilne - to prosze podac swoj mail (moj na stronie podanej wyzej przez Piotrka), a wysle Ci fotki z Bialej. Tam juz obecnie nikt nie pilnuje, mozna sobie chodzic bez przeszkod. Sa takze szczatki systemu wodnego (studnia po kranie + piekan wieza wodna Gehlensburg). Klimatyczne miejsce - praktycznie martwa stacja, dwa razy na dzien przejezdza bez zatrzymania SM42 ze zdawka Elk-Pisz-Elk.
Tomek - 2004-11-24, 16:01

Ojej. A ja myślałem, ze to w Białej to już PRL-owskie dzieło. Widać mało się przyglądałem.
CM - 2004-11-24, 19:40
Temat postu: Gehlensburg2
A i owszem - to jest na 99% polska konstrukcja, nigdzie nie pisałem że niemiecka :) Co najwyżej stoi na poniemieckim fundamencie i kanale. Niemiaszki takie parowozownie budowali jako drewniane szopy - w Białej chyba nawet dodatkowo na końcówce w wykopie.
Tomek - 2004-11-24, 20:38

O właśnie. Zawsze zastanawiał mnie ten wykop.
Na pierwszy rzuto oka wygląda jakby tam miała wychodzić jakaś linia.
Nawet gdzieś pamietam widziałem na jakiejś mapie projekt takiej linii. Bo nie sądzę aby robili taki wielki wykop aby postawć szopę. Nie sądzą także, aby chciało się komuś ryć taką dziurę, żeby zrobic tam tor wyciągowy na bocznice.
Czy ktoś wie czy te bocznice w Białej to powojenne dzieło, czy też wczesniejsze?

Tomek - 2004-11-24, 21:13

Przypomniało mi się. Mapa jest na stronie Michała Kaweckiego.

http://www.stjuchy.kolej....pa/jpgd/pn3.jpg

Z tym , że pamiętałem źle. Pomyliłem linię rzekomo wychodząca z Białej z linią Kolno - Grajeow. Ale sami przyznacie z Białej do Szczuczyna rzut beretem.

Przemek - 2004-11-25, 08:59

Hm... troche nieprecyzyjnie postawiłem pytanie. Chodziło mi o konstrukcje niemieckie, ceglane ( nie wojenne ersatze z drewna) . Kostrukcje z PRl to tez nie to o co mi chodzi. W DM do tej pory stoi garaż drogowców który też jest przecież jakąś mutacją szopy. A tak na marginesie to dodam że pewien starszy wiekiem człowiek opowiadał mi ze w Dobrym Mieście była po wojnie duża składnica drewna znajdująca się po drugiej stronie stacji tam gdzie jest teraz warfama, z bocznicą którą obsługiwał mały tędrzak do którego była "remiza". Jak myslicie-starcza fantazja czy fakt historyczny? Na przedwojennym planie miasta jest uproszczony schemat układu torowego który w tym miejscu pokazuje bocznice. A wracając do szopek to jednostanowiskowa szopka była kiedyś w Sępopolu. Małe szopki-remizy były związane z Kleinbahnami, więc może tam trzeba by było ich szukać. Nie wiecie gdzie i czy była szopa dla lini Nowe miasto Lub-Lubawa? To chyba był na początku samorządowy czy prywatny kleinbahn? A moze zawsze był w strukturze KPEV czy DRG?
pt

lyck - 2004-11-25, 18:11

Cytat:
...Nie wiecie gdzie i czy była szopa dla lini Nowe miasto Lub-Lubawa? To chyba był na początku samorządowy czy prywatny kleinbahn? A moze zawsze był w strukturze KPEV czy DRG?


Odcinek Nowe Miasto Lub. - Lubawa, to tak naprawdę 2 zupełnie różne linie: NML - Zajączkowo i Zajączkowo - Lubawa. Dużo starszy jest krótszy, zbudowany w 1884r. przez KPEV, odcinek do Lubawy. W tym samym roku kolej dotarła w Prusach ledwie do Pisza. I widać to po nieźle zachowanej architekturze stacji w Lubawie. Odcinek Zajączkowo - Nowe Miasto Lubawskie Południowe (to jest oficjalna nazwa - niezły koszmarek ;) ) powstał dopiero w 1910r. jako kolej prywatna. Budowę i eksploatację prowadziła berlińska firma Becker & Co. Nie wiem czy firma ta była też właścielem. Niewykluczone, że formalnie był nim powiat. Kolej ta prawdopodobnie przetrwała tylko dzięki ...wybuchowi I wojny. Ww firma utopiła w jej budowie potężne środki, po części dosłownie - nasyp przed Nowym Miastem kilkakrotnie zapadał się w bagnie. Ruch próbowano prowadzić tylko 1 parowozem, 2 wagonami osobowymi i 4(!) towarowymi. Dopiero w 1912 dokupiono drugi parowóz. Przewozy ożywiły się nieco, gdy powstała kopalnia margla wapiennego (rodzaj glinki) w Tyliczkach. Pierwotnie nie było rzadnego połączenia miedzy stacjami NML i NML Południowe (Südbahnhof), więc kolej ta miała styczność z KPEV tylko w Zajączkowie. Jednostanowiskowa szopa mogła istnieć albo w NML Połud. albo w Zajączkowie. Po 1920 linię przejeło PKP, wtedy też zbudowano połączenie miedzy dworcami w NML z mostem na Drwęcy.
Jeszcze jedna ciekawostka.
1-stanowiskowa parowozownia miała powstać w Błąkałach na późniejszej linii Gołdap - Żytkiejmy. Tak miało być wg planów sprzed 1912r. Zakładano wtedy, że powstanie tylko odcinek Botkuny - Błąkały. Są nawet mapki z zaznaczoną przekreśloną szopą.

pozdrawiam
Pio.G.

CM - 2004-11-26, 12:27
Temat postu: Gehlenburg bez S i tajemniczy wykop
Najsamprzód sorki za uporczywe wstawianie "S" do GEHLENBURGA - BIALLEJ (chyba nawyk od Johannisburg?).
Trudno będzie znaleźć coś zachowanego w pierwotnym stanie jednostanowiskowych parowozowni. Zazwyczaj były one drewniane - i wcale nie wojenne. Miały co najwyżej podmurówkę ceglaną. Najczęsciej solidnie je przebudowano (Biala, Giżycko), albo zrównano do fundamentów. Można znaleźć parowozownie wąskotorowe - to już szybciej np. Ryn.
A wracając do Białej i tajemniczego wykopu - to faktycznie zagadka :) Próbowałem tam dokładnie wszystko zlustrować, ale w lecie to ciężka sprawa. Pamiętam tylko z dawnych czasów podwójny wyciąg zakończony dwoma (?) kozłami oporowymi. Teraz torów już tam nie ma i wszystko zarosło gęstymi krzakami. Co ciekawe cały wykop posiadał betonowe studzienki i doskonały drenaż - teraz wszystko się zatkało liśćmi i stoi bagienne jeziorko - co razem z krzakami tworzy "las namorzynowy" ;) nie do przebycia. Faktycznie - wyglądało to jak rozpoczęta budowa odgałęzienia na Szczuczyn, albo i Wielbark czy Ostrołękę (PRL-owskie plany).
Przy okazji zniszczono znajdujący się tu wcześniej wiadukt (?) - jest po północnej stronie zachowany betonowy przyczółek. Może to było coś innego - jakaś platforma "rewizyjna" czy "zsyp" - ale po co na łuku? Trzeba by zajrzeć do old-mapek z M-Blatów - jak wyglądał pierwotny układ stacji.

Pozdrawiam
Cezar

Adam Dąbrowski - 2004-11-26, 14:49

No właśnie, przecież były plany budowy połączenia Biała Piska - Ostrołęka, co poruszone jest między innymi w "Odbudowie kolei polskich" Stanisławy Zamkowskiej (wraz z innymi, podobnymi planami typu Wielbark - Mława). Zawsze myślałem, że skończyło się tylko na zamiarach.

Pozdrawiam!

lyck - 2004-11-26, 19:32

Cytat:
Przy okazji zniszczono znajdujący się tu wcześniej wiadukt (?) - jest po północnej stronie zachowany betonowy przyczółek. Może to było coś innego - jakaś platforma "rewizyjna" czy "zsyp" - ale po co na łuku? Trzeba by zajrzeć do old-mapek z M-Blatów - jak wyglądał pierwotny układ stacji.
...odgrzebałem właściwą mapkę:

...ano był wiadukt z polną drogą. Nie wiem o jakim wykopie mówicie, bo sam go nie kojarze i pewnie nie ma go na tej mapce. Jest za to budynek cegielni z przyległym kominem (Zgl. i kółko z kropką - zdaje mi się, że istnieje), jakiś dół, być może glinianka - obecnie pewnie bagienko (na prawo), tajemnicza Fbr.=fabryka nie wiem czego, z jeszcze bardziej tajemniczą wąskotorówką biegnącą na południe. Jej tor urywa się w polu niecały kilometr przed wsią Bełcząc. Jak zwykle więcej pytań niż odpowiedzi, ale właśnie to lubię w messtischblattach.

Pio.G.

Przemek - 2004-11-26, 19:35

Dziekuje za niezwykle ciekawe informacje dotyczące Nowego Miasta. Nie wiedziłem że odcinek między NMl a NM południe to dzieło międzywojennego PKP. O tym że mogła być to jedna linia z odcinkiem do Lubawy zmylił mnie jeden wspólny numer na mapie którą miał przed oczami nasz Piotrek gdy prowadzilismy nieustającą telefoniczną dyskusję no i własne lenistwo, wystarczyło pewnie zajrzeć do Zielonej Ksiązeczki :oops:
Czy wiecie coś o stacjach lub przystankach na tej linii? jakie tam mogły być układy torowe- jak już to chyba tylko proste ładownie. Ciekawe jest też jak to wyglądało po wojnie- ile par pociagów tam chodziło, osobowych czy towarowo-osobowych miesznych . Na pewno były tam Oki1 i Okl2 z Iławy, pewnie Tw 1 też się zplątał. A wiecie kiedy fizycznie ją rozebrano?
Bardzo ciekawią mnie Kleinbahny, ale te prawdziwe prywatne lub samożądowe, nie będące w strukturach KPEV i DRG, ale tych u nas ( terażniejsze warmia i mazury) chyba oprócz zalewówki, sepopola i opisanego powyzej przypadku więcej juz chyba nie było.
pzdr p

lyck - 2004-11-26, 21:28

Cytat:
Czy wiecie coś o stacjach lub przystankach na tej linii? jakie tam mogły być układy torowe- jak już to chyba tylko proste ładownie. Ciekawe jest też jak to wyglądało po wojnie- ile par pociagów tam chodziło, osobowych czy towarowo-osobowych miesznych . Na pewno były tam Oki1 i Okl2 z Iławy, pewnie Tw 1 też się zplątał. A wiecie kiedy fizycznie ją rozebrano?

Co do daty zamknięcia ruchu i rozbiórki znalazłem taki link:
http://groups.google.com/...04ax.com&rnum=3
Prawdopodobnie jedyną "pełną" stacją między NML a Zajączkowem były wspomniane Tyliczki. Ładownia była w jeszcze w Kuligach, a poza tym same przystanki. Co do używanych serii parowozów, to pamiętam, że w którymś Świecie Kolei, przy monografii Oi2, była wzmianka o kursowaniu tych maszyn na tej linii.
Kiedyś ściągnąłem rzadką pocztówke z NML. Nie jest to niestety Kleinbahn, tylko dworzec KPEV z parowozem P4(2) - na PKP: Od2. W tle widać coś co przypomina małą suwnicę. Oczywiście wówczas nie było połączenia z Neumark Südbahnhof.

Adam Dąbrowski - 2004-11-26, 22:25

Znalazłem następujące dane (nie będące niestety jakimś szczególnym novum):

Kilometraż:

00,000 Nowe Miasto Lubawskie
01.893 Nowe Miasto Lubawskie Południe
03.486 Pacółtowo
06.195 Tylice Gwiździny
09.279 Tyliczki
12.525 Kuligi
14.022 Zajączkowo Lubawskie

Data otwarcia:
02.12.1910

Data zamknięcia (ruch osobowy i towarowy):
01.01.1987, pod znakiem zapytania

Data rozbiórki:
01.01.1993, pod znakiem zapytania

Oprócz tego znalazłem taką oto pocztówkę, także z Neumarku:



Pozdrawiam!

PS: Co do rozkładu. Moglibyśmy to sprawdzić w tych dwóch starych rozkładach, które mieliśmy na wieży. Tylko gdzież one są? :shock:

lyck - 2004-11-27, 10:18

hmm... śliczna pocztówka... już zidentyfikowałem miejsce na mapie gdzie stał fotograf, to górka blisko stacji wysoka na 122m (~30m względem terenu). Trzeba będzie odwiedzić i skonfrontować z widokiem dzisiaj...

pozdr.
Pio.G.

Przemek - 2004-11-27, 21:04

Tak, bardzo fajne ujęcie, (brawo Adam) ale ja z kolei nie bardzo łapie gdzie to było zrobione. Racja, trzeba ruszyć w teren i zweryfikować.
A co do samego kleinbahnu to czy ktoś z Was już tam był, robił obejście czy objazd? Ja byłem tylko w zajączkowie i pokonałem fargmenty lini dość chaotycznie bez jakielkowiek koncepcji samochodem, przy okoliczności podrózy służbowych ( miałem w okolicy klientów). Nie byłem za to w żadnej stacji czy przystanku. Ciekawe jak wygląda infrastruktura, czy zachowały śię jakieś budynki i budowle. NML-Południe mijałem setki razy bo jest położona przy szosie Olsztyn-Toruń, i wstyd powiedzieć nie zatrzymałem się tam ani razu.(ale budynek nam przed oczmi, dobrze go pamiętam) Aha, nie wiecie czy ta kopalnia margla wapiennego działała jeszcze w latach 50-60? Jakimi wagonami (węglarki?)wyworzono ten margiel i jak on wyglądał? Od dłuzszgo czasu szukam kleibahnowsko - warmińsko-mazurskiej inspiracji modelarskiej do dalszych prac, może znajdę ją w Nowym Mieście? ( chociaż z tą Warmią i Mazurami to chyba troche naginam w tym przypadku, od Dobrego Miasta leżącego w centrum warmii to ok 100km, ale jak by nie było to chyba PRUSY. :)

PS. a co o tym sądzi nasz milczący PJ? Odezwij się w końcu do licha ciężkiego! :D

CM - 2004-11-28, 00:32
Temat postu: Prusy i Biała
Prusy ogólnie tak (do 1918-20), ale już nie Prusy Wschodnie :) Właściwie to Ziema Lubawska wyhandlowana od Krzyżaków za Galindię (czyli powiat Pisz i częściowo Giżycko).

Dzięki Piotrek za mapkę Białej :) Ten wykop to przedłużenie równi w kierunku wschodnim (po południowej stronie - od rampy i magazynu spedycji - pod wiaduktem i dalej prosto prawie do szosy). Nie miało to raczej nic wspólnego z fabryką (bo tam wykop z 5-7 metrów głęboki).

Zbigniew Łęgowski - 2004-11-28, 13:36

Witajcie.To mój debiut na forum.Bardzo ciekawe forum bo monotematyczne.Mnie najbardziej interesuje temat tych parowozowni z drewna.Może jakis podkład ikonograficzny.Skąd pewność,że to były obiekty drewniane???
lyck - 2004-11-28, 21:41

Cytat:
A co do samego kleinbahnu to czy ktoś z Was już tam był, robił obejście czy objazd? Ja byłem tylko w zajączkowie...

Byłem w Zajączkowie i Kuligach (resztki równi wyraźnie widoczne, brak budynku). Zobaczyłbym wiecej gdyby nie drobny epizod. 2 lata temu chciałem zobaczyć mostek na rzeczce Wel, ale przy próbie sforsowania polnej drogi z Linowca do mostku zawadziłem wydechem o mokry piach. Oczywiście wózek zaczął wyć niemiłosiernie i musiałem spasować. Dobrze, że w pobliskim Ostaszewie znalazł się mechanik, bo do Białegostoku miałem jeszcze ze 300km. Zespawał mi rurę za... 10 zł :)
Cytat:
Aha, nie wiecie czy ta kopalnia margla wapiennego działała jeszcze w latach 50-60? Jakimi wagonami (węglarki?)wyworzono ten margiel i jak on wyglądał?

Margiel to taka szaro-biała ziemia, mieszanina wapna z gliną z przewagą wapna, podstawowy materiał do wyrobu wapna palonego i cementu. Nie wiem jak wyglądały te 4 wagony towarowe. Zacytowałem wszystko co było u Bufego. Podejrzewam, że były różne: i węglarka(i) i kryte. Niestety nie wiem co działo się z tą kopalnią po pierwszej wojnie. Messtischblatt i powojenne mapy mówią na ten temat niewiele.

pozdr
Pio.G.

Zbigniew Łęgowski - 2004-12-01, 20:01

Czyżby temat parowozowni został przygnieciony kleinbahnami prześlicznymi w pewnym sensie???
Przemek - 2004-12-02, 08:13

Nie, Panie Zbyszku, nie zostały przygniecione, tylko małe szopki wiążą się z kleinbanami mocno. Niestety z wypowiedzi lycka i Cm którzy są jak wiadomo bardzo mocno otrzaskani z historia koleji na warmii i mazurach wynika że ceglanych szopek na planie prostokata prawie nie było.
A dzisisaj niespodzianka za chwil pare-fotki dwóch szopek ale z wielkopolski i śląska grn.
pzdr pt

Adam Dąbrowski - 2004-12-19, 14:15

Hej!

Przemek pytał o rozkłady jazdy na linii Nowe Miasto Lubawskie - Zajączkowo. Oto pociągi na mocy rozkładu jazdy obowiązującego od 25 września 1945:

pociąg 1251:

Nowe Miasto Lubawskie
04:38
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
04:45
Pacołtowo
04:51
Tylice Gwiździny
04:59
Tyliczki (p.o.)
05:09
Kuligi (p.o.)
05:18
Zajączkowo Lubawskie
05:23

pociąg 1252:

Zajączkowo Lubawskie
07:20
Kuligi (p.o.)
07:26
Tyliczki (p.o.)
07:35
Tylice Gwiździny
07:45
Pacołtowo
07:54
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
08:00
Nowe Miasto Lubawskie
08:06

pociąg 1253:

Nowe Miasto Lubawskie
14:50
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
14:57
Pacołtowo
15:03
Tylice Gwiździny
15:11
Tyliczki (p.o.)
15:21
Kuligi (p.o.)
15:30
Zajączkowo Lubawskie
15:35

pociąg 1254:

Zajączkowo Lubawskie
16:35
Kuligi (p.o.)
16:41
Tyliczki (p.o.)
16:50
Tylice Gwiździny
17:00
Pacołtowo
17:09
Nowe Miasto Lubawskie Południe (p.o.)
17:15
Nowe Miasto Lubawskie
17:21

Jak uzyskam dostęp do skanera, wrzucę skan tabeli.

Póki co pozdrawiam! :wink:

CM - 2004-12-20, 15:23
Temat postu: Gehlenburg jeszcze raz
Przekopałem źródła (Żyw&Jas) popatrzyłem na zdjęcia i plany rozmaite i faktycznie.... Ten tajemniczy wykop z drenażem odwadniającym w Białej Piskiej to NA 99% pozostałość niemieckiej parowozowni pomocniczej. Była dwustanowiskowa - także po wojnie były tu dwie ślepe bocznice-żeberka z kozłami. Patrząc na Piotrowego M-blatta, należy przypuszczać, że zbudowano ją w latach 40 XX wieku. Zapewne wiązało się to ze zwiększeniem ruchu na linii - powstała zapewne równolegle z licznymi mijankami "wojskowymi" (?). Wówczas musiano rozebrac wiadukt drogowy - na poszerzenie wykopu. "Fabryka" to chyba cukrownia czy gorzelnia. Wąskotorówka była zapewne do zwożenia płodów rolnych - bo żadnych tam kopalń, tartaków czy innych fabryk nie było.

Możliwe, że planowano budowę połączenia z Grajewem... lub jakiegos innego (Łomża Ostrołęka) i stąd zapotrzebowanie na nową parowozownię?

CM - 2004-12-21, 13:43
Temat postu: Nw Miasto Lubawskie-Zajączkowo c.d.
Perę danych z książki X lecie PKP 1918-28
Kolej Zajączkowo Nowe Miasto powstała zgodnie z zasadami "Ustawy o kolejkach" (z dn. 28. VII 1892 roku) jako "Privatanschlussbahn" - ale fikołek :)
Oprócz danych znalezionych przez Piotra jest jeszcze kilka innych. Jest dokładny spis udziałowców.

Kapitał akcyjny kolei Zajączkowo-Nw.Miasto Lubawskie Płd. wynosił 1175000 Marek (niemieckich) oczywiście. Udziałowcy: Samorząd NMLub - 623000 MK (53,02%), Rząd Niemiec - "Skarb Pruski" (może jako DR?) - 546000 MK (46,46%) i tylko 6000 MK (0,52% akcji) miał kapitał prywatny "interesanci" (być może właśnie Becker & Co - ale nie podano).

Nie wiem ile kosztował parowóz, ale 6000 MK to podejrzanie mało... jeśli spółka utrzymywała ruch i zarządzała tą koleją!?

Aha podano jeszcze datę przejęcia przez kolei PKP i Skarb Państwa od Ostdeutsche Kleinbahn-Aktiongeselschaft - 1 maja 1921 r.

Współczynniki przewozów (jeszcze nie doszedłem jak to liczą - ale zapewne wszelkie przewozy i długość linii - podano 14,006 km). W latch kolejnych współczynniki wyniosły:
1922 - brak przewozów :(
1923 - 31
1924 - 129
1925 - 68
1926 - 217
1927 (I kwartał) - 95

Dla porównania - są do współczynniki zblizone do linii Chełmża-Mełno (tylko w 1924 dwukrotnie większe).

Pozdrówko okołoświątecznikowe :)
Cezar

CM - 2004-12-23, 21:23
Temat postu: Poprawka do danych
Oj żebym nie wprowadził w błąd - podział na Privat... i Kleinbahn odnosił się do całej tabeli z kilkoma innymi liniami samorządowymi i prywatnymi, a nie tylko do NML-ZL. Patrząc na udziały akcyjne należy przypuszczać że był to jednak Kleinbahn...
Adam Dąbrowski - 2005-03-04, 01:04

Hej!

Kolega Błażej Zieliński z Nowego Miasta podesłał nam trzy stare pocztówki dotyczące Neumarku, z których jedna została już opublikowana przez Piotra. Dlatego prezentuję dwie (Błażej, dzięki!!!):

1. Dworzec południowy:



2. Następny motyw z górki, praktycznie ten sam kadr, jak na zdjęciu przytoczonym przeze mnie we wcześniejszym poście, tylko skład podążający w drugą stronę:



Pozdrawiam!

lyck - 2005-03-04, 01:39

Bardzo ciekawe pocztówki!
Na pierwszej widać cały kompleks stacji z szopą. Ciekawe, że ciągle niezmieniona jest nazwa stacji, no chyba, że pozostał spory zapas pruskich pocztówek i postanowiono wykorzystać je po dodrukowaniu polskich napisów. Budynek w tle, po prawej, to chyba młyn albo spichrz. Z kolei na drugiej focie podejrzanie wygląda podsypka. Jakby to był zwykły piach dość niechlujnie rozrzucony.

pozdr
lyck

lyck - 2005-03-04, 02:18

I jeszcze jedno dojrzałem. Spojrzcie na szyny na samym dole pierwszego zdjęcia - chowają się pod piaskiem - a więc tor za chwilę się kończy, a fotograf musiał robić zdjęcia z kozła! A więc z większym prawdopodobieństwem sama fota pochodzi sprzed 1920r. - czyli z czasów pruskich, gdy nie było połączenia między NML i NML Południowym (czy małym dworcem jak kto woli). Na mapce widać główne budynki z foty:



Miejsce, gdzie stał fotograf zaznaczyłem czerwoną kropą. Mapka ma nominalnie aktualność 1910r. ale z dopiskiem: "ostatnie poprawki na podst. polskiej mapy 1:100 000, 1928-30r." Zapewne jedną z tych poprawek było dorysowanie łącznicy NML - NML Połud. z widocznym mostem na Drwęcy. Swoją drogą trochę mało precyzyjne wydaje mi się poprawianie mapy 1:25 000 przy pomocy "4x" mniej dokładnej mapy WIG (=przedwojenny, polski Wojskowy Instytut Geograficzny).

Błażej - 2005-03-04, 02:56
Temat postu: Ten sam co wysłał pocztówki :D
WItam
Tu Błażej Zieliński z NML. Panowie ta górka o której mówićie na górze tego postu to "Araratka". Dzisiaj dużo z niej nie zobaczycie bo jest strasznie zarośnięta i jest pełno domów przy dróżxe która idzie w stronę fotografa .Ale park został :) zato naprzeciw parku po drugiej str. torów jest szpital oraz liceum z własną halą także widok nie będzie taki sam jak na pocztówce :D
P.S. Skąd do diabła zdobyć zdj. jadącegp poc. z lini Iława-NML-Brodnica nie wspominając już o NML-Zajączkowo w necie były tylko dwa.

Pozdro Błażje z NML-u

Adam Dąbrowski - 2005-03-04, 02:59

lyck napisał/a:
I jeszcze jedno dojrzałem. Spojrzcie na szyny na samym dole pierwszego zdjęcia - chowają się pod piaskiem - a więc tor za chwilę się kończy, a fotograf musiał robić zdjęcia z kozła!


Też zwróciłem na to uwagę i zastanawiałem się, czy owo zanikanie toru to stan rzeczywisty, czy raczej wada reprodukcji (widać na dole coś w rodzaju pasma). Jeśli był to najazd na kozioł, to dlaczego nie ma żadnego znaku przy torze? Teoretycznie powinien być jakiś wskaźnik świadczący o końcu toru użytkowego.

Ciekawe jak traktowały tę kwestię ówczesne przepisy?

Pozdrawiam!

lyck - 2005-03-04, 03:47

Cytat:
Jeśli był to najazd na kozioł, to dlaczego nie ma żadnego znaku przy torze? Teoretycznie powinien być jakiś wskaźnik świadczący o końcu toru użytkowego.


Znak mógł być na samym koźle, np. coś jak tu:



Poza tym krawędź peronu sięga do samego końca foty i stąd wnioskuję, że to piach na szynach i nie wada foty.

pozdr

Gość - 2005-03-04, 04:11

lyck napisał/a:
Bardzo ciekawe pocztówki!
Z kolei na drugiej focie podejrzanie wygląda podsypka. Jakby to był zwykły piach dość niechlujnie rozrzucony.

pozdr
lyck

Piach a konkretnie podsypka żwirowa była powszechnie stosowana w tamtych czasach na kolejach państwowych a co dopiero na takim bocznym kleinbahnie.

Adam Dąbrowski - 2005-03-04, 04:50

lyck napisał/a:
Znak mógł być na samym koźle, np. coś jak tu:


Tak, tylko że na tym zdjęciu nie ma odcinka zasypanego piaskiem, dlatego tarcza zaporowa może być umieszczona na koźle. Wedlug polskich przepisów jest tak, że tarczę ustawia się w miejscu, gdzie zaczyna się zapiaszczony oddcinek. Kurka, właśnie nie wiem, jak to było za czasów niemieckich, ale tarcza zaporowa kształtowa jest chyba dość starym i uniwersalnym sygnałem. Logicznie rzecz biorąc powinna być widoczna na zdjęciu, ale to oczywiście tylko domniemania...

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia. Peron nie jest ucięty, ale końcówka rampy z prawej strony wygląda już jakby mniej naturalnie.

Piotrek, a czy spotkałeś się z jakimś innym przypadkiem, w którym niemiecka pocztówka zostałaby "przerobiona" na polską?

Pozdrówka!

PS: Swoją drogą, jedno zdjęcie, a tyle można z niego wydobyć szczegółów... Kolej jest piękna.

Piotr Janik - 2005-03-04, 22:57

Cytat:
Piotrek, a czy spotkałeś się z jakimś innym przypadkiem, w którym niemiecka pocztówka zostałaby "przerobiona" na polską?

To Lyck został wywołany do tablicy i ani mi w głowie, by Go wyręczać ale Prawo Szalejących Myszy działa...
"Przerabianie" pocztówek było nagminne, często zresztą oryginalny materiał pozostawał w rękach tego samego fotografa i wydawcy, zmieniał się tylko język urzędowy (i nazwy geograficzne). W innym przypadku wystarczyło przywalić polskojęzyczny stempel tuszowy, nie zacierając nawet starego nadruku. Karta, o której mowa, została zresztą podkolorowana. Głupio rekomendować źródła "znane i lubiane" ale dla ścisłości: lepszy skan troche innej "mutacji" obrazka jest w Bazie Kurczaka.
http://kolej.kurczak.one....one.php/id/6184
Ucięto co prawda kontrowersyjną piaskownicę ale za to nieistniejący dziś (tu obowiązkowo: :( ) kibel widać tak dokładnie, że od razu chce się wejść i nasikać, elewator należy jeszcze do jakiegośtam Landwirtszaftu a i gęby są ohydne (ewidentnie pruskie, wręcz krzyżackie). Tu urwę, żeby nie dopuścić się nadinterpretacji a resztę analizy pozostawić Koleżeństwu.
Czuwaj!

Adam Dąbrowski - 2005-03-04, 23:34

Dzięki Piotrek! Teraz już nie mam watpliwości, że pocztówka została przerobiona... :)

Pozdrawiam!

lyck - 2005-03-05, 01:55

Jakie bogactwo szczegółów! Dzięki!
Przed szopą, "nad" platformą z tarcicą, stoi sobie ciekawy żuraw z bardzo krótkim wysięgnikiem i brezentową "trąbą". Szopa jest w takiej jakości, że można pokusić sie o jej rekonstrukcję rysunkową. W samym środku zdjęcia widać ledwie widoczne wagony na tle bydynku w dali, albo to tylko sam budynek. No i ciekawy wagon z nadbudówką po lewej - bardziej towarowy niż pocztowy. Wszystko jakby świeżo zbudowane - szczególnie rampa - w końcu zdjęcie powstało max. 2-3 lata po zbudowaniu całej stacji.

pozdr.

Piotr Janik - 2005-03-05, 02:44

Ponieważ Lyck - jak się wydaje - wyczerpał zakres stricte kolejowy, zajmijmy się sferą obyczajową.
Osobnik pierwszy z lewej jest dziewicą i dotarł na stację bez mamy. Dwaj następni, przy budynku dworcowym - czekają aż fotograf zwinie manatki. Ich postawa wyraża niezdecydowanie...

Przemek - 2005-03-06, 05:17

Oł Dżizusie! Dżanik, powinieneś pisywać częściej :D
Co do szopki to mnie olśniło dopiero we zeszły wtorek kiedy przejeżdżałem przez NML i zajażyłem że szopa stoi do dzisiaj, o czym zresztą odrazu powiadomiłem Dżanika przez telefon , ale nie zrobiło to na nim większego wrażenia :(
Tak czy inaczej od strony szosy stacja NMLPoł wyglada w zasadzie tak samo jak na zdjęciu, nie licząc braku torów, taboru i paskudnych pruskich, czy wręcz krzyżackich pysków :D
pzdr

CM - 2005-03-07, 19:25
Temat postu: Ryje
Byłbym ostrożny przy śmianiu się z Pruskich ryjów - bo łatwo może się okazać że śmiejemy się z ziomali. "Patrzcie na swoje polskie ryje" - cytat z Bogusia Lindy jak najbardziej pasuje. Piotrka wina :) Okolice Lubawy i NML posiadały największy odsetek ludności pochodzenia polskiego nazywanych przez samych Niemców pogardliwie Mischvolk'iem czyli rasowymi mieszańcami ;) Co prawda urzędasy byli przeważnie Niemcami - ale szeregowi pracownicy kolei to pewnie "nasi" :) Albo tu na stacji głownej NML - pewnie ponad 50% ludu http://kolej.kurczak.one....one.php/id/5946

Fota współczsesna NML-Płd też jest w bazie www.kolej.one.pl (wystarczy używać "szukaj" stacji.

lyck - 2005-04-11, 20:06

Cytat:
Co do szopki to mnie olśniło dopiero we zeszły wtorek kiedy przejeżdżałem przez NML i zajażyłem że szopa stoi do dzisiaj, o czym zresztą odrazu powiadomiłem Dżanika przez telefon , ale nie zrobiło to na nim większego wrażenia
Tak czy inaczej od strony szosy stacja NMLPoł wyglada w zasadzie tak samo jak na zdjęciu, nie licząc braku torów, taboru i paskudnych pruskich, czy wręcz krzyżackich pysków


Zgadza się, a porównanie wygląda tak:


i sam dworzec:


Detale dworca prawie sie nie zmienily przez te 90 lat. Zwróccie uwagę na zadaszenie przy magazynie. Jaka musiała być jakość jego wykonania by przetrwać tyle lat. Szopa jest teraz zwyklym budynkiem mieszkalnym. Trzeba sporej desperacji by przebudować zimną halę na normalne mieszkanie:


Widać półokrągły gzyms na dawnymi wrotami. Wszystkie foty z wczoraj (10.04.2005).

pozdr.
lyck

Błażej - 2005-08-08, 21:56

Wiatm
CZy może ktoś z szanownych kolegów forumowiczów ma zeskanowaną mape lub mógłby mi póścić skana owej mapy na której są zaznaczone stacje i przystanki na lini NML-NM Południe-Zajączkowo oraz Zajączkowo - Lubawa. ? Mieszkam w NML-u i mam zamiar wyruszyć obfocić tą linię , albo raczej to co z niej zostało. Może uda mi się sfocić zdawke z Lubawy :)

Pozdrowionka

malgos - 2005-09-13, 10:09

Witam,
podrzucam jeszcze jedną fotkę znalezioną w zbiorach (w delikatnie innym ujęciu) :D


Przemek - 2005-09-13, 13:40

fajne ujęcie :D
czy ktoś z szacownych kolegów na podstawie tych fotek pokusiłby się o zrobienie uproszczonego schematu torów stacyjnych NML-południe?

pzdr


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group